واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/ محمد کلهر قدیمیترین هنر نمایشی ایران در معرض خطر انحراف هنر اصیل تعزیه در مقایسه با دیگر آیینهای عزاداری و سوگواری کمترین انحرافات را به خود دیده است، اما نمیتوان آن را از آسیبهای احتمالی مصون دانست. «تعزیه شیر فضّه» یکی از این انحرافات است.
خبرگزاری فارس ـ محمد کلهر: با فرا رسیدن دهه آخر ماه صفر و همزمان با بزرگترین مراسم تعزیه ایران در خوانسار، موج جدیدی از مراسمهای شبیهخوانی و تعزیهگردانی در کشورمان برگزار میشود؛ هنر نمایشی ایرانی ـ شیعی که ریشه طولانی در تاریخ دارد و از عصر صفویه به بعد رونق بیشتری به خود گرفت. هنر اصیل تعزیه در مقایسه با دیگر آیینهای عزاداری و سوگواری کمترین انحرافات را به خود دیده است، اما نمیتوان آن را از آسیبهای احتمالی مصون دانست. «شیر در تعزیه» یکی از این انحرافات است و متأسفانه این موضوع به دستههای عزاداری نیز سرایت کرده است. همچنین اخیراً عکسها و کلیپهایی از آن در شبکههای مجازی دست به دست میشود و بعضاً استهزا و تمسخر مخاطبان را به همراه دارد. [۱] شاید بهتر باشد با توجه به شرایط امروز جامعه، تعزیهگردانان محترم از اجرای نمایشهای اینچنینی پرهیز کرده و در عوض روی نسخههای بدون حاشیه تمرکز کنند. اما ماجرای حضور شیر در تعزیه چیست؟ [۲]
نمونهای از کلیپهای شبکه مجازی شیری که بر پیکر سیدالشهداء(ع) میگریست! با اندکی جستوجو، پاسخ را در صفحه 23 جلد چهارم «ناسخ التواریخ» چنین مییابیم: به نقل مردی از قبیله بنی اسد، پس از آن که حسین بن علی(ع) و اصحابش شهید شدند و سپاه کوفه از کربلا کوچ کرد، هر شب شیری از سمت قبله میآمد و به قتلگاه میرفت و بامدادان برمیگشت. یک شب ماند تا ببیند قضیه چیست. دید آن شیر بر جسد امام حسین(ع) نزدیک میشد و حالت گریه و ناله داشت و چهره خود را بر آن جسد میمالید. حجتالاسلام جواد محدثی ضمن نقل این موضوع در صفحه 286 کتاب فرهنگ عاشورا مینویسد: بر اساس همین نقل، در مراسم شبیهخوانی و تعزیه کربلا کسی در پوست شیر میرود و در میدان نبرد حاضر میشود و پس از آن که سید الشهداء(ع) شهید میشود، خود را بر پیکر او میرساند و بر پیکر آن حضرت میگرید و این صحنه موجب تأثر و گریه تماشاگران تعزیه میشود. اما اعتبار این روایت تا چه اندازه است؟ تأکید صاحبنظران بر غیرمعتبر بودن مقتل «ناسخ التواریخ» آیتالله محمد محمدی ریشهری، رئیس مؤسسه علمی-فرهنگی دارالحدیث و از بزرگترین حدیثپژوهان معاصر درباره مقتل «ناسخ التواریخ» و نویسنده آن چنین مینویسد: میرزا محمدتقی سپهر مشهور به لسان الملک (م 1297 ق) از شاعران و منشیان دربار قاجار است. او در کنار کار دیوانی، مأمور شد تا کتابی را درباره تاریخ جهان از آدم(ع) تا آن زمان، بنگارد. [لغتنامه دهخدا: مدخل سپهر کاشانی] کتابی که همه آنچه را گفتهاند و امکان وقوع دارد و محال نیست، در خود جای دهد، هر چند دور از ذهن باشد. او این تفصیل را در بخش مربوط به امام حسین (ع) حفظ کرده و از این رو «هر قصه را که در کتب معارف مورخین و محدثین» [ناسخ التواریخ: ج 1 ص 378] دیده، آورده است. او هر چند، گاه به گاه به نقد پارهای منقولات دست مییازد، اما خود نیز اشتباهات تاریخی دارد و مطالب ضعیف به کتابش راه یافته است و از این رو با وجود استفاده اهل منبر و مرثیه از آن، نمیتوان متفردات آن را معتبر دانست. شهید آیتالله سید محمدعلی قاضی طباطبایی هم اشتباهات «ناسخ التواریخ» را فراوان میداند و در کتاب «تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا» تأکید میکند که محتویات بدون مدرک ناسخالتواریخ قابل اعتماد نیست. شهید آیتالله مرتضی مطهری نیز در جلد دوم کتاب «حماسه حسینی» هر چند مؤلف ناسخ التواریخ را متدین میخواند، اما تاریخش را چندان معتبر ندانسته و برخی اشتباهات تاریخی او را گوشزد میکند. به عنوان نمونه، استاد مطهری این نکته را بر لسان الملک خرده میگیرد که نوشته است: اسب امام حسین(ع) چهل تن را با لگد و دندان کشت و سپس به خیمه امام حسین (ع) بازگشت و چندان سر خود را به زمین کوبید که جان از تنش بیرون شد! تدفین شهدای کربلا حداکثر دو روز پس از عاشورا سؤال دیگری که در ذهن تداعی میشود این است: مگر پیکر مطهر سیدالشهداء(ع) چند روز پس از شهادت روی زمین بود که شیری هر شب بخواهد خود را بر بالین آن حضرت برساند؟ با نگاهی به مقاتل متقدم و معتبر، تمام آنها بر تدفین پیکر مطهر سیدالشهداء(ع) یک یا دو روز پس از واقعه عاشورا تأکید دارند. «تاریخ الطبرى» (به نقل از حمید بن مسلم) در این باره مینویسد: ساکنان غاضریه (روستایى در منطقه کوفه، در نزدیکىهاى کربلا، منسوب به غاضره) از قبیله بنى اسد، حسین(ع) و یارانش را یک روز پس از شهادتشان به خاک سپردند. «أنساب الأشراف» و «المناقب، ابن شهر آشوب» نیز هر دو بر تدفین پیکر شهدا در فردای عاشورا اتفاق نظر دارند. گزارش خوارزمى در «مقتل الحسین(ع)» نیز چنین است: عمر بن سعد پس از جنگ عاشورا تا فردایش [در کربلا] ماند و کشتگانِ خود را گرد آورد و بر آنان نماز خواند و به خاکشان سپرد؛ ولى [پیکرِ] حسین(ع) و خاندان و یارانش را رها کرد. هنگامى که [عمر بن سعد و یارانش] به کوفه کوچ کردند و آنها را بر همین حال گذاشتند، ساکنان غاضریه، از قبیله بنى اسد، آمدند و یاران حسین را کفن کردند و بر آنان نماز خواندند و به خاکشان سپردند. آنان، 72 مرد بودند.
آیا علیاصغر(ع) روی سینه امام حسین(ع) قرار دارد؟ یکی دیگر از تحریفاتی که در گزارش واقعه عاشورا صورت گرفته و در برخی تعزیهها نیز مشاهده میشود، تدفین علیاصغر(ع) روی سینه امام حسین(ع) است. شهید آیتالله سید محمدعلی قاضی طباطبایی در صفحه 176 کتاب «تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا» در این باره مینویسد: این قضیه که امام سجاد(ع) علیاصغر را بر روی سینه حضرت سیدالشهدا(ع) گذاشت و دفن کرد، واقعیت ندارد؛ زیرا اوّلا،ً جنازه را در قبر بر طرف راست میخوابانند که رویش به طرف قبله باشد؛ اگر گفته شود: حضرت او را در مقابل سینه امام، در زمین به طرف قبله گذاشت، باز حرفی است، اگر چه مدرک ندارد و ثانیاً، از جهت حکم شرعی، جنازه طفل را روی سینه گذاشتن و آنطور دفن کردن چه صورت دارد، آیا جایز است؟ آیا میشود آن را به امام نسبت داد؟ و نقل این موضوع، یعنی گذاشتن جنازه حضرت علیاصغر(ع) بر روی سینه مبارک سیدالشهدا(ع) و نسبت آن به بعضی از بزرگان علما، اگر صحت داشته باشد از باب این است که آن طفل صغیر شهید از بس قلب مبارک سیدالشهدا(ع) را با تیر خوردنش سوزانید مثل این است که روی سینه امام دفن شده است و در حالی نقل کردهاند که تمامی شهدای بنیهاشم در زیر پای امام مدفونند. محل قبور شهدای کربلا کجاست؟ در پایان، این موضوع را مورد بررسی قرار میدهیم که تمام شهدای بنیهاشم در زیر پای امام حسین(ع) مدفون هستند. شیخ مفید در الإرشاد مینویسد: این 17 تن از هاشمیان بودند: برادران حسین و پسران برادرش و پسران دو عمویش، جعفر و عقیل، که همگى نزدیک پاى حسین(ع) در مرقدش مدفون هستند. گودالى برایشان کندند و همگى را در آن نهادند و بر آن، خاک ریختند، به جز عباس بن على که در همان جایگاه شهادتش، بر بند آب، در راه غاضریه، دفن شد و قبرش آشکار است. در منابع دیگر نظیر «إعلام الورى» و «المناقب، ابن شهرآشوب» نیز آمده است: از قبرهاى برادران و خویشان حسین اثرى نیست و زائر به زمینى که نزدیک پاهاى امام است، با اشاره سلام مىدهد. على بن الحسین (على اکبر) هم میان آنان است و گفته مىشود که مدفن او از همه به امام حسین (ع) نزدیکتر است. یاران حسین که با او شهید شدند، گرد امام دفن شدهاند و ما به تحقیق و تفصیل، قبرى براى آنان سراغ نداریم؛ اما تردید نداریم که «حائر حسینى» آنان را در بر دارد. پینوشت: ۱ـ نمونه دیگری از مراسم عزاداری که مورد تمسخر قرار میگیرد، آیین سنتی «کربزنی» است که اخیراً در کلیپی آن را به رقص تشبیه کردهاند! ۲ـ خواندن این مطلب نیز توصیه میشود: http://www.pasokhgoo.ir/node/81301 انتهای پیام/ک
محمدرضا دلپاک رییس هیات مدیره انجمن صدای سینمای ایران شد مسئولیتهای انجمن صدای سینمای ایران مشخص شد به گزارش ایلنا اعضای هیات مدیره دوره جدید انجمن صدای سینمای ایران در تاریخ 3آذر طی نشستی مسئولتهای داخلی هیات مدیره را به اتفاق آرا به شرح زیر برگزیدند محمدرضا دلپاک رئیس
۸ آذر ۱۳۹۴ ۱۸ ۱۳ب ظ محمد خزاعي دبير کنگره سراسري 2000 شهيد هنرمند شد موج - محمد خزاعي با حکمي از سوي محمدرضا نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين دبير کنگره سراسري 2000 شهيد هنرمند شد به گزارش خبرگزاري موج متن اين حکم که از سوي رئيس سازمان بسيج مستضعفين به وي داده شده است به اين
محمدرضا دلپاک رئیس هیات مدیره انجمن صدای سینمای ایران شد اعضای هیات مدیره دوره جدید انجمن صدای سینمای ایران طی نشستی مسئولیتهای داخلی هیات مدیره را به اتفاق آرا به شرح زیر برگزیدند به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمو
٥ ایرانی در فهرست ٥٠٠ هنرمند برتر جهان برخی هنرمندان ایرانی همچون فرهاد مشیری علی بنیصدر و رضا درخشانی که در حراجهای دوبی حضور مستمری داشتهاند شاخص قیمت فروش بیشتری را از آن خود کردهاند نام پنج هنرمند ایرانی در فهرست ٥٠٠ هنرمند برتر سال ٢٠١٥ قرار گرفت هر سال ماه اکتبر آ
سنگ اول در سینماتک خانه هنرمندان ایران نمایش داده می شود فیلم سنگ اول ساخته ابراهیم فروزش در خانه هنرمندان ایران به نمایش در می آید ۱۳۹۴ شنبه ۷ آذر ساعت 10 13 به گزارش پانا یکصد و سی و نهمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه 9 آذر به نمایش فیلم «سنگ اول»
رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران عنوان کردهمایش 10 روزه صلح در آیینه هنر و ادبیات برگزار میشود تلاش برای ثبت جهانی خط نستعلیق ادامه داردجواد بختیاری گفت همایش صلح در آیینه هنر و ادبیات ترکیبی از سه هنرخوشنویسی ادبیات و موسیقی است که با حضور استادان تراز اول که مقالاتی در
محمد زریندست اسکورسیزی سینمای ایران محمد زرین دست را با اسم ˝تونی زرین دست˝ اهالی سینما میشناسند هنرمندی که علاوه بر کارگردانی تهیهکنندگی سینما را هم تجربه کرده است زرین دست اولین فیلم خود را در سال 1346 با نام هاشم خان ساخته است که در آن دوره مورد توجه مردم قرار گرفت
با حکمی از سوی رئیس سازمان بسیج مستضعفین محمد خزاعی دبیر کنگره سراسری ۲۰۰۰ شهید هنرمند شد شناسهٔ خبر 2982282 - یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۰ هنر > سینمای ایران طی حکمی از سوی محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین محمد خزاعی به عنوان دبیر کنگره سراسری ۲۰۰۰ شهید هنرمند منصوب شد
محمد خزاعی دبیر کنگره سراسری 2000 شهید هنرمند شد محمد خزاعی با حکمی از سوی محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین دبیر کنگره سراسری 2000 شهید هنرمند شد به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی کنگره سراسری 2000 شهید هنرمند متن این ح
۹ آذر ۱۳۹۴ ۱۶ ۸ب ظ فردا برگزاري نخستين سوگواره هنر و اربعين در خانه هنرمندان ايران موج-همزمان با فرارسيدن اربعين حسيني خانه هنرمندان ايران اولين سوگواره هنر و اربعين را برگزار ميکند به گزارش خبرگزاري موج همزمان با فرارسيدن اربعين حسيني خانه هنرمندان ايران فردا سه شنبه 10