تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براى كسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر كن كه در مسافرت پنج فايده است: برطرف ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816966049




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حیف، فقط بازیگر ماند!


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نگاهی به سریال آینه به بهانه پخش مجدد از شبکه آی‌فیلم
حیف، فقط بازیگر ماند!

تاریخ انتشار : دوشنبه 20 مهر 1394 ساعت 03:30 | شماره خبر : 2127236880928536143 تعداد بازدید: 1
پ پ









در بیشتر شبکه‌های مهم تلویزیونی، تولیدات نمایشی، آیتم‌های چند دقیقه‌ای، فیلم‌های تلویزیونی و سریال‌ها، مبتنی بر نقشه ملودرام ساخته می‌شوند. امور نمایشی تلویزیون در فضای قبل از انقلاب به دلیل انبوه سریال‌های خارجی، فرصتی برای تولید داخلی باقی نمی‌گذاشت و غیر از یکی دو نمونه انگشت‌شمار، جعبه جادو با تولید انبوه خارجی پر می‌شد.


فضای تلویزیون در ابتدای دهه شصت به دلیل تحولات سیاسی و اجتماعی پس از انقلاب وارد حیطه متفاوتی شد، اما تحولات سیاسی دهه شصت مجالی برای تغییر ذائقه پدید آورد. ساخت ملودرام‌های تلویزیونی به‌تدریج و به آهستگی به یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های رسانه ملی بدل شد. به گزارش جام جم آنلاین، سریال «آینه» اغلب اپیزودهایش نگاه مدرنی به ناهنجاری‌های اجتماعی داشت. مشکل عمده ملودرام‌های تلویزیونی که هم‌اکنون ساخته می‌شوند بی‌مساله بودن و بی‌دغدغه بودن است و بدنه روایت‌هایی که با واقعیت‌های موجود در جامعه فرسنگ‌ها فاصله دارند. به اعتقاد نگارنده سریال آینه فقط یک مجموعه نوستالوژیک نیست. شرایط و فضای اجتماعی دهه شصت با تغییرات کلانی همراه بود و ناهنجاری‌های اجتماعی در ابعاد تازه‌تری خودنمایی می‌کرد و سریال آینه، آینه تابانی خاص، از ناهنجاری اجتماعی جاری همان روزهای دهه شصت است. در مواجهه رسانه‌ای کنونی با شبکه‌های سرگرمی‌سازی، مثلا مفاهیم و عباراتی به فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که شایع‌ترین آنها عبارت، سبک زندگی است. گونه ملودرام در حفظ سبک زندگی کلاسیک هر کشوری دستمایه نمایشی شگرفی است. آن روزها حوزه‌های مطالعاتی به سرفصل‌های کنونی دست پیدا نکرده بود و وضعیت‌های نمایشی هنوز در دسته‌بندی حوزه مطالعاتی سبک زندگی تعریف نشده بود. اما سریال آینه در آن روزهایی که حوزه جنگ، مشغله‌های مطالعاتی را از زندگی پژوهشگران اجتماعی گرفته بود، تیم سازنده سریال آینه همچون شوالیه‌های فرهنگی، تقریبا خیل عظیمی از ناهنجاری‌های اجتماعی در پیوسته و پیکره نظام خانوادگی را شناسایی کردند و در قالب‌های نمایشی در مقابل دیدگاه مخاطبان قرار دادند، اگر اغراق نکرده باشیم متن سریال در زمانه خودش تقریبا اثر پیشرویی است. حتی برای شناخت بافت اجتماعی دهه شصت می‌توان به سریال آینه رجوع کرد. در چنین فضایی به نمایش درآوردن چنین قصه‌هایی به جسارتی مثال‌زدنی نیاز داشت و شوالیه‌هایی که حین ایام جنگ و حملات هوایی، زیربارانی از دلهره‌های کلان، اضطراب اجتماعی منتج از آن روزگاران را فراموش نکردند و با ساخت این سریال مرهمی گذاشتند بر زخم‌های کوچک اجتماعی که چندان هم به چشم نمی‌آمد. اما آنچه مایه رنج و درد است در دوران کنونی، فراموشی و حافظه کوتاه تاریخی است. پیشتازان عرصه نمایش پس از انقلاب هیچ‌گاه از خط قرمزهای زمانه‌شان عبور نکردند، هیچگاه برای خنداندن از اصل به هزل نیفتادند. آیا نادیده گرفتن پیشتازان عرصه نمایش در دهه شصت جفا به مدیوم‌های نمایشی نیست. غلامحسین لطفی در این عرصه نخبه‌ای است که حیف است فقط بازیگر بماند. علیرضا پورصباغ‌ جام‌جم



تاریخ انتشار : دوشنبه 20 مهر 1394 ساعت 03:30 | شماره خبر : 2127236880928536143 تعداد بازدید: 1





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 267]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن