تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در هيچ كارى به مردم اميد نبندد و همه كارهاى خود را به خداى عزوجل واگذارد، خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820191146




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازار روی موج برجام نشست


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بازار روی موج برجام نشست
دیروز در بازار تهران دلار با 50 تومان كاهش به 3‌‌هزار و 595 تومان رسيد و سكه هم تحت تأثير اين افت قيمت با 9 هزار و 500 تومان كاهش 921 هزار تومان معامله شد اما در مقابل شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران با رشد بيش از هزار و 300واحدي روبه‌رو شد تا همچنان در آستانه لغو تحريم‌ها بازاري جوزده و هيجاني نامگذاري شود.
نویسنده : هادی غلامحسینی 


دیروز در بازار تهران دلار با 50 تومان كاهش به 3‌‌هزار و 595 تومان رسيد و سكه هم تحت تأثير اين افت قيمت با 9 هزار و 500 تومان كاهش 921 هزار تومان معامله شد اما در مقابل شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران با رشد بيش از هزار و 300واحدي روبه‌رو شد تا همچنان در آستانه لغو تحريم‌ها بازاري جوزده و هيجاني نامگذاري شود.
 
دلار در دوراهي
همزمان با روز اجراي برجام، بازار ارز شاهد نوسانات نزولي است، صراف‌ها علت اين كاهش قيمت را اخبار مربوط به لغو تحريم‌ها و برجام مي‌دانند و شواهد بيانگر آن است عده‌اي كه درگذشته ارز خريداري كرده بودند نگران افت بهاي ارز پس از برجام هستند و براي رصد بهاي ارز به بازار آمده‌اند. نرخ دلار كه از چند هفته قبل روند صعودي را پيش گرفته بود از روزهاي پاياني هفته گذشته وارد مدار نزولي شد و روند كاهشي را ديروز هم طي كرد.
روند نزولي قيمت دلار بعد از آن آغاز شد كه دلار در بازار آزاد تا 3 هزار و730 تومان هم بالا رفت، هرچند به‌اعتقاد مسئولان بانك مركزي دلار به اين قيمت‌ها نرسيد و ميانگين نرخ فروش دلار در سامانه مخصوص بانك مركزي و صرافان 3‌هزار و 700 تومان بوده است  ولي روند نزولي قيمت دلار بعد از آن رسماً آغاز شد كه مواضع رسمي دولت در خصوص نرخ دلار اعلام و تأكيد شد دولت بنا ندارد نرخ ارز افزايش يابد.
بر‌خلاف دولت اما كارشناسان اقتصادي معتقدند كاهش قيمت دلار بعد از برجام دوام نخواهد داشت و ممكن است نرخ ارز باز هم افزايش يابد.
 اين نكته‌اي است كه ديروز عبده تبريزي به تسنيم گفت و تأكيد كرد: «بعد از اجراي برجام قيمت ارز قطعاً پايين نخواهد آمد، دليلي ندارد از اقتصاد ملي كشور دفاع نكنيم و به‌محض اينكه مقداري ارز نصيب كشور مي‌شود، شروع به واردات و از اولويت‌هاي اقتصاد ملي صرف‌نظر كنيم.»
يك صرافي مي‌گويد كه با توجه به وضعيت فعلي بازار، پيش‌بيني آينده بازار ارز براي كسي مقدور نيست. يكي ديگر از فعالان بازار ارز از بي‌جان بودن اين بازار مي‌گويد و اضافه مي‌كند: مردم كه در زمان گراني دلار خريده بودند اين روزها براي فروش به خيابان فردوسي مي‌آيند. وي تأكيد مي‌كند: اين يعني باز هم مردم ضرر كردند و سود به جيب كساني رفت كه به ‌عمد دلار را گران كرده بودند.
 در بازار ديروز تهران دلار با 50 تومان كاهش 3هزار و 595 تومان، يورو با 62 تومان افت قيمت 3 هزار و  928 تومان و درهم با 10 تومان كاهش 990 تومان معامله شد و قيمت سكه و ارز كاهش قابل توجهي داشت. سكه بهار آزادي طرح جديد با 9 هزار و 500 تومان كاهش 921 هزار تومان، سكه طرح قديم با 11 هزار تومان افت قيمت 920 هزار تومان و نيم سكه هم با نزول 3 هزار و 500 توماني 467 هزار تومان به فروش رسيد.
ربع سكه هم با 2 هزار تومان كاهش 252 هزار تومان، سكه گرمي با هزار تومان كاهش 169 هزار تومان و هر گرم طلاي 18 عيار با 530 تومان افت قيمت 93 هزار و 940 تومان فروخته شد. ديروز قيمت اونس در بازار جهاني طلا با 74 سنت كاهش 1089 دلار و 18 سنت درج شد.
 
افزايش هزار و ۳۴۴ واحدي شاخص كل بورس
شاخص كل قيمت و بازده نقدي بورس تهران در پايان معاملات ديروز با افزايش هزار و 344 واحدي به كانال حمايتي 64 هزار و 860 واحد دست يافت، ارزش كل معاملات اين بازار از 226‌ميليارد تومان فراتر رفت كه ناشي از دست به دست شدن يك ميليارد و 179 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 81 هزار و 895 نوبت دادوستد بود.
براساس اين گزارش، بازار سهام ديروز روي پاشنه خودرويي‌ها و بانكي‌ها مي‌چرخيد؛ بازاري كه سرخوش از اجرايي شدن توافق برجام و از سرگيري مبادلات بانكي و مالي كشور با دنيا با هيجان خريداران اغلب حقيقي همراه بود.
در عين حال بازار سهام با افزايش خوشبيني‌ها نسبت به كاهش نرخ خوراك 94 مجتمع‌هاي پتروشيمي به كمتر از 9 سنت در هر مترمكعب شاهد شكل‌گيري صف خريدهاي پايدار در نمادهاي شاخص‌ساز اين گروه بود.
معاملات سهام در نماد معاملاتي سه شركت گسترش نفت و گاز پارسيان با 129 واحد، مخابرات ايران با 113 واحد، وتاپيكو با 108 واحد افزايش بالاترين تأثير مثبت را بر محاسبه شاخص كل بورس به نام خود ثبت كردند، در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي سه شركت معدني و صنعتي گل‌گهر با 12 واحد، صنايع پتروشيمي خليج‌فارس با 11 واحد و پست‌بانك ايران با دو واحد كاهش، بالاترين تأثير منفي را در برآورد اين نماگر به دوش كشيدند.
در گروه پالايشي‌ها نيز قيمت‌هاي جذاب سهام و از سويي هيجان خريداران اغلب حقيقي به شكل‌گيري صف خريدهاي پايدار در برخي نمادهاي معاملاتي انجاميد.
در گروه خودرويي‌ها اما ديروز خريداران سهام در حالي با عرضه حقوقي‌ها در برابر تقاضاي حقيقي‌ها روبه‌رو بود كه اغلب معامله‌گران ترجيح مي‌دادند با شناسايي سهم‌هاي كوچك و حتي پايين‌تر از قيمت اسمي، براي خريد سهام در صف بنشينند.
در گروه بانك‌ها اما بازارگردان‌ها و صندوق‌هاي بازارساز حقوقي‌هاي اين گروه به‌رغم عطش خريداران اغلب حقيقي براي خريد سهام اقدام به عرضه سهام متناسب با روند نوسان قيمت سهام در دامنه نوسان مثبت قيمتي كردند. اين عرضه‌ها باعث شد در پايان معاملات ديروز معاملات بانك‌ها در روندي متعادل و در بازار مثبت قيمتي بسته شود. معاملات فرابورس نيز تحت تأثير اخبار مثبت مربوط به اجراي توافق هسته‌اي و ابلاغ فرمول پيشنهادي خوراك پتروشيمي‌ها از سوي معاون اول رئيس‌جمهور، آيفكس رشد 3 درصدي معادل 20 واحدي را تجربه كرد و به 731 واحد رسيد.
ديروز در بازار فرابورس ايران، 275 ميليون ورقه بهادار در 29 هزار و 745 نوبت به ارزش 5 هزار و 430 ميليارد و 470 ميليون ريال خريد و فروش شد، اين در حالي است كه شاهد بيشترين ارزش معاملات از ابتداي مهرماه تاكنون بوده‌ايم.
معامله‌گران فرابورسي بيشترين حجم معاملات ديروز خود در بازار سهام را به داد و ستد 31‌ميليون سهم پتروشيمي سرمايه‌گذاري ايرانيان به ارزش 53 ميليارد ريال اختصاص دادند و نماد شركت‌هاي پتروشيمي سرمايه‌گذاري ايرانيان، پالايش نفت تهران و توكا رنگ فولاد سپاهان پربيننده‌ترين نمادهاي ديروز بودند.
همچنين بيشترين افزايش قيمت مربوط به سهام كشتيراني درياي خزر و پس از آن پتروشيمي زاگرس و پالايش نفت شيراز بود و در سوي ديگر بازار هم قند شيروان، مينو شرق و قند چهارمحال با بيشترين افت قيمت روبه‌رو شدند. طبق اين گزارش، ديروز اوراق تسهيلات مسكن در اغلب نمادها با افت قيمت مواجه و در بازه 790 تا 890 هزار ريال دست به دست شد. علاوه بر اين، خريد و فروش اسناد خزانه اسلامي با قيمت 963 هزار و 784 ريال به پايان رسيد و نرخ بازده تا سررسيد اين اوراق با 0/69 درصد افزايش نسبت به روز معاملاتي قبل، معادل 26/64 درصد شد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن