تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827634080




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به فیلم «مالاریا» ساخته پرویز شهبازی «مالاریا» اثری تراژیک و تلخ/عصیان علیه معیارهای اخلاقی و مذهبی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهی به فیلم «مالاریا» ساخته پرویز شهبازی
«مالاریا» اثری تراژیک و تلخ/عصیان علیه معیارهای اخلاقی و مذهبی
در فیلم «مالاریا» شهبازی بدون شناخت درست از دختران شهرستان با تکیه بر عصیان کور علیه معیارهای مذهبی و اخلاقی خانواده اش تصویرگر نقدی اجتماعی در شهر و آرامش ساختگی آن است.

خبرگزاری فارس: «مالاریا» اثری تراژیک و تلخ/عصیان علیه معیارهای اخلاقی و مذهبی



به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، پرویز شهبازی مانند کار قبلی خود (دربند) تلاش دارد تا درباره نسل جوان فیلم بسازد و همین امر باعث شده است که این بار هم به سراغ یک دختر برود که به دلیل حضور خانواده متعصب و مذهبی اش مجبور به ترک خانواده می شود. او با پسری که مورد علاقه اش است مرتضی (ساعد سهیلی) به تهران می آید و در به در به دنبال جای خواب می گردند. فیلم به واقعیت تلخ فرار نسل جوان از خانواده و عدم ارتباط درست و منطقی خانواده می‌پردازد اما شخصیت ها به درستی به مخاطب معرفی نمی شوند . فیلمساز  این مهم را گویا به فراموشی سپرده است؛ دختر شهرستانی که در شب اول به دلیل عدم حضور مرتضی مجبور می شود تا صبح در خانه آذرخش بیدار بماند و از ترس پدر و برادرش در یکی از ساک های مخصوص ساز آذرخش پنهان می شود تا راهی به خارج از خانه بیابد چگونه با یک پیشنهاد دختر عمه آذرخش به راحتی خود را به آرایشگر می سپارد! او که از ترس توان نفس کشیدن هم ندارد و وقتی برادرش به ساک حامل دختر نزدیک می شود چشم هایش را با ترس می بندد چگونه خود را به راحتی به دست آرایشگر سپرده و در کسوت یک عروس ظاهر می شود. از سوی دیگر تصویری که از مرتضی ارایه می شود مخاطب را سرگردان می کند،مرتضی که به شدت متعصب است و حنا (ساغر قناعت) را به این دلیل که شبی را به اجبار در خانه آذرخش (آذرخش فراهانی) سرکرده است نمی پذیرد چگونه با میکاپ دختر و تغییر ظاهری اش هیچ مشکلی ندارد!

  به نظر می رسد فیلمساز قصد دارد از مسایل اجتماعی مبتلا به جامعه فیلم بسازد و شهرستانی ها را دستمایه ارایه این معضلات قرارداده اما از روحیات و رفتار آن ها بی اطلاع است. این دو جوان شهرستانی بهانه ای هستند که فیلمساز دوربینش را به بهانه حضور این دو جوان به سطح  جامعه تهران و نمایش مسایل و مشکلاتی که در این شهر وجود دارد، ببرد و  فرجامی جزء ناامیدی و یاس برای این دو به ارمغان نمی آورد. آذرخش که اهل هنر و موسیقی است فرجامی جز ریختن بیرون اسباب و وسایلش از خانه و گرفتن سرپناهش تصویر نمی شود.  دو جوان فیلم هم تصمیم می گیرند که برای رهایی از وجود پدر مذهبی و متعصب به زندگی ظاهری خود پایان دهند و فارغ از مزاحمت بزرگترها زندگی خود را در جای دیگر ادامه دهند. حنا با توجه به این مهم که گوشزد می کند اصلا شنا بلد نیست خود را به آب می اندازد و هیچ اثری از این دو جوان دیگر دیده نمی شود . در این فیلم شهبازی  بدون شناخت درست از دختران شهرستان با تکیه بر عصیان کور علیه معیارهای مذهبی و اخلاقی خانواده اش تصویرگر نقدی اجتماعی در شهر و آرامش ساختگی آن است. او در «دربند» هم به سراغ دختری از شهرستان می رود اما شخصیت دختر برای مخاطب قابل درک و جسارتش و حضور در خانه یک دختر غریبه قابل درک بود اما  اتفاقاتی که  پیرامون حنا رخ می دهد برای پشیبرد داستان و ارایه روایت درست و قابل لمس برای مخاطب از عصیان این دختر کافی نیست.

  در این فیلم شهبازی قصد داردبه خانواده ها هشداری از جنس «نفس عمیق » بدهد اما متاسفانه به دلیل عدم ارایه درست شخصیت ها و روابط  آن ها این هشدار را کمرنگ می کند. «مالاریا» می توانست اثری مناسب برای خانواده باشد که به دلیل گسترش ابزار ارتباطی از فرزندان خود غافل شده اند و جایگاهی در زندگی آن ها ندارند اما شهبازی در این اثر تنها تلاش کرده است که هیجانات جوانان را به رخ بکشد و معضلات پیرامون آن ها در جامعه را گوشزد کند و در نهایت نیز با ارایه پایانی تلخ که تنها نور امید این فیلم به نور خورشید از میان کوه بسنده شده اکتفا می کند در شرایطی که این دو جوان سرنوشتی تراژیک و تلخ را در عنفوان جوانی تنها به دلیل تعصبات خانواده و شرایط جامعه (عدم ارایه اتاق در هتل، مسافرخانه و مجبور شدن پنهان کردن جنسیت دختر و... ) تجربه کردند.

94/11/19 - 00:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن