تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821247319




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلال نيستم، مخالفان خريد هواپيماي نو دلالند!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دلال نيستم، مخالفان خريد هواپيماي نو دلالند!
صدها دلال در كشور با افراد مختلف تماس گرفته‌اند و اعتراض اين عده از افراد براي خريد هواپيماي نو، به دليل حذف دلال بازي‌ها بوده، زيرا در هواپيماي نو قيمت‌ها كاملاً مشخص بوده اما در هواپيماي كهنه قيمت‌ها گم بوده و هر قيمتي را مي‌توان مطرح كرد.
نویسنده : بهناز قاسمی 


صدها دلال در كشور با افراد مختلف تماس گرفته‌اند و اعتراض اين عده از افراد براي خريد هواپيماي نو، به دليل حذف دلال بازي‌ها بوده، زيرا در هواپيماي نو قيمت‌ها كاملاً مشخص بوده اما در هواپيماي كهنه قيمت‌ها گم بوده و هر قيمتي را مي‌توان مطرح كرد.
در پي انتشار اخباري مبني برخريد هواپيماي نو از فرانسه و امضاي تفاهمنامه اوليه خريد 114 فروند هواپيماي ايرباس به ارزش بيش از 5/10 ميليارد دلار در سفر رئيس‌جمهوري اسلامي به فرانسه موجي از انتقادات عليه وزارت راه و شهرسازي به راه افتاد.
به طوري كه در سؤال نظر‌سنجي يك برنامه تلويزيوني در خصوص اينكه به نظر شما دلارهاي آزاد شده از تحريم بهتر است صرف كدام نياز كشور شود: 1- تجهيز بيمارستان‌ها 2- تجهيز مدارس 3- خريد هواپيما 4- گسترش راه‌آهن 5- ساير نيازهاي كشور نيز فقط زير ۶ درصد موافق اولويت خريد هواپيما بودند و از ديد شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي خريد هواپيما آخرين اولويت را دارد.
در اين خصوص قائم مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل، اعتراض برخي نسبت به واردات هواپيماي نو در روزهاي اخير را ناشي از حذف دلال بازي در قرارداد‌هاي اخير خريد هواپيما دانست و اعلام كرد در ساليان اخير، معاملات خريد و واردات هواپيما توسط همين دلال‌ها صورت مي‌گرفته است.
اصغر فخريه كاشان در گفت‌وگو با نسيم آنلاين افزود: صدها دلال در كشور با افراد مختلف تماس گرفته‌اند و اعتراض اين عده از افراد براي خريد هواپيماي نو، به دليل حذف دلال بازي‌ها بوده زيرا در هواپيماي نو قيمت‌ها كاملاً مشخص بوده، اما در هواپيماي كهنه قيمت‌ها گم بوده و هر قيمتي را مي‌توان مطرح كرد.
 فخريه كاشان، در عين حال به درخواست مقامات ايراني براي صدور اقرار‌نامه‌اي از ناحيه ايرباس اشاره داشت كه بر اساس آن به هيچ‌ يك از مقامات ايراني در جريان معاملات خريد هواپيما، ريالي پول پرداخت نشده و اگر مشخص شود كه هر كسي حتي بنده، از سوي ايرباس پول دريافت كرده، معامله باطل خواهد شد و ايرباس يكصد ميليون دلار جريمه مي‌شود. وي اطمينان داد كه كمپاني ايرباس گواهينامه مذكور را به زودي صادر خواهد كرد.
 فخريه كاشان، معترضان را افرادي خواند كه منافع آنها در ماجراي خريد هواپيماهاي نو تهديد شده و به نسيم آنلاين گفت كه برخي از منتقدان كنوني خريد هواپيماي نو در داخل كشور، خواستار خريد هواپيماي دست دوم بوده‌اند. وي ادامه داد: هواپيماي دست دوم به زودي كهنه‌تر شده و نيازمند تعميرهاي دوره‌اي خواهد بود و اتخاذ اين روش، به مثابه آفتابه را خرج لحيم كردن است.
 فخريه كاشان، تصريح كرد: هواپيماهاي قديمي، به دليل وزن زياد، سوخت فراواني هم مصرف مي‌كنند و توضيح داد كه از 250 فروند هواپيماي موجود در كشور بخشي از آنها زمينگير بوده كه تعمير آنها مقرون به صرفه نبوده است.
 قائم مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل، مضرات استفاده از هواپيماي دست دوم را بالا بودن ريسك استفاده از آنها، مصرف بالاي سوخت، فاصله گرفتن صنعت حمل و نقل هوايي كشور از استانداردهاي بين‌المللي و سلب قدرت رقابت‌پذيري آنها برشمرد.
 وي، زمان ورود ايرباس A 380 به كشور را بعد از سال 2019 ميلادي، يعني در مدت هفت سال بعد دانست و گفت طبق تفاهم صورت گرفته، قرار است كه 12 فروند از اين نوع هواپيما خريداري شود اما ايران، اجباري ندارد كه همه اين تعداد را هم خريداري كند.
 فخريه كاشان، در عين حال گفت: زيرساخت‌هاي حمل و نقل هوايي كشور اكنون از آمادگي كافي براي حضور اين تعداد ايرباس A 380 برخوردار نيست، اما بايد هر چه سريع‌تر زيرساخت‌هاي ورود آنها مهيا شود.
 قائم مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل، توضيح داد كه ايران يك‌سال قبل از تحويل اين نوع هواپيماها، برحسب آماده شدن زيرساخت‌هاي فيزيكي و نيروي انساني نسبت به دريافت آنها مبادرت خواهد ورزيد.
 وي، با بيان اينكه هدف نهايي در كشور داشتن هواپيماي A 380 بوده، گفت يكي از اهداف واردات اين هواپيما، برقرار شدن خط پرواز مستقيم به كشورهايي چون چين، ژاپن و كانادا و حتي ايالات متحده بوده و اذعان داشت كه در حال حاضر، مسافران مسيرهاي دوردست كشور توسط شركت‌هاي هواپيمايي تركيه‌اي، اماراتي و قطري جابه‌جا مي‌شوند كه در صورت مهيا بودن خط جابه‌جايي مسافران از تهران، اين مسافران با خطوط پروازهاي داخلي كشور به مقاصد دور دست جابه‌جا مي‌شوند.
 فخريه كاشان بيان كرد عده‌اي از همسايگان خارجي و رقيب كشور، با ثبت سفارش هواپيماي ايرباس، مي‌كوشند تا مانع از نوسازي ناوگان هواپيمايي كشور شوند و در كنار اين امر به نوسازي صنعت حمل و نقل هوايي خود مبادرت مي‌ورزند.
 وي ادامه داد: اين كشورهاي رقيب، قبل از سررسيد موعد تحويل هواپيما از ايرباس يا ساير سازندگان هواپيما، اين هواپيما‌ها را در بازار‌هاي بين‌المللي به قيمتي گزاف مي‌فروشند و ضمن كسب درآمد، مي‌كوشند تا ايران را از ميدان به دركنند. وي افزود با اين اقدامات، مسافران ايراني را جذب كرده و كسب درآمد هم مي‌كنند. فخريه كاشان تأكيد كرد قرار نيست مردم شريف ايران، نوكر شركت‌هاي هواپيمايي تركيه، قطر يا امارات متحده عربي باشند.
 قائم مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل، با بيان اينكه كشور يك موجود زنده است و بايد نگاه رقابتي در همه بخش‌هاي آن وجود داشته باشد به نسيم آنلاين گفت: نبايد به مسائل كلان كشور، نگاهي جناحي و شخصي داشت.
 وي با بيان اينكه سالانه 3 تا 5 ميليارد دلار ارز توسط مسافران ایرانی به ايرلاين‌هاي خارجي پرداخت مي‌شود، توضيح داد تجميع اين اعداد در مدت 10 سال به رقمي حدود 50 ميليارد دلارخواهد رسيد، بنابراين با خريد يكجاي هواپيماي نو، به ميزان 5/10 ميليارد دلار، مابقي رقم مذكور در كشور صرفه‌جويي خواهد شد.
 فخريه كاشان، خطاب به منتقدان خريد 114 فروند هواپيماي نو در كشور گفت: دعواهاي جناجي، سرجاي خود، اما منافع ملي كشور را نبايد قرباني دعواهاي جناحي كرد. وي با طرح اين پرسش كه چرا منتقدان كنوني خريد هواپيماي نو حين خروج سالانه 3 تا 5 ميليار دلار ارز بابت جابه‌جايي مسافر با ايرلاين‌هاي خارجي اعتراض نمي‌كنند، خود پاسخ داد: حال كه دولت مي‌خواهد با پرداخت 10 ميليارد دلار در مدت 10 سال، سيستم حمل و نقلي كشور را نوسازي كند، آنها اعتراض مي‌كنند.
 وي از امضاي تفاهمنامه خريد 20 فروند هواپيماي ملخ‌دار كوچك از كشور ايتاليا با محوريت جابه‌جايي مسافر در فرودگاه‌هاي كوچك و افزايش بازدهي فرودگاه‌هاي فاقد بازدهي خبرداد و گفت اين هواپيماها محصول ساخت مشترك ايتاليا و فرانسه بوده اما ايران با ايتاليا تفاهمنامه امضا كرده و به‌زودي هيئت ايتاليايي وارد تهران مي‌شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن