واضح آرشیو وب فارسی:مهر: فیلم فجر ۳۴ در آینه مهر
واکنش فیلمنامهنویس «نقطه کور»/ از تغییرات متن بیخبر بودم
شناسهٔ خبر: 3040339 - سهشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
هنر > سینمای ایران
احسان بیگلری نویسنده فیلمنامه «نقطه کور» به کارگردانی مهدی گلستانه بیان کرد بازنویسیهای انجام شده روی فیلمنامه، متن او را مخدوش کرده است. احسان بیگلری نویسنده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه هرگونه تغییراتی که در فیلمنامه «نقطه کور» صورت گرفته است بدون اطلاع وی به عنوان نویسنده فیلمنامه بوده است، گفت: اگر شکل اولیه فیلمنامه ای که من به مهدی گلستانه تحویل دادم درست اجرا و کارگردانی می شد و چنین تغییرات نادرستی در آن ایجاد نمی شد، قطعا فیلم بهتری را شاهد بودیم. وی ادامه داد: مهدی گلستانه از نظر قانونی فیلمنامه این فیلم را از من خریده است و هر کاری که دوست دارد می تواند با آن انجام دهد، ولی از نظر اخلاقی هیچگونه اطلاعاتی را به من به عنوان فیلمنامه نویس برای تغییرات و بازنویسی های انجام شده روی فیلمنامه نداده است. من حتی نمی دانستم چه کسانی قرار است این فیلمنامه را بازنویسی کنند. کارگردان فیلم سینمایی «برادرم خسرو» توضیح داد: فیلمنامه «نقطه کور» فیلمنامه خوبی است و ساختمان اثر همان است که باید باشد، اما کارگردان این فیلمنامه را به خوبی اجرا نکرده و با بازنویسی هایی که در فیلمنامه اعمال شده باعث صدمه زدن به داستان اصلی فیلم شده است. وی بیان کرد: در شرایطی که کارگردانان بدون اطلاع فیلمنامه نویسان تغییراتی را در فیلمنامه ها اعمال می کنند، بی اعتمادی میان فیلمنامه نویسان نسبت به کارگردانان به وجود می آید و همین مساله سبب می شود تا فیلمنامه هایشان را خودشان بسازند؛ چراکه کارگردانان اخلاق حرفه ای را رعایت نمی کنند و هر آنچه بخواهند با فیلمنامهها انجام می دهند. بیگلری گفت: گاهی آنقدر کارگردان در فیلمنامه تغییر ایجاد می کند که نویسنده بعد از دیدن فیلم به این فکر می کند که این دیالوگ نویسی ها و فضاسازی ها از کجا آمده است. روایت موجود در «نقطه کور» تبدیل به یک روایت کاملا مخدوش شده است. البته در بخش هایی از فیلم بازنویسی به فیلمنامه کمک کرده است، اما اگر بازنویسی با هماهنگی من صورت گرفته بود می توانستم نظرات درست تری برای ایجاد تغییرات در فیلمنامه ارائه دهم. من دوست داشتم گلستانه یک فیلم خوب بسازد و امیدوار بودم فیلمنامهام در اجرا بهتر باشد. وی در پاسخ به این پرسش که کارگردان اعلام کرده که فیلمنامه اولیه بارها بازنویسی شده و تنها کلیات متن اولیه باقی مانده است، توضیح داد: اگر پوسته ای از فیلمنامه اصلی باقی مانده است، کاش گلستانه همان پوسته را جلوی دوربین می برد زیرا آن پوسته می توانست جذابیت بیشتری داشته باشد، اما با تغییرات انجام شده «نقطه کور» تبدیل به فیلم «سعادت آباد» به کارگردانی مازیار میری شده است. این درحالی است که فیلمنامه اول یک روایت منسجم داشت و پایان آن جور دیگر تمام می شد. این فیلمنامهنویس در پایان گفت: متاسفانه کارگردانان بعد از خریدن یک فیلمنامه هر کاری که بخواهند با آن انجام می دهند و هرطور بخواهند داستان فیلم را جلو می برند که این روش درستی نیست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]