تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نزديك‏ترين شما به من در قيامت: راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد و پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821324714




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ترس عربستان از بمب اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ترس عربستان از بمب اقتصادي
در حالي‌كه توجه جهان به اختلاف ديپلماتيك اخير عربستان سعودي با ايران جلب شده است، بسياري از سعودي‌ها نگران بمب اقتصادي در كشورشان هستند.
در حالي‌كه توجه جهان به اختلاف ديپلماتيك اخير عربستان سعودي با ايران جلب شده است، بسياري از سعودي‌ها نگران بمب اقتصادي در كشورشان هستند.
به گزارش ايسنا، شبكه امريكايي سي‌ان‌ان در گزارشي با پرداختن به وضعيت اقتصاد كنوني عربستان نوشت: كمبود نقدينگي به اندازه‌اي وخيم شده است كه دولت عربستان قيمت بنزين را به ميزان 50 درصد افزايش داد و مردم اين كشور در مقابل پمپ‌هاي بنزين صف كشيدند تا پيش از گران شدن آن، باك خودروهايشان را پر كنند.
رابرت جوردان، سفير سابق امريكا در عربستان و نويسنده كتاب «ديپلمات صحرا: داخل عربستان سعودي پس از 11 سپتامبر» در اين باره به سي‌ان‌ان گفت: دولت عربستان كاهش يارانه‌هايي را اعلام كرده است كه به تك‌تك شهروندان اين كشور آسيب خواهد زد.  بنزين در عربستان سابق بر اين 16 سنت در هر ليتر بود كه يكي از ارزا‌ن‌ترين قيمت‌هاي دنيا بود و بسياري از سعودي‌ها بدون اينكه مجبور باشند به صرفه‌جويي در مصرف بنزين فكر كنند، شاسي‌بلندهاي بزرگ دارند.
افزايش قيمت بنزين تنها شروع است و قيمت آب و برق هم افزايش خواهد يافت و دولت هزينه براي جاده‌ها، ساختمان‌ها و زيرساخت‌هاي ديگر را كاهش مي‌دهد.
اين كاهش ممكن است براي هر دولتي كه با كمبود نقدينگي روبه‌رو مي‌شود عادي باشد، اما در عربستان سعودي به دليل اينكه اكثر سعودي‌ها در بخش دولتي كار مي‌كنند، مشكل‌ساز خواهد بود.
حدود 75 درصد از بودجه دولت عربستان با صادرات نفت تأمين مي‌شود و اين دولت از ثروت نفتي خود براي فراهم كردن مزاياي سخاوتمندانه براي شهروندانش استفاده كرده است. زماني كه در سال 2011 بهار عربي در خاورميانه به اوج رسيد، اين كشور براي آرام كردن هرگونه نارضايتي در اين پادشاهي، هزينه‌ها را چند برابر كرد.  در اين گزارش آمده است: اكنون عربستان نمي‌تواند همه اين مزايا را تأمين كند. اين كشور سال گذشته حدود 100 ميليارد دلار كسري داشت و انتظار مي‌رود امسال در خوشبينانه‌ترين وضعيت با همين ميزان كسري روبه‌رو شود.
صندوق بين‌المللي پول اخيراً پيش‌بيني كرده اگر نفت پايين 50 دلار در هر بشكه باقي بماند، عربستان ممكن است ظرف پنج سال آينده يا كمتر با ته كشيدن نقدينگي مواجه شود.
به گفته سفير سابق امريكا در عربستان، دولتمردان سعودي‌ از قدرت اقتصادي‌شان براي خريد مردم‌شان استفاده مي‌كنند. وي پيش‌بيني كرد عربستان سعودي حتي ممكن است دريافت ماليات بر درآمد يا ماليات فروش را از مردم آغاز كند. بخشي از امتيازاتي كه دولت به مردم داده بود عدم پرداخت ماليات بود، اما به محض اينكه مردم ماليات پرداخت كنند، نارضايتي سياسي هم ممكن است افزايش پيدا كند.

منبع : ايسنا



تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن