تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826401483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت‌الاسلام هوشیار در گفت‌وگو با فارس: «حلقه» معنویتی غیرتوحیدی است که در فضای سکولار تعریف می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجت‌الاسلام هوشیار در گفت‌وگو با فارس:
«حلقه» معنویتی غیرتوحیدی است که در فضای سکولار تعریف می‌شود
یک کارشناس فرق و ادیان درباره عرفان ضاله حلقه گفت: آنچه در شبه‌عرفان حلقه به عنوان عرفان و معنویت مطرح شده، معنویتی منقطع از وحی بوده و خدا به عنوان آفریننده‌ای بدون اختیار و تدبیر تعریف شده است.

خبرگزاری فارس: «حلقه» معنویتی غیرتوحیدی است که در فضای سکولار تعریف می‌شود



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، فعالیت اصلی فرقه ضاله حلقه در قالب دوره‌های آموزشی و برگزاری جلسات جن‌گیری از سال 1370 توسعه یافت، در این جلسات به افراد این گونه القا می‏‌شد که علت بیماری آن‌ها رسوخ اجنه یا ارواح سرگردان است و طاهری می‏‌تواند با خارج کردن آن‌ها سلامتی را به افراد برگرداند، نام این روش را سایمنتولوژی گذاشتند و ادعا کردند که جوایز و مدارک بین المللی به این روش تعلق گرفته است. پس از مدتی با افزایش آسیب‏‌های روحی روانی در اثر تلقینات عرفان حلقه و فروپاشی برخی از خانواده‏‌های آسیب دیدگان، محمدعلی طاهری محاکمه شد و برای تحمل چهار سال حبس از سال 90 به زندان افتاد، در این مدت برخی از شبکه‏‌های بیگانه از او به عنوان یک دانشمند ایرانی و گاهی زندانی سیاسی یاد کردند. یکی از ترفندهای بنیان‌گذار عرفان حلقه (محمدعلی طاهری) برای موجه‌نشان دادن آموزه‌های انحرافی خود، استفاده از آیات قرآن است، او با زیرکی برای جذب مخاطب مسلمان خود، آیات قرآن را دست آویز قرار داده و با تفسیرهای غلط قصد دارد عقاید انحرافی خود را با کلام الهی تأیید کند و در این زمینه دست به انتشار کتاب با عناوینی نظیر عرفان کیهانی (حلقه)، انسان از منظری دیگر، بینش انسان، انسان و معرفت و ... زد که در این کتاب‌ها به وضوح تفکرات انحرافی وی به چشم می‌خورد، برای بررسی بیشتر این موضوع با حجت‌الاسلام علی محمدی هوشیار نویسنده و کارشناس فرق و ادیان گفت‌وگو کردیم. *یکی از مواردی که محمدعلی طاهری رئیس فرقه ضاله عرفان حلقه بر آن تأکید دارد این است که فرقه‌ای را تأسیس کرده که یک مکتب معنوی با تأکید بر آیات و روایات است. این ادعا تا چه میزان قابل قبول است؟ -در رابطه با اینکه عرفان حلقه یک جریان باطن‌گرا باشد، هیچ سخنی نیست. اما در توضیح باطن‌گرایی و معنوی بودن باید به این نکته اشاره کرد که معنویت و باطن‌گرایی در دو فضا قابل تصور است: الف) معنویت متصل به وحی و شریعت نبوی که در فضای توحیدی تنفس می‌کند. ب) معنویت منقطع و بریده شده از وحی و شریعت نبوی و متصل به وحی شیطانی(1) که در فضای سکولار تعریف می‌شود. طبق این تقسیم‌بندی؛ هر دو با عنوان معنویت، باطن‌گرایی و در نهایت با عنوان عرفان شناخته می‌شوند، اما آنچه مورد تأیید اسلام بوده و فرد را به یک انسان متأله تبدیل می‌کند، معنویت متصل به وحی است که پیرو خود را گام به گام به خداوند سبحان نزدیک‌تر می‌کند. آنچه در شبه‌عرفان حلقه به عنوان عرفان و معنویت مطرح شده است، معنویتی منقطع از وحی بوده و خدا به عنوان آفریننده‌ای بدون اختیار و تدبیر تعریف شده است
اما آنچه در شبه‌عرفان حلقه به عنوان عرفان و معنویت مطرح شده است، معنویتی منقطع از وحی بوده و خدا به عنوان آفریننده‌ای بدون اختیار و تدبیر تعریف شده است، در این نوع از معنویت سکولار؛ شبکه شعور کیهانی به عنوان منبع سلوک عرفانی مطرح شده و بدون اتصال به آن، هیچ گونه معرفت و معنویتی برای فرد حاصل نمی‌شود، بنابراین مشخصاً در پاسخ به این سئوال باید گفت که «عرفان حلقه» یک جریان باطن‌گرای غیر الهی است که هیچ تطابقی با آیات و روایات ندارد و آیات استفاده شده در آموزه‌های آن، با برداشت‌های شخصی ارائه شده‌اند. * طرفداران آقای طاهری ادعا می‌کنند که عرفان حلقه تا چندی پیش مورد حمایت حکومت بوده و کتاب‌هایشان مجوز چاپ داشته و خود ایشان هم اجازه سخنرانی در محافل عمومی داشته و حتی دکترای افتخاری هم به او داده‌اند. -در پاسخ باید عرض کرد که اولاً دادن مجوز به نشر یک کتاب به معنای حمایت دولت از نویسنده آن کتاب نیست و ثانیاً تنها یک تیراژ از اولین کتاب وی با مجوز ارشاد چاپ شده و بلافاصله پس از احراز عدم صلاحیت آموزه‌های آن توسط کارشناسان فرق و ادیان، لغو مجوز شده و در لیست کتب ممنوعه قرار گرفت. درباره اجازه سخنرانی و این قبیل مسائل هم باید گفت که در جمهوری اسلامی ایران، بنا بر اصل آزادی بیان، هیچ سخنرانی قبل از ارائه سخنان خود از مراجع ذیصلاح دریافت مجوز نمی‌کند و چه بسا در صورت احراز انحرافات عقیدتی یک فرد معلوم الحال، وی را ممنوع‌المنبر و ممنوع‌الخطابه می‌کنند و این قانون درباره همه اقشار اعم از روحانی، استاد دانشگاه و سایرین یکسان است.  *از جمله موارد دیگری که طرفداران آقای طاهری بر آن اصرار دارند این است که عرفان حلقه چیزی جز داشته‌های عرفانی و معنوی برآمده از فرهنگ ایران و ادبیات ایران نیست، آنچه که مولوی، عطار و خیام در قالب مثال در کتاب‌ها عرضه کرده‌اند،‌ آقای طاهری آن‌ها را از گوشه کتابخانه بیرون کشیده و به صورت ساده آن‌ها را بیان و در قالب واژه‌ها طرح کرده و در زندگی روزمره ما آورده است، پس عرفان حلقه یک سیر معنوی خدامحور است و با ارتقای بینشی و بیرون کشیدن این معنای عمیق و عملیاتی کردن در زندگی افراد به زبان امروز سعی در ارتقای زندگی افراد و ارتقای بینش آن‌ها دارد؟! -اولاً آقای طاهری که ادعای مسلمانی و شیعی بودن را دارد، نباید مروج اندیشه‌های عرفان کهن ایرانی باشد، عرفانی که ریشه در مانویت و زرتشت داشته و به عنوان عرفان ایرانی شناخته شده‌اند، یک مسلمان بایستی فارغ از منطقه جغرافیایی، به دنبال نشر معارف اعتقادی خود باشد و خود را از حصار تعصبات جاهلانه بیرون بکشد. چه در عرفان حلقه به عنوان عرفان و معنویت مطرح شده است، معنویتی منقطع از وحی بوده و خدا به عنوان آفریننده‌ای بدون اختیار و تدبیر تعریف شده است
ثانیاً ارائه معنا و سبک زندگی غیر اسلامی که بنیان خانواده را نشانه گرفته است، به هیچ عنوان قابل قبول نیست. ثالثاً در هیچ کدام از اندیشه‌های مولوی و عطار و ... دوری گزیدن از خدا و جانشینی شبکه شعور کیهانی دیده نمی‌شود، باید توجه کرد که آموزه‌هایی مانند شبکه شعور کیهانی و ... نه تنها با هیچ آیه و روایتی منطبق نیست، بلکه با اندیشه هیچ کدام از علما و عرفای شیعه و سنی هم سازگاری ندارد. *به نظر شما چرا باید با این قبیل عرفان‌های کاذب برخورد سلبی و ایجابی داشت؟ -نشر عقاید باطل و انحرافی که موجب فروپاشی بنیان خانواده شده و فرد را دچار بیماری‌های روانی کند و از سویی وی را وارد ابهامات و سردرگمی‌های هویتی کرده و از عقاید حقه خود منحرف سازد، طبق قوانین هر کشور و مکتبی مطرود بوده و مورد برخورد قرار می‌گیرد. لذا عرفان حلقه که از هیچ دستاویزی جهت ایجاد این انحرافات فروگذاری نکرده است، طبق قوانین کشور اسلامی ایران جایگاهی نداشته و مورد برخورد جدی قرار گرفته است.   پی‌نوشت: 1-«إنَّ الشَّیَاطِینَ لَیُوحُونَ إِلَى أَوْلِیَآئِهِمْ لِیُجَادِلُوکُمْ»؛ در حقیقت، شیطان‌ها به دوستان خود وحی مى‏‌کنند تا با شما ستیزه نمایند.(انعام، 121)   انتهای پیام/ک



94/08/24 - 10:54





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن