تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مؤمن را از سيمايش مى شناسيم و منافق را از نشانه هايش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802784780




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشنال اینترست: آمريکا بر حذر باشد: ايران و روسيه به يکديگر نزديک تر مي شوند


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: نشنال اینترست: آمريکا بر حذر باشد: ايران و روسيه به يکديگر نزديک تر مي شوند
تقویت اخیر حضور نظامی ایران و روسیه در سوریه موجب غافلگیری بسیاری از ناظران شد. تلاش های هماهنگ این دو کشور در حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه ممکن است به منزله تغییر ژئوپلیتیکی اساسی در منطقه خاورمیانه ، یا صرفاً به منزله بهره برداری این دو کشور از فرصتی تاکتیکی باشد.
به گزارش نامه  نیوز، نشنال اینترست در گزارشی به قلم متیو مک اینیس نوشت: تقویت اخیر حضور نظامی ایران و روسیه در سوریه موجب غافلگیری بسیاری از ناظران شد. تلاش های هماهنگ این دو کشور در حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه ممکن است به منزله تغییر ژئوپلیتیکی اساسی در منطقه خاورمیانه ، یا صرفاً به منزله بهره برداری این دو کشور از فرصتی تاکتیکی باشد. با توجه به قابل توجه بودن مداخله نظامی روسیه به نفع نزدیک ترین متحد ایران، باید به این مسئله را از زاویه تغییر احتمالی هر چه بیشتر راهبرد تهران در قبال مسکو بررسی کرد.


همانطور که قبلاً اشاره کردیم، هم پیمانی ایران و روسیه در سوریه نشانه همگرایی تمام عیار اهداف این دو کشور نیست و برای مقامات ایرانی دشوار بوده است خود را به عنوان شریک برابر نشان دهند. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران تاکید کرد روسیه پیش از آغاز حملات هوایی در سوریه با ایران «رایزنی کرده بود». وی بعداً از «دیدگاه واقع بینانه» مسکو در قبال سوریه تمجید کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بیست و هفتم اکتبر، پس از نشانه های فزاینده دال بر تمایل ایران به تقویت مشارکت نظامی در سوریه، از افزایش شمار مشاوران نظامی ایرانی مستقر در سوریه خبر داد. تهران امیدوار است نیروهای زمینی آموزش دیده این کشور - به همراه نیروی هوایی روسیه- بتوانند دستاوردهای اخیر مخالفان را از بین ببرند.

با وجود این، تقویت همکاری دفاعی بین ایران و روسیه فراتر از عملیات نظامی در سوریه است. سخنان ماه ژوئیه حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره تهیه پیش نویس معاهده دریای خزر- که مدت طولانی به تعویق افتاده بود-، و عزیمت یک ناوگان نیروی دریایی ایران به آستراخان روسیه در تاریخ بیست و یکم اکتبر، بخشی از روند طولانی تر و گسترده تر تقویت مناسبات نظامی دو کشور است. (آستراخان مقر ناوگان روسیه در دریای خزر است که هفتم اکتبر موشک های کروز به سمت سوریه شلیک کرد). دامنه این هماهنگی ها بین دو کشور به مسائل امنیت داخلی نیز گسترده شده است. جانشین فرمانده نیروی انتظامی تهران تابستان امسال به مسکو سفر کرد، و چند توافقنامه دفاعی و امنیتی نیز در ماههای اخیر بین دو کشور امضا شده است. ماه اوت هم دو شرکت روسیه یادداشت تفاهمی برای ایجاد سامانه نظارت ماهواره ای برای ایران امضا کردند. این در حالی است که شرکت های روسیه علاقه مند به واردات فناوری هواپیماهای بدون سرنشین ایران هستند(فناوری که گفته می شود علیه نیروهای مخالف در سوریه مورد استفاده قرار می گیرد.)

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته است روابط مستحکم اقتصادی ایران با همسایگانش می تواند مانع از تشکیل دوباره ائتلاف بین المللی منسجمی شود که قادر به منزوی کردن اقتصاد ایران از بازار جهانی باشد. ظریف در سخنرانی که بیستم اکتبر ایراد کرد به صراحت بیان کرد: « اگر بخواهیم اطمینان حاصل کنیم که هیچ کشوری دیگر قادر به حمله با تحریم دوباره کشورمان نباشد، باید شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که اقتصاد جهان به قدری با اقتصاد ما در هم تنیده شود که کشورهای دیگر قادر به تحریم ما نباشند.»

ارتباط تنگاتنگ با اقتصاد روسیه، با توجه به نفوذ نظامی و نقش این کشور به عنوان یکی از اعضای گروه پنج به علاوه یک، رکن اصلی راهبرد اقتصادی ایران پس از امضای توافقنامه هسته ای است. (جالب توجه است بدانیم کشور دیگری که ایران مایل است ارتباط تنگاتنگ اقتصادی با آن داشته باشد، چه کشوری است. آلمان، چین یا ژاپن؟) ایران اعلام کرده است قصد اجرایی طرح هایی برای ساخت دو نیروگاه هسته ای در امتداد سواحل جنوبی خود توسط شرکت های روسیه دارد. این در حالی است دولت حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به تلاش های خود برای افزایشس معاملات تجاری دوجانبه با روسیه ادامه می دهد شرکت کشتیرانی ایران (که تحریم شده است) تابستان امسال یک مسیر مستقیم کشتیرانی بین بنادر ایران و روسیه در دریای خزر ایجاد کرد و اتاق بازرگانی ایران از امضای توافقنامه ای برای راه اندازی پروازهای مستقیم بین مازندران ایران و آستراخان خبر داد. الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه به تازگی به ایران سفر کرده است. گفته می شود ایران 121 طرح را به هیئت روس ارائه کرد که منجر به امضای قراردادهای سرمایه گذاری درازمدت به ارزش 35 تا 40 میلیارد دلار ، طرح هایی برای تاسیس یک «بانک تعاونی ایران و روسیه»، و عضویت ایران در بانک توسعه اوراسیا ( که روسیه موسس آن بوده است) شد. امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت ایران گفت: « روس ها می دانند چگونه در ایران فعالیت های تجاری انجام دهند، و ما امیدواریم این سفر نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.»

ایران همچنین روسیه را به همکاری نزدیک برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) ترغیب می کند. علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بیستم اکتبر تایید کرد ایران ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به روسیه خواهد فروخت، و در ازای آن اورانیوم طبیعی دریافت خواهد کرد. همچنین قرار است روسیه در تامین سوخت هسته ای برای رئاکتورهای فعلی ایران مشارکت کند. همچنین صالحی پیشتر از طرح هایی درباره همکاری با روسیه برای بهبود طراحی سانتریفوژهای فعلی ایران خبر داده بود.

آمریکا باید برای جلوگیری محور جدید مسکو-تهران از اجرای توافقنامه هسته ای، یا به چالش کشیدن هر چه بیشتر منافع غرب و متحدانش در خاورمیانه جلوگیری کند. واشنگتن باید به اندازه ای زیرک باشد که بداند این ائتلاف به چه معنا خواهد بود. منافع متقابل روسیه و ایران بسیار عمیق است، و اهداف راهبردی این دو کشور چندان فراتر از تلاش برای تضعیف نفوذ آمریکا در منطقه نیست. این همکاری بین دو کشور نابرابر است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هم احمق نیست. باید از ایران پرسید که در این میان در نهایت کدام یک گرفتار خواهند شد


منبع: تیک


۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن