تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رسول اكرم صلى الله عليه و آله گروهى را كه كشت و كار نمى كردند، ديدند و فرمودند: شم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819100131




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشکيل بانک تسويه اصلي ترين راهکار رفع رکود اقتصادي/ بدهي هاي دولت چرخه اقتصادي را متوقف کرده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ آذر ۱۳۹۴ (۱۰:۵۹ق.ظ)
آخوندي تصريح کرد: تشکيل بانک تسويه اصلي ترين راهکار رفع رکود اقتصادي/ بدهي هاي دولت چرخه اقتصادي را متوقف کرده است موج - اقتصاد کشور در نهايت به بانک تسويه نيازمند است که وظيفه تسويه دارايي هاي سمي بانک ها را برعهده گيرد تا پس از آن بانک هاي کشور سالم به اقتصاد برگردند.
به گزارش خبرنگار موج، عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي درباره راهکارهاي رکود اقتصاد ايران با بيان اين مطلب گفت: شرايط اقتصاد ايران در وضعيتي است که جريان پول در آن با مشکل جدي مواجه است و بخشي هم که پول در آن جريان دارد مربوط به بخش غير واقعي اقتصاد است اين موضوع به اين مفهوم است که ما ارزش افزوده جدي نداريم.
وي عنوان کرد: مسئله جدي در اقتصاد هر کشوري ميزان وام دهي بانک ها نسبت به GDP آن کشور است که قدرت واقعي بانک هاي در اين مورد دوازده درصد GDP است که اين رقم نشان دهنده تنگناي مالي است و جاي سوال بزرگ اين است که با اين رقم ما چگونه انتظار رشد بالاي اقتصادي را خواستاريم.
آخوندي تاکيد کرد: ميزان تشکيل سرمايه در ايران با مسئله جدي مواجه است و اصلي ترين مسئله ما چگونگي تشکيل سرمايه است به گونه اي که بخش واقعي اقتصاد متاثر شود ضمن اين که ما اساسا با مسئله تشکيل سرمايه به عنوان يک مسئله جدي مواجهيم.
وي ادامه داد: دارايي هاي سمي يعني دارايي هايي که به ظاهر در اسناد بنگاه ها وجود دارد و در مقابل آن دارايي هيچ چيزي در دنياي واقعي وجود ندارد از اين قبيل مي توان به تسهيلات داده شده ياد کرد که ما در بانک هاي ايران بالاي صد هزار ميليارد تومان دارائي سمي داريم.
وزير راه بيان داشت: مسئله واقعي اقتصاد ايران ميزان بالاي دارايي هاي سمي است که موجبات عقب ماندگي جدي را در بخش واقعي اقتصاد فراهم آورده است و باعث شده تا قدرت واقعي اقتصاد به حداقل خودش کاهش پيدا کند.
وي با اشاره به اقتصاد بدون بانک گفت : اقتصاد نمي تواند بدون بانک باشد و بدون آن نمي توان کشور را اداره کرد مشکل اقتصاد کشور خيلي جدي تر از آن است که به اقتصاد بدون بانک فکر کنيم آن چه که مهم است ان است که ما بايد ابتدا به رکود اقتصادي بپردازيم و سپس به بخش هاي جزئي بپردازيم چرا رکود بخش هاي جزئي برخاسته از رکود کلي اقتصاد است.
عباس آخوندي عنوان کرد: مسئله بعدي اقتصاد ما عدم کفايت سرمايه بانک ها است که با دارايي هاي سمي جمع شده و تشکيل مشکلات اقتصادي را مي دهند.
وي با اشاره به افزايش سرمايه بانک ها گفت : تا زماني که دارايي هاي عمده بانک هاي ما دارايي هاي سمي است افزايش سرمايه ما هيچ تاثيري بر اقتصاد کشور ندارد و اوضاع را بدتر خواهد کرد.
وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: از ديگر مسائل مهم در اقتصاد ما تنزل در مفهوم رقابت در سيستم بانکي است به اين مفهوم که ما انحصار چندجانبه در نظام بانکي داريم که در همين نظام چندجانبه انواع موسسات غيرمجاز شکل مي گيرند که همين موسسات غيرمجاز شرايط بد خود را به بانک ها و از جمله بانک مرکزي تحميل مي کنند.
وي در مورد نرخ سود بانکي عنوان کرد : اگر بانک مرکزي نرخ سود بانکي را کاهش دهد بانک ها از آن تبعيت نمي کنند و به همين دليل تعيين نرخ توسط شوراي بانک ها انجام مي شود و با تحقق اين عمل ما دوباره به انحشار چندجانبه مي رسيم.
اين اقتصاددان تاکيد کرد : ما اگر بخواهيم مسائل را حل کنيم نه با دستورالعمل و نه با کاهش نرخ سود بانکي و يا حتي با افزايش و کاهش ميزان سپرده قانوني حل نمي شود ما بايد تکليف دارايي هاي سمي را مشخص کنيم که به مفهوم برگشت پول هاي رفته از بانک ها به آن ها است پس بدون پاک سازي بانک ها امکان ندارد اقتصاد ايران از رکود خارج شود وهيچ کاري مهم تر از پاکسازي نظام بانکي نيست.
آخوندي تاکيد کرد : ما در نهايت به بانک تسويه نيازمنديم که وظيفه تسويه درارايي هاي بانکي را دارد و سپس بانک ها را سالم به اقتصاد برگرداند که اين بانک ها تحت عنوان موسسات مديريت دارايي تعريف مي شود که وظيفه مديريت دارايي هاي منفي بانک ها را دارند به اين مفهوم که دارايي هاي منجمد بانک ها را بگيرد و بانک ها را احيا نمايد.ما به شهامت در تصميم گيري براي تشکيل بانک تسويه نياز داريم که با ماموريت مشخص شدن تکليف بانک ها شروع به کار کند.
وي ادامه داد : از ديگر مسائل اقتصاد ايران بدهي هاي آن است که بحث اول در مورد بدهي ها مشخص نبودن آن است که تا اين لحظه رقم مشخصي از آن ارائه نشده است و رقم تقريبي اعلام شده بيشتر از کل بودجه سال کشور است که با اين رقم بدهي اقتصاد کشور و چرخه اقتصادي متوقف مي شود و سوال مهم چگونگي پرداخت اين بدهي ها است.
وي از راه هاي پرداخت بدهي هاي دولت سه مورد را عنوان کرده و گفت : اولين راه انتشار اوراق مشارکت با نرخ سود پايين و بازه زماني طولاني و همچنين داراي خاصيت قابل تبديل به ارز بودن در حال حاضر است، يعني دارنده آن در هر زمان بتواند اوراق خود را به دلار با نرخ همان روز تبديل کند.
عباس آخوندي ادامه داد : راه دوم اين است که قدرت خريد ريال را با يک سبد ارزي تغيير دهيم و بعد از آن نرخ سود بانکي را کاهش دهيم در واقع با کاهش نرخ سود بانکي آن را به نرخ هاي بين المللي نزديک کنيم و راه سوم تغيير در ساختار بنگاه داري است به گونه اي که در آن تجديد نظر جدي شود و از رانت خواري آن جلوگيري به عمل آيد.
وي در پايان گفت : اگر قرار است بانک تسويه صورت تشکيل شود بايد اين تسويه به صورت کامل انجام شود و هر بنگاهي که ورشکسته است بدون هيچ هراسي آن را اعلام کند که اگر اين اعلام نشدن ادامه پيدا کند غير از توليد ضرر هيچ کاري نمي کند پس ما بايد با بنگاه ها به طور جدي برخورد کنيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن