تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821330352




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هزینه 80 هزار تومانی برای خانواده‌ها در شب یلدا


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: هزینه 80 هزار تومانی برای خانواده‌ها در شب یلدا
هرساله با فرا رسيدن شب يلدا ، بازار هندوانه و آجيل رونق مي‌گيرد ، اما امسال دلال‌ها ۲۰ روز جلوتر هندوانه را در انبارها دپو كردند تا شب يلدا گران بفروشند به طوري كه رئيس اتحاديه ميوه و تره‌بار توصيه كرد مردم با خريد كم، جلوي سودجويي‌ دلال‌ها را بگيرند.
نویسنده : بهناز قاسمی 


هرساله با فرا رسيدن شب يلدا ، بازار هندوانه و آجيل رونق مي‌گيرد ، اما امسال دلال‌ها ۲۰ روز جلوتر هندوانه را در انبارها دپو كردند تا شب يلدا گران بفروشند به طوري كه رئيس اتحاديه ميوه و تره‌بار توصيه كرد مردم با خريد كم، جلوي سودجويي‌ دلال‌ها را بگيرند.
 امشب، شب يلدا است و بازار فروش اقلام مصرفي در طولاني‌ترين شب سال حسابي داغ است. اگرچه مسئولان دم از ثبات يا كاهش قيمت مي‌زنند اما هنوز هزينه اقلام مصرفي درشب يلدا آنقدر بالا هست كه سبد خانوار قدرت نمايي مي‌كند.
گزارش «جوان» حاكي از آن است كه قيمت آجيل شب يلدا در نقاط مختلف شهر متفاوت است و از 35 هزار تومان شروع و مي‌شود حتي به 60 هزار تومان نيز مي‌رسد. دركنار آجيل، بازار شيريني نيز داغ است به نوعي كه اكثر قنادي‌هاي تهران اقدام به عرضه انواع دسر و ژله متناسب با اين شب كرده و قيمت آن نيز بسته به كيفيت متفاوت است اما به طور ميانگين براي مصرف يك كيلو شيريني يا دسر حداقل بايد 20 هزار تومان هزينه كرد.
هندوانه و انار نيز كه از اقلام اصلي شب يلدا است اين بار در دست دلالان دست به دست شده و قيمت آن ساعت به ساعت متغير است.  بر اساس اين گزارش اگر از خريدهاي تشريفاتي شب يلدا فاكتور بگيريم يك خانواده چهار نفره براي شب يلداي خود با احتساب يك كيلو انار به قيمت 7 هزار تومان، يك كيلو پرتقال به قيمت 3 هزار تومان و يك كيلو موز به قيمت 3 هزار تومان و يك هندوانه چهار كيلويي به قيمت 16 هزارتومان و يك كيلو آجيل به قيمت 40 هزار تومان و يك بسته كاكائو به قيمت 10 هزار تومان در جمع بايد حداقل ۷۹ هزار تومان براي يك شب هزينه كند.
به گفته فعالان بازار امسال قيمت آجيل به دليل عرضه كافي در چند ماه گذشته افزايش چنداني نداشته ، اما ميوه خشك با افزايش قيمت به عنوان گران‌ترين خوراكي يلدا بوده است.  در خصوص احتمال افزايش قيمت آجيل در آستانه شب يلدا به دليل افزايش تقاضا مصطفي احمدي - رئيس اتحاديه خشكبار و آجيل فروشان - گفت كه در شب يلدا با توجه به افزايش ميزان تقاضا، نظارت بازرسان اتحاديه نيز افزايش مي‌يابد و نظارت بيشتري بر روند فروش آجيل در واحدهاي داراي پروانه كسب انجام خواهد شد.   به گفته وي، در زماني كه تقاضا كم مي‌شود برخي از فروشندگان مجبور مي‌شوند با قيمت بسيار پايين‌تري اجناس خود را بفروشند و در اين ايام كه فروش آنها بالا مي‌رود ما نيز نظارت‌هاي خود را افزايش مي‌دهيم و گران‌فروشي در اين زمينه نداريم.
 
 آجيل شب يلدا كيلويي 35 تا 48 هزار تومان
 در ميان انواع آجيل شب يلدا، فندق درجه يك كه هر كيلوگرم آن 68 هزار تومان فروخته مي‌شود، گران‌ترين و نخودچي و كشمش با كيلويي 13 هزار تومان ارزان‌ترين‌ اقلام در بين انواع آجيل محسوب مي‌شود.   در ميان ساير اقلام «آجيل شب يلدا» درجه يك كه از پر مصرف‌ترين محصولات براي شب يلداست، كيلويي 48 هزار تومان قيمت دارد. همچنين آجيل با كيفيت پايين‌تر و تنوع اقلام كمتر حدود 35 هزار تومان فروخته مي‌شود.   در ميان ساير اقلام پر مصرف، پسته درجه يك‌دستچين كيلويي 65 هزار تومان، بادام هندي درجه يك كيلويي 60 هزار تومان و بادام درختي درجه يك كيلويي 63 هزار تومان عرضه مي‌شود. همچنين هر كيلوگرم پسته كله قوچي 58 هزار تومان و بادام منقا (با پوست) 50 هزار تومان قيمت دارد. هر كيلوگرم آجيل چهار مغز (پسته، بادام، بادام هندي و فندق) نيز 68 هزار تومان فروخته مي‌شود.   در ميان انواع تخمه نيز تخمه ژاپني درجه يك كيلويي 40 هزار تومان، تخمه كدو كيلويي 26 هزار تومان و تخمه آفتابگردان كيلويي 14 هزار تومان عرضه مي‌شود كه به گفته فروشندگان، تخمه ژاپني براي شب يلدا از بيشترين تقاضا برخوردار است.  در كنار انواع آجيل، برخي تنقلات هم براي شب يلدا طرفداران خود را دارد. در ميان اين تنقلات، ميوه خشك مخلوط كه يكي از گران‌ترين خوراكي‌هاي شب يلداست كيلويي 80 هزار تومان فروخته مي‌شود. همچنين هر كيلوگرم انجير درجه يك 60 هزار تومان، باسلوق 16 هزار تومان، پاستيل 20 هزار تومان و آلو قرمز 13 هزار تومان است.
 
هندوانه نخريد
حسين مهاجران، رئيس اتحاديه ميوه و تره‌بار در گفت‌وگو با «نسيم» در رابطه با بازار ميوه با توجه به نزديكي شب يلدا بيان داشت: به جز هندوانه و انار بازار بقيه ميوه‌ها آرام و داراي ثبات است.
 وي تأكيد كرد: مقداري از بارهاي هندوانه‌ توسط تگرگ آسيب ديده، البته داخل ميوه آسيب نديده بلكه پوست آن دچار آسيب‌ديدگي شده است، اين نوع هندوانه‌ها تا 1300 نيز در ميدان به فروش مي‌رود و در غرفه‌ها نيز كيلويي 2500 تومان است اما هندوانه سالم در ميدان 3500 تومان است و در سطح شهر نيز تا 4500 به فروش مي‌رسد.
 رئيس اتحاديه ميوه و تره‌بار ادامه داد: متأسفانه از فروردين ماه امسال تا آبان ماه آن چنان قيمت هندوانه پايين بود كه حتي جوابگوي كرايه ماشين نيز نبود، بنابراين ميناب و دزفول كمتر از گذشته هندوانه كاشت كردند.   وي تصريح كرد: با كاشت كمتر و آسيب‌ديدگي مقداري از هندوانه‌ها، عرضه اين محصول در بازار كم شد، از طرفي دلال‌ها هندوانه‌هاي ميناب را حدود 20 روز در انبارها انباشته كردند و همان هندوانه‌ها را كه 2 هزار تومان خريده‌ بودند در حال حاضر 3500 تومان در بازار به فروش مي‌رسانند.   وي خاطرنشان كرد: بهتر است در چنين وضعيتي كه هندوانه به دليل شب يلدا قيمت بالايي پيدا كرده، مردم از خريد بيش از مصرف اين محصول خودداري كنند تا به اين ترتيب اجازه سوءاستفاده به دلال‌ها را نيز ندهند و جلوي سودجويي‌هاي آنان را بگيرند.   وي در رابطه با قيمت انار بيان داشت: انار نيز در حال حاضر در بازار از 3500 تومان تا 5هزار تومان به فروش مي‌رسد. انار از جمله ميوه‌هايي است كه باب صادرات آن رونق دارد بنابراين مقداري از آن صادر مي‌شود، البته صادرات انار موجب نمي‌شود كه ما در رابطه با اين محصول كمبودي داشته باشيم بلكه حتي تا شب عيد نيز انار در بازار به اندازه كافي موجود است زيرا در برخي از شهرها مانند تفت يزد اين ميوه را در زير خاك نگه داشته و بعد به موقع به بازار عرضه مي‌كنند.   مهاجران در رابطه با قيمت بالاي گوجه فرنگي در بازار به «نسيم» گفت: هر سال گوجه فرنگي‌هاي نرسيده و سبز رنگ را در انبارها نگه داشته، رنگ كرده و به بازار عرضه مي‌كردند، امسال باران اين گوجه‌ها را از بين برد، سه مركز توليد گوجه نيز نسبت به سال‌هاي گذشته كاشت كمتري داشتند. بنابراين تمامي اين موضوعات باعث شد تا امسال عرضه گوجه كم شده و قيمت آن بالا رود.   وي تصريح كرد: تا چند روز آينده گوجه‌هاي چابهار، بندرعباس و بوشهر وارد بازار مي‎شود و قيمت را شكسته و پايين خواهد برد. پس از آن نيز قيمت به روال عادي بازمي‌گردد، اما در حال حاضر قيمت گوجه در بازار از 5500 تومان به 4 هزار تومان رسيده و پيش‌بيني مي‌‎كنيم كه تا هفته بعد نيز به 3 هزار تومان برسد و پس از آن نيز به روال عادي خواهد رسيد.



منبع : روزنامه جوان















تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن