تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى گيرد، در سينه اش بى قرارى مى كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804850997




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش نرخ سود بانکی بدون کاهش تورم معنایی ندارد/ در بسته خروج از رکود نرخ ذخیره سپرده به کمترین میزان رسید


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: شجری تصریح کرد: کاهش نرخ بهره بانکی بدون کاهش نرخ تورم معنایی ندارد برای همین سیاست های مالی باید طوری طراحی شوند که بتواند تورم را کاهش دهد تا در بخش پولی اقتصاد نیز بهره کاهش یابد در غیر این صورت کاهش نرخ بهره به تنهایی تاثیر چندانی نخواهد داشت.

به گزارش تراز ، دکتر هوشنگ شجری اقتصاددان و رئیس سابق دانشکده اقتصاد اصفهان درباره تبعات کاهش نرخ سود بانکی در بسته خروج از رکود به تراز گفت: اگر سیستم بانکی صرفا بر اساس مسائل اقتصادی اعتبارات خود را تخصیص دهد قطعا این کار می تواند تاثیرات مثبتی در فضای سرمایه گذاری اقتصادی داشته باشد. وی افزود: اما اگر بانک ها به صورت دستوری و بر اساس پارامترهای غیر اقتصادی منابع خود را تخصیص دهند کاهش این نرخ تبدیل به رانتی برای عوامل بانفوذ و قدرتمند خواهد شد.
شجری در ادامه تصریح کرد: کاهش نرخ بهره بانکی بدون کاهش نرخ تورم معنایی ندارد برای همین سیاست های مالی باید طوری طراحی شوند که بتواند تورم را کاهش دهد تا در بخش پولی اقتصاد نیز بهره کاهش یابد در غیر این صورت کاهش نرخ بهره به تنهایی تاثیر چندانی نخواهد داشت.
این اقتصاددان درباره کاربرد نرخ ذخیره قانونی اظهار داشت: ذخیره قانونی دونقش عمده دارد که نقش اول نقش تامینی و ایجاد امنیت بیشتر برای سپرده گذاران و نقش دوم تعیین سیاست های انبساطی یا انقباظی پولی است. وی ادامه داد: قانونگذار 10 درصد را به عنوان کف این ذخیره مطرح و مقرر کرده است که بانک ها حداقل ده درصد سپرده های مردم را به بانک مرکزی بسپارند تا در صورت ایجاد مشکل برای هر بانکی، بانک ها دارای منابع و ذخایری در بانک مرکزی باشند.
شجری درباره کاربرد دیگر این نرخ به تراز گفت: زمانی که دولت بخواهد سیاست های انبساطی و انقباضی را اعمال کند دست به تغییر این نرخ می زند. این کارشناس اقتصادی افزود: با بالابردن این نرخ سیاست های انقباضی و با کاهش این نرخ سیاست های انبساطی اجرا خواهد شد تا بانک ها بتوانند تسهیلات بیشتری به مردم ارائه دهند یعنی کاهش این نرخ از 13 به 10 درصد نیز یک نوع سیاست انقباضی است.
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان درباره سابقه تغییر در نرخ ذخیره بانکی خاطر نشان کرد: این موضوع قبلا نیز اتفاق افتاده و تغییر این نرخ یکی از ابزار سیستم بانکی ما محسوب می شود که همیشه بین 10 تا 30 درصد در نوسان بوده است.  شجری بیان داشت: حدود 12 سال پیش میزان این نرخ تا 25 درصد نیز افزایش یافت که البته بیشترین افزایش این نرخ مربوط به سال های دفاع مقدس است که بر اثر سیاست های انقباضی دولت این نرخ تا حدود 27 درصد افزایش یافت.
وی در خاتمه درباره طرح حمایتی دولت در تحریک تقاضا افزود: درصورت اجرای صحیح این بسته این انتظار وجود دارد که واحدهای تولیدی به خصوص لوازم خانگی و خودرو با ایجاد افزایش تقاضای موثر به ادامه تولید و فروش کالاهای خود امیدوار باشند.





زمانبندی انتشار: 18 آذر 1394 - 10:07





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن