تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):بار الها... باطل را از درون ما محو نما و حق را در باطن ما جاى ده. زيرا كه ترديدها...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821053227




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فقط اعتراض رسمی و شدید خوانندگان قابل قبول است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فقط اعتراض رسمی و شدید خوانندگان قابل قبول است
روز گذشته و با افزايش دامنه موضع‌گيري مديران ارشاد در برابر پخش آثار هنرمندان ايراني در شبكه‌هاي ماهواره‌اي، وزير ارشاد به خواننده‌ها درباره همكاري با اين شبكه‌ها هشدار داد و از برخورد با افرادي كه همكاريشان به اثبات برسد، گفت.
نویسنده : محمدصادق عابديني 


روز گذشته و با افزايش دامنه موضع‌گيري مديران ارشاد در برابر پخش آثار هنرمندان ايراني در شبكه‌هاي ماهواره‌اي، وزير ارشاد به خواننده‌ها درباره همكاري با اين شبكه‌ها هشدار داد و از برخورد با افرادي كه همكاريشان به اثبات برسد، گفت. در اين بين وزير مي‌گويد اگر خواننده‌اي نقشي در پخش ماهواره‌اي آثارش نداشته باشد، برخوردي با وي نمي‌شود، موضوعي كه اثباتش با اما و اگر‌هاي زيادي همراه خواهد بود.
پخش آثار موسيقي توليد شده در داخل كشور از طريق شبكه‌هاي ماهواره‌اي و سايت‌هاي اينترنتي غيرمجاز پديده تازه‌اي نيست و مدت‌هاست كه برخي از حجم موزيك‌ويدئو‌ها و ترانه‌هاي پخش شده از اين طريق را آثار توليدي داخل كشور تشكيل مي‌دهد. در اين بين نام برخي از هنرمندان شناخته شده و مجاز داخلي كه بعضاً در توليد آلبوم موسيقي و برگزاري كنسرت فعال هستند نيز در آثار پخش شده از طريق شبكه‌هاي ماهواره‌اي ديده مي‌شود. مدتي است بحث حضور ماهواره‌اي خوانندگان ايراني به موضوع داغي تبديل شده است، چند خواننده خواستار جلوگيري از پخش غيرقانوني آثارشان و ارائه شكايت شده‌اند. تلويزيون نيز دوربين خود را سراغ آنها فرستاد تا چهره‌هاي ناراضي و تهديدهايشان در پيگيري حقوقي ماجرا را به همه نشان دهد، اما در مقابل نمي‌توان شايعه‌هاي همكاري مستقيم خواننده‌هاي ايراني با شبكه‌هاي ماهواره‌اي را ناديده گرفت، به خصوص اينكه چند تن از خوانندگاني كه اكنون به صورت رسمي فعاليت دارند مدت‌ها به صورت غيرمجاز و از طريق پخش آثارشان در شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان به كسب شهرت مشغول بوده‌اند.
هم‌اكنون با فشار‌هايي كه نسبت به فعاليت‌هاي غيرقانوني شبكه‌هاي ماهواره‌اي به وجود آمده، وزارت ارشاد نيز حساسيت خود را افزايش داده است، به طوري كه در چند اظهارنظر از جمله موضع‌گيري روز گذشته علي جنتي شاهد هشدار‌هاي جدي درباره همكاري دوجانبه هنرمندان ايراني و شبكه‌هاي ماهواره‌اي هستيم. روز گذشته وزير ارشاد در حاشيه نشست شوراي هماهنگي حقوقي دستگاه‌هاي اجرايي، مصاحبه كوتاهي انجام مي‌دهد و به خبرنگار صداوسيما درباره استفاده شبكه‌هاي خارجي و معاند از آثار هنرمندان كشورمان به ويژه خوانندگان، مي‌گويد: ما تا به حال به كنوانسيون‌هاي بين‌المللي مالكيت معنوي نپيوسته‌ايم، بنابراين آنها مي‌توانند به راحتي از توليدات و محصولات فرهنگي و ادبي ما استفاده كنند و ما نيز در داخل از توليدات بيروني استفاده مي‌كنيم.
 جنتي مي‌افزايد: به دوستان هنرمندمان گفته‌ايم كه يا با اجازه شما اثرتان را مثلاً يكي از راديوهاي بيگانه به خصوص راديوهاي ضدانقلاب يا بعضي رسانه‌هاي ضدانقلاب كه آنها را رسانه‌هاي لس‌آنجلسي مي‌گوييم استفاده مي‌كند يا بدون هماهنگي با شما اين كار انجام مي‌شود.
وزير تصريح مي‌كند: مواردي كه احساس شود با هماهنگي كامل يك هنرمند يا يك گروه اين كار انجام شده است طبيعتاً ما محدوديت‌هايي در داخل براي آنها ايجاد خواهيم كرد، اما اگر ثابت شود آنان هيچ نقشي نداشته‌اند و بدون اجازه شان، صداي آنها يا ترانه‌اي را كه خوانده‌اند پخش كرده‌اند از نظر ما مشكلي ندارد.
هشدار وزير تا حد زيادي واقعي به نظر مي‌رسد اما در كنار اين هشدار جنتي تبصره‌اي نيز گذاشته كه كار تا حد زيادي پيچيده مي‌شود، يعني چطور مي‌شود ثابت كرد كه هيچ ارتباطي ميان شبكه ماهواره‌اي و خواننده داخلي وجود ندارد و ترانه يا موزيك‌ويدئوي خواننده داخلي به صورت قاچاق و غيرقانوني سر از ماهواره در آورده است؟! تا به حال راهكار قانوني درباره اين موضوع تهيه نشده است و صرفاً با تكيه به صداقت يك خواننده نيز نمي‌توان نتيجه‌گيري محكمه‌پسندي كرد تا هنرمندي را از جرم همكاري با شبكه‌هاي فارسي زبان تبرئه نمود. آيا صرف اعتراض يك هنرمند به پخش آثارش از شبكه ماهواره‌اي مي‌تواند دليلي بر صداقت وي در همكاري نداشتن باشد يا تنها بازارگرمي براي جلب توجه ديگران است؟! پس بهتر است وزیر ارشاد از خوانندگان بخواهد تا در صورت پخش آثارشان از شبکه‌های بیگانه شدیداً و رسماً به آن اعتراض کنند و فقط در این صورت است که می‌توان پذیرفت خودشان در پشت کار نیستند.  اثبات اين موضوع بدون اطلاع از پشت پرده رخداد‌هاي حوزه موسيقي تقريباً محال است. در روند توليد و توزيع آثار موسيقي در كشورمان حتي آثاري كه در استوديو‌هاي زيرزميني توليد مي‌شود، مسير‌هاي مشخصي براي دسترسي به پخش ماهواره‌اي وجود دارد. راه‌هايي كه پيگيري آنها سخت است، اما محال نيست. وقتي رابط‌هاي خواننده‌ها و شبكه‌ها مشخص شوند صداقت گفتار يا رفتار مزورانه خواننده خود به خود مشخص مي‌شود. البته راهكار‌هاي قانوني ديگري نيز مي‌تواند وجود داشته باشد كه در صورت جديت وزارت ارشاد در برخورد با روند غيرقانوني حضور آثار هنري در شبكه‌هاي ماهواره‌اي مي‌توان به آنها پرداخت.
به نظر مي‌رسد در اين ميان كمك به راه‌اندازي سايت‌هاي اينترنتي مجاز و كمك به معرفي خوانندگان جوان در داخل كشور، باعث مي‌شود كه بسياري از خوانندگان از ارسال آثار خود به سايت‌هاي غيرمجاز و شبكه‌هاي ماهواره‌اي خودداري كرده و از امكاناتي كه در داخل كشور براي آنها فراهم شده، استفاده خواهند كرد.

منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن