تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805692731
![نمایش مجدد: اذعان غرب به نقش قیام حسینی در مهدویت refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
اذعان غرب به نقش قیام حسینی در مهدویت
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
![اذعان غرب به نقش قیام حسینی در مهدویت اذعان غرب به نقش قیام حسینی در مهدویت](http://www.farhangnews.ir/sites/default/files/styles/node_thumb_4/public/content/images/story/94-08/01/farhangnews_154519-447163-1445597122.jpg?itok=eLncj5fd)
اذعان غرب به نقش قیام حسینی در مهدویت اکثر پژوهشگران غربی در حوزه آخرالزمان به نقش قیام امام حسین(ع) و حادثه کربلا در شکلگیری اندیشه مهدویت نزد شیعه و ارتباط حرکت امام حسین(ع) علیه ظلم حاکمان در پایهگذاری اولیه مفهوم مهدویت اذعان دارند.
به گزارش فرهنگ نیوز، اندیشه مهدویت در اسلام به ویژه روایت شیعی آن به دلایل گوناگونی مورد توجه و بررسی بسیاری اندیشمندان غربی قرار گرفته است، فارغ از هدف این متفکران از بررسی و اظهار نظر در این موضوع، مباحث مطرح شده از سوی این افراد حاوی نکات خاص و برجستهای است که قابل تامل و دقت است، چرا که نوع نگاه غرب و اندیشمندان آن را به مفاهیم اسلامی و شیعی نمایان میسازد، حجتالاسلام زهیر دهقانی آرانی از کارشناسان مرکز تخصصی مهدویت در ویژهنامه عاشورا و مهدویت در این زمینه مینویسد:
یکی از مباحثی که در این باره در ذیل مقالات متعدد نویسندگان غربی نمود دارد، نقش قیام امام حسین(ع) و حادثه کربلا در شکلگیری و هدفدهی به اندیشه مهدویت نزد شیعه است. اکثر این پژوهشگران به ارتباط حرکت امام حسین(ع) علیه ظلم حاکمان و در نتیجه نقش شهادت او و یاران و همراهانش در پایهگذاری اولیه مفهوم مهدویت در سیر تکاملی اندیشه شیعی مورد اذعان قرار دادهاند و حتی انتقام گیری مهدی(عج) از خون شهید کربلا را از جمله اهداف مهم قیام ایشان دانستهاند.
از آنجا که دقت در نوشتههای این اندیشمندان هم ما را در دریافت نوع نگاه ایشان به این دو مفهوم بنیادین راهنمایی میکند و هم میتواند به نوعی ما را از اشکالات خود در طرح این مباحث آگاه کند، این نوشتار تنظیم شده است. به این منظور ارتباط این دو مفهوم در نگاه چند اندیشمند و نویسنده غربی که عمدتاً این مطالب را در همایشها و مجلات معتبر مطرح کردهاند، مورد بررسی قرار میگیرد.
روحیه انقلابی شیعه برپایه اندیشه بنیادین مهدویت شکل گرفته است و این دیدگاه است که انتظار طولانی مدت و بازگشت نهایی دوازدهمین امام شیعه برای شکل دادن عصر جدید را تبیین میکند
*مهدویت و تأثیر آن بر بیداری اسلامی
جفری هالورسون و استیون کرمن در مقالهای با نام «ایران و مصر: یک روایت از دو داستان» به بررسی تفاوتهای انقلاب مصر و ایران میپردازند و در خلال این بررسی به پیش زمینههای اعتقادی مردم این دو کشور اشاره میکنند. این دو محقق دو اندیشه «مهدویت» و «کربلا» را به عنوان دو برگ برنده اندیشه شیعی و باعث موفقیت انقلاب ایران معرفی میکنند، ایشان در تبیین نقش اندیشه اول مینویسند:
روحیه انقلابی شیعه برپایه اندیشه بنیادین مهدویت شکل گرفته است و این دیدگاه است که انتظار طولانی مدت و بازگشت نهایی دوازدهمین امام شیعه برای شکل دادن عصر جدید را تبیین میکند. شیعه به خلاف اهل سنت، حکومت دیگران را نامشروع میداند و تنها به حسب ضرورت حکومت فقیهان آشنا به احکام الهی را میپذیرد. اگرچه اندیشه مهدویت در دیدگاه اهل سنت هم وجود دارد ولی اهمیتی کمتر و اختلافات اساسی با دیدگاه شیعه دارد.
کربلا و قیام امام حسین(ع) دومین موردی است که مورد توجه این دو نویسنده قرار گرفته است. ایشان با ذکر دیدگاه شیعه در مورد قیام و شهادت امام حسین(ع) و تأثیر شگرف آن بر نپذیرفتن حکومت ظالمان مینویسند:
این حادثه موجب ایجاد اندیشه بنیادین در شیعه شد که مرگ بهتر از زندگی تحت حکومت ستمگران و قدرتهای کافر است.... این اندیشه در طول تاریخ همراه با شیعه بوده و چنین عاملی باعث شده که حکومت ایران کشورهایی مانند اسرائیل و امریکا و حتی برخی کشورهای همسایه خود را در نقش یزید دانسته و با آنها مقابله کنند، در طرف مقابل جامعه سنی، حادثه عاشورا را تنها حادثهای تراژدیک و سوزآور که در آن نوه پیامبر اسلام کشته شده میبینند و نه حادثهای تأثیرگذار در عرصه سیاست.
در آخر این دو محقق نتیجه میگیرند که ماهیت انقلاب مصر با انقلاب شیعی ایران با وجود برخی شباهتها، تفاوتهای بنیادین دارند و نباید از آنها غافل ماند.
*بنیان اندیشه قیام حسینی و مهدوی در سیاست مذهبی شیعه
بدون شک در نظر ما، هم امامان و هم پیروان آنها انتظار آیندهای پیروز برای امامی را می کشیدند که در حرکتی که حسین در آن شکست خورده بود، موفق میشود
نویسنده دیگری با نام یهزکل لانداو در مقالهای با نام «مهدویت در شیعه و مسیحاگرایی در یهودیت، ترکیب سیاست و دیانت» که در سمینار هارتفورد ارائه داده است، به نقش تفکر عاشورا و شهادت امام حسین(ع) در ارائه و تکمیل دیدگاه مهدویت نزد شیعه اشاره میکند. بخشی از کلام او که متضمن این کارکرد است، در زیر بیان میشود:
آخرین پیامبر -محمد- و امامان پس از او، آمدن مهدی و صبر و انتظار در جامعه را در روایات گوشزد کردند. بدون شک در نظر ما، هم امامان و هم پیروان آنها انتظار آیندهای پیروز برای امامی را می کشیدند که در حرکتی که حسین در آن شکست خورده بود، موفق میشود و قدرت را برای خود و جامعهاش به دست میآورد. انتظارات چنینی میتوانست بسیار خطرناک باشد و در نتیجه امامان باید این امید را بدون برافروختن تعصب در پیروان خود و ایجاد انقلابهای مسلحانه زنده نگه میداشتند.
از این رو مکتب فکری ماورایی و کلامی مهدی در طول زمان شکل گرفت. تولد، غیبت و بازگشت او فراتر از دانش هر انسان معرفی شد و حتی برای پیروان امامان، اندیشیدن در این امور حرام و غیر مشروع بود و نه تنها نام او مخفی بود، بلکه برای اشاره به وی از القابی مانند القائم، حجت آل محمد، صاحب الزمان و البته مهدی استفاده میشد.
شیعه معتقد است مهدی میآید تا مأموریت حسین –شهید بزرگ کربلا- را تکمیل کند و بر اساس این اعتقاد رایج، او در یکی از روزهای عاشورا –دهمین روز از محرم(اولین ماه در سال قمری)- که مصادف با کشته شدن حسین بن علی است، ظهور میکند. او در مکه –مقدسترین شهر اسلامی- پدیدار میشود، ولی حکومت خود را در کوفه –جایی که علی کشته و دفن شده و در نزدیکی کربلا و حرم حسین است- بنا میگذارد.
این نویسنده به عقیده شیعه در مورد رجعت امام حسین(ع) در آخر الزمان نیز اشاراتی میکند و مینویسد: دیانت شیعی نمیتواند آخرالزمانی بدون پیامبر، علی و دو فرزندش -حسن و حسین- بپذیرد و براین اساس بازگشت و رجعت حسین برای انتقام خون خود از همان آغاز وعده داده شده است. در نتیجه مهدی و حسین دو نماد و الگوی همگام با یکدیگر، در نمایش پایانی جهان در منابع شیعی معرفی شدهاند که در بسیاری از آنها پیامبران و فرشتگان دیگر نیز همراه مهدی هستند. «[او] اولاً برای انتقامجویی و ثانیاً با نقشی مسیحاگونه از جانب پروردگار میآید تا عدل و انصاف را در زمین برقرار سازد».... [بنابراین] نزد شیعه ابعاد عبادی و سیاسی مهدویت به صورت جدایی ناپذیری درهم آمیخته است. تمامی عالم وجود، با حسین در مرکز آن به عنوان مفهوم مقدس «عبد فدا شده» با نمادگرایی فراتاریخی که درد و رنج اجتماعی را به پیروزی رهایی بخش تبدیل ساخته است.
وی در ادامه به نقش این تفکرات و باورها در انقلاب اسلامی ایران و نیز شکلگیری حزبالله لبنان میپردازد که در جای خود قابل تأمل و دقت است.
*اندیشه مهدویت و نقش آن در قدرت گرفتن ملل شیعی
در مقاله دیگری که دکتر تیموتی فورنیش در ژانویه 2011 برای مؤسسه اینگما -به هدف بررسی اهداف ایران از هستهای شدن و نقش اعتقاد به مهدویت در این زمینه- تهیه کرده است، به طور تفصیلی به بحث مهدویت و نگاه دو طایفه شیعه و اهل سنت به آن پرداخته است. جالب آن است که در این مقاله بسیاری اطلاعات دقیق علمی در موضوع مهدویت – مانند احادیث خاص پیامبر در مورد مهدی(عج)، نظر ابن خلدون در این باب، علائم ظهور مانند دجال و سفیانی و...- بیان شده که توجه پژوهشگران غرب را به این مقوله نشان میدهد.
نویسنده در بخشی از این مقاله به دیدگاه شیعه در مورد امامت و نیز حادثه غمانگیز کربلا و نقش آن در شکلگیری تفکر شیعی میپردازد و جالب آن است که اعتقاد شیعیان به وجود امام دوازدهم و فرزند برای امام حسن عسکری(ع) را از ابداعات ابوسهل نوبختی و برای حفظ جامعه شیعی میشمارد. پس از آن وی به نقش این باور و اعتقاد به غیبت و ظهور او در جامعه شیعی و نیز قیامهای برخاسته از این اعتقاد اشاره میکند و اعتقاد به مهدویت را به عنوان قدرت و عنصر سیاسی و مذهبی بسیار مهمی در طول تاریخ میداند.
نکته بسیار قابل توجه در کلام این نویسنده آن است که قیامهای برخاسته از این تفکر در اهل سنت را بسیار بیشتر از جامعه شیعی میداند که دو دلیل بر این مسأله میشمارد: اول آنکه اهل سنت فاقد ساختار «مرجعیت» -آنگونه که در شیعه دوازده امامی است- هستند که این ساختار شیوه بیان و استنباط احکام را در دو مذهب متفاوت کرده است و دوم آنکه شیعه فرد خاصی با ویژگیهای مشخص را به عنوان مهدی میشناسد حال آنکه جامعه سنی چنین نیست و هر کس ممکن است خود را مهدی و دارای وظیفه الهی برای نجات بشر بشمارد. (چنانکه این اعتقاد در مورد افرادی مانند اسامه بن لادن وجود داشته است).
در ادامه نویسنده به نقش این اندیشه بر جامعه شیعی ایران در دستیابی به قدرت هستهای میپردازد که به دلیل عدم ارتباط با موضوع این نوشتار، از ذکر آن خودداری میشود.
یک محقق فرانسوی نقش امام خمینی(ره) را در ارائه نظریه ولایت فقیه به عنوان نظریهای برای الگوسازی برای حکومت با پشتوانه اندیشه مهدویت را گوشزد میکند
*بازگشت مهدویت سیاسی
در مقاله دیگری با عنوان «بازگشت مهدیگرایی سیاسی» جین پیری فیلیو -محقق فرانسوی- به نقش اساسی اعتقاد به مهدی(عج) در فرقهها و حرکتهای مختلف شیعه میپردازد. در بخشی از مقاله، نویسنده به بررسی دیدگاه شیخ مفید به عنوان یکی از بزرگترین عالمان شیعه در رابطه با مهدویت میپردازد. او مینویسد:
شیخ دقیقاً زمان انتهای غیبت را نمیدانست، ولی به روایاتی که اشاره به ظهور مهدی در یکی از روزهای عاشورای سال قمری داشتند اعتماد داشت، باید توجه داشت که امام حسین فرزند علی در سال 680 در دهمین روز محرم به شهادت رسیده بود که در این روز جوامع شیعی به سوگواری میپردازند.
نویسنده این مقاله در ادامه به انقلاب اسلامی ایران هم اشاراتی مینماید و نقش امام خمینی در ارائه نظریه ولایت فقیه به عنوان نظریهای برای الگوسازی برای حکومت با پشتوانه اندیشه مهدویت را گوشزد میکند.
*مسیحاگرایی و نقش آن در انقلابهای شیعی
آخرین مقاله که در اینجا مورد بررسی قرار میگیرد، مقالهای با نام «مسیحاگرایی در هلال شیعی» است که توسط دیوید کوک در آوریل 2011 در مجله مؤسسه آمریکایی هادسون که عمدتاً به تحقیقات در مورد اسلام و کشورهای اسلامی میپردازد، نوشته شده است. در این مقاله نویسنده به نقش اندیشه مسیحاگرایی در انقلابهای کشورهای اسلامی و به ویژه کشورهایی که شیعیان در آنها حضور مؤثر دارند، میپردازد. در قسمتی از این مقاله آمده است:
در میان همه رخدادهای دهه هفتاد میلادی، انقلاب اسلامی در ایران به عنوان مهمترین نمایش مسیحاگرایی معاصر قابل دقت است... اعتقاد رایج چنین است که انقلاب ایران به خودی خود رویدادی آخرالزمانی بوده است که در سال 1400 هجری صورت گرفته است و خمینی به طرز ماهرانهای از احساسات منتظرانه مردم برای بسیج علیه شاه استفاده برده است. به عنوان مثال او انقلاب را به عنوان نمادی از مبارزه علیه نیروهای شیطانی یزید (شاه) توسط نیروهای الهی حسین (انقلابیون ایران) شکل داد. در نتیجه او در ذهن بسیاری از مردم نبرد کربلا را در آخرالزمان با استعارهای مسیحایی به نمایش گذاشت، اگر چه خمینی مراقب بود هیچ گاه خود را به صراحت به عنوان امام دوازدهم معرفی نکند، ولی مدعی عناوینی افتخارآمیز مانند «امام خمینی» برای خود بود که هم عنوان امام دوازدهم را تداعی می کرد و هم پیروان وی از نمادها و ادبیات مسیحایی و مقدس برای شخصیت رهبر انقلابی خود استفاده میکردند.
وی در ادامه به الهامگیری حزبالله لبنان از اندیشه حسینی و مهدوی نیز میپردازد و چنین مینویسد:
در حالی که حزبالله معمولاً از معانی استعارهای که در روایات شیعه آمده، استفاده میکرد -به عنوان مثال حسین شهید اغلب توسط حزب الله به عنوان مدل انقلابی برای شبیهسازی حرکت خود مورد استفاده قرار میگرفت- نظریهپردازان این جنبش ابتدا تأکید کمتری بر الهامگیری از باور به مهدی داشتند تا آنکه برخی کتابهای چاپ شده در بیروت و نیز جنگ حزب الله با اسرائیل باعث ورود این ادبیات آخرالزمانی به اندیشههای این جنبش شد.
*نتیجهگیری
اگر چه بسیاری گفتههای این نویسندگان سهواً -به دلیل عدم آشنایی کامل با اندیشههای شیعی- و یا عمداً-به علت دید منفی آنها به شیعیان و انقلاب اسلامی- خلاف واقع و موذیانه است، ولی تأکید غالب این نویسندگان و اندیشمندان بر نقش مهم این دو تفکر –یکی قیام حسینی و دیگری انقلاب مهدوی- بر حرکتها و باورهای جامعه شیعی نشان از تأثیر غیر قابل انکار این عناصر نزد شیعه دارد. در نتیجه شیعه باید مراقب باشد این تفکرات را به نحو صحیح نگه داشته و بارور سازد و از سوی دیگر مراقب انحرافات و رخنههایی که توسط دوستان نادان و دشمنان دانا در این عناصر بنیادین ممکن است به وجود بیاید، باشد.
منبع: فارس
94/8/1 - 14:15 - 2015-10-23 14:15:22
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]
صفحات پیشنهادی
جمعه با منتظران/ اذعان غرب به نقش قیام حسینی در شکلگیری مهدویت
جمعه با منتظران اذعان غرب به نقش قیام حسینی در شکلگیری مهدویتاکثر پژوهشگران غربی در حوزه آخرالزمان به نقش قیام امام حسین ع و حادثه کربلا در شکلگیری اندیشه مهدویت نزد شیعه و ارتباط حرکت امام حسین ع علیه ظلم حاکمان در پایهگذاری اولیه مفهوم مهدویت اذعان دارند به گزارش خبرگزاراز ماندگارترین نقش تا دغدغه شهاب حسینی
شهاب حسینی بعد از گذشت چند سال از پخش سریال شوق پرواز بار دیگر در مورد نقش شهید بابایی صحبت کرد شهاب حسینی توانست با بازی خوب و تأثیرگذار خود شهید بابایی را بهتر به مردم کشور بشناساندبعضی از نقشها که یک بازیگر ایفاگر آن است آن چنان جذاب و گیراست که بعد از گذشت چند سالگفتگو با مهدی پاکدل بازیگر نقش «ابوطالب» در فیلم «محمد رسول الله (ص)»/بخش نخست بازی در نقش
گفتگو با مهدی پاکدل بازیگر نقش ابوطالب در فیلم محمد رسول الله ص بخش نخستبازی در نقش ابوطالب عبادت بود با دنده شکسته بازی کردم و لذت بردم شهاب حسینی گفت تو بهترین انتخاب بودیمهدی پاکدل بازیگر نقش ابوطالب در فیلم محمد رسول الله ص گفت بازی در نقش ابوطالب برایم همچون عبادت بود مبشر دموکراسی را با قیام حسینی و علوی شناخت
قیام امام حسین علیه السلام مکتبی است که جهانیان آموزه های انسانی مورد نظر اسلام را ازآن برمی گیرند این قیام به تمامی ادیان آسمانی نیز ورود پیدا کرده است تاجایی که مسیحیان همانند شیعیان امام حسین علیه السلام را اسوه قرار می دهد به گزارش موعود در چارچوب سلسله گفتگوهای روزانه خامام جمعه خاش: قیام عاشورای حسینی (ع) عامل ایجاد تحول در اسلام است
زاهدان- ایرنا- امام جمعه خاش با بیان اینکه در دهم محرم سال 61 هجری اسلام حیاتی دوباره پیدا کرد گفت قیام عاشورای امام حسین ع عامل ایجاد تحول در اسلام و دنیا است به گزارش ایرنا حجت الاسلام محمدحسین میری در خطبه های این هفته نماز جمعه خاش بیان کرد آنچه که از حرکت این امام بزرگوامدیران مؤسسات قرآنی نقش مهمی در گسترش فهم صحیح از قیام عاشورا دارند
گروه مؤسسات قرآنی مردم نهاد با توجه به اهمیت قیام عاشورا و اهداف بزرگ امام حسین ع و پیاده کردن این اهداف در جامعه امروزی مدیران مؤسسات قرآنی نقش مهمی در گسترش فهم صحیح از قیام عاشورا دارند بهروز کریم نژاد عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور و مسئول کارگروه توانمنمراسم سوگواری قیام حسینی در شهرستان قدس
مراسم سوگواری قیام حسینی در شهرستان قدس مراسم گرامیداشت قیام سرخ حسینی با حضور کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان قدس انجام شد ۱۳۹۴ شنبه ۲۵ مهر ساعت 11 35 به گزارش خبرنگار پانا ازشهرستان های استان تهران نقی روح نواز کارشناس اطلاع رسانی و روابط عمومی آموش و پرورش شهرستانفرمانده قرارگاه منطقهای نجفاشرف در غرب کشور: پیروی از مکتب حسینی (ع) تنها راه دستیابی به عزت است
فرمانده قرارگاه منطقهای نجفاشرف در غرب کشور پیروی از مکتب حسینی ع تنها راه دستیابی به عزت استفرمانده قرارگاه منطقهای نجفاشرف در غرب کشور پیروی از مکتب امام حسین ع را تنها راه دستیابی به عزت برای هر ملتی عنوان کرد به گزارش خبرگزاری فارس از قصرشیرین سردار محمدنظر عظیمی پیبرکات قیام امام حسین (ع) در نگاه رهبری/ ویژگی های عزاداران حسینی
مقام معظم رهبری محرم در دوران انقلاب‚ بامحرمهای قبل از انقلاب و دوران عمر ما و قبل از ما‚ متفاوت است این محرمها‚محرمهایی است که در آن‚ معنا و روح و جهتگیری‚ واضح و محسوس است به گزارش مرآت نیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا ضمن آرزوی قبولی عزاداری ها ی خالصانه شما مخاطبانچرا قیام فلسطینیها از سوی اعراب حمایت نمیشود؟ لاسجردی: تعهد اعراب به غرب سبب دوستی آنان با اسرائیل شده است
چرا قیام فلسطینیها از سوی اعراب حمایت نمیشود لاسجردی تعهد اعراب به غرب سبب دوستی آنان با اسرائیل شده استکارشناس مسائل غرب آسیا گفت دولت های عربی نمیخواهند بر علائق غرب پا گذاشته و به همین دلیل با اسرائیل آنگونه که باید برخورد نمیکنند بلکه برعکس جریان سازش را به پیش برده و خ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها