واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: قانون زكات و تقسيم درآمد و منافع، در عقائد انسانهاى قبلى نيز بوده است، هر چند به صورت خرافى. «هذا للّه... هذا لشركائنا»...
پایگاه خبری تحلیلی تراز: وجوب زکات از ضروریات دین اسلام و مورد اتفاق همه مسلمانان است. اهمیت آن به حدی است که انکار وجوب آن توسط مسلمانى موجب ارتداد وى خواهد شد. زکات از عبادات به شمار مىرود؛ از این رو، نیت (قصد قربت) در آن شرط است.در ضرورت و اهمیت فریضه زکات همین بس که در آیات متعددى از قرآن کریم، همراه نماز بدان امر شده و در آیاتى دیگر، پرداخت آن در ردیف اقامه نماز از ویژگیهاى مؤمنان شمرده شده است. چنان که در روایات بسیارى به اهمیت، آثار و احکام آن اشاره شده است. نکته جالب این است که حتی قبل از اسلام نیز زکات وجود داشت هرچند در شکل و نوع متفاوت بود ولی اسلام آن را در مسیر درست خود قرار داد.
در آیه 136 سوره انعام می خوانیم:
«وَ جَعَلُواْ لِلّهِ مِمِّا ذَرَأَ مِنَ الْحَرْثِ وَالأَنْعَامِ نَصِيبًا فَقَالُواْ هَـذَا لِلّهِ بِزَعْمِهِمْ وَهَـذَا لِشُرَكَآئِنَا فَمَا كَانَ لِشُرَكَآئِهِمْ فَلاَ يَصِلُ إِلَى اللّهِ وَمَا كَانَ لِلّهِ فَهُوَ يَصِلُ إِلَى شُرَكَآئِهِمْ سَاء مَا يَحْكُمُونَ.»
«برای خدا از کشته ها و چارپايانی که آفريده است نصيبی معين کردند و به خيال خود گفتند که اين از آن خداست و اين از آن بتان ماست پس آنچه از آن بتانشان بود به خدا نمی رسيد و آنچه از آن خدا بود به بتانشان می رسيد به گونه ای بد داوری می کردند.»
***
سه نکته:
* سهم خدا برای خرج بتکده ها!
آنان كه از مدار تربيت انبيا بيرون رفته و به وادى خيال مى روند، حرفها و تصميمهايشان نيز خيالى و بى منطق است و خود را مالك همه چيز مى دانند و تقسيم بندى مى كنند. يكبار پسران را سهم خود و دختران را سهم خدا مى دانند. يكبار هم غلات و حيوانات را بين خدا و بتها تقسيم مى كنند. مشركان مى پنداشتند سهم بتها غير قابل تغيير است و آن را خرج بتكده ها و خدمه آنها مى كردند، و سهم خدا را نيز به اين بهانه كه خداى آسمانها بى نياز است، هنگام كم و كسر آمدنها خرج بتخانه ها مى كردند. نه خرج كودكان، فقرا و مهمانان!
** زارع اصلی کیست؟
در كشاورزى و دامدارى، گرچه انسان نقش دارد، امّا زارع و خالق اصلى خداست. «للّه ممّا ذرأ» در آيهاى ديگر مى فرمايد: «ءانتم تزرعونه أم نحن الزّارعون؟» یعنی آیا شما این زراعت ها به ثمر نشاندید یا زارع خداست؟
*** منظور از زکات خرافی در قرآن
قانون زكات و تقسيم درآمد و منافع، در عقائد انسانهاى قبلى نيز بوده است، هر چند به صورت خرافى. «هذا للّه... هذا لشركائنا» اسلام آن را اصلاح کرد. هرچند که مسلمین در انجام واجبات مالی همچون زکات و خمس کاهل هستند و بسیاری از آنها نماز می خوانند ولی خمس و زکات نمی دهند!
زمانبندی انتشار: 22 آذر 1394 - 11:29
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تراز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]