تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819513076




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واردات آبگوشت امریکایی ممنوع، ماشین امریکایی آزاد!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: واردات آبگوشت امریکایی ممنوع، ماشین امریکایی آزاد!
مجوز واردات خودروهاي امريكايي در شرايطي اخيراً توسط سازمان توسعه تجارت صادر شده كه به گفته قائم‌مقام وزير صنعت، خودرو در فهرست كالاهاي ممنوعه وارداتي از امريكا قرار ندارد.


مجوز واردات خودروهاي امريكايي در شرايطي اخيراً توسط سازمان توسعه تجارت صادر شده كه به گفته قائم‌مقام وزير صنعت، خودرو در فهرست كالاهاي ممنوعه وارداتي از امريكا قرار ندارد. اين در حالي است كه در اين فهرست، واردات آبگوشت و آب قره‌قاط از امريكا ممنوع شده است!
سازمان توسعه تجارت طي روزهاي اخير مجوز واردات دو مدل خودرو شورولت AVEO و TRAX كره جنوبي را در حجم موتورهاي 1400 تا 1800 سي‌سي در دو گروه شاسي‌بلند و هاچ‌بك صادر كرد. هرچند مبدأ واردات اين خودروها، كره جنوبي اعلام شده ولي بايد توجه داشت كه شورولت يك كارخانه امريكايي است و در نهايت سود حاصل از توليد محصولاتش در هركجاي دنيا كه باشد، نصيب امريكايي‌ها مي‌شود.
اين اقدام در شرايطي اتفاق افتاد كه مقام معظم رهبري چندي پيش بر لزوم ممنوعيت واردات كالاهاي مصرفي از امريكا تأكيد داشتند و پس از آن نيز وزير صنعت، معدن و تجارت در نامه‌اي به معاونان خود، ممنوعيت واردات 227 قلم كالا را از امريكا ابلاغ كرد.  در بخشنامه نعمت‌زاده آمده بود: با توجه به تأكيد مقام معظم رهبري در انتهاي نامه 29 مهرماه 94 خطاب به حضرت حجت الاسلام والمسلمين روحاني رئيس‌جمهور محترم در مورد توجه جدي به امر اقتصاد مقاومتي و ضرورت تقويت توليد ملي و نيز مراقبت بر جلوگيري از واردات بي‌رويه و به‌ خصوص پرهيز از وارد كردن هرگونه مواد مصرفي از امريكا، لازم است همه معاونان و رؤساي سازمان‌ها ضمن تلاش در تقويت توليد ملي، از واردات كالاهاي مصرفي امريكا جلوگيري كرده و اجازه عرضه كالاهاي مصرفي امريكا را كه جنبه نمادين حضور امريكا در كشور هستند، ندهند.  به اين ترتيب صدور مجوز واردات شورولت به معني نقض بخشنامه وزير صنعت است و در واقع دولت، بخشنامه خود را نقض كرده است. در عين حال، شورولت نماد بارزي از محصولات امريكايي است و نمي‌توان اينطور توجيه كرد كه اين كالا نماد امريكا نيست.
   ممنوعيت واردات آبگوشت و آب قره قاط از امريكا
هرچند در بخشنامه وزير صنعت بر واردات كالاهايي كه جنبه نمادين حضور امريكا را دارند، تأكيد شده است اما نگاهي به كالاهاي موجود در فهرست كالاهاي ممنوع الورود امريكايي نشان مي‌دهد كه برخي از اين محصولات چندان جنبه نمادين حضور امريكا را ندارند و در مقابل، برخي كالاها مانند خودرو كه كاملاً نماد حضور امريكاست در اين ليست قرار نگرفته است.  در فهرست كالاهاي ممنوع الورود امريكايي نام محصولاتي مانند سوپ و آبگوشت و فرآورده‌هاي مربوط به آنها، آب قره قاط (يك نوع ميوه)، نان سوخاري، اشياء عتيقه كه بيش از 100 سال قدمت داشته باشند، كاغذ توالت، تانك‌ها و ساير ارابه‌هاي زره‌پوش جنگي به چشم مي‌خورد.
 اين در حالي است كه در فهرست مربوطه، اسمي از محصولات عمده و گرانقيمت و پر سود مانند خودرو نيامده و در واقع دولت ممنوعيتي براي واردات خودروهاي امريكايي لحاظ نكرده است.
 
 مجوز واردات شورولت تا سال 98
بر اساس مجوز سازمان توسعه تجارت، امكان واردات شورولت تا 29 آذرماه 98 فراهم است.
مجتبي خسروتاج، قائم‌ مقام وزير صنعت در اين مورد مي‌گويد: از آنجايي كه هيچ برند امريكايي در ايران نمايندگي مجاز ندارد، يك واسطه عماني نمايندگي برند شورولت را در ايران ايجاد كرده و واردات را امكانپذير كرده است.
به اين ترتيب دولت در شرايطي با واردات خودروهاي امريكايي موافقت كرده كه كارشناسان اقتصادي همواره بر لزوم مراقبت از بازارهاي اقتصادي ايران در مقابل سودجويي صادركنندگان كالاهاي ساخته شده به ايران تأكيد داشته و نسبت به جلوگيري از خروج منابع ارزي كشور بابت واردات محصولات لوكس هشدار مي‌دهند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن