تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835576325
از حزن و اندوه واقعه کربلا در کلام ادوارد براون تا فداکاری امام حسین در قلم چارلز دیکنز
واضح آرشیو وب فارسی:الف: از حزن و اندوه واقعه کربلا در کلام ادوارد براون تا فداکاری امام حسین در قلم چارلز دیکنز
بخش اجتماعی الف، 1 آبان 94
تاریخ انتشار : جمعه ۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۴
پیام عاشورا تا پایان دنیا به عنوان ناب ترین شعار عدالت خواهی و آزادگی به هنگام ظلم و بیداد در هر جای این کره خاکی سروده خواهد شد. نهضت عاشورا و قیام امام حسین (ع) آنچنان نفوذی دارد که نه تنها مسلمانان بلکه تمامی ادیان و مذاهب در هر گوشه ای از جهان بر عمق و عظمت این حادثه و معنویت آن معترفند و پیام عاشورا تا پایان دنیا به عنوان ناب ترین شعار عدالت خواهی و آزادگی به هنگام ظلم و بیداد در هر جای این کره خاکی سروده خواهد شد. جستیس آ. راسلجستیس شاعر انگلیسی به بیادبی سپاه ستم پیشه یزید اشاره میکند و منظره غم انگیز آن را چنین مینویسد:«آنها دهان مبارک امام را با شلاقهای خود نواختند.ای دهانی که من بارها مهبط ملائکه و هنگام طفولیت فروهشته بر لب پیامبر دیدهام،ای بدنی که زیر پای ستوران خوار شدی. این همان بدن پاکی است که بینندگان را مسحور میکرد. خونی که از رگهای مبارکت ریخته و خشک شده، معجونی آسمانی است که تا کنون هیچ سم اسبی با چنین رنگ الهی رنگ نشده است.ای زمین برهنه و بایر کربلا که در روی تو نه علفی است و نه چمنی، برای ابد آهنگ حزن و آه بر تو پوشیده باد چون که در سرزمین تو بدن پاره مقدس پسر فاطمه (ع) افتاده است که روح خویش را به خدا تقدیم نمود.»رودولف ژایگراین نویسنده آلمانی که کتاب «خداوند علم و شمشیر» را در مورد حضرت علی نوشته است در مورد امام حسین مینویسد که امام علی (ع) به پسرش مأموریت داد که با ایرانیان (اسیران) صحبت نماید و قرآن و معنی آن را آموزش دهد چرا که فارسی را به خوبی میدانست.ویل دورانتویل دورانت که کتاب نفیس تاریخ تمدن را نوشته است در همان کتاب به تجلیل حسین از طرف پیروانش بعد از قرنها اشاره میکند: «شیعیان در کربلا در جایی که حسین (ع) به قتل رسیده به یادگار وی زیارتگاه بزرگی ساختهاند و هنوز هم هر ساله حادثه غم انگیز قتل وی را نمایش میدهند و عزاداری میکنند و از یادگار علی و دو فرزندش حسن و حسین (ع) تجلیل به عمل میآورند».پورشو تاملاس توندون (هندو)تاملاس که زمانی رئیس کنگره ملی هندوستان بود، معتقد است که با بزرگداشت قیام و خاطره شهیدان کربلا همیشه روح معنویت، آزاد زیستی، بزرگواری، فداکاری و ایثار در جامعه خواهد جوشید و جامعه از فقر فرهنگی به غنای فرهنگی و اعتلا خواهد رسید و همیشه سرزنده و در مسیر حیات معقول پیش خواهد رفت. زیرا در یاد بودها، بزرگداشتها، روح حماسی، آزادی خواهی، جوانمردی، ایثار، حق خواهی، هویت مذهبی و ملی، تقویت خواهد شد.«من اهمیت بر پاداشتن این خاطره بزرگ تاریخی را میدانم. این فداکاریهای عالی از قبیل شهادت امام حسین، سطح فکر بشریت را ارتقا بخشیده است و خاطره آن شایسته است همیشه باقی بماند و یادآوری شود.»فرانسیسکو ـ گابریلیاستاد دانشگاه رم معتقد است که قیام حسین علیه السلام موجب گسترش شیعه در ایران، عراق و آفریقا شد و امام جزییات حوادث عاشورا را میدانست:«حسین (ع) در حال عادی از سرنوشت خود اطلاع نداشت اما همین که در صدد میآمد به سرنوشت خود فکر کند تمام وقایع سرزمین کربلا را نه فقط بطور کلی بلکه به طور جزیی میدید... انعقاد مجالس تذکر برای حسین (ع) از طرف شیعیان در قرن چهارم هجری متداول شد در این قرن طوری مذهب شیعه وسعت بهم رسانید که نه فقط در ایران و عراق توسعه یافت بلکه تا آفریقای شرقی هم رفت و ایرانیانی که از ایران به آفریقای شرقی مهاجرت کردند آن مذهب را با خود بردند و مساجدی در سرزمین سومالی و کنیا ساخته شد... مذهب شیعه دوازده امامی در قرن چهارم تا قاره آفریقا و تا ماداگاسکار رفت....»گابریلی، سلطه آل بویه و توسعه شیعه را نتیجه تبلیغات و بزرگداشت روز دهم محرم سال (۶۱) عاشورا ذکر نموده است.گیبونگیبون مورخ انگلیسی معتقد است اگر کسی حسین را نشناسد اما حوادث عاشورا را مطالعه کند، هر چند سنگدل هم باشد یک نوع محبت و مهربانی در دلش به حسین (ع) احساس خواهد کرد.«با آنکه مدتی از واقعه کربلا گذشته و ما هم با صاحب واقعه هم وطن نیستیم، مع ذلک مشقّات و مشکلاتی را که حضرت حسین (ع) تحمل نموده، احساسات سنگ دلترین خواننده را بر میانگیزد. چندان که یک نوع عطوفت و مهربانی نسبت به آن حضرت در خود مییابد.»چارلز دیکنزاین نویسنده انگلیسی در قیام عاشورا هیچ گونه خواست مادی را دخیل ندانسته و فداکاری آن روز را صرفاً برای اسلام دانسته است.«اگر منظور حسین (ع) جنگ در راه خواستههای دنیایی خود بود، من نمیفهمم چرا خواهران و کودکانش را همراه خود برد؟ پس عقل چنین حکم میکند که او به خاطر اسلام فداکاری خویش را انجام داد.»توماس ماساریکتوماس ماساریک کشیش متفکر اروپایی مصیبتهای امام حسین (ع) را با حضرت عیسی (ع) مقایسه نموده، مینویسد:«مصائب مسیح نسبت به مصائب حسین (ع) مانند پرکاهی است در برابر کوهی بزرگ».جرج زیدانجرج زیدان نویسنده، روزنامهنگار، ویراستار و آموزگار عربزبان لبنانی در مورد امام حسین کتاب فاجعه کربلا را تألیف نموده است. زیدان دراین کتاب با مراجعه به کتب معتبر و موثق، مختصری از تاریخ صدر اسلام و حوادث عاشورا را تا ورود اسیران کربلا به شام آورده است که دراینجا به حضور اسیران در برابر یزید اشاره میگردد:«... منظره سر بریده حسین (ع) همه را متأثر و محزون ساخت... وقتی چشمان یزید بر سر بریده افتاد سر تا پا بلرزید و دانست چه عمل بزرگ و فجیعی را مرتکب شده است...»گاندی گاندی معمارِ استقلال هند و رهبر ملی مردم این کشور، برای آزادی هندوستان ازسلطه انگلیس، هسته مرکزی قوی یک تشکیلات سیاسی را پایه ریزی نمود و حزب کنگره را رهبری نمود و با تمرد از قوانین، عدم تقبل پستهای دولتی، عدم همکاری با مأموران انگلیسی و تحریم اجناس بریتانیایی، یعنی با اصل «مقاومت منفی» باسلطه انگلیس مبارزه نمود و روح آزادی و بازگشت به هویت و سنتهای اصیل هندی را احیاء کرد. در آخرین بار که دولت انگلیس در سال ۱۹۴۲ میلادی او را بازداشت کرده گاندی هنگام توقیف، فریاد «یا مرگ یا استقلال» را سر داد. وقتی حر به امام حسین گفت: اگر جنگ کنی کشته خواهی شد.امام فرمود: مرا از مرگ میترسانی؟ که برادر اویسی ما گفته است: من حتماً میروم و جوانمرد را از مرگ، ننگ و عاری نیست. اگر عملش برای حق باشد... و با بذل جان خودبا مردمان و نیکوکار مواسات کند و از مردم مطرود و ملعون جدا شود... این خواری برای توبس است که زنده بمانی و مورد ظلم و تجاوز قرارگیری و نتوانی از حق خود دفاع کنی، چقدر مرگ در راه وصول به عزت و احیای حق سبک و راحت است. مرگ در راه حق و عزت، زندگانی جاوید است و زندگانی با ذلت، حیاتی جزء مرگ نیست.... مرحبا و آفرین به کشته شدن در راه خدا و لیکن شما توانایی به نابودی مجد و عظمت مرا ندارید، پس دراین صورت مرا باکی از مرگ نیست «موت فی عز خیر من حیاة فی ذل»گاندی در تفحص زندگانی امام حسین و علت جاودانگی و پایداری آن به یک مسأله مهم رسیده و همانا درسی از سرور آزادگان اخذ نموده و آن را برای استقلال هند به کار بسته است، یعنی او به پیروی از امام، به مردم هند که طرفدار استقلال هند بودند اعلام نمود مرگ را به بازی و مسخره بگیرید و نترسید.«من برای مردم هند چیز تازه نیاوردم، فقط نتیجهای را که از مطالب و تحقیقاتم درباره تاریخ زندگی قهرمان کربلا به دست آورده بودم، ارمغان ملت هند کردم. اگر بخواهیم هند را نجات دهیم واجب است همان راهی را بپیماییم که حسین بن علی پیمود....»کورت فریشلرکورت فریشلر آلمانی در مورد امام حسین، کتاب «امام حسین و ایرانیان» را نوشته است. فریشلر در این کتاب اسناد و مدارک را دقیقاًثبت نکرده است و به حضور نماینده امام در ایران «شهر ری» و آشنایی کم و بیش امام حسین به زبان فارسی و علاقه متقابل امام و ایرانیان، و حرکت امام حسین از مکه به کربلا و فعالیت مسلم بن عقیل در کوفه و حادثه کربلا و اوضاع ایران و تأثیر خون حسین و نفرین زینب (س) در سقوط اموی اشاره نموده است.فریشلر در مورد جنگ تن به تن در روز عاشورا میگوید: «در عاشورا جنگ تن به تن از بامداد تا ظهر ادامه داشت و تو گویی قضا و قدر تعمد داشت که آن روز، جنگ به آن شکل ادامه پیدا کند... که تا آخرین لحظه ناظر صحنههای از خود گذشتگی سربازان حسین و خود او بشوند و حتی اندکی از آن فاجعهها از نظرشان محو نگردد».ساورجینی نایداین شاعر هندی، عزاداری عزاداران ِ حسینی را هر سال موجب زنده نگهداشتن واقعه جانسوز کربلا میداند و قیام حسینی را استوار نمودن دین بزرگ حضرت محمد (ص) ذکر میکند که امام حسین عشق نهایی خود را به خدا با شهادتش ثابت نمود.سلیمان کتانیاین نویسنده معاصر مسیحی که در آمریکا به دنیا آمده است، در کتاب ارزشمند «علی ابن ابیطالب نبراس و مبراس» ظلم و ستم یزید را چنان دانسته که هنوز هم صدای خون خواهی حسین از پس قرنها به گوش میرسد.«ای معاویه... پسرت یزید کاری که کرد این بود که با حسین بنای خشونت و بیرحمی را گذاشت سرش را برید و به عنوان هدیه شیرینی به خواهرش زینب داد تا به کربلا آید و فریاد شیون از نای شیعه و طرفدارانش برآید که هنوز هم، به خون خواهی حسین بلند است.رابرت ویررابرت ویر با شش محقق دیگر کتاب جهان مذهبی را در دو جلد نگاشتهاند. در این کتاب شهادت امام حسین (ع) حادثه غم انگیز صدر اسلام آمده است و علت آن را عدم پذیرفتن یزید به عنوان رهبر جهان اسلام از طرف امام حسین (ع) ثبت کردهاند. عدم بیعت امام حسین با یزید موجب شد که یزید برای خاموش نمودن هر نوع اعتراض و مخالفتی نیروهای خویش را اعزام نماید که نتایج زیر حاصل شد:۱ـ امام حسین و کلیه اعضای خانواده و تنی از یارانش در محلی به نام کربلا در عراق قتل عام شدند؛۲ـ جامعه اسلامی با شوک مواجه شد؛۳ـ مخالفت با بنی امیه تشدید شد؛۴ـ پس از شهادت امام حسین (ع) حمایت از ائمه (ع) تشدید شد.واشنگتن ـ ایرونیکاین مورخ آمریکایی، معتقد است که امام حسین مسئول بود. او پیشوایی امت اسلام را به عهده داشت و امام جامعه خویش بود. از این رو فشارها و ناراحتیها را تحمل نمود تا دین اسلام را از چنگال بنی امیه نجات دهد.«کشته شدن حسین سرگذشتی است که به علت ناگواری و هولناکی آن دوست ندارم سخن را دربارهاش طولانی کنم، زیرا در اسلام کاری زشتتر از آن به وقوع نپیوسته است. اگر چه کشته شدن امیرالمؤمنین (ع) مصیبت بسیار بزرگی به شمار میآمد، لیکن سرگذشت حسین (ع) چندان کشتار فجیع و مثله و اسارت در بر داشت که از شنیدن آن بدن انسان به لرزه میافتد... زیرا کهاز مشهورترین مصیبتها است...».ایرونیک روح این قیام را جاودانه و فناناپذیر و نمونه شجاعت دانسته و نوشته است، «برای امام حسین ممکن بود که زندگانی خود را با تسلیم شدن به اراده یزید نجات بخشد، لیکن مسئولیت پیشوا و نهضت بخش اسلام اجازه نمیداد که او یزید را به عنوان خلیفه بشناسد. او به زودی خود را برای قبول هر ناراحتی و فشار به منظور رها ساختن اسلام از چنگال بنی امیه آماده ساخت در زیر آفتاب سوزان خشک و در روی ریگهای تفتیده عربستان روح حسین فناناپذیر برپاست.ای پهلوان وای نمونه شجاعت وای شهسوار من حسین.».موریس دو کبریمورخ اروپایی در مورد کسانی که به عزاداری امام حسین پس از قرنها خرده میگیرند، میگوید:«اگر تاریخ نویسان ما حقیقت ِ روزِ عاشورا را درک میکردند، این عزاداری را غیر عادی نمیپنداشتند. پیروان حسین (ع) به واسطه عزاداری به امام میدانند که زبونی و پستی و زیر دستی و استعمار و استثمار را نباید قبول کنند؛ زیرا شعار امام و پیشوای آنان تن ندادن به ظلم و ستم بود. حسین در راه شرف و ناموس و مردم و بزرگی مقام و مرتبه اسلام از جان و مال و فرزند گذشت و زیر بار استعمار و ماجراجوییهای یزید نرفت. پس بیایید ما هم شیوه او را سرمشق خود قرار داده و از ظلم یزیدیان، بیگانگان خلاصی یافته و مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح دهیم، و این است خلاصه تعالیم اسلام. ملتی که از گهواره تا گور تعلیماتش چنین است، پیداست دارای چه مقام و مرتبتی خواهد بود چنین ملتی دارای هر گونه شرف و افتخار هست چون همه سرباز حقیقت و عزت و شرافتاند».ادوارد براوناین مستشرق انگلیسی در مورد مصیبت بزرگ کربلا میگوید: «آیا قلبی پیدا میشود که وقتی درباره کربلا سخنی به گوش میرسد، مالا مال حزن و اندوه نگردد؟ حتی غیر مسلمانان هم نمیتوانند پاکی روحی را که این جنگ اسلامی در برداشت انکار کنند.»جواهر لعل نهرواین رهبر جنبش استقلال هند شهادت امام حسین و خانوادهاش را فاجعهای ذکر کرده است که هر سال در ماه محرم از طرف مسلمانان و مخصوصاً شیعیان تجدید میگردد و به خاطر آن سوگواری برپا میشود.ایرونیکاین مورخ امریکایی می نویسد: برای امام حسین (ع) ممکن بود که زندگی خود را با تسلیم شدن به اراده یزیدنجات بخشد و لیکن مسئولیت پیشوای نهضت ِ بخش اسلام اجازه نمیداد که او یزید رابه عنوان خلافت بشناسد، او خود رابه منظور رها ساختن اسلام از چنگال بنی امیه آماده ساخت. در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک و بر روی ریگهای تفتیده عربستان روح حسین فناناپذیر استای پهلوان وای نمونه شجاعت وای شهسوار منای حسین.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]
صفحات پیشنهادی
/با کاروان حسینی/ دوم محرم؛ ورود کاروان امام حسین(ع) به کربلا
با کاروان حسینی دوم محرم ورود کاروان امام حسین ع به کربلاتاریخ انتشار جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲ ۴۹ بنابر آنچه که مشهور است در روز دوم محرم سال ۶۱ هجری قمری حضرت اباعبدالله الحسین ع با اهل بیت و اصحابشان وارد کربلای معلی شدند وقایع برجسته رخ داده در صحرای کربلا در روز دوم مگروهی از دشمنان امام حسین(ع) که واقعه کربلا را در حد یک عزاداری نگه می دارند
گروهی از دشمنان امام حسین ع که واقعه کربلا را در حد یک عزاداری نگه می دارند فرهنگ > دین و اندیشه - همه خطر در این است که عاشورا فقط به یادبودهایی بدل شود و واقعه کربلا تنها برای کتابها و سیرهنویسی و یا ذکر آن برای اجر و ثواب اخروی باشد بررسی تحلیلی عاشورا از ناخبار ایران و جهان | - ورود کاروان نمادین امام حسین (ع) به کربلا در بیرجند
ورود کاروان نمادین امام حسین ع به کربلا در بیرجند ورود کاروان نمادین امام حسین ع به کربلا بعدازظهر شنبه در بیرجند برگزار شد محسن نوفرستی ۱۳۹۴-۰۷-۲۶ ۰۹ ۲۲ اخبار مرتبط رنگ محرم برچسبها تعزیه خراسان جنوبی کاروان نمادین امام حسین عقیام امام حسین (ع) بهترین شاخص برای آزادی خواهی است
رئیس کل دادگستری کرمان قیام امام حسین ع بهترین شاخص برای آزادی خواهی است کرمان - ایرنا - رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت قیام امام حسین ع در برابر ظلم کفر و فساد بهترین شاخص برای آزادی خواهی و نجات بشریت از ظلم و جور است به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی دادگستری استان کهفتم محرم؛ بستن آب به روی سپاه امام حسین(ع)
هفتم محرم بستن آب به روی سپاه امام حسین ع عمرو بن حجاج زبیدی با تعداد بسیاری تیرانداز مامور منع آب فرات شدند که به هیچ وجه آبی به خیمهگاه پسر پیامبر ص برده نشود ایسنا در روز هفتم محرم آب به روی سپاه امام حسین ع بسته شد و آرام آرام زمان به هرچه بیشتر نمایانگر شدن جلوههاوعده پیامبر بر خونی شدن خاک کربلا در شهادت امام حسین + فیلم
شهیدخبر شهیدنیوز در متن پیش رو یکی از روایات اهل سنت را پیرامون وعده پیامبر اکرم ص مبنی بر شهادت امام حسین ع را مشاهده می نمایید وعده رسول الله چه بود ام الفضل دختر حارث روزى حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شرفیاب شده عرضه داشت دیشب خواب وحشتناکى دیدم آن حضرت فامام جمعه خورموج بوشهر: قیام امام حسین نمونه بارز امر به معروف است
امام جمعه خورموج بوشهر قیام امام حسین نمونه بارز امر به معروف است بوشهر- ایرنا- امام جمعه خورموج استان بوشهرگفت قیام امام حسین ع ویارانش نمونه بارز امر به معروف ونهی ازمنکر است به گزارش ایرنا حجت الاسلام عبدالحسین مصلح روز چهارشنبه درهمایش راهکارهای ترویج فرهنگ امربه معروفحضور گروه های سنی متفاوت از شگفتی های قیام امام حسین(ع) در کربلا
رئیس بنیاد مهدی موعود عج استان اصفهان با اشاره به اینکه دشمن در جنگ نرم فروپاشی خانواده و ایجاد فاصله بین اعضای این نهاد را دنبال می کند تاکید کرد از بین رفتن اصالت خانوادگی و دینی و عدم استمرار آن صدمه جدی برای جامعه اسلامی است به گزارش صاحب نیوز رئیس بنیاد مهدی موعود عج اسمراسم نمادین ورود کاروان امام حسین(ع) به کربلا در خلیل آباد برگزار شد
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا از خراسان رضوی در دومین روز از ماه محرم و ورود کاروان امام حسین ع و اهل بیت ع ایشان به کربلا مراسم نمادین ورود این کاروان به کربلا با بازسازی صحنه هایی از آن واقعه ظهر امروز 24 مهرماه در خلیل آباد برگزار شد علی توکلی رئیس اداره فرهنسوم محرم؛ خریداری اراضی کربلا توسط امام حسین(ع)
تراز در روز سوم محرم امام حسین ع در سرزمین کربلا مستقر شدند و عمربن سعد با لشگریان خود وارد صحرای کربلا شد به گزارش تراز طبق تاریخ امام پس از استقرار در سرزمین کربلا دستور برپایی خیمهها را میدهند ولی با یک تفاوت بزرگ در سفرهای گذشته خیمهها بر روی تپه و-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها