واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: متولد 65 و تنها یک ایده مرکزی درخشان تهران- ایرنا- برای ساختن یک فیلم سینمایی استاندارد و مخاطب پسند علاوه بر برخورداری از یک ایده مرکزی قابل اتکا نیاز به عناصر دیگری هم هست که برخی از سینماگران ایرانی آن را فراموش کرده و با همان ایده یک خطی فیلم خود را می سازند.
به گزارش روز یکشنبه خبرنگار سینمایی ایرنا، متولد 65 ساخته مجید توکلی یکی از این دسته فیلم هاست که ایده خوبی داشته و می توانسته با تکیه بر آن گام بلندی در جهت سینمای قصه گو بردارد. قصه دختر و پسر جوانی که در دومین سالروز آشنایی شان می خواهند بدون آنکه پولی پرداخت کنند، خوش بگذرانند. از سوار شدن اتومبیلی گران قیمت به بهانه خرید گرفته تا خرید فله ای از فروشگاهی در شمال شهر و در نهایت رفتن به خانه ای در یک برج جهت اجاره آن. تا به اینجا ایرادی در قصه به چشم نیامده و فضای سرخوشانه آن خیلی زود مخاطب را با این دو جوان همراه کرده و سر شوق می آورد. در واقع این دو نفر نماینده فرضی مخاطبان جوان خود هستند که این بازی را نه برای کلاهبرداری بلکه برای لذت بردن در کنار هم ترتیب داده اند. ورود آنها به خانه زن و مرد میانسال و اشتباه گرفتن افشار به جای فرزند دوست کلاهبردارشان، نقطه عطف اول را رقم زده که به قصه سمت و سوی دیگری بخشیده و مخاطب را نسبت به سرنوشت آنها در بیم و امید قرار می دهد. ادامه دادن داستان آن هم در فضایی بسته با چهار شخصیت، کار دشواری است که در سینمای ایران نمونه های قابل قبول چندانی نداشته و توکلی را در ادامه راه با چالشی بزرگ مواجه کرده است. از اینجا به بعد است که شخصیت پردازی اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده و رابطه مربع شکل میانشان بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. آن هم شخصیت هایی که دو تای اول(افشار و نامزدش) بیشتر تیپ-شخصیت هستند تا شخصیت هایی با هویت مشخص که از لایه های اندکی برخوردارند. به خصوص نامزد افشار که شباهت زیادی به دختران متولد دهه شصت نداشته و بخش مهمی از کنش هایش برای مخاطب نامفهوم و نامعقول است. برای مثال به مواجه شدن او با زن جوان همسایه توجه کنید که برای کمک به آنها به خانه زوج مسن مراجعه کرده است و دختر جوان حسادتی از خود نشان می دهد که با توجه به فضای حاکم بر خانه و نیز ترس او از دیر رسیدن به خانه خودشان به واسطه حضور برادری متعصب، عجیب و باورنکردنی به نظر می رسد. در طرف دیگر، افشار قرار دارد که نشانه هایی از یک دروغگوی بالقوه که می تواند گذشته مرد کلاهبردار باشد را دارد. برای نمونه می توان به دروغ نه چندان کوچک او به نامزدش درباره تاریخ تولدش اشاره کرد که به خوبی در بافت داستان جا افتاده است. اما زوج مسن با وجود بهره گیری تمام عیار از کلیشه ها، گرم و دلپذیر از کار درآمده و به خوبی مخاطبان را نسبت به خود برمی انگیزانند. مرد در عین سادگی خود را زرنگ دانسته و علاقه ای به باخت ندارد اما بخش مهمی از اموالش را به دوست و شریک قدیمی اش باخته است. نمونه ای از یک شخصیت متوهم و در عین حال خودشیفته که تنش های زیادی هم با همسرش دارد و رفتن تنها فرزندش از ایران هم می تواند نشانه ای از این وضعیت نه چندان به سامان باشد. دارالشفایی که فیلمنامه متولد 65 را نوشته، ریزه کاری های درخشانی هم در خلق شخصیت زن صاحبخانه به خرج داده و او را متفاوت از کلیشه های زنان ثروتمند سینمای ایران کرده است. برای مثال به شکل سرمایه گذاری های او در بورس و خرید تابلوهای نقاشی نگاه کنید که در آن آینده نگری و امید در عین حرص و طمع موج می زند. اما مشکل اینجاست که قصه از یک جایی به بعد در جا زده که به راحتی می تواند در همان لحظه به پایان رسیده و فیلم را به اثری نیمه بلند تبدیل کند.در حقیقت افشار با توجه به تسلط زن به ابزار ارتباطی مدرن نظیر: وایبر، تلگرام و ... می تواند زودتر از اینها زن و مرد را متوجه اشتباهشان کرده و به سلامت از این خانه بیرون بروند که این اتفاق نمی افتد!. حضور شرکای قدیمی مرد که هر یک کلاهشان توسط یک فرد مشترک برداشته شده و به خاک سیاه نشسته اند، تنها ترفندی برای گسترش داستان و بالا بردن زمان فیلم است که با چند شوخی بانمک خوب اجرا شده ترکیب شده است. سرانجام زن جوانی که زمانی به مرد کلاهبردار علاقمند بوده با اطمینان از اشتباه گرفتن افشار به جای پسر مرد کلاهبردار خبر داده و افشار هم به تلافی خبر از خیانتکار بودن یکی از شرکا که خشونت بیشتری هم نسبت به بقیه به خرج داده، می دهد. یک رازگشایی سردستی و بی پشتوانه که مخاطب را شوکه کرده و به تعجب وا می دارد. با این حال متولد 65 دو بازی خوب و پذیرفتنی از پدرام شریفی و مریم سعادت از دو نسل مختلف بازیگری سینمای ایران دارد که اولی را می توان یکی از پدیده های جوان جشنواره سی و چهارم فیلم فجر به حساب آورد. متولد 65 با همه ضعف و قوت هایش فیلم بی ادعایی به نظر می رسد که تلاش هایی هم برای روایت سر راست داستانش به خرج داده و می تواند در صورت برخورداری از یک اکران مناسب به فروشی معقول دست پیدا کند.سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر 12 بهمن آغاز و تا 22 ماه جاری برگزار می شود.فراهنگ**9246**1569
18/11/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]