تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821195549




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برنامه «کوي نشاط» راديو ديگر روي آنتن نمي‌رود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ مهر ۱۳۹۴ (۱۰:۱۸ق.ظ)
برنامه «کوي نشاط» راديو ديگر روي آنتن نمي‌رود موج-کارگردان برنامه «کوي نشاط» که هر پنجشنبه ساعت 9 صبح از راديو ايران پخش مي‌شد، اعلام کرد: اين برنامه ديگر روي آنتن نمي‌رود.
به گزارش خبرگزاري موج،محمود صابري کارگردان برنامه «کوي نشاط» درباره اين برنامه که پنج شنبه آخرين قسمت آن از راديو ايران پخش شد، گفت: برنامه «کوي نشاط» چهار سال است از آنتن راديو ايران پخش مي‌شود و هر سال در ايام محرم و صفر پخش برنامه متوقف مي‌شد، اما؛ امسال خواستيم زودتر اين برنامه را قطع کنيم و ديگر بعد از محرم و صفر هم «کوي نشاط» پخش نمي‌شود.
وي ادامه داد: برنامه «کوي نشاط» زماني بايد پايان مي‌يافت همان‌طور که برنامه «جمعه ايراني» به پايان رسيد. به هر حال هر کاري پاياني دارد.
اين کارگردان راديويي درباره دليل پايان يافتن برنامه «کوي نشاط» و اين که آيا حرف جديدي نداشتند؟ توضيح داد: مساله اين نبود که ما حرفي براي گفتن نداشته باشيم بلکه «کوي نشاط» به برندي براي راديو ايران تبديل شده بود و مردم از آن رضايت داشتند، اما؛ با خواسته‌هايي که شبکه در تغييرات جديد مطرح مي‌کرد به اين نتيجه رسيديم که برنامه بايد متوقف شود.
وي با اشاره به تاريخچه برنامه «کوي نشاط» عنوان کرد: برنامه «کوي نشاط» از فروردين سال 91 شروع شد و هر چه جلوتر آمد بيشتر رشد کرد و مخاطبان بيشتري پيدا کرد. اوايل پخش ما فکر مي‌کرديم چون اين برنامه روزهاي پنجشنبه روي آنتن مي‌رود و پنجشنبه‌ها فضاي کشور نيمه تعطيل است ممکن است مخاطب نداشته باشد، ولي؛ به زودي استقبال فراواني از برنامه صورت گرفت. ما از پيامک‌هايي که به دستمان مي‌رسيد و از تماس‌هايي که با برنامه برقرار مي‌شد به استقبال مخاطبان پي برديم. حتي نگراني‌هايي در مورد به کار بردن لهجه در اين برنامه داشتيم که مبادا به کسي برخورد، اما؛ نه تنها اين اتفاق رخ نداد بلکه بعضي از قوميت ها مثل مردم سيستان و بلوچستان با ما تماس مي‌گرفتند و تقاضا مي‌کردند که از گويش آن‌ها نيز در برنامه استفاده شود.
صابري با بيان اينکه خود تيم سازنده «کوي نشاط» خواسته است که اين برنامه متوقف شود، گفت: زماني که ما احساس کرديم قرار است اين برنامه تعطيل شود آن را قطع کرديم چون پيشنهادهاي غيرمنطقي از طرف راديو براي انجام برخي از تغييرات صورت گرفت. البته اين طبيعي است که وقتي مديريت در جايي تغيير مي‌کند اصلاحات و تحولاتي را با خود به همراه دارد، اما؛ بحث اين است که افراد به آرايشگاه مي‌روند تا موهايشان را اصلاح کنند نه اين که گردنشان را بزنند. اتفاقات و تغييراتي که قرار بود در برنامه ما رخ دهد خيلي زياد بود و من دليلي نمي‌ديدم که اين تغييرات در برنامه اتفاق بيفتد. معمولا با تغيير مديريت تاکتيک‌ها دستخوش تغيير مي‌شوند ولي من گمان مي‌کنم اين بار استراتژي در رسانه در حال تغيير است.
وي اضافه کرد: ما در تيم «کوي نشاط» شوراي طنز داشتيم که نظر مخاطبان را رصد مي‌کرديم و خودمان هم برنامه را گوش مي‌داديم و هر از گاهي اصلاحاتي در برنامه ترتيب مي‌داديم. به طور مثال در اين شورا به اين نتيجه رسيديم که بعضي از آيتم‌هاي طنز برنامه «کوي نشاط» بايد کوتاه‌تر شود تا اگر کسي در تاکسي است بتواند يک آيتم را به طور کامل بشنود و اتفاقا اين مطلبي بود که از طرف گروه ورزش و تفريحات راديو ايران به ما گفته شد و به نظر خود ما هم منطقي بود، اما؛ غير از اين، موارد ديگري هم خواسته شد که ما احساس کرديم ساختار اين برنامه مورد هدف قرار گرفته است.
کارگردان برنامه «کوي نشاط» با اشاره به مؤلفه‌هاي يک برنامه موفق در رسانه عنوان کرد: از جمله مولفه‌هاي يک برنامه رسانه‌اي موفق اين است که اولا از خطوط قرمز رسانه عبور نکند. «کوي نشاط» هم هميشه اين مساله را رعايت مي‌کرد و از آنجايي که پخش زنده نداشت، نمي‌توانست اين مسائل را در نظر نداشته باشد؛ چراکه نظارت شبکه مي‌توانست مانع پخش برنامه شود.
دومين مؤلفه اين است که برنامه با استقبال مخاطبان همراه باشد و «کوي نشاط» در اين مدت رضايت مخاطبان را جلب کرده بود. به نحوي که ما از ايرانيان سراسر جهان پيام تشکر داشتيم. همچنين مؤلفه ديگر، ساختار و بعد فني برنامه است که در اين مورد هم با توجه به موفقيت‌ها و جوايز متعددي که برنامه «کوي نشاط» در جشنواره‌هاي مختلف از جمله جشنواره بين‌المللي برنامه‌هاي راديويي، جشنواره سراسري نمايش‌هاي راديويي، جشنواره طنز زير چتر لبخند و...کسب کرده بود، مي‌توان کيفيت اين کار را سنجيد. اين برنامه در هر جشنواره‌اي که حضور يافته بود جوايزي به دست آورده بود و منتقدان و هنرمندان نظر خوبي نسبت به آن داشتند.
صابري با اشاره به تيم برنامه «کوي نشاط» عنوان کرد: «کوي نشاط» ترکيبي از پيشکسوت‌ها و هنرمندان حرفه‌اي از جمله تورج نصر، قربان نجفي، ناهيد اميريان
مهدي صباغي، کريم بياني و اردشير منظم، همچنين فارغ‌التحصيلان و تحصيل‌کرده‌هاي هنرهاي نمايشي بود. خود من کارشناسي ارشد کارگرداني تئاتر دارم و در عرصه طنز، کتاب نوشته‌ام. گذشته از هنرمندان پيشکسوت، تقريبا تمام بازيگران جوان‌تر ما فارغ‌التحصيل هنرهاي نمايشي بودند. مهران نائل، گيلدا حميدي، مهدي امين لاري، مهدي فريضه، مهدي شاهپيري و حتي خود آقاي امير عباس اشرف به عنوان تهيه‌کننده برنامه، همگي کارشناسي ارشد هنرهاي نمايشي دارند و فکر مي‌کنم يک گروه برنامه‌ساز که به لحاظ کيفيت در اين حد باشد کم پيدا مي‌شود. با توجه به تمام اين ويژگي‌ها، به لحاظ منطقي اين برنامه نبايد مورد هجمه واقع مي‌شد.
وي با اشاره به خواسته‌هاي مدير گروه ورزش و تفريحات راديو ايران از برنامه اظهار کرد: من از خواسته‌هايي که براي تغيير برنامه عنوان مي‌شد تعجب مي‌کردم و حتي با خود فکر مي‌کردم هدف راديو چيست و يا چه سياست‌هايي قرار است حاکم باشد.
اين برنامه‌ساز راديويي ادامه داد: زماني که «جمعه ايراني» تعطيل شد من حدس مي‌زدم که اين برنامه هم تعطيل شود البته خود من شخصا انتقادهايي به «جمعه ايراني» داشتم، اما؛ فکر مي‌کنم هر برنامه‌اي مي‌تواند باز هم با اعمال تغييرات جزيي روي آنتن برود و نبايد اجازه داد که يک برنامه چند ساله تعطيل شود. من معتقدم تغييراتي که از خود ما خواسته شد تنها بهانه بود. به طور مثال به ما گفتند که نبايد برنامه بيشتر از 40 درصد نمايش داشته باشد که اتفاقا همين گونه هم بود و ما بيشتر از 40 درصد نمايش نداشتيم. اين خواسته‌ها به تدريج به گونه‌اي شد که به ما گفتند «کوي نشاط» را فراموش کنيد و طرح ديگري را از ما خواستند يا حتي به ما گفتند عوامل برنامه بايد تغيير کنند، اما؛ اين خط قرمز ما بود چون ما بهترين‌ها را انتخاب کرده بوديم و به لحاظ اخلاقي و حرفه‌اي درست نبود کساني را که 4 سال با يک برنامه و با حداقل‌ها کار کرده‌اند از کار حذف کنيم. در نهايت چيزي که به ما اعلام شد اين بود که تيم نويسندگي، بازيگري، موسيقي و در نهايت ساختار اين برنامه ضعيف است و از ما خواستند که کل تيم را عوض کنيم.
کارگردان «کوي نشاط» اظهار کرد: عوامل برنامه «کوي نشاط» حدود 40 نفر بودند و تنها صميميت بود که اين افراد را دور هم نگه مي‌داشت. اين گروه در طي اين 4 سال مثل يک خانواده بودند و زماني که اعلام شد برنامه قرار است تعطيل شود بعضي از آن‌ها اشک مي‌ريختند. اين برنامه براي عوامل دستمزد مالي چنداني نداشت و بچه‌ها به خاطر صميميت و علاقه‌اي که به مردم داشتند به برنامه مي‌آمدند.
صابري در ادامه بيان کرد: حذف برنامه «کوي نشاط» از راديو اگرچه غم‌انگيز است، اما؛ فاجعه نيست چون بيشتر از چند سال سابقه نداشت، ولي؛ حذف برنامه «جمعه ايراني» با سابقه چند ده‌ساله، براي راديو ايران يک فاجعه بود چون مردم سال‌ها جمعه‌ها صبح بيدار مي‌شدند و با هنرمندان اين برنامه خاطره داشتند. بنابراين حذف «جمعه ايراني» که ادامه برنامه‌هاي قبلي صبح‌هاي جمعه بود و مردم مدتي هم آن را با نام «صبح جمعه با شما» مي‌شناختند از راديو ايران مثل حذف عيد نوروز از فرهنگ ايراني بود و جايگزين کردن برنامه‌اي ديگر نمي‌تواند جاي آن را پر کند.
وي با اشاره به عوامل برنامه «کوي نشاط» که از تحصيلات آکادميک مرتبط برخوردار بودند، متذکر شد: ما هزينه‌هاي بسياري مي‌کنيم تا فرزندانمان تحصيل کنند و بعد از اين که تخصص‌هاي لازم را گرفتند، به نحوي با آن‌ها برخورد مي‌کنيم که به خارج از کشور کوچ کنند، بعد فرياد فرار نخبه‌ها سر مي‌دهيم، اما؛ ما هنرمندان و متخصصاني را که آموزش ديده بودند به برنامه آورديم و حالا سليقه‌اي وجود دارد که معتقد است اين برنامه و اين هنرمندان ضعيف هستند و بايد تيم برنامه عوض شود. در حالي که اين وظيفه و تشخيص کارگردان است که بداند چه کسي از چه توانمندي‌هايي برخوردار است و آيا بازيگري استعداد لازم را دارد يا خير؟ دوستان بد نيست پاسخ دهند کداميک از هنرمندان «کوي نشاط» ضعيف بودند؟ آقاي تورج نصر، قربان نجفي، اردشير منظم، آسيه گرجي يا...؟
صابري گفت: راديو ابتدا خواست من از اين تيم بروم و حاضر بودم با اين که طرح کار از من بود برنامه را ترک کنم تا «کوي نشاط» باقي بماند، اما؛ مدتي بعد خواستند عوامل تغيير کنند و همه اين‌ها نشان مي‌داد که اين تغييرات و تحولات تنها بهانه‌اي بيش نيست و هدف اصلي تعطيل کردن برنامه است. با اين حال ما اميدواريم برنامه‌اي بهتر از «کوي نشاط» جايگزين شود تا مردم جاي خالي اين برنامه را احساس نکنند. مردمي که از گوشه و کنار روستاها و شهرهاي ايران و ساير کشورها با ما تماس مي‌گرفتند و از علايق خود نسبت به برنامه مي‌گفتند و من همين جا از همه شنوندگان برنامه که اين چند سال با ما همراه بودند تشکر مي‌کنم. آنچه مسلم است، برنامه‌اي به نام «کوي نشاط» با آن ساختار و به اين نام تمام شد و ديگر پخش نخواهد شد و اگر برنامه‌اي جايگزين شود، برنامه ديگري خواهد بود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن