تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ما (اهل بيت) ستون هاى حق را استوار و لشكريان باطل را متلاشى كرديم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827592461




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایده خوب، پرداخت بد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نقدی بر فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت»
ایده خوب، پرداخت بد

تاریخ انتشار : شنبه 16 آبان 1394 ساعت 10:44 | شماره خبر : 2160018079119886753 تعداد بازدید: 5
پ پ









سینما بیان یک ایده پرداخت شده است. هنر فیلمنامه‌نویس پرداخت ایده و تسلط کارگردان؛ بیان تصویری آن است. جز این هر چه به دست بیاید یک فیلم متوسط حداقلی خواهد بود.


«چهارشنبه 19 اردیبهشت» گرفتار همین مشکل است. ضمن این‌که ایده فیلم نیز بسیار کوچک بوده و در ادامه حرفی برای گفتن ندارد. در واقع فیلم وحید جلیلوند ظرفیت نمایشی ارائه نمی‌کند. عده زیادی از مردم دردمند در روز مشخصی بنا بر اعلام یک آگهی که در روزنامه چاپ شده در محل مشخصی گرد می‌آیند... چهارشنبه 19 اردیبهشت داستان ندارد، ولی ایده بکر و هرچند کوچکش شاید باعث شده چند نام بزرگ برای یک کارگردان فیلم اولی، حاضر به بازی شوند. متاسفانه ایده، فیلم جلیلوند را به پیش نمی‌برد و داستانک‌ها فاقد جذابیت نمایشی هستند. شعار در سینما و پرداخت آن می‌تواند به یک نتیجه و پیام اجتماعی منجر شود. از سوی دیگر شعار‌دهی آن هم در مقوله خیر؛ عدالت و ستیزه‌جویی و به صورت پراکنده راه به جایی نمی‌برد. داستان فیلم یک تصمیم‌گیری عجیب درباره مردی است که قصد خیر دارد. از یک سو انتخاب اول او کمک به مرد بدبختی است که توان پرداخت دیه نداشته و در زندان است و دیگری کمک به زنی که شوهر علیل دارد و برای مخارج درمانش دست به آسمان برداشته و مهم‌ترین و جذاب‌ترین انگاره میان این دو انتخاب این است؛ که آن زن نامزد سابق همین مرد خیر است. زنی که روزگاری همه فکر و ذکر و زندگی وی بوده است. روایت در چهارشنبه 19 اردیبهشت بسیار یکنواخت است. زندگی جلال، لیلا و ستاره هرکدام با سادگی هرچه تمام‌تر روایت می‌شود و هیچ عنصر جذاب دراماتیکی در داستانک‌ها شاهد نیستیم. مشکل اینجاست که همذات‌پنداری با این قهرمان‌ها سخت است. قضاوت نیز درباره آنها مشکل است. جلال و لیلا و ستاره هرکدام دارای ویژگی‌هایی هستند. هرکدام در زندگی شخصی خود دست به انتخاب‌هایی زدند که نتیجه‌اش حال و روز کنونی نه‌چندان خوش آنان است. با این همه تماشاگر نمی‌تواند با آنان همراهی کند. چون هیچ روایت منسجمی از داستانک‌های آنها را شاهد نیستیم. گویی هر نما یک داستانک دارد و هر سکانس یک قصه دیگر. از منظر دیگر در سینمای اپیزودیک ایران هنوز استاندارد‌ها و قواعد ژانر جا نیفتاده است. چهارشنبه 19 اردیبهشت یک فیلم اپیزودیک با سه داستانک است. هر سه این داستانک‌ها دارای عناصری در داستان هستند که به جای تثبیت با یکدیگر باهم تفریق و جدایی نشان می‌دهند. در سینمای اپیزودیک جان کلام نقطه مشترک قصه‌ها و آدم‌هاست، اما این روند در فیلم جلیلوند رخ نمی‌دهد و این مشکل از همان روایت اول که مربوط به زنی است که دو فرزند دارد و سابقه‌ای نیز با جلال کاراکتر اصلی ماجرا داشته آغاز می‌شود. این دو زمانی عشق همدیگر بوده‌اند؛ در ادامه به دلیل انتخاب‌هایشان از هم جدا افتاده‌اند. اپیزود دوم و سوم فیلم جلیلوند می‌خواهد به نوعی پیوندهای مشترک با اپیزود اول را روایت کند که او به‌شدت در این امر ناکارآمد عمل کرده است. چهارشنبه 19 اردیبهشت، کمی تا قسمتی بیشتر به زنان پرداخته است. از دیگر سو جلیلوند قصد داشته مابه‌ازای اجتماعی داستانک‌هایش را نیز بیان کند، اما بازهم در ارائه آن روایت‌اش ناقص است. کاراکترها در روابطشان بسیار دور ظاهر می‌شوند، از هم فاصله می‌گیرند و هیچ حادثه جذابی رخ نمی‌دهد. این فیلم کاراکتری را نشان می‌دهد که با وجود مشکلات مالی و دغدغه‌های زندگی خودش می‌خواهد در قامت یک ایثارگر خیر ظاهر شود. این ایده درخشانی است، اما در ادامه خیر و محتاج هر دو چنان سرد پرداخت شده‌اند که هیچ جذابیتی را برای تماشاگر به‌وجود نمی‌آورند. گفتن از معضلات اجتماعی بویژه در مواردی مانند عدالتخواهی، تبعیض، سیاهی و... اگر در داستانک‌های فیلم و در روایت تصویری مابه‌ازای اجتماعی پیدا کنند یعنی تماشاگر باور کند که معضل فیلم و چیزی که دارد می‌بیند در زندگی واقعی او و بیخ گوشش مدام در حال تکرار است ـ چه عمل خوب چه رفتار ناشایست ـ تضمین موفقیت یک فیلم درام اجتماعی است. چهارشنبه 19 اردیبهشت متاسفانه چنین ویژگی‌هایی را ندارد. ضمیمه قاب کوچک


تاریخ انتشار : شنبه 16 آبان 1394 ساعت 10:44 | شماره خبر : 2160018079119886753 تعداد بازدید: 5





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن