تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياد خدا عقل را آرامش مى دهد، دل را روشن مى كند و رحمت او را فرود مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818854591




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موانع پیش روی ارتقای روابط دیپلماتیک ایران و کانادا


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



موانع پیش روی ارتقای روابط دیپلماتیک ایران و کانادا
روز نو : شبکه خبری "سی بی سی" کانادا با انتشار گزارشی اشاره کرده که علیرغم آن که "حاستین تردودو" نخست وزیر تازه به قدرت رسیده آن کشور از حزب لیبرال قدم مهمی را برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با تهران برداشته و تحریم های وضع شده عیه آن کشور را لغو کرده است با این حال، ایران هنوز هم به عنوان کشور حامی تروریسم در فهرست آن کشور باقی مانده است و همین موضوع مانع مهمی در مسیر بهبود روابط دوجانبه تهران – اتاوا محسوب می شود.

به گزارش خرداد، این شبکه خبری در ادامه به نقل از کارشناسان مسائل سیاسی اشاره می کند که علیرغم آن که تصمیم اخیر ترودو مزیتی برای فعالان حوزه کسب و کار کانادا برای گسترش روابط با ایران است اما برای دولت لیبرال ان کشور بدون مخاطره نخواهد بود و در این باره می نویسد:"اسفتان دیون" وزیر امور خارجه کانادا هفته گذشته اعلام کرد که تقریبا تمام تحریم های وضع شده علیه ایران از سوی اتاوا لغو شده اند و راه برای صادرات غیر نظامی به آن کشور که برای مدتی طولانی از سوی غرب محدود شده بود هموار است".این شبکه خبری اما اشاره می کند که محافظه کاران در کانادا معتقدند که این موضوع در کنار ازاد شدن پول های مسدود شده ایران اقدامی غیر مسئولانه و ناامید کننده از سوی دولت های غربی از جمله دولت کانادا بوده است. "تونی کلمنت" سیاستمدار از حزب محافظه کار کانادا ادعا کرده است:"همه می دانیم که ایران از طریق حزب الله و حاس عامل اصلی ایجاد بی ثباتی در منطقه خلیج فارس به ویژه در بحرین، یمن و عربستان سعودی بوده است. ان کشور هم چنین خواستار نابودی اسرائیل است".

"توماس جونو" استاد دانشگاه اتاوا و تحلیلگر سابق مسائل خاورمیانه در نیروهای مسلح کانادا اما اشاره می کند که لغو تحریم های ضد ایرانی کار صحیحی بوده است او می گوید:"این کاملا در راستای منافع کانادا است که روابط دیپلماتیک خود با ایران را از سرگیرد کاری که تمام شرکای اروپایی ما نیز انجام داده اند".او می افزاید:"هیچ دلیل منطقی و استراتژیک قابل توجیهی وجود ندارد که بگوییم کانادا نباید سفارتش را در تهران باز کند". او اشاره می کند که برخی از موارد از جمله موضوع اسرائیل هنوز برای محافظه کاران کانادایی پررنگ هستند و به همین خاطر است که از "آشتی بزرگ" با ایران هراس دارند. "نادر هاشمی" کارشناس مسائل کانادا و ایران و استاد دانشگاه دنور نیز باور دارد که کانادا در نهایت به تصمیم سایر کشورهای جامعه بین المللی احترام می گذرد و با ان همصدا می شود. او در این باره می گوید:"دولت پیشین در دوران نخست وزیری هارپر شیفته سیاست های اسرائیل بود. این برای کانادا شرم اور بود چرا که به دنباله روی سیاست های جنگ طلبانه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تبدیل شده بود".اقای هاشمی می افزاید:"ایران یکی از بازارهای بکر در خاورمیانه است که بیش از 80 میلیون نفر جمعیت دارد. شرکت های کانادایی منتظر استفاده از فرصت های جدید ایجاد شده در ایران هستند".

این شبکه خبری در ادامه اشاره می کند که اتاق بازرگانی کانادا بزرگترین گروه تجاری آن کشور نیز با انتشار بیانیه ای تغییر رفتار بین المللی نسبت به ایران و لغو تحریم ها را مورد تحسین قرار داده و آن را حرکت خوبی برای اقتصاد قلمداد کرده است.این شبکه خبری در پایان اشاره می کند که برقراری روابط دیپلماتیک کانادا با ایران احتمالا زمان بر خواهد بود چرا که مقاومت های زیادی از سوی محافظه کاران مخالف دولت لیبرال کنونی آن کشور برای خارج کردن ایران از فهرست کشورهای حامی تروریسم جود دارد.



تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن