تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815510519
محقق داماد در همایش «حکمت و معنویت»: معنویت عنصر اصلی دینداری است/ در جامعه بیدینها هم خصلت خوب یافت میشود
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: محقق داماد در همایش «حکمت و معنویت»:
معنویت عنصر اصلی دینداری است/ در جامعه بیدینها هم خصلت خوب یافت میشود
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: دین چاقوی دو بر است، اگر درست درک شود، انسان به «اعلی علیین» میرسد و اگر کجاندیشی کند، انسان در سیر نزولی به «اسفل السافلین» میافتد.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، همایش روز جهانی فلسفه با عنوان «حکمت و معنویت» عصر روز گذشته (دوشنبه، 25 آبان) با حضور حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم، غلامحسین ابراهیمیدینانی چهره ماندگار فلسفه، آیتالله حسن رمضانی استاد عرفان حوزه علمیه، آیتالله سیدمصطفی محقق داماد استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی، حجتالاسلام حسین غفاری و سیدحسن شهرستانی از اعضای مؤسسه حکمت و فلسفه ایران و تنی چند از اساتید حوزه حکمت و فلسفه با همکاری انجمن و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. محقق داماد در این نشست در بحث از «جایگاه معنویت در الهیات اسلامی» گفت: بنده به دو سؤال در این فرصت کوتاه پاسخ میدهم؛ نخست اینکه آیا به نظر الهیات اسلامی مراد از معنویت تقید به عمل و احکام شریعت است؟ بدین معنا چنانچه کسی به همه احکام الهی عمل کند و رفتار اجتماعی خود را منطبق شریعت کند، مصداق یک شخص معنوی است؟ و سوال دوم اینکه آیا مراد از معنویت همان اخلاق است یعنی شخصی اگر متخلق باشد معنوی است؟ وی افزود: مطالعه در ادبیات الهیات اسلامی اینطور نشان میدهد که پاسخ هر دو سوال منفی است، به نظر میرسد پیش از ورود در بحث اجمالًا معنویت را تعریف کنم. معنویت در الهیات اسلامی چیزی است که میتوانیم آن را عنصر اصلی دینداری قرار دهیم، از نظر الهیات اسلامی هدف اصلی از بعثت انبیاء عمل به شریعت و اخلاق صرف نیست. در قرآن مجید و سایر منابع اسلامی ما تعبیرات زیادی داریم که افرادی عامل به شریعت چون فاقد عنصر اصلی دینداری هستند مورد نکوهش قرار گرفتهاند و نمونه آن در سوره ماعون و فرقان دیده می شود. محقق داماد با اشاره به اینکه خداوند در برخی آیات این سورهها میفرماید که برخی افراد شکل نماز را توجه دارند ولی راز آن را توجه ندارند اینها خوب نماز میخوانند ولی معرفت نسبت بدان ندارند، اظهار داشت: در یکی از این آیات تعبیری به نام عبادت کورانه و کرانه وجود دارد، حال باید ببینیم این نوع عبادت چیست؟ فقدان جوهر اصلی عبادت نخست این است که آثار خوب دینداری را انسان مشاهده نمیکند و بالاتر از آن به تعبیر قرآنی اگر ما گوهر اصلی دینداری را پیدا نکردیم و دیندار شدیم مصداق آیه «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا» خطرش از بی دینی خیلی بیشتر است. وی همچنین یادآور شد: دین چاقوی دو بر است، اگر درست درک شود، انسان به «اعلی علیین» میرسد و اگر کجاندیشی کند، انسان در سیر نزولی به «اسفل السافلین» میافتد، در حالی که در جامعه بیدینها خصلتهای خوبی هست در این جوامع شوالیه هایی هستند که جوانمردیهای زیادی از آنها می بینیم. از سویی در جامعه دینداران کجاندیش و دُگم، رحم و مهربانی نیست و تصور میکنند که در جوار رحمت حق هم قرار دارند. نوه مؤسس حوزه علمیه قم اظهار داشت: امام فخر رازی در مفاتیح الغیب در ذیل آیه والعصر میگوید که سالها در معنی خسر مانده بودم که روزی در بازار یخ فروشی را دیدم که فریاد میزند مردم یخ بخرید که اگر نخرید من در خسر قرار میگیرم، فهمیدم خسر آن چیزی است که انسان از مایه از دست بدهد. خسران یعنی روز به روز عقبگرد کردن. قرآن تعبیر دیگری «فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللهُ مَرَضًا» دارد برای مرض، یعنی آمدن در جامعه ایمانی با قلب مریض هر روز رجزش بیشتر می شود. وی با بیان اینکه ما همیشه از خدا باید بخواهیم که اگر دین را درست نمیفهمیم کاری کند که ما بیدین شویم، اظهار داشت: یعنی از نظر قرآن فضیلت بی دین در این جهت بسیار بیشتر از دیندار بدون فهم از راز دینداری است. این راز به تعبیر قرآن کریم حبل الله و عروة الوثقی است. جنایاتی در تاریخ ادیان اتفاق افتاده که قبل از دین ابداً وجود نداشت، مثلاً در اسلام نظیر واقعه عاشورا سابقه نداشته است. *کلمه معنویت در قرآن کریم نیامده است این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: کلمه معنویت در قرآن کریم نیامده است اما عنصر اصلی ایمان، اتصال و ایمان به غیب است. انسانی که خود را به ساحت قدسی یک منبع میرساند به معنویت می رسد زمانی که قبول میکند این جهان، جهان دیگری دارد و آن هم عالم غیب است و خودش را متصل این ساحت میبیند، به راز دینداری رسیده است پس اگر تمام اعمال را انجام دهد معرفت را نداشته باشد راز دینداری را گم کرده است فلذا آغاز قرآن کریم ایمان به غیب تنها امر قلبی نیست بلکه احساس این اتصال است. تجربه اتصال به عالم غیب به نظر بنده مفهوم معنویت در الهیات اسلامی است. وی همچنین تأکید کرد: راز و تفاوت دیندار و غیر دیندار همین ایمان به غیب است مؤمن به غیب دیندار و غیر مؤمن به غیب، دیندار نیست. اتصال انسان به غیب در قیام، قنوت، خواب، بیداری و ...راز دینداری و عنصر معنویت موجود است. محقق داماد با اشاره به اینکه تمام اعمالی که گفتیم رازش تعقل و معرفت است، افزود: مثالی بزنم از مولا علی (ع) در کتاب احتجاج طبرسی آمده کسی که عبادت میکند اما فکر و معرفت به این عبادت ندارد مثل حیوانی است که برای گرفتن روغن کنجد به دور خود میچرخد مدام دور میزند اما رشدی ندارد. در نهایت از وضع این آیات و روایات برمیآید که معنویت در ادبیات اسلامی تعابیر مختلف دیگری نیز دارد مثلا در ادبیات اسلامی کلمه بصیرت مطرح شده است. وی افزود: با راز معنویت باید بدانیم که متصل به عالم دیگری باشیم بهترین تشبیه برای معنویت آدمی است که اهل ذوق هنری است و در برابر یک تابلو زیبای نقاشی ایستاده و به وجد آمده است، انسانی که خود را در برابر ساحت قدسی مبدأی میبیند اهل معنا است و معنویت و ایمان به غیب دارد بقیه عباداتش هم باید مبتنی بر اینها باشد. انتهای پیام/ک
94/08/26 - 09:36
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]
صفحات پیشنهادی
دینانی در همایش «حکمت و معنویت»: معنویت معادل روحانیت نیست/ کسی که از فلسفه بدش میآید، احمق است
دینانی در همایش حکمت و معنویت معنویت معادل روحانیت نیست کسی که از فلسفه بدش میآید احمق استچهره ماندگار فلسفه گفت کسی در عالم نیست که معنویت را دوست نداشته باشد اما اینکه پرسیده شود معنویت چیست معانی متفاوتی از آن برداشت میشود بیشتر اوقات معنویت به معنای روحانیت ترجمه شده اهمایش «حکمت و معنویت» آغاز شد
همایش حکمت و معنویت آغاز شدهمایش حکمت و معنویت به مناسبت روز جهانی فلسفه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران آغاز شد به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس همایش حکمت و معنویت که به مناسبت روز جهانی فلسفه برگزار میشود با حضور و سخنرانی حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه رئحجتالاسلام خسروپناه در همایش «حکمت و معنویت»: مشکل دنیای امروز این است که عدهای یا سکولار هستند یا
حجتالاسلام خسروپناه در همایش حکمت و معنویت مشکل دنیای امروز این است که عدهای یا سکولار هستند یا سلفیرئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت مشکل دنیای امروز این است که عدهای یا سکولار هستند که از سیاست توحیدی فاصله گرفتهاند یا تفکر سلفی دارند و از معنویت توحیدی دور هستندهمایش «حکمت و معنویت» برگزار میشود
همایش حکمت و معنویت برگزار میشودهمایش حکمت و معنویت به مناسبت روز جهانی فلسفه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار میشود به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس این همایش به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و با همکاری انجمن فلسفه ایران برگزار میشود در این همایداوری اردکانی در نشست «حکمت و معنویت» اختلاف حکیم و فیلسوف چیست/در عصر حاضر حکیم نمیشناسم/ضرورت ندا
داوری اردکانی در نشست حکمت و معنویتاختلاف حکیم و فیلسوف چیست در عصر حاضر حکیم نمیشناسم ضرورت ندارد که هر حکیمی فیلسوف باشدرئیس فرهنگستان علوم گفت بنده حکیمی در عصر حاضر نمیشناسم البته معتقد نیستم که حکیم وجود ندارد چرا که بنده نظیر شیخ شهید سهروردی به حکمت جاویدان معتقدم و محجتالاسلام هوشیار در گفتوگو با فارس: «حلقه» معنویتی غیرتوحیدی است که در فضای سکولار تعریف میشود
حجتالاسلام هوشیار در گفتوگو با فارس حلقه معنویتی غیرتوحیدی است که در فضای سکولار تعریف میشودیک کارشناس فرق و ادیان درباره عرفان ضاله حلقه گفت آنچه در شبهعرفان حلقه به عنوان عرفان و معنویت مطرح شده معنویتی منقطع از وحی بوده و خدا به عنوان آفرینندهای بدون اختیار و تدبیر تعریاختتامیه همایش «سوختگان وصل»/2 خسروپناه: ماندن آقای قاضی در موشکباران دزفول نتیجه همراهی همسرش بود/
اختتامیه همایش سوختگان وصل 2خسروپناه ماندن آقای قاضی در موشکباران دزفول نتیجه همراهی همسرش بود قاضی برای امام مانند یک سرباز بودمدیر پژوهشگاه حکمت و فلسفه گفت اگر آقای قاضی در موشکباران دزفول ماند و مقاومت کرد به خاطر این است که کنارش همسری بود که مقاومت میکرد به گزارش خبرنرویش معنویت پای هندسه آهن و سیمان
یک شب همراه با هنرمندان و مردم حاضر در سوگ چامهها رویش معنویت پای هندسه آهن و سیمان سالها پیش وقتی با یکی از مدیران فرهنگی کشور به گفتوگو نشسته بودم جملهای گفت که تا همین امروز گاه گاه و بخصوص در ایام عزیز و ارزشمند ماه محرم ذهن و فکرم را درگیر خودش میکند این روحانی فرهدر گفتوگو با فارس عنوان شد: بازیگران جدید مقابل دوربین «پریا»/ تصویربرداری در لوکیشن اصلی
در گفتوگو با فارس عنوان شد بازیگران جدید مقابل دوربین پریا تصویربرداری در لوکیشن اصلیاسماعیل عفیفه گفت تاکنون عمار تفتی و هادی قمیشی مقابل دوربین سریال پریا به کارگردانی حسین سهیلی زاده قرار گرفتهاند و سایر بازیگران نیز بزودی مقابل دوربین میروند اسماعیل عفیفه تهیه کننده سریهفتمین همایش «سهسالههای حسینی» برگزار میشود
هفتمین همایش سهسالههای حسینی برگزار میشودهفتمین همایش سهسالههای حسینی با هدف الگوبرداری از فرهنگ عاشورا و نقش آن در تحکیم بنیان خانواده ولایتمداری اصحاب امام حسین ع به ویژه کودکان صبر و پایداری در برابر مشکلات و سختیها و عدم سازش با استکبار برگزار میشود به گزارش خبرگز-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها