تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829800255




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رنج مضاعف برای کودک و تماشاگر


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: «پدر آن دیگری»
رنج مضاعف برای کودک و تماشاگر

تاریخ انتشار : شنبه 16 آبان 1394 ساعت 11:02 | شماره خبر : 2160030262184626483 تعداد بازدید: 1
پ پ









شبه‌معجزه در سینما پیشینه طولانی ندارد، اما اگر بدون منطق و فقط به خاطر یک فیلمنامه بی‌رمق چنین رویدادی در یک فیلم شکل بگیرد جز دلسردی برای تماشاگر پیامدی ندارد.


به گزارش جام جم سیما ،یدالله صمدی بعد از یک دوری چندین ساله از سینما با فیلم پدر آن دیگری فیلمی را روانه پرده نقره‌ای کرده که شبیه همین مضمون بالاست. پدر آن دیگری، شرح حال پسری به نام شهاب است که یک مشکل ویژه دارد. او با آن که به سن مدرسه رسیده و از لحاظ پزشکی مشکلی در سیستم گوش و زبان ندارد اما حرف نمی‌زند. جالب اینجاست که شهاب بسیار فعال و مردمدار بوده و اهل ارتباط است و اجتماع. اما معلوم نیست به چه علت با کسی حتی مادر فداکارش نیز سخن نمی‌گوید... . اولین انگاره جذابی که می‌توانست برای تماشاگر جذاب باشد همین حرف نزدن شهاب و داستانک‌های مرتبط با تصمیم او بوده است. انگاره‌ای که در نهایت هم برای تماشاگر بزرگسال و هم برای تماشاگر کودک جذابیتش را از دست می‌دهد. در واقع صمدی قصه شهاب را گاهی رها می‌کند و او به عنوان مرکز ثقل ماجرا کنار گذاشته می‌شود. در ادامه به قدری ماجراهای بی‌ربط در این فیلم روایت می‌شود که دیگر چرایی تکلم نکردن شهاب می‌رود که به دست فراموشی سپرده شود. سینمای کودک ایران هنوز وامدار آثار خوش گذشته است. آنچه در این سال‌ها دیده‌ایم نه بار تربیتی داشته‌اند و نه داستانی برای سرگرم کردن این قشر سنی یا حتی والدینشان. پدر آن دیگری نیز اگرچه کارگردان باتجربه‌ای دارد، اما چنین فیلمنامه ضعیفی حتی نمی‌توانست به یک فیلم متوسط تبدیل شود. حتی شاید به جرات بتوان گفت ظرفیت داستان فیلم صمدی می‌توانست یک فیلم کوتاه یا نهایتا یک فیلم تلویزیونی باشد، نه در یک فیلم حرفه‌ای سینمایی. این در حالی است که فیلم کودک آن هم با سنی که صمدی برای کاراکتر اصلی‌اش یعنی شهاب تعریف کرده یعنی سن مدرسه؛ این توانایی را داشت که حرف‌های تربیتی و داستانک‌های خاص آن را در خود داشته باشد. صمدی به جای این‌که به تماشاگر توضیح بدهد چرا شهاب حرف نمی‌زند داستانک‌های بی‌ربط دیگران را بازگو می‌کند. دیگرانی که در کنار فیلم محو هستند و هرگز در مرکزیت قرار ندارند، اما صمدی آنها را وارد داستانک‌ها می‌کند که هیچ؛ چندین داستانک مجزا با محوریت کامل؛ در اختیار این مهره‌های فرعی قرار می‌دهد. اگر این داستانک‌ها به همراه کاراکترهایشان کمکی به همان گشودن رمز و راز و مشکل اصلی شهاب می‌کردند که حرفی نبود، اما این عده بی‌هیچ دلیلی می‌آیند و می‌روند و شهاب می‌ماند و همان زبان بسته‌اش. این داستانک‌ها حتی اگر کمیک یا جذاب هم از کار درمی‌آمدند باز هم به بار دراماتیک فیلم کمک می‌کردند، اما متاسفانه جز کشدار کردن فیلمی که ظرفیت زمان استاندارد را نداشته کار دیگری نمی‌کنند. داستانک پسرعموی بدطینت شهاب ؛ دختر عموی وسواسی او؛ ماجرای فرار شهاب به خاطر ترس مرموزش از بیمارستان و مطب دکتر و رفتن اتفاقی‌اش به منزل یک زوج مسن، اینها همگی سکانس‌های اضافه فیلم پدر آن دیگری هستن. اما این پایان ماجرا نیست چراکه با ورود مادربزرگ مهربان به منزل شهاب یکباره معجزه‌ای رخ می‌دهد و شهاب شروع به حرف زدن می‌کند، آن هم نه به صورت الکن بلکه به گونه‌ای که می‌تواند در مسابقه تندخوانی شرکت کند! روند درمان کودک هم شکلی بسیار باسمه‌ای، شعاری و خنده‌دار دارد. شهاب که تا هفت سالگی ظاهرا به خاطر لجبازی و محروم بودن از محبت اطرافیان حرف نزده با ورود چند روزه مادربزرگ به منزل و تجربه چند لحظه محبت‌آمیز با وی زبان می‌گشاید. در مجموع مشخص نمی‌شود چرا مادر مهربان شهاب که این همه در کنار و در خدمتش بوده نتوانسته کمکی به این طفل بکند که باید همان مادربزرگ در انتهای فیلم بیاید تا شهاب ناگهان بی‌هیچ دلیلی زبان بازکرده و اصلی‌ترین معمای فیلم بدون هیچ جذابیتی پاسخ داده شود. پدر آن دیگری متاسفانه فیلم خوبی نیست، نه برای تماشاگر کودک جذابیت ندارد و نه برای والدین و تماشاگر بزرگسال می‌تواند بار تربیتی داشته باشد. مهدی تهرانی ضمیمه قاب کوچک


تاریخ انتشار : شنبه 16 آبان 1394 ساعت 11:02 | شماره خبر : 2160030262184626483 تعداد بازدید: 1





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن