محبوبترینها
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
کدام رنگ کاغذ دیواری مناسب فضای شماست؟
چه چیزهایی دیگر در دکوراسیون مد نیست؟!
بررسی قیمت تیرچه + قیمت تیرچه کرومیت + قیمت یونولیت
خرید و قیمت ورق در مشاوران آهن + [مشاوره رایگان]
تیوی وال: ایدهای نوین برای دکوراسیون داخلی
انواع ریل دستگاههای CNC + جدول مقایسه معایب و مزایا
خرید سوسیس پرکن اصل با گارانتی
تشخیص دیسک و صفحه اصلی از تقلبی (6 راه ساده)
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1811237573
![نمایش مجدد: سایکوپات های دوست داشتنی refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
سایکوپات های دوست داشتنی
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
سایکوپات های دوست داشتنی
آیرا لوین، نویسنده چندان شناخته شده ای در ایران نیست.از او که دانش آموخته رشته فلسفه بود،چند فیلمنامه،رمان و نمایشنامه منتشر شد که جوایز معتبری برایش به ارمغان آوردند.
روزنامه قانون - دکتر شهرام خرازیها: آیرا لوین، نویسنده چندان شناخته شده ای در ایران نیست.از او که دانش آموخته رشته فلسفه بود،چند فیلمنامه،رمان و نمایشنامه منتشر شد که جوایز معتبری برایش به ارمغان آوردند.
لوین دو بار جایزه معتبر ادگار آلن پو را به خاطر نگارش داستان های اسرارآمیز و یک بار هم جایزه برام استوکر را برای یک عمر فعالیت در زمینه رمان وحشت به دست آورد.شاید معروف ترین اثر او در ایران رمان «بچه رزماری» است که رومن پولانسکی بر مبنای آن فیلمنامه فیلمی به همین نام را نوشت و کاندیداي دریافت جایزه اسکار شد.
نمایشنامه «دام مرگ» لوین که نامزد جایزه تئاتری معتبر تونی بود،رکورد طولانی ترین اجرا را در بین تریلرهای برادوی دار است.
![سایکوپات های دوست داشتنی سایکوپات های دوست داشتنی](http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1394/10/27/755555_438.jpg)
نمايشي ميان پردههاي توهم تا واقعيت
«اتاق ورونیکا»تریلری است پیچیده با طراحی دقیق جزئیات داستانی و نمایشی که ساختار پازل مانند آن تداعی گر سنت رمان های معمایی نویسندگانی همچون ادگار آلن پو،دشیل همت،آگاتا کریستی،ریموند چندلر،ژرژ سیمنون و...است.لوین در این نمایشنامه به سرنوشت دردبار منحرفین جنسی پرداخته است.
سه نفر از شخصیت های نمایشنامه(کنراد،ورونیکا و مرد جوان) مبتلا به بیماری روانی هستند.«اتاق ورونیکا» در دو پرده نوشته شده است:در پرده اول از یک دانشجوی رشته جامعه شناسی به نام سوزان خواسته می شود تا نقش دختری منحرف به نام ورونیکا را بازی کند.
در پرده دوم معلوم می شود که ورونیکای واقعی با فریب دادن و کشتن دختران جوان از جمله سوزان تلاش می کند تا خود را از زیر بار فشار روانی گذشته تباه و تیره اش برهاند.قتل های سریالی در همان اتاقی اتفاق می افتد که ورونیکا در آن زندانی بوده است.ساختار دراماتیک نمایشنامه تطابق زیادی با مراحل مکتب روانکاوی و نظرات زیگموند فروید دارد.
مفهوم «ناخودآگاه» به عنوان مدفن موقت آرزوها و امیال واپس رانده شده به خوبی در اتاقی که متعلق به ورونیکا بوده،تجلی یافته است،به دیگر بیان،اتاق مذکور ماهیت مکانی و هویت فیزیکی خود را از دست داده و به تدریج به فضایی روانشناختی برای ریشه یابی بیماری شخصیتهای سایکوپات نمایشنامه تبدیل می شود.
ورونیکا برای تسکین روحی خود دختران جوان را به قربانگاه می برد؛با قتل هر دختر،بخشی از خاطرات آزارنده از ناخودآگاه ورونیکا به سطح خودآگاهش میآید تا از بار سنگین گناهان و عذاب وجدانی که متحمل میگردد،کاسته شود.
![سایکوپات های دوست داشتنی سایکوپات های دوست داشتنی](http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1394/10/27/755557_193.jpg)
بازی با توهمات سیسی(خواهرورونیکا) توسط سوزان یکی از جالبترین ایده های لوین است که البته جامه عمل نمیپوشد. سوزان خطاب به ورونیکا و کنراد میگوید:«بازی کردن با توهمات دیگران درست نیست.این کار باعث می شه به اون توهمات وابسته تر بشن...».
در پرده دوم تماشاگر متوجه میشود که مبتلایان به برخی از بیماری های روانی چقدر عالی و دقیق می توانند مثل یک هنرپیشه حرفه ای نقش آدم هایی که از جنس خودشان نیستند را ایفا نمایند و دیگران را بفریبند.تبدیل این ایدههای روانشناختی درخشان لوین به نمایش صحنهای، فشار روانی شدیدی بر کارگردان و بازیگر وارد میآورد.
کارگردانی این متن بسیار دشوار است چون کوچکترین لغزش در اجرا و رها کردن بازیگران سبب لو رفتن موضوع و در نتیجه از دست رفتن جذابیتهای نمایش خواهد شد. باوراندن نقش های پیچیده نمایش نیز آسان نیست.هیچ کدام از نقش ها را نمیتوان به هنرپیشگان آماتور سپرد. تنوع فزون از حد اکتها و دیالوگ های هر نقش انرژی زیادی از بازیگر میگیرد.
ناهمگوني نقشها و بازيگران
برای در آوردن این نقش ها تمرکز مدام و نفس کم نیاوردن الزامی است.تماشای اجراهای صحنهای این نمایشنامه به خاطر تکان دهنده بودن ایده مرکزی(انحراف اخلاقی خواهر و برادر) فقط برای بزرگسالان مجاز است،کودکان و نوجوانان از فشار روانی نمایش مصون نخواهند ماند (در بروشور نمایش رضا ثروتی نوشته شده:«تماشای این نمایش برای افراد زیر 13 سال توصیه نمی شود»).ثروتی پیچیده ترین و دشوارترین نقش نمایشنامه را به بهناز جعفری که سابقه زیادی در ایفای نقش بیماران روانی دارد،سپرده است.
این انتخاب کاملا درست بوده است اما بقیه هنرپیشهها به نقشها نمیخورند و نمی توانند پا به پای بازی قدرتمند و کم نقص جعفری پیش بروند.بازیگران با هم هماهنگ نبوده و در تشخیص پارتنر خود در بیشتر صحنه ها سردر گم اند.
ستاره پسیانی به واسطه بازی متوسط و کم حس و حالی که ارائه داده، نتوانسته حسهمدلی تماشاگر را نسبت به خود برانگیزاند، واکنشهای چهرهاش کمی دیرهنگام است و انگار در صحنههای کلیدی از بقیه جا میماند.
![سایکوپات های دوست داشتنی سایکوپات های دوست داشتنی](http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1394/10/27/755558_518.jpg)
با آغاز پرده دوم،تماشاگر به واسطه فاش شدن هویت واقعی آدم ها به شدت غافلگیر میشود و در پی این غافلگیری، نمایشنامه با قدرت پیش میرود.چهرهپردازی و طراحی لباس در اجراهای صحنهای نمایشنامه «اتاقورونیکا» نقش کلیدی دارند زیرا ماجراها در دو مقطع تاریخی مختلف از طریق بازسازی گذشته در زمان حال روی داده و پرسوناژ های نمایشنامه مدام هویت واقعی خود را پنهان میکنند.
سارا اسکندری،گریمور نمایش،با تغییر دادن بی اغراق چهره بازیگران در پرده دوم موفق شده تا غافلگیری مورد نظر لوین را تحقق بخشد.گریم چهره و بافت مو و کلاه گیس از جمله امتیازات برجسته نمایش است.
نمايشي روانشناختي
اوج غافلگیری نمایش در لحظه ای رقم می خورد که بهناز جعفری کلاه گیسش را برداشته و سر تراشیده و بی مویش نمایان میشود.طراحی لباس نمایش میتوانست بهتر از این باشد؛به نظر می رسد ندا نصر بیشتر در پی طراحی لباس برای شخصیت های خارجی بوده تا بیماران روانی به عبارت دیگر او به هویت غربی کاراکترها توجه داشته و صفات و خصایل رفتاری پاتولوژیک آن ها را در شکل لباس ها نادیده گرفته است.
«اتاق ورونیکا» به اشتباه نمایشنامه ای ترسناک جلوه داده شده است در حالی که این متن بیشتر یک نمایشنامه روانشناختی است که از پتانسیل وحشتزایی نیز برخوردار است.اگر چه تئاتر ترسناک در ایران چندان مسبوق به سابقه نیست اما می تواند برای تماشاگر ایرانی جذاب باشد.
در اجرای ثروتی تلاش برای ترساندن تماشاگر محسوس نیست؛به نظر می رسد ورونیکا بیش از سوزان در کانون توجه او بوده و بیشتر دلمشغول نمایشی کردن مایه های روانکاوانه اثر بوده است تا ماجراپردازیهای ترسناک.طراحی صحنه نمایش از حد متوسط فراتر نمی رود.صحنه هلالی(سه سویه) و کمی شیبدار نمایش تناسب چندانی با متن لوین ندارد.
اجرای نمایشنامه «اتاق ورونیکا» قاعدتا در صحنه قاب عکسی بهتر جواب میداد زیرا این نوع صحنه خفقان و بستگی فضا و احساس محبوس شدن را بهتر به تماشاگر انتقال داده و به تمرکز او بر دنیای درهم ریخته بیماران روانی کمک می کند.اجرا در صحنه هلالی ضمن آن که به فضاسازی لطمه زده و حس اسارت سوزان را کمرنگ كرده،کار بازیگران را نیز سخت تر کرده است.
![سایکوپات های دوست داشتنی سایکوپات های دوست داشتنی](http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1394/10/27/755556_792.jpg)
آن ها مجبورند در صحنه ای باز و کاملا رؤیت پذیر برای تماشاگر،نقش آدم هایی را ایفا کنند که قرار است در خلق موقعیتی رازآمیز مشارکت داشته باشند.ثروتی به تبعیت از متن،عامدانه از خلق فضاهای سوررئال اجتناب كرده است شاید به همین خاطر هم موارد استفاده خلاقه از رنگ،نور و صوت در نمایش اندک است و نورهای رنگی موضعی و افه های صوتی وحشت زا به عنوان محمل مناسبی برای ورود و نفوذ به جهان مالیخولیایی ورونیکا مورد توجه واقع نشدهاند.
نمایشنامه پایان باز بسیار خوبی دارد؛ ورونیکا دچار از هم گسیختگی هویت میشود و خود را فرد دیگری میپندارد. او می خواهد از اتاقی که در آن زندانی شده،رهایی یابد اما همچنان محکوم به اسارت است.
ثروتی نیز در پایان نمایش،بر این دور باطل تأکید كرده است،دور باطلی که می تواند آغاز ماجرای مشابه دیگری را در دل خود بپروراند.«اتاق ورونیکا» اگر چه نمایش کم نقصی نیست و بهخصوص در فضاسازی ضعف های آشکاری دارد اما تجربه قابل اعتنایی از منظر روانشناختی در عرصه تئاتر ایران محسوب می شود.
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]
صفحات پیشنهادی
ادعایی درباره «آشغالهای دوست داشتنی»
ادعایی درباره آشغالهای دوست داشتنی محسن امیریوسفی امسال نیز برای حضور آشغالهای دوست داشتنی در جشنواره فیلم فجر فرم پر کرد تا بار دیگر فیلمش سر زبانها بیوفتد کافه سینما محسن امیریوسفی امسال نیز برای حضور آشغالهای دوست داشتنی در جشنواره فیلم فجر فرم پر کرد تا بار دیگر فدر مورد این «آشغالهای دوست داشتنی»
در مورد این آشغالهای دوست داشتنی برنامه سینمای ایران که قرار بود میزبان محسن امیر یوسفی -کارگردان سینما- باشد بدون ارائه دلیل مشخصی دقایقی قبل از پخش به روی آنتن شبکه چهار نرفت بانی فیلم برنامه سینمای ایران که قرار بود میزبان محسن امیر یوسفی -کارگردان سینما- باشد بدون ایادداشت کارگردان «آشغالهای دوست داشتنی» در پی شهادت سردار طاهری
یادداشت کارگردان آشغالهای دوست داشتنی در پی شهادت سردار طاهری شهید سعید سیاح طاهری با وجود جانبازی و نقص عضو به صورت داوطلبانه و هیچگونه سمت رسمی به سوریه رفته و در حلب به دست گروه داعش به شهادت رسید در پی شهادت سردارحاج سعید سیاح طاهری جانباز جنگ محسن امیریوسفی کارگردانمجموعه «داستانهای دوستی» برای کودکان منتشر شد
مجموعه داستانهای دوستی برای کودکان منتشر شدمجموعه داستانهای دوستی برای کودکان به قلم سید محمد مهاجرانی از سوی انتشارات قدیانی منتشر شد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس مجموعه 10 جلدی کتابهای «داستانهای دوستی» برای کودکان نوشته سدر نشست پژوهشی موسیقی «آوای دوست» «شیوههای نوازندگی کمانچه» در فرهنگسرای ارسباران بررسی م
در نشست پژوهشی موسیقی آوای دوستشیوههای نوازندگی کمانچه در فرهنگسرای ارسباران بررسی میشوددومین نشست بررسی شیوههای آموزش نوازندگی کمانچه با حضور اساتید پیشکسوتان و نوازندگان جوان کمانچه 29 دی ساعت 17 در فرهنگسرای ارسباران برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس دراین نشست که بایک میلیارد تومان برای فیلم آشغالهای دوست داشتنی!
آشغالهای دوست داشتنی از آن دسته فیلمهایی است که از همان بدو ورود حاشیه درست کرد حاشیههایی که کارگردان هم بدش نمیآمده تجربه شان کند آشغالهای دوست داشتنیآشغالهای دوست داشتنی از آن دسته فیلمهایی است که از همان بدو ورود حاشیه درست کرد حاشیههایی که کارگردان هم بدش نمیآمده تمحسن امیریوسفی: امیدوارم اکران «آشغال های دوست داشتنی» در دوره ایوبی اتفاق بیفتد
بخش هایی از این گفت وگو را می خوانید ــ برای من خیلی هولناک است اگر این فیلم آشغال های دوست داشتنی هم با اکران نشدن طولانی روبه رو شود و می دانم زمانی که اکران شود این سوال مطرح می شود مگر فیلم چه مشکلی داشت که با چنین تاخیری نمایش داده می شود مانند همان سوالی که اکنون دربارهروحانی در تماس تلفنی رئیس جمهوری عراق: برجام به همکاریهای اقتصادی با کشورهای دوست شتاب بیشتری میدهد/ ملت و د
روحانی در تماس تلفنی رئیس جمهوری عراق برجام به همکاریهای اقتصادی با کشورهای دوست شتاب بیشتری میدهد ملت و دولت ایران در کنار ملت و دولت عراق خواهد ماندرئیسجمهور با بیان اینکه دفاع ملت ایران از حقوق حقه هستهای خود نشان داد کشورهای در حال توسعه میتوانند با ایستادگی در برابر قدبرجام به همکاریهای اقتصادی ایران با کشورهای دوست به ویژه عراق شتاب بیشتری میدهد
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۹ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری تصریح کرد دفاع ملت ایران از حقوق حقه هسته ای خود و در نهایت اجرای رسمی برجام نشان داد کشورهای در حال توسعه می توانند با ایستادگی در برابر قدرتهای بزرگ از حقوق حقه خود در قالب گفت و گو و مذاکره دفاعفان خال:همهبازیهایتیمهایکلوپرادوستدارند
فان خال همهبازیهایتیمهایکلوپرادوستدارند لوئیس فان خال سرمربی منچستریونایتد به بازیکنانش هشدار داد که نباید مانند دیدار فصل گذشته مقابل لیورپول از لحاظ هجومی ضعف نشان بدهند به گزارش "ورزش سه" در دیدار فصل قبل منچستریونایتد موفق شد از اخراج استیون جرارد تنه-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها