تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819668403




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاثیر تاریخ و فرهنگ در جلوگیری از جنگ


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷




1433067635637_Museo-di-Nimrud-distruzione-divinità-assire1.jpg

«پیش از حمله آمریکا به عراق، کارشناسان سیاسی آمریکا بررسی کردند که مرکز حمله ایران باشد یا عراق. در آن زمان نمایشگاه «7هزار سال هنر ایران در اروپا» برپا بود، اما با مطرح شدن چنین فکری، رسانه‌های دنیا اعتراض کردند که نباید به چنین پیشینه‌ تاریخی حمله کرد.» به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، این یک افسانه نیست. واقعیتی مربوط به حدود 10 سال پیش و زمان حمله آمریکا به عراق است. رخدادی که فرهاد اعتمادی، رییس بخش کمیسیون ملی یونسکو در ایران آن را مطرح می‌کند. حال با این پیش زمینه می‌توان گفت که فرهنگ و تاریخ کهن ایران نمونه‌ای مثال‌زدنی است از تاریخی که یک کشور می‌تواند با خود همیشه همراه داشته باشد، تاریخ و فرهنگی که برخی کشورهای همسایه مانند سوریه و عراق متاسفانه در طول همین یکی دو سال گذشته و با زیاده‌روی گروه‌های تندروی سیاسی آن را از دست داده‌اند، اما خوشبختانه ایران در سایه امنیتی که دارد، هنوز به تاریخ و فرهنگ خود می‌نازد. چند سالی است که با عضویت ایران در یونسکو، و ایجاد دفتر کمیسیون ملی یونسکو در کشور، آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و هر پدیده‌ای که از نظر قدمت، تاریخ و فرهنگ ارزش جهانی شدن داشته باشد، به تناوب نوع آن در بخش‌های مختلف یونسکو معرفی و در صورت تائید نهایی جهانی می‌شوند. فرهاد اعتمادی، رئیس بخش ارتباطات کمیسیون ملی یونسکو در این زمینه می‌گوید: برنامه حافظه جهانی حفاظت از میراث مستند بشری است و اهمیت دارد، چون همه تمدن‌های بشری تا امروز براساس حفظ‌، نگهداری و انتقال اطلاعات شکل گرفته‌اند. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تنها تفاوت انسان با سایر حیوانات را نیز بر همین اصل می‌داند که انسان‌ها قادرند اطلاعات را ذخیره و منتقل کنند، اتفاقی که از زمان پیدایش بشر امکان‌پذیر بوده و ادامه می‌دهد: اطلاعات در گذشته در کتابخانه‌ها نگهداری می‌شد، اما از ابتدای قرن 19 یعنی حدود 150 سال است که آرشیوهای دیداری و شنیداری داریم و حتی در انتهای قرن 20 حدود یعنی از حدود 30 سال گذشته نیز با استفاده از اینترنت محتوای دیجیتالی اطلاعات تولید و منتقل می‌شود، بنابراین میراث مستند ما در متن آرشیوهای دیداری و شنیداری یا محتوای دیجیتالی است. او با تاکید بر این‌که میراث مستند بشری آسیب‌پذیر است، بیان می‌کند: میراث مستند باید به عنوان یک سند در متن یا آرشیوهای دیداری باشد، نسخه‌های خطی در بهترین شرایط هرچند صد سال از بین می‌روند، میراث دیداری نیز به طور طبیعی 15 سال می‌تواند باقی باشد و میراث دیجیتال نیز حداکثر یک دهه عمر می‌کند. وی عوامل تهدید کننده میراث مستند و بیداری را عوامل طبیعی‌، زلزله‌، جنگ‌، شرایط مالی نامناسب و عدم آموزش کافی می‌داند و می‌افزاید: حتی ممکن است برخی از این میراث به صورت ذاتی از بین بروند. اعتمادی ادامه می‌دهد: در سال 1992 میلادی برنامه «مستند جهانی» با از بین رفتن این میراث و به دنبال آن نگرانی‌های یونسکو از نابودی این میراث ایجاد شد،‌چون در آن زمان بسیاری از مواردی که به عنوان میراث مستند بودند، به صورت گسترده از بین رفتند. او در ادامه‌ی روند تاریخچه‌ای این میراث اظهار کرد: در سال 1993 میلادی یونسکو یک کمیته مشورتی تشکیل داد و قراردادی بین او و «IFLA» یعنی شورای بین المللی آرشیو‌ها امضا شد تا فهرستی از میراث مستند در معرض خطر و حتی تخریب شده،‌ تهیه و ارزیابی‌های اولیه از میراث در خطر انجام شود، سپس پروژه‌های متعددی برای حفظ این میراث برنامه‌ریزی شدند. رئیس بخش ارتباطات کمیسیون ملی یونسکو اضافه می‌کند: در ادامه این پروژه، 150 نسخه نفیس ارزشمند خط فارسی در جمهوری چک، اجرای هفت پروژه مهم به منظور حفظ و گسترش دسترسی به اطلاعات در سال‌های 1935 تا 1995 میلادی و ضوابط و شرایط ثبت آثار در سال 1995 میلادی تدوین شدند. همچنین تهیه فهرست مستند برنامه حافظه جهانی و ثبت آن نیز از سال 1997 میلادی آغاز شد. به گفته‌ی او‌، برنامه حافظه جهانی سه هدف «کمک به حفاظت از میراث مستند»‌، «دسترسی مردم به این میراث» و «آگاهی مردم جهان با تهیه چنین فهرستی از طریق قرار دادن در سایت‌های اینترنتی» را دنبال می‌کند. اعتمادی در ادامه ثبت یک اثر را به معنای داشتن ارزش جوانی آن اثر می‌داند و ادامه می‌دهد: یونسکو درباره مالکیت و تعلق هر اثر اظهار نظر نمی‌کند، بلکه این سازمان دو ملاک اصلی در ارتباط با اصالت و حفاظت از اثر دارد. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن