تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805303451




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جدیدترین شماره فصلنامه میقات حج در بازار نشر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
جدیدترین شماره فصلنامه میقات حج در بازار نشر
نود و دومین شماره فصلنامه فرهنگی اجتماعی سیاسی تاریخی میقات حج به صاحب امتیازی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.

خبرگزاری فارس: جدیدترین شماره فصلنامه میقات حج در بازار نشر



به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، نود و دومین شماره فصلنامه فرهنگی اجتماعی سیاسی تاریخی میقات حج سال بیست و سوم، تابستان 1394، به صاحب امتیازی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و مدیر مسئولی سیدعلی قاضی عسکر منتشر شد. در این شماره می‌خوانیم: فرایند انتقال آموزه‌های اخلاقی و تربیتی در حج
بررسی فقهی شرایط نایب در حج، بررسی فقهی حج کودکان
خفتگان در بقیع
حرم مطهر نبوی پژوهشی تاریخی - اسنادی
راه عتبات به حج و هزینه‌های آن
بررسی تاریخی روابط ایران و عربستان در موضوع حج و خبرهایی از حج، عربستان و ...

فرایند انتقال آموزه‌های اخلاقی و تربیتی در حج
شعیب یاری/ زهرا معینی چکیده: در میان آموزه‌های دینی، حج به عنوان یکی از ارکان اسلام مورد تأکید قرار گرفته است. علت اهمیت آن نیز تأثیرات عمیق، چند بعدی و پایدار آن بر حج‌گزاران است. با دقت بر اسرار احکام و اعمال مرتبط با این آیین بزرگ، میزان تأثیرات تربیتی حج در سطحی بالا ارزیابی می‌شود؛ از یک سو، الزامی شدن حج بر تمامی مسلمانانی که توانایی شرکت در آن را دارند، در طول تاریخ باعث ایجاد احساس اتحاد و انسجام دینی در میان مسلمانان شده و از سویی دیگر با افزایش سطح اقناع‌سازی حج‌گزاران بواسطه انجام مناسک دینی، معانی و اندیشه‌هایی که در بطن فرهنگ دینی مسلمانان وجود دارد را در سطح بالایی انتقال داده و درونی می‌سازد. بررسی فقهی شرایط نایب در حج
سیدتقی واردی چکیده: برای کسی که می‌خواهد نیابت حج و یا عمره دیگری را (چه به صورت تبرّعی و چه استجیاری) برعهده گیرد، شرایطی بیان شده که برخی از فقهای شیعه بر آنها اتفاق کرده و برخی دیگر اختلاف دارند.

این شرایط، آن‌گونه که برخی از فقها (کاشف الغطاء، اول، 1422 هجری قمری، جلد 4، صفحه 489) فرموده‌اند، از جهتی بر دو قسم است:

اول؛ شرایطی که صحت عمل متوقف بر آنها است؛ مانند عقل حین عمل، تمییز کودکان، اسلام، ایمان، عدم اشتغال ذمّه نایب به واجب مضیق، اذن مولی به عبد، اذن شوهر به زن و اذن ولی به ممیز.

دوم؛ شرایطی که مجزی بودن عمل متوقف بر آنها است، اگرچه خود عمل صحیح باشد؛ مانند بلوغ کودکان و عدالت نایب (در جایی که استیجار شخص برای فراغ ذمّه منوب عنه باشد).

بررسی فقهی حج کودکان
ولی الله ملکوتی فر، اعظم السادات کوشکی، عملی حمزه

چکیده: حج یکی از مهم‌ترین و شکوهمندترین عبادت‌های اسلامی است و قرآن کریم تارک آن را کافر شمرده است. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله حج را پایه و رکن دین دانسته‌اند. مسائلی را که کودکان در ایام حج باید نسبت به آن اهتمام ورزند، بسیار ظریف و دقیق است و عدم آگاهی از اعمال حج، کودکان را با مشکلات عدیده روبه‌رو می‌کند. پژوهش حاضر برای بررسی اعمال عبادی کودکان به ویژه در باب حج، سامان یافته و به بررسی آیات و روایات و نیز اقوال علمای شیعه پرداخته است.

حجّ صبی از نظر صحت و مشروعیت و حتی ترتب ثواب، فرقی با حج افراد بالغ ندارد و تنها در بعضی از احکام، مانند عدم کفایت حج او از حجت‌الاسلام (در صورت عدم بلوغ قبل از احد الموقفین) با آنها تفاوت دارد.

خفتگان در بقیع (قله‌های رفیع بقیع)
علی اکبر نوایی

در این نوشتار، گوشه‌ای از حیات نورانی امام محمد باقر علیه‌السلام، آن ثمره علم و دانش نبوی و آن سلاله پاک و بازآورنده دفتر دانش دینی به بحث گذاشته شده است تا تذکارها و نکته‌های گشایشگر و روشنی آورش را فراروی شاگردان و شیعیان و مسلمانان آزاده و درست‌اندیش عالم اسلام بنمایاند و در تبیین اندیشه‌های تابناک و روشنگرش راهی را بگشاید.

حرم مطهر نبوی، پژوهشی تاریخی - اسنادی
احمد محمد شعبان، ابراهیم محمد الجهنی/ ترجمه حامد فقیهی

در بخش نخست این پژوهش که در شماره 91 میقات حج منتشر شد، روضه شریف و مکان و محدوده آن بررسی و از آن با عنوان «باغی از باغ‌های بهشت» یاد شد. افزون بر این، نظریه همه عالمان و پژوهشگران را در این خصوص آورده و پس از آن، به سخن درباره آثار برجسته و تاریخی موجود در آن پرداخته شد. سخن درباره نخستین و برجسته‌ترین اثر موجود در حرم مطهر؛ یعنی منبر شریف نبوی در بخش اول این نوشتار به سرانجام رسید و در بخش دوم حرم مطهر نبوی به بررسی دیگر آثار برجسته موجود در حرم شریف نبوی پرداخته شده است.

راه عتبات به حج و هزینه‌های آن
این نوشتار بخشی از سفرنامه کیکاووس میرزا فرزند فتحعلی شاه با عنوان رساله مسالک السالکین است که در سنه 1253 به زیارت بیت‌الله الحرام شتافت و در یک هزار و دویست و پنجاه و چهار مرجعت کرده و در دارالخلافه آرام گرفت. گزارش این سفرنامه به کوشش رسول جعفریان گردآوری و در شماره نود و دوم فصلنامه میقات حج با عنوان راه عتبات به حج و هزینه‌های آن ارائه شده است. بررسی تاریخی روابط ایران و عربستان در موضوع حج
این مقاله، خلاصه و چکیده‌ای از یک پژوهش ارزشمند با عنوان «مناسبات ایرانیان با حجاز در ادوار مختلف اسلامی» است که به بهانه وقایعی که میان ایران و عربستان رخ داده و در روابط این دو کشور تأثیرگذار بوده با برنامه‌ریزی «پژوهشکده حج و زیارت» و پژوهش سیدمحمد سامانی با تلخیص دفتر نظارت و بازرسی حوزه نمایندگی ولی فقیه به رشته تحریر در آمده است. فصلنامه فرهنگی اجتماعی سیاسی تاریخی میقات حج به صاحب امتیازی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قطع وزیری و 194 صفحه منتشر شده است.

94/11/07 - 10:23





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن