تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821061104
برخیز که شور محشر آمد ...
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: به بهانه بازپخش سریال عظیم عاشورایی از تلویزیون
برخیز که شور محشر آمد ...
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 مهر 1394 ساعت 12:00 | شماره خبر : 2135378053042958203 تعداد بازدید: 5
پ پ
یکی از مهمترین حوادث تاریخی که در ساحت و بستر دینی نیز روی داده و شاید بیش از وقایع دیگر مورد توجه اهالی هنر قرار گرفته، واقعه کربلا و حادثه عاشوراست. عاشورا و سیر حوادث کربلا یک قصه حماسی و تراژیک است که عناصر داستانی لازم برای طرح و تولید یک اثر نمایشی را دارد.
به گزارش جام جم سیما، وجود قهرمان و ضدقهرمان، فراز و فرودهای قصه، شکست و پیروزی، گفتارها و دیالوگهای قدرتمند و لوکیشن و موقعیتهای داستان و... همه از مولفههایی هستند که در یک چیدمان داستانی به آفرینش یک اثر ماندگار کمک میکنند. در میان ژانرهای گوناگون هنری شاید سینما کمترین نسبت را با این حادثه تاریخی دارد و شاید یکی از دلایل مهم آن تاخیر زمانی هنر هفتم در تعامل با این حادثه نسبت به هنرهای دیگر است وگرنه در حوزه نمایش، شعر و ادبیات، آثار متعددی تحت تاثیر این واقعه و مسائل انسانی آن خلق
شده است. تعزیه به عنوان یک نمایش شرقی اساسا محصول مستقیم رویارویی هنر با این حادثه تاریخی ــ مذهبی است که اتفاقا با مخاطبان عام نیز ارتباط خوبی برقرار کرده و شاید به جرات میتوان گفت نمونه بارز هنر عاشورایی قطعا تعزیه است. اما دامنه نفوذ این رویداد مذهبی در مدیوم سینما چندان گسترده و چشمگیر نیست و دوربینهای فیلمبرداری نتوانستهاند در به تصویر کشیدن قصه کربلا و بازنمایی ساحتهای درونی تر آن، کار خاصی انجام دهند. بازسازی حادثه و باورهای عاشورایی در سینما به فرآیندی پیچیدهتر از ژانرهای دیگر نیاز دارد و همچون حقیقت این قیام، سرشار از حادثه و اتفاق است. شاید در رویکرد سینمایی به واقعه عاشورا نیز هیچ سخنی به اندازه توصیه به آزادگی خود امام حسین (ع) به کار نیاید؛ تا در به تصویر کشیدن آنچه گذشت بدعتی صورت نگیرد. در این میان «مختارنامه» به واسطه ارتباط موضوعی و تاریخی خود با واقعه کربلا و قیام امام حسین(ع) این فرصت را برای مخاطب فراهم میکند تا گریزی به صحرای کربلا زده و تصاویری هرچند کوتاه از این رخداد مهم تاریخ شیعه در منظر چشم تماشاگر قرار بگیرد. مثلا در قسمت نهم این مجموعه، تصاویری کوتاه از عصر عاشورا، اسب تیر خورده امام و اسارت اهل بیت(ع) و کشیدن گوشواره از گوش کودکان و آتش زدن خیمهها را شاهد بودیم که هرچند بسیار کوتاه و گذرا، اما به شدت تاثیرگذار بود و نفس مخاطب را در سینه حبس میکرد. کاش سازندگان این مجموعه بیش از این به قصه کربلا میپرداختند و تا جایی که امکان داشت، این حماسه بزرگ را به تصویر میکشیدند. قطعا در این صورت اهمیت و ارزش قیام مختار هم بیشتر حس و از قهرمانی آن، تصویر صحیحتری ترسیم میشد. واقعیت این است که اگر مجموعه فاخری از جنس «مختارنامه» با کارگردانی توانا و هوشمند مثل داوود میرباقری این امکان را داشته باشد تا تصاویر و چهره برخی از بزرگان دینی - و نه همه- را به نمایش بگذارد، در عین جذابیتهای دراماتیک، میتواند از حیث تربیتی و معنوی نیز تاثیرگذار باشد و این امکان را فراهم کند تا مخاطبانی که تاکنون صرفا از طریق خواندن یا شنیدن، واقعه کربلا را درک کردهاند، این بار با تصویر این اتفاق بزرگ روبهرو شوند و ذهنیت خود را به یک عینیت و تجربه بصری، بدل کنند. بسیاری از مردم ما همین مساله را در تعزیه و شبیهخوانیها تجربه کردهاند و این مسأله موجب تقدسزدایی از بزرگان یا کاهش مقام و منزلت آنها در ذهن مردم نشده است. اتفاقا گاهی قدرت و مهارت بازیگران بزرگ میتواند موجب تثبیت ذهنی یک شخصیت تاریخی یا مذهبی در ذهن مخاطب شود. اینجاست که خاصیت و قدرت تلویزیون در انتقال و تبیین مفاهیم و ارزشهای دینی، بهتر به اثبات میرسد. اگر یادتان باشد، هنگامی که مجموعه «امام علی(ع)» برای اولین بار پخش میشد، شب شهادت آن حضرت با توجه به تصاویری که مخاطب از نحوه شهادت ایشان دیده بود، حس و حال دیگری داشت. این تصاویر کمک میکند تا مخاطب در سوگواریهای خود برای ائمه معصومین(ع) از ابزارها و امکانات بیشتری برای بازسازی و بازنمایی آن حوادث استفاده کند و از فضیلت آن بیشتر بهرهمند شود. تصاویری از کربلا و عاشورا را در مجموعه «مختارنامه» میبینیم که میتواند کمک کند تا این رخداد مهم را به لحاظ حسی و معنوی بیشتر درک کنیم و لذت ببریم. اگرچه مختارنامه یک مجموعه تلویزیونی است اما آنچه که به عنوان عناصر و مولفههای سینمای دینی محسوب میشود،در تهیه و ساخت این سریال لحاظ شده و فارغ از قوت و ضعفش مورد استفاده قرار گرفته است. مختارنامه، هم قصه و زندگی شخصیتی مذهبی را روایت میکند و هم مفاهیم، ارزش و انگارههای دینی و اعتقادی در آن به تصویر کشیده شده و همچنین از تاثیرگذاری تربیتی و اخلاقی بر مخاطب برخوردار است. بدون اینکه به ماهیت مفهوم سینمای دینی بپردازیم همان تصویر و تعریف عامه از این ژانر را که درباره یک شخصیت، واقعه یا مفهوم و ارزشی دینی است، معیار قرار میدهیم. به نظر میرسد با معیار قرار دادن این شاخصها بتوان مختارنامه را یک تجربه موفق و مغتنم در بازشناسی و شناخت سینمای دینی قرار داد و دستکم به الگوی بومی و نسبتا موفقی از اینگونه سینمایی دست یافت. گزافه نیست اگر بگوییم به دلیل برخی ملاحظات شرعی و محدودیتهای تصویری، مختارنامه جایگزین قصه امام حسین (ع) شده تا حالا که نمیشود مستقیم به این واقعه پرداخت دستکم با واسطه این کار را کرد. البته در سینما احمدرضا درویش با فیلم رستاخیز مستقیم به سراغ این قصه رفت، اما شاهد بودیم که با چه مشکلاتی در اکران مواجه شد. البته از طرفی پرداخت غیرمستقیم و با اشارات و ارجاعاتی به این واقعه در سریال مختار که البته قصه خودش و سرنوشت و تقدیر تاریخی او نیز خود با این اتفاق گرهخورده بود یک نوع تقدس و سویه اسطورهگون، به قصه کربلا بخشید که شهرام اسدی در فیلم سینمایی روز واقعه نیز از این الگو استفاده کرده بود. در مختارنامه مخاطب با قصه و قصد مختار بهعنوان قهرمان فیلم آشنا شده و میداند که او قرار است منتقم حسین (ع) باشد لذا به نوعی، سیمای امامحسین(ع) را در صورت و سیرت او جستوجو میکند و گویی او پا جا پای امام حسین(ع) گذاشته است. از همین تمهید به شکل آشکاری در فیلم روز واقعه استفاده شده بود. واقعیت این است که میرباقری زحمات زیادی برای خلق صحنههای مربوط به روز عاشورا کشیده بود که شمایل آن تا حد زیادی با تصاویر ذهنی مخاطب از این حادثه انطباق داشت. مثلا نماز خواندن ظهر عاشورای حسین(ع) و یارانش؛ تیر سه شعبه حرمله و شهادت حضرت علیاصغر(ع)، شهادت یاران و لشگریان امام یا سری که بر بالای نیزه میرود نمونههایی از این المانها و عناصر تصویری – نمایشی است که در مختارنامه دیدیم. این فلاشبکها و خاطراتی که از روز عاشورا و وقایع پیرامون آن در طول سریال شاهد بودیم - که برخی از آنها مثل یک شاه بیت به اقتضای قصه بهویژه در ذهن مختار تداعی و تکرار میشد - وجوه تراژیک قصه را در بستر یک داستان و موقعیت حماسی پررنگ و برجسته میکرد و همین درهمتنیدگی موجب شد تا سریال از زبان و حس وحال تاثیرگذاری برخوردار شود. فارغ از این عناصر بصری و نمایشی، روح حاکم بر سریال و اتمسفری که ایجاد میکرد کاملا در خدمت حال و هوا و فضایل این واقع و مناسبات محرمی بود. به همین دلیل وقتی مخاطب به تماشای مختارنامه مینشست گویی به تماشای قصه کربلا و جزئیات آن نشسته است. سریال مختارنامه هم به برخی از شخصیتهای مهم تاریخ اسلام پرداخت و هم چهرهها و شخصیتهای دشمن را به خوبی تصویر کرد که البته به دلیل منطق داستان این وجه ماجرا پررنگتر بود. مثلا شخصیتهای معاویه، شمر، خولی، حرمله، ابن زیاد و... که مردم ما در روضهها و سوگواریها زیاد شنیده بودند و حالا در قاب تلویزیون به تماشای آنها نشستند هرچند نباید فراموش کرد که پیش از این مردم طی سالهای زیادی در امتداد تاریخ در تعزیهها به شکل شبیهسازی و شبیهخوانی با قصه این شخصیتها آشنا بودند. مختارنامه نه فقط یک سریال تاریخی که تصویری از تاریخ شیعه نیز هست که اندیشههای شیعی را در قیام مختار بازشناسی میکند. از امتیازات دیگر این سریال باید به جلوههای بصری و استفاده از تجهیزات و عناصر فنی اشاره کرد که جلوه جذابتری از قصه و رخداد تاریخی را به نمایش میگذارد و بیننده در این سریال میتواند شاهد تصاویر باشکوهتری از یک موقعیت تاریخی باشد. اگر منصفانه بنگریم مختارنامه در نسبت به واقعه عاشورا و قصه کربلا بیشترین تاثیرگذاری را نسبت به مجموعههای مشابه که به این واقعه پرداختند. داشت و توانست ضمن بازشناسی ابعاد ناشناخته یا کمترشناخته شده این قصه، نه صرفا از حیث احساسی- عاطفی که از منظر عقلی نیز ذهن مخاطب را با فلسفه قیام عاشورا پیوند بزند و نه فقط اشک که تامل درباره این حادثه بزرگ تاریخ اسلام را نصیب مخاطب کند. این دستاورد کمی نیست. سریال مختارنامه جدا از همه اینها توانایی هنرمندان ایرانی را در به نمایش درآوردن تاریخ جهان اسلام به نمایش می گذارد واز این نظر جزو نمونه های مثال زدنی در این حوزه محسوب می شود که توانسته به خوبی نگاه کشورهای مسلمان را به خود جلب کند. سید رضا صائمی قاب کوچک
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 مهر 1394 ساعت 12:00 | شماره خبر : 2135378053042958203 تعداد بازدید: 5
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]
صفحات پیشنهادی
پای درس اخلاق آیتالله ضیاءآبادی زیارت عاشورا برای پرورش روحیه ظلمستیزی است، نه وسیلهای برای ثواب
پای درس اخلاق آیتالله ضیاءآبادیزیارت عاشورا برای پرورش روحیه ظلمستیزی است نه وسیلهای برای ثوابآیتالله ضیاءآبادی میگوید سالها در مساجد و منازل زیارت عاشورا میخواندیم و جباران نیز با آسودگی خاطر بر ما حکومت میکردند در حالی که زیارت عاشورا برای پرورش روح منتقد است نه وس«پاییز» با نقاشیهای حسن روح الامین، عطر عاشورا گرفت
پاییز با نقاشیهای حسن روح الامین عطر عاشورا گرفت نمایشگاهی از نقاشیهای حسن روح الامین با عنوان جام بلا جمعه 24 مهر با حضور جمع کثیری از هنرمندان و علاقهمندان به هنر در نگارخانه پاییز خانه هنرمندان ایران افتتاح شد به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگراهاندازی نخستین تلویزیون اینترنتی کشور
راهاندازی نخستین تلویزیون اینترنتی کشور رئیس مرکز رسانههای نوین رسانه ملی با اشاره به راهاندازی سیستم IPTV برای اولین بار در سازمان صدا و سیما و در استان آذربایجانشرقی گفت راهاندازی تلویزیون اینترنتی IPTV میتواند بر حفظ و افزایش مخاطبان گامی مهم و بزرگ باشد فارس عسگری«ایران زادگاه پادشاه کشور من است»
جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۱ برخی مجسمهسازان خارجی شرکتکننده در هفتمین سمپوزیوم مجسمهسازی تهران از تجربه حضورشان در ایران و شرکت در این رویداد گفتند به گزارش ایسنا مالین مالینف مجسمهساز بلغاری که در بخش سنگ هفتمین سمپوزویوم بینالمللی مجسمهسازی تهران شرکت کرده است دربارهدر گفتوگو با فارس عنوان شد سینماهای «محمد رسولالله(ص)» تنها در روز تاسوعا و عاشورای حسینی تعطیل اس
در گفتوگو با فارس عنوان شدسینماهای محمد رسولالله ص تنها در روز تاسوعا و عاشورای حسینی تعطیل استمدیرعامل شرکت سینمایی نورتابان از تعطیلی سینماهای نمایش دهنده محمد رسولالله ص تنها در روز تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد محمدرضا صابری مدیرعامل شرکت سینمایی نورتابان در گفتوگو باعلاقه به امام حسین(ع) ایمان است پای منبر عاشورایی استاد انصاریان، آیتالله جاودان و آیتالله قائممقامی
علاقه به امام حسین ع ایمان استپای منبر عاشورایی استاد انصاریان آیتالله جاودان و آیتالله قائممقامیاستاد شیخ حسین انصاریان میگوید معرفت به قرآن اصحاب امام حسین ع را کربلایی کرد آیتالله جاودان نیز علاقه به امام حسین ع را نشانه ایمان میداند و آیتالله قائممقامی معتقد اسباز این چه شورش است که در خلق عالم است ...
باز این چه شورش است که در خلق عالم است محرم ماه غم و اندوه دوستداران اهل بیت علیهم السلام فرا رسید به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر اینک پرچم عزای حسین فضای جای جای ایران اسلامی را در اندوه و ماتم فرو برده است دیشب پرچم سیاه عزا بر گنبد حرم مطهر سیدالشهدا نیز به اهتمهمترین اتفاقهای هنرهای تجسمی در هفتهای که گذشت ادعای دایه دلسوزتر از مادر در بیینال ونیز/آخرین روزهای سمپ
مهمترین اتفاقهای هنرهای تجسمی در هفتهای که گذشتادعای دایه دلسوزتر از مادر در بیینال ونیز آخرین روزهای سمپوزیوم مجسمهسازی نمایش عکسهای عاشوراییادعای یک ایتالیایی مبنی بر معرفی فرهنگ ایران در بیینال ونیز رونمایی از گلچین آثار یدالله کابلی آخرین روزهای هفتمین سمپوزیوم مجسمهمعاون سازمان تبلیغات اسلامی کشور: هدف برخی شبکه های ماهواره ای ضربه به اعتقادات دینی است
معاون سازمان تبلیغات اسلامی کشور هدف برخی شبکه های ماهواره ای ضربه به اعتقادات دینی است بوشهر- ایرنا- معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت هدف برخی شبکه های ماهواره ای که نامهای مذهبی نیز بر آنها نهاده شده انحراف افکار مردم وضربه به اعتقادات دینی است به گزاغلامرضا فرجی در گفتوگو با فارس مطرح کرد در تاسوعا و عاشورا هیچ فیلمی نمایش داده نمیشود/ تعطیلی 5 روزه سینماه
غلامرضا فرجی در گفتوگو با فارس مطرح کرددر تاسوعا و عاشورا هیچ فیلمی نمایش داده نمیشود تعطیلی 5 روزه سینماها از 30 مهر تا 4 آبانسخنگوی شورای نمایش گفت تعطیلی سینماها در ایام محرم از پنجشنبه 30 مهر ماه تا شنبه 4 آبان ماه ادامه دارد هیچ فیلمی در این روزها نمایش داده نمیشود غل-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها