تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آن‏كه خدا را شناخت ، از او ترسيد و آن كس كه از خدا ترسيد ، ترس از خدا او را به عم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820308902




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خريد هزار و 440 توماني شيرخام متوقف شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: خريد هزار و 440 توماني شيرخام متوقف شد
در حالي رئيس اتحاديه دامداران كشور از توقف خريد هزار و 440 توماني شيرخام از 10 روز پيش خبر داده كه مسئولان سازمان تعاون روستايي ايران با اظهار بي‌اطلاعي از اين رخداد مي‌گويند تصميمي براي قطع خريد تضميني شير خام دامداران گرفته نشده است.
در حالي رئيس اتحاديه دامداران كشور از توقف خريد هزار و 440 توماني شيرخام از 10 روز پيش خبر داده كه مسئولان سازمان تعاون روستايي ايران با اظهار بي‌اطلاعي از اين رخداد مي‌گويند تصميمي براي قطع خريد تضميني شير خام دامداران گرفته نشده است.
بعد از امحاي هزار و 700 تن سيب زميني در استان فارس، اين بار نوبت به توقف خريد شير خام حمايتي رسيده، البته به ادعاي تعاون روستايي، اين اقدام در فضاي بي‌خبري مسئولان مربوطه در اين سازمان اتفاق افتاده است. سال گذشته به دستور وزير جهاد كشاورزي 335 ميليارد تومان اعتبار براي خريد حمايتي شير خام اختصاص يافت كه 70 ميليارد تومان هم ضرر و زيان متوليان خريد بود و از سال گذشته تاكنون، 235 هزار تن شير خام از دامداران با قيمت هر كيلو هزار و 440 تومان خريداري شده است، اما به دليل عدم تأمين اعتبار از سوي دولت، اين طرح از 10 روز گذشته متوقف شده است.
در اين خصوص رئيس اتحاديه دامداران كشور كه مسئوليت اجراي طرح خريد تضميني شير خام دامداران را از سوي سازمان تعاون روستايي برعهده دارد، با تأييد اين خبرگفت: گرچه طرح خريد حمايتي شيرخام طرح خوبي بود اما تأثير قابل توجهي بر بازار اين محصول با ارزش نگذاشته است. اين طرح به علت تأمين نشدن اعتبار از سوي دولت بيش از 10 روز است كه متوقف شده است.
عزيزاللهي از برگزاري جلسات متعدد دامداران با كارخانجات لبني و اتحاديه مربوط خبر داد و افزود: در اتحاديه دامداران براي ايجاد توافق قيمت بين دامداران و كارخانجات لبني تلاش زيادي شد، در اين جلسات دو طرف براي قيمت شيرخام روی مبلغ هر كيلو هزار و 350 تا هزار و 370 تومان توافق كردند و مخالفتي نداشتند اما توافقنامه‌اي بين دو طرف امضا و البته اجرايي نيز نشد.
سيدمهدي كلاته رحماني قائم مقام مديرعامل سازمان تعاون روستايي نيز در گفت و گو با تسنيم درپاسخ به اينكه آيا خريد تضميني شير خام قطع شده است يا خير؟ گفت: معاونت امور دام وزارت جهاد كشاورزي در اين زمينه پاسخ مي‌دهد. وي افزود: تاجايي كه من مطلع هستم، خريد تضميني شيرخام قطع نشده است و مقام مسئولي نيز اعلام نكرده كه خريد تضميني شير خام قطع شده است يا بايد قطع شود. رحماني درباره اعلام دامداران مبني بر «قطع 10 روزه خريد تضميني شيرخام قطع» گفت: بنده از اين موضوع بي‌خبرم و تيم بازرگاني مجموعه ما در اين زمينه پاسخگو است. حسين مهدي دوست معاون بازرگاني سازمان تعاون روستايي نيز اظهار بي‌اطلاعي كردو گفت: «هنوز تصميمي براي قطع خريد تضميني شير خام دامداران گرفته نشده است.»
وي همچنين از پاسخگويي بيشتر در اين زمينه و اينكه چرا 10 روز است كه شير خام فسادپذير دامداران خريد تضميني نمي‌شود، خودداري كرد.
  
خريد تضميني شيرخام تنها ضرر بود
فعالان صنعت لبني كه از ابتداي اجراي طرح خريد شير خام با آن مخالف بودند معتقدند خريد تضميني شير خام تنها ضرر بود و بار مالي براي دولت داشت. در اين خصوص نايب‌رئيس هيئت‌مديره انجمن صنايع لبني ايران، گفت: تنها 5 درصد از دامداران موفق شدند در سيستم فوق قرار گرفته و شيرخام توليدشده خود را با اين روش بفروشند و اين رقم در مقايسه با تعداد كل دامداران بسيار ناچيز است و به‌نظر كارشناسي من، اثر خاصي روي بازار شير نداشته است.
وي خاطرنشان كرد: تعاون روستايي با خريداري شيرخام، تبديل كردن آن به شيرخشك و خامه را در اولويت قرار داده است، همان‌گونه كه در حال حاضر كارخانه‌ها نيز همين اقدام را انجام مي‌دهند. فربد ادامه داد: قطع 10 روزه خريد تضميني شيرخام توسط تعاون روستايي كشور تاكنون اثرات منفي نداشته است، زيرا از طرف صنايع، هيچ گزارشي درباره اين اقدام دريافت نكرده‌ايم.
وي تصريح كرد: اگر بار منفي قطع خريد تضميني شيرخام وجود داشت، تاكنون بايد پس از گذشت اين مدت شاهد عوارض آن بوديم. فربد تأكيد كرد: خريداري شيرخام به‌صورت تضميني از دامداران با وجود آنكه شايد براي دامداران نفعي داشت، اما براي دولت ضرر و زيان دربر داشت و طبيعي است كه بر چرخه اقتصادي كشور تأثيرگذار است.
وي اظهار داشت: در مدتي كه اين خريد انجام مي‌شد، قيمت جهاني شيرخشك به‌شدت افت كرد، اما دولت مجبور بود كه شيرخام را با قيمت مناسب از دامداران خريداري كرده و آن را تبديل كند و وزارت جهاد كشاورزي بايد مابه‌التفاوت ضرر و زيان را جبران مي‌كرد.
  
فرآوري و توليد محصولاتي با ماندگاري بالاتر علاج مازاد توليد
نايب‌رئيس هيئت‌مديره انجمن صنايع لبني ايران درباره احتمال گرفتار شدن صنعت شير به مشكلاتي همچون معضل سيب‌زميني‌كاران گفت: دامداران هميشه داراي مشكل هستند، اما شير مازادي نداريم كه بخواهيم براي انهدام آن كاري انجام دهيم. در حال حاضر مصرف سرانه شير در كشور بسيار پايين است و بايد تلاش كنيم اين رقم را افزايش دهيم.
فربد همچنين افزود: زماني كه محصول كشاورزي در كشور بيش از حد نياز توليد مي‌شود، بايد به فكر فرآوري و تبديل آن به محصولي ديگر باشيم كه ضمن ايجاد ارزش افزوده، مدت ماندگاري بالايي نيز داشته باشد، همان‌گونه كه صنايع در بخش شير در زماني كه مازاد داشته باشند، تبديل آن به شيرخشك يا شير استريل كه در بسته‌بندي‌هاي مناسب تا شش ماه قابليت نگهداري دارد، اقدام مي‌كنند.
وي خاطرنشان كرد: در صنايع ديگر كشاورزي نيز بايد چنين فكري شود تا محصولات در زماني كه توليد آنها مازاد است، تبديل به فرآورده‌اي ديگر شوند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن