تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805446828




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

متن کامل نقد دبورا یانگ بر فیلم «لانتوری»


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


متن کامل نقد دبورا یانگ بر فیلم «لانتوری» فرهنگ > سینما - پیش از این قسمتی از نقد دبورا یانگ بر فیلم «لانتوری» در رسانه‌ها منتشر شده بود، حال می‌توانید متن کامل این نقد را اینجا بخوانید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، متن کامل نقد دبورا یانگ که با تیتر «یک شوک اخلاقی شگفت‌انگیز از ایران» به چاپ رسیده به شرح زیر است: يکي از اصيل‌ترين و صريح‌ترين صداهای سينمای نسل جوان ايران، رضا درميشيان نويسنده و کارگردان است که با فيلم «لانتوری» به حد اعلای خود می‌رسد؛ فيلمی با داستانی اخلاقی که چنان شوک‌آور است که تقريباً تماشايش ناممکن جلوه مي‌کند. داستان فيلم روايتي است از حضور روان‌پريشانه يک گروه تبهکاري که به يک فعال اجتماعي خوش‌سيما ابراز علاقه مي‌کند و خود را با اين وهم فريب مي‌دهد که آن دختر نيز علاقه متقابلي به او دارد و نهايتاً هر دو سوي اين ماجرا را به بدترين شيوه ممکن به فرجام مي‌رساند. بعد از گذشت يک ساعت پرتنش و عصبي با مونتاژي سرشار از بازيگوشي، فيلم سويه تاريکش را با يک حمله اسيدپاشي رو مي‌کند که جلوه‌هاي بصري آن اصلاً براي آدم‌هاي نازک‌دل قابل‌تحمل نيست. اين تنبيه بصري و عاطفي در سکانس‌هاي خشن پاياني فيلم نيز ادامه مي‌يابد و به يک محاکمه قضايي منجر مي‌شود که اکثر تماشاگران فيلم را بيش‌تر در صندلي‌شان فرو مي‌برد تا از خودشان بپرسند که حد مطلوب نمايش خشونت روي پرده کجاست؟ درحالي‌که استعداد و شهامت درميشيان غيرقابل‌ترديد است، اما شايد او از خط مرزي آستانه تحملي که تماشاگر به‌طور معقول مي‌تواند از آن برخوردار باشد، عبور کرده است. البته او تنها کسي نيست که خشونت را به شکلي افراطي به نمايش مي‌گذارد براي نمونه مي‌توان از تارانتينو هم نام برد اما ضيافت هول و هراس فيلم لانتوري چنان واقع‌گرايانه است که نمي‌توان آن را تنها با صفت «کارتوني» توصيف کرد. اين نوعي سينماي عميقاً حزن‌آلود است که به‌سختي مي‌تواند خارج از فضاي فستيوال‌ها، بختي براي نمايش داشته باشد. مشکل ديگر اين فيلم‌نامه عمدتا درخشان اين است که مي‌خواهد به همه‌جا سر بکشد و تقلا مي‌کند تا کارهاي بسياري را در آن واحد انجام دهد و همين باعث مي‌شود تمرکزش روي فرجام و نتيجه را از دست بدهد. حقوق زنان، تعصب مذهبي و ناکارآمدي قانون، طبقات فرودست و مرفه، جنايت و مکافات و عشق و خيانت همه ‌وهمه در فيلم گنجانده شده‌اند و سخت است که موضوع اصلي فيلم را از ميان آن‌ها پيدا کرد. فيلم از نقطه‌اي آغاز مي‌شود که درميشيان فيلم قبلي خود «عصباني نيستم» را  که نقدي ويران‌گر بود، بر جامعه معاصر ايران خاتمه بخشيده بود. همان دو بازيگر نويد محمدزاده و باران کوثري در قالب اعضاي گروه تبهکاري لانتوري در تهران، گرمِ وحشت‌آفريني هستند. آن‌ها کارشان را با کيف‌قاپي و زورگيري از بچه پولدارهاي سوار بر ماشين‌هاي لوکس آغاز مي‌کنند و بعد رو مي‌آورند به گرفتن حق‌السکوت، سرقت خودرو، آدم‌ربايي و توزيع مواد مخدر. آن‌ها چاقوي ضامن‌دار، قمه و کارد در دست با غرور و تفاخر در خيابان‌هاي شهر گام برمي‌دارند. روزي پاشا با بازي ديوانه‌وار محمدزاده با يک پرفورمنس تماشايي ديگر اختيار از کف مي‌دهد و يکي از قربانيان نشان‌کرده را به قتل مي‌رساند. بعد به‌خاطر کاري که کرده مي‌زند زير گريه. بارون (کوثري در گرم‌ترين بازي‌اش) در نقش زني فاسد که به گنگستري تمام‌عيار تبديل‌شده و ديوانه‌‌وار عاشق اين مرد ديوانه است، وارد مي‌شود؛ اما از وقتي که پاشا با روزنامه‌نگاري به نام مريم (مريم پاليزبان) که زني بسيار سرد است، آشنا مي‌شود و به او دل مي‌بندد انگار ديگر متوجه حضور باران نيست. مريم يک فعال اجتماعي است، برآمده از خانواده‌اي اشرافي. کمپيني با عنوان «نه به خشونت» به راه انداخته و گروه او مي‌کوشد تا اولياي دم قربانيان خشونت را راضي کند تا مجرمان و قاتلان فرزندان‌شان را عفو کنند. درميشيان اين توانايي را دارد تا با احساس رقت، دلسوزي و همدلي مخاطب را در قبال اين ماجرا برانگيخته کند؛ اما پرسش اين است که اگر جنايت چنان خشونت‌بار و سنگدلانه بود که هيچ بخششي ميسر نباشد، چه بايد کرد؟ حمله‌اي که زني معصوم را نابينا مي‌کند و چهره‌اش را از هم مي‌پاشد، آن هم با دليلي چون «اگر قرار است من تو را نداشته باشم، چه کسي مي‌تواند تو را داشته باشد؟» فيلم ماهرانه ميان يک کمدي سبک‌سرانه و يک تراژدي تکان‌دهنده در نوسان است و نيمه دوم فيلم بيننده را با آزمايش مجدد آگاهي و ايده‌هاي ليبرالش شگفت‌زده مي‌کند. اما ماجرا به همين‌جا ختم نمي‌شود. قانون اسلامي ايران قانون قصاص يا مقابله به مثل دارد. «چشم در برابر چشم» يعني قرباني جنايت قانوناً حق دارد تا مجازاتي مطابق با نوع آسيب‌ديدگي خود را بر مجرم اعمال کند. خب، کساني که با تماشاي جيمز باند روي صندلي جراحي در فيلم «اسپکتر» درحالي‌که سوزن توي سرش فرو مي‌کردند مشکل داشتند، اين هشدار را جدي بگيرند که آن صحنه در برابر مقدمات عمل در اختتاميه فيلم «لانتوري» هيچ نيست و آدم به‌زحمت مي‌تواند آن خشونت را حقيقتاً فراموش کند و با خودرويش به سمت منزل براند. تمام داستان ازنقطه‌نظر چيدماني از آدم‌هاي برآمده از مشاغل و سبک زندگي‌هاي متفاوت به شکل گيج‌کننده‌اي تزيين شده : يک ليبرال عينکي، يک کارگر جناح راستي، يک دانشجو، يک قاضي، يک وکيل و غيره. اين افکت، يک سير کميک خفيف را در ميانه فشار عصبي فيلم فراهم مي‌کند که جايي براي نفس کشيدن به مخاطب مي‌دهد. 58241    

کلید واژه ها: کارگردانان سینمای ایران - سینمای ایران -




یکشنبه 2 اسفند 1394 - 15:19:38





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن