تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805605105




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صدا‌و‌سیما روز را خوب آغاز نمی‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: صدا‌و‌سیما روز را خوب آغاز نمی‌کند
با وجود تغييرات مديريتي، ‌داستان اين روزهاي صداوسيما فرقي با صداوسيماي هشت سال گذشته ندارد؛ نگاهي به كنداكتور پخش شبكه‌هاي مختلف سيما از ساعت 5 تا7:30 صبح نشان مي‌دهد كه دست رسانه ملي دوره محمد سرافراز در زمينه پخش برنامه‌هاي هدفمند صبحگاهي به همان اندازه خالي است كه در دوره عزت‌الله ضرغامي مملو از برنامه‌هاي زنده بي‌هدف بود.
نویسنده : الناز خمامي‌زاده 


با وجود تغييرات مديريتي، ‌داستان اين روزهاي صداوسيما فرقي با صداوسيماي هشت سال گذشته ندارد؛ نگاهي به كنداكتور پخش شبكه‌هاي مختلف سيما از ساعت 5 تا7:30 صبح نشان مي‌دهد كه دست رسانه ملي دوره محمد سرافراز در زمينه پخش برنامه‌هاي هدفمند صبحگاهي به همان اندازه خالي است كه در دوره عزت‌الله ضرغامي مملو از برنامه‌هاي زنده بي‌هدف بود.
هنگامي كه سرافراز به جام‌جم آمد، تغييرات بسياري را با خود به صداوسيما آورد. مهم‌ترين تغييري كه تا امروز نيز مشهود است كاستن از شمار برنامه‌هاي زنده اين سازمان بود. برنامه‌هاي زنده صداوسيما كه تعدادشان در اواخر دوره عزت‌الله ضرغامي به اوج رسيد به مثابه باري اضافه و بي‌ثمر بر دوش سازماني بودند كه با مشكلات عديده مالي دست به گريبان بود. در اواخر دوره رياست ضرغامي بر سازمان صداوسيما كه هر روز سرناي بي‌پولي از جام‌جم شنيده مي‌شد، مديران به فكر افزايش آمار ساعات توليد برنامه خود افتادند و در اين بين چه چيز بهتر از توليد برنامه‌هاي زنده! با وجود يك مجري، يك مهمان و دكور ثابت، هزينه توليد برنامه‌هاي زنده به‌صرفه از آب در مي‌آمد و از آن زمان بود كه حجم برنامه‌هاي زنده جداول پخش صداوسيما ناگهان با سيري صعودي مواجه شد.
در عمل اما اين برنامه‌ها عموما بي‌هدف، بي‌بازده و بي‌مخاطب بودند. وقتي مدير جديد صداوسيما اولين قدمش را به درون اين سازمان گذاشت اولين تصميمش را با قوت بر حذف برنامه‌هاي اضافه و بي‌ثمر رسانه ملي بنا گذاشت. اخبار صداوسيماي سرافراز هر روز با تغييرات جديد در كادر مديريتي اين سازمان و نيز تعطيلي برخي برنامه‌ها به بيرون درز پيدا مي‌كرد. داستان از تعطيلي برنامه‌هاي زنده‌اي چون «راديو هفت»‌، «‌جمعه ايراني» و «فيتيله جمعه تعطيله» آغاز شد و در نهايت به تعطيلي برنامه زنده صبحگاهي«صبح بخير ايران» ختم شد. حالا آن صداوسيماي دوره ضرغامي كه با كوله‌بار انباشته شده از برنامه‌هاي زنده بي‌هدفش از يك‌سوي بام افتاده بود در دوره سرافراز با كوله‌باري خالي از برنامه‌هاي هدفمند زنده به ويژه در حوزه برنامه‌هاي صبحگاهي از سوي ديگر بام افتاده است.
اپراهاي صابوني يا به قولي برنامه‌هاي تلويزيوني سوپاپرا در امريكا اولين الگوي برنامه‌هاي زنده صبحگاهي در رسانه‌هاي مختلف دنيا بودند. برنامه‌هايي متشكل از نمايش‌هاي زنده كه 30‌الي 40 سال پيش براي بانوان خانه‌دار امريكايي پخش مي‌شدند. در آن زمان هم اين برنامه‌ها اهداف مشخصي را دنبال مي‌كردند كه تبليغ كالاي فروشگاه‌ها از جمله آنها بود.
در رسانه ملي ايران نيز برنامه‌هاي زنده صبحگاهي هميشه جايگاهي ويژه داشته‌اند. اين برنامه‌ها كه به سخنگوي يك رسانه معروف هستند بايد مختصات خاصي داشته باشند، جايگاه مخاطب در آنها تعريف شده و هدف و دورنماي توليد آنها نيز داراي تعريفي منطقي باشد. براي مثال دورنماي يكي از برنامه‌هاي ويژه صبحگاهي در سال‌هاي گذشته رسانه ملي تمركز بر بانوان باردار بود. هدف از آن برنامه جلب توجه اين قشر و ممانعت از رفتن آنها به خارج از خانه در ساعات مشخصي بود كه سلامت و ايمني آنها را به خطر مي‌انداخت. در دوره مديريت پيشين صداوسيما اين قبيل اهداف به مهره‌هاي گمشده برنامه‌هاي زنده تبديل شدند. در واقع برنامه‌هاي زنده به‌رغم تكثر از سر و شكل خود خارج شده و قابليت تعامل با مخاطب را از دست دادند.
حالا در صداوسيماي امروزي نگاه مديران بر كاهش شمار اين برنامه‌هاي زنده بي‌هدف متمركز است. برخي برنامه‌ها همچون «هفت» بعد از تعطيلي موقتي از سر و شكل پخش زنده به پخش توليدي و غيرزنده تغيير پيدا كردند. با اين حال همچنان جاي خالي برنامه‌هاي موفق زنده به سبك برنامه «90» در رسانه ملي خالي است. در حوزه برنامه‌هاي صبحگاهي هم اين خلأ محسوس‌تر است؛ برنامه‌هايي مثل‌‌ «صبح بخير ايران» ‌كه بتوانند محرك و پويا باشند و با مخاطبشان تعامل برقرار كنند.
داستان اين است كه بعد از گذار از دوره پيشين صداوسيما و گذار از سياست‌هاي حجمي توليد برنامه و افزايش آمار آن هنوز اين سازمان نتوانسته چه از نظر كميت و چه از نظر كيفيت برنامه‌ها به توازن و تعادلي منطقي دست پيدا كند. شبكه‌هاي اول، دوم، چهارم و پنجم سيما رسماً در حوزه برنامه‌هاي ويژه صبحگاهي دستشان را بالا برده‌اند و خود را تسليم كرده‌اند. برنامه‌هاي صبحگاهي آنها از ساعت 5 تا 7:30 صبح بيش از هر چيز شامل سخنراني مذهبي، برنامه كودك، پخش مستند يا بازپخش سريال مي‌شود.
شبكه سوم سيما نيز با برنامه صبحگاهي «با‌طراوت»‌ هرچند سعي كرده كه اين جاي خالي را پر كند اما اين برنامه نيز مملو از آيتم‌هايي است كه با برنامه‌هاي تأميني صداوسيما پر شده است.
شايد بايد به صداوسيماي سرافراز بيش از اينها فرصت داد. شايد او همچنان در تلاش براي باز كردن فضايي خالي براي توليد برنامه‌هاي پرمحتواتر، پوياتر و هدفمند‌تر براي رسانه ملي است. هرچند در حدفاصل اين تلاش‌ها و توليد برنامه‌هاي موفق در رسانه ملي شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان همچون گروه شبكه‌هاي جم مي‌كوشند از چنين فرصت‌هايي به خوبي بهره ببرند و برنامه ويژه آيتم‌بندي شده صبحگاهي را به ليست متنوع برنامه‌هاي توليديشان بيفزايند. چه بسا ماه‌هاست كه اين اتفاق افتاده است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن