تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آدم دين‏دار چون مى‏انديشد، آرامش بر جان او حاكم است. چون خضوع مى‏كند متواضع است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820535836




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک پنجم کارگران درگیر اعتیادند، چه کسی مسئول است؟


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: یک پنجم کارگران درگیر اعتیادند، چه کسی مسئول است؟
امروزه در ميان آسيب‌هاي اجتماعي، اعتياد سهم بالايي را به خود اختصاص داده است كه به تبع آن ضربات زيادي به پيكره خانواده‌ها و جامعه وارد مي‌شود.
نویسنده : محمد‌رضا‌هاديلو 


امروزه در ميان آسيب‌هاي اجتماعي، اعتياد سهم بالايي را به خود اختصاص داده است كه به تبع آن ضربات زيادي به پيكره خانواده‌ها و جامعه وارد مي‌شود.
آمارها نشان مي‏‌دهد كه تقريباً همه گروه‌هاي سني در معرض خطر اعتياد قرار دارند و در اين بين، سهم جوانان بيشتر از ديگران است اما بدتر و دردناك‌تر از آن، زماني است كه سايه شوم اعتياد بر سر جوانان تحصيلكرده جامعه سنگيني كند. از طرف ديگر گزارش‌ها حكايت از افزايش ميزان اعتياد در جامعه كارگري دارد، به طوري كه اكنون 20 درصد كارگران اعتياد دارند. بر همين اساس كارشناسان معتقدند بسياري از آسيب‌ها زاييده اعتياد هستند كه از آن جمله مي‌توان به طلاق، بيكاري، سرقت و نزاع‌ها و خشونت‌هاي خياباني اشاره كرد؛ معضلاتي كه هركدام به نوبه خود جامعه را با چالشي نفسگير مواجه مي‌كنند.
چند روز پيش بود كه معاون فرهنگي و دانشجويي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اينكه حدود 90 درصد دانشجويان علوم پزشكي تجربه مصرف سيگار داشته‌اند، گفت: «حدود 7 درصد اين دانشجويان نيز روانگردان يا مواد مخدر مصرف كرده‌اند.»
در همين راستا، رئيس كارگروه كاهش تقاضاي اعتياد كميته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه رشد فزاينده اعتياد ميان زنان، دختران، جوانان، محيط‌هاي كارگري و برخي مردم عادي در كشور نگران‌كننده است، به جامعه كارگري كه بيش از 5/5 ميليون عضو دارد اشاره كرد و گفت: «بايد به محيط‌هاي كارگري توجه شود چون شيوع اعتياد در اين جامعه بيش از 20 درصد است.»
 
از هر 3 ازدواج يك طلاق
در همين رابطه بايد گفت هرچند وقت يك بار گزارش‌هايي در خصوص آخرين وضعيت آسيب‌هاي اجتماعي كشور از سوي وزارت كشور و مركز پژوهش‌هاي مجلس به مجلس و كميسيون اجتماعي ارائه مي‌شود كه آخرين گزارش‌ها نشان‌دهنده رشد آسيب‌هاي اجتماعي نسبت به سال‌هاي گذشته است و در مجموع اعتياد و طلاق در صدر اين آسيب‌ها قرار دارند.
در حال حاضر در مورد آسيب‌هايي مانند اعتياد، بيكاري، طلاق و...، در وضعيت خوبي به سر نمي‌بريم به طوري كه از هر سه ازدواج يكي به طلاق مي‌انجامد.
در مورد آمارهاي اعتياد نيز كف و سقفي وجود دارد به طوري كه 5/2 ميليون نفر حداقل آنها و حداكثر نيز دو برابر اين تعداد هستند.
محمد اسماعيل سعيدي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس با تأكيد بر اينكه آمارهاي آسيب‌هاي اجتماعي تكان‌دهنده است، گفت: «بخش عمده‌اي از مشكلات به اشتغال و بيكاري جوانان برمي‌گردد. به طور ميانگين در تمامي اقشار سني آمار بيكاران 5/3 ميليون نفر است اما در ميان فارغ‌التحصيلان و افرادي كه سن آنها ۲۲ تا ۴۰ سال است، اين آمار بسيار بالاتر است و به نظر مي‌رسد بحث بيكاري و اشتغال يكي از عوامل اصلي طلاق و ساير آسيب‌هاي اجتماعي در كشور است.»
وي ادامه داد: «مراجعاتي كه به حوزه‌هاي كاري نمايندگان مي‌شود نشان مي‌دهد كه جواناني كه در دوره نامزدي هستند به دليل بيكاري و عدم اشتغال دو تا سه سال نمي‌توانند ازدواج كنند و در همين دوره براي طلاق نيز مراجعه مي‌كنند. در مجموع براساس آمارها ۵۰ درصد طلاق‌ها در پنج سال اول زندگي اتفاق مي‌افتد و اين نشان دهنده اين است كه در اين زمينه با آسيب جدي مواجه هستيم.»

60 درصد زنان معتاد حداقل يك‌بار ترك كرده‌اند
بر اساس گزارش‌هايي كه سازمان بهزيستي منتشر كرده است، اين سازمان با توجه به ظرفيتي كه در مراكز اقامتي ميان مدت دارد، تعهد ساماندهي 3هزار نفر از معتادان را بر عهده گرفته كه در نهايت اين تعداد معتاد در بيش از 186 كمپ ساماندهي شدند.
در اين راستا، اين سازمان با استفاده از ظرفيت و پتانسيل خود، 400 نفر از زنان معتاد متجاهر را در مركز شفق ساماندهي نمود.
اما نكته حائز اهميت اينكه از 400 نفر زن معتاد، 281 نفر شماره تماس خانواده‌هاي خود را به مددكاران دادند كه از اين تعداد 50 شماره تماس معتبر بود و مددكاران با خانواده‌هاي آنها تماس برقرار كردند كه از اين 50 نفر 15 نفر داراي فرزند زير 15 سال و سه نفر داراي فرزند خردسال بودند.
اين آمار و ارقام به خوبي نشان مي‌دهد هر معتاد، زيرمجموعه‌هايي دارد كه آنها هم قرباني رفتارهاي اين افراد شده‌اند.
آمارهاي سازمان بهزيستي مي‌گويند از 2هزار و 740 معتاد ساماندهي شده در مراكز اقامتي ميان مدت 781 نفر بيكار، هزار و 67 نفر كارگر ساده و 891 نفر داراي تخصص هستند اما وقتي به علت پذيرش كودكان در شيرخوارگاه‌هاي بهزيستي مراجعه مي‌كنيم مشخص مي‌شود باز هم اعتياد از جمله دلایل است زيرا 28 درصد كودكان به دليل اعتياد والدين، 34/5 درصد كودكان رها شده در سطح جامعه، 10/5 درصد به دليل متاركه والدين، 7/5 درصد از كودكان به دليل زنداني بودن والدين، 6/7 درصد فوت والدين، 6/3 درصد به دليل عدم توانايي در نگهداري، 3 درصد به دليل كودك آزاري و در نهايت 2/5 درصد به دليل عدم توان مالي والدين در مراكز بهزيستي پذيرش شده‌اند كه از اين تعداد 19 نفر داراي اچ‌آي وي مثبت و 10 نفر مبتلا به هپاتيت بوده‌اند.
البته پايين آمدن سن اعتياد نيز به نوبه خود معضل ديگري است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. كوچك‌ترين زن معتاد ساماندهي شده در مركز شفق 19 سال سن داشته كه براساس گزارش‌هاي جمع‌آوري شده 60 درصد از زنان ساماندهي شده سابقه ترك و 17 درصد هم سابقه كيفري داشته‌اند.
 
اعتياد و آشفتگي خانوادگي
آمار معتاداني كه بارها ترك كرده و دوباره به سمت مصرف مواد‌ مخدر روي آورده‌اند و همچنين سابقه كيفري آنها نشان مي‌دهد در اكثر مراكز ترك اعتياد يا كار علمي و درستي انجام نمي‌شود يا بعد از ترك دادن معتادان، آنها به حال خود رها شده و بدون حمايت به جامعه بازگردانده مي‌شوند.
روان‌شناسان و جامعه شناسان معتقدند كه ضعف و نارسايي‌هاي رواني و شخصيتي به همراه شرايط نامناسب اجتماعي، خانوادگي و فقدان روابط صحيح انساني به تدريج فرد را با مشكلات و آسيب‌هاي روحي و رواني مواجه مي‌نمايد. در بررسي زندگي معتادان، آشفتگي وضع خانواده در اكثر موارد به وضوح ديده مي‌شود و خيلي از معتادان براي فرار از اين آشفتگي‏ها و مشكلات روحي و رواني به اعتياد پناه مي‌برند. لذا والدين در خانواده و متوليان فرهنگي و اجتماعي در بستر جامعه مي‌بايست زمينه‌هاي ميل به مصرف هرنوع مواد مخدر و بروز هرگونه آسيب روحي و رواني را  از اين طريق در نوجوانان و جوانان از بين ببرند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن