تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گناه نکردن آسان تر از طلب توبه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819652431




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنگنه: براي حضور در بازارها از كسي اجازه نمي‌گيريم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: زنگنه: براي حضور در بازارها از كسي اجازه نمي‌گيريم
دو نشست از سه نشست مهم گازي جهان در هتل هما برگزار شد، نمايندگان 18 كشور گازي دراين جلسات حضور داشتند تا...
نویسنده : وحيد حاجي‌پور 
دو نشست از سه نشست مهم گازي جهان در هتل هما برگزار شد، نمايندگان 18 كشور گازي دراين جلسات حضور داشتند تا با بررسي بازار گاز جهان و تهيه پيش نويس گازي براي اجلاس سران مجمع كشورهاي صادر‌كننده گاز فكرهايشان را روي هم بريزند.
به گزارش «جوان»، قرار بود اجلاس عادي و فوق‌العاده به ترتيب صبح و بعد از ظهر در هتل هماي تهران برگزار شود كه تصميم گرفته شد زمان اين دو نشست با يكديگر جابه جا شوند. در نشست فوق‌العاده وزارتي كه ساعت يك آغاز شد وزير نفت سخنراني كرد و پشت بند آن، محمد حسين عادلي دبيركل GECF متن خود را به زبان انگليسي بيان كرد تا خبرنگاران و دوربين‌ها به بيرون هدايت شوند.
پشت درهاي بسته، اعضا به گفت و گو نشستند و ساعاتي بعد وزير نفت به ميان خبرنگاران آمد. زنگنه با اشاره به اينكه در جلسه صبح ديروز وزراي مجمع جي. ئي. بي. اف علاوه بر آماده كردن اسناد جلسه سران قطعنامه يا همان بيانيه اين دوره نيز آماده شده است، گفت: اين مجمع همچنين پيامي به كاپ 21 فرانسه با محوريت اهميت گاز و تأثير آن بر بهبود محيط‌زيست و تغييرات آب و هوايي ارسال خواهد كرد.
وزير نفت با تأكيد براينكه اولويت صادرات گاز ايران با كشورهاي همسايه و حاشيه خليج‌فارس است، در مورد صادرات گاز به اروپا گفت: اين موضوع بستگي به كشور تركيه دارد كه چطور مي‌خواهد به اين موضوع نگاه كند؛ مي‌خواهد گاز را از ايران تحويل و خود صادر كند يا حق ترانزيت بگيرد. در حال حاضر نرخي كه آنها اعلام كرده‌اند بسيار بالاست، به همين دليل ايران تصميم گرفته است براي صادرات گاز به اروپا واحدهاي ال. ان. جي ايجاد كند.
    تأثير بر نفت
وزير نفت در مورد تأثيرگذاري مجمع جي. ئي. سي. اف بر قيمت نفت گفت: تأثيرگذاري فقط به جي. ئي. سي. اف برنمي‌گردد بلكه بازار هم در اين زمينه مؤثر است، در حال حاضر وزن محموله‌هاي اسپات كم است اگر اين نوع محموله‌ها در بازار گاز افزايش يابند، آن وقت مي‌توان در مورد عرضه از طريقه جي. سي. اف تصميم‌گيري كرد.
    سوآپ گازي
زنگنه از علاقه روسيه و تركمنستان براي سوآپ گاز از مسير ايران خبر داد و گفت: در حال حاضر با چند شركت تركمنستاني و روسي به طور جدي در اين زمينه مذاكره كرده‌ايم، البته تاكنون به نتيجه‌اي نرسيده‌ايم. زنگنه در پاسخ به اين سؤال كه آيا قرار است تركمنستان گاز خود را از طريق ايران به عمان صادر كند، گفت: با توجه به مسافت اين كار منطقي نيست، البته موضوع سواپ با ترانزيت متفاوت است. در سوآپ گاز از شمال دريافت و گاز توليد شده در جنوب به كشور مقصد ارسال مي‌شود. با توجه به ظرفيت واحد ال. ان. جي عمان، ايران مي‌تواند گاز مورد نياز اين كشور را از اين طريق تأمين كند. وي كاهش قيمت گاز را يكي از نگراني‌هاي مهم عنوان كرد و توضيح داد: كاهش قيمت گاز باعث مي‌شود كه عرضه اين انرژي دچار مشكل شود چراكه سرمايه گذاران ترغيب نخواهند شد كه در بخش توليد وارد شوند.
    بيانيه
زنگنه در مورد بيانيه‌اي كه قرار است در اجلاس سران مجمع
جي. سي. اف تصويب شود، گفت: يكي از بندهاي اين بيانيه محكوم كردن تحريم‌هاي برون مرزي يكجانبه عليه صادرات گاز است، روسيه نيز به دليل تحت فشار قرار گرفتن در اين زمينه تمايل ندارد كه چنين تحريم‌هايي عليه كشورها وضع شود.
    تهاتر نفت و كالا
پس از سؤالات گازي خبرنگاران به نفت هم پرداختند كه مهم‌ترين پرسش تهاتر نفت و كالا ميان ايران و روسيه بود. زنگنه گفت: روسيه شريك راهبردي ايران است كه همكاري‌هاي مهمي در زمينه نفت و گاز با ما دارد. اينكه براي افزايش قيمت نفت با كشورهاي توليدكننده غيراوپك مذاكره شود تأثير چنداني نخواهد داشت چراكه اين بازار است كه قيمت را به بازيگران ديكته خواهد كرد. اين در حالي بود كه نواك وزير انرژي روسيه كه شاخص‌ترين ميهمان اين مراسم بود در پاسخ به پرسشي درباره معاملات نفت در برابر كالا ميان ايران و روسيه گفت: در سال 2014 ميلادي سند تفاهمي ميان تهران و مسكو براي همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري امضا شد و همچنان معتبر است.
     اوپك
زنگنه درباره نحوه حضور همه‌جانبه ايران در بازار نفت نيز گفت: از هيچ كس و سازماني براي بازگشت نفت به بازار اجازه نخواهيم گرفت، اين حق مسلم ماست. وي با اشاره به اينكه در حال حاضر اوپك 5/1 ميليون بشكه بيش از سقف معين شده توليد مي‌كند، گفت: افزايش عرضه اعضا مشكل اوپك است به هرحال ايران به بازار برخواهد گشت، برهمين اساس‌نامه‌اي به اوپك براي بازگشت نفت ايران به بازار ارسال شده است. وي درباره‌ قيمت منصفانه هر بشكه نفت اظهار كرد: الان اكثريت اوپك معتقدند قيمت حدود 70 دلار قيمت مناسبي است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن