تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815553835




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی کارشناسانه بر عملکرد دولت


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: نگاهی کارشناسانه بر عملکرد دولت
یک کارشناس اقتصاد بین الملل در تحلیل عملکرد دولت، گفت: واگذاری اقتصاد به مردم یک گام جدی در تحقق اقتصاد مقاومتی است.


محمد حسین طاهری، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در تحلیل عملکرد دولت به مناسبت این هفته گفت: اصلاح ساختار قوه مجریه، با  تشکیل شورای عالی اقتصاد بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی، مدنظر قرار دادن آمایش سرزمینی بحث اشتغال جوانان و کنترل تورم در فعالیت‌های اقتصادی و بکارگماری نهادهای مردمی در توسعه روستایی بخشی از راهبردهای در برنامه های  اقتصادی ایران در شرایط کنونی است. با نگاهی کارشناسی به امار و ارقام موجود مشاهده می کنیم که مطالبات مقام معظم رهبری با وجود ظرفیت‌های بالای کشور هنوزبصورت کامل محقق نشده است.


وی در ادامه تصریح کرد: طرح شدن بحث‌هایی همچون کنترل خرید و فروش دلار در خیابان‌ها و مطالبی از این دست نشان دهنده تنزل مطالبات ما در عرصه اقتصادی است. عدالت ساختاری، پرهیز از کوته‌ نگری و شوک درمانی، مبارزه با تورم و محور قرار گرفتن تولید از جمله این اصول است. مردمی کردن اقتصاد و مدیریت جهادی با ساز و کار جهش و پیشرفت از دیگر اصول حاکم بر اقتصاد مقاومتی در این برنامه است.


این کارشناس اقتصاد بین الملل علت اصلی مشکلات اقتصادی را عدم هماهنگی عنوان کرد اظهار داشت: در یک بررسی گارشناسی از اقتصاد ایران متوجه می شویم که ناهماهنگی در ساختار تصمیم‌گیری اقتصادی، نابسامانی اطلاعات اقتصادی، اتلاف منابع و خلاء در نظام بانکی به عنوان مشکلات شناسایی شده در اقتصاد ایران است. در این باره  انحصارات و شبه انحصارات در جامعه تولیدی نگاه هزینه‌ای به بودجه، بلاتکلیفی پروژه‌های زیربنایی و رها شدن توسعه روستایی از دیگر مشکلات موجود به شمار می‌آید.


طاهری هفته دولت را فرصت مناسبی برای ارز‌یابی خدمات و تلاش دولت مردان نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: هفته دولت، در راستاي اطلاع رساني شفاف از فعاليت ها و اقدامات صورت گرفته در دستگاه هاي اجرايي است و دولتمردان  در سلسله گزارش هايي به انعكاس فشرده و چكيده اهم خدمات و دستاوردهاي دولت در سطح استان ها مي‌پردازند.


وی با اشاره به تحلیل مقایسه‌ی رابطه‌ی میان دولت_ملت، بیان داشت: در دنیای کنونی و در تحلیل مقایسه ای رابطه دولت_ملت، دو نوع رابطه از هم باز شناخته می شوند. یک نوع دولت رأس محور و دیگری دولت قاعده محور است. در نوع اول رأس قدرت مبنا قرار می گیرد اما در نوع قاعده که همان جامعه و ملت است، مبنا و مدار همه قرار می گیرد.


این کارشناس اقتصاد بین الملل با اشاره به بازار نسبی موجود کشور اظهار داشت: اگر زنجیره‌های اقتصادی کشور به خوبی با هم در تعامل باشند، حرکت اقتصادی کشور به شکل صحیح جریان می گیرد. آنچه دولت آقای روحانی تاکنون انجام داده است، بازگرداندن یک ثبات نسبی به فضای کسب و کار بوده، امری که می تواند با یک توافق هسته ای تلاقی پیدا کند و بخشی از شعارها و وعده های آقای رئیس جمهور را جامه¬ی عمل بپوشاند. گرچه انتظارها از دولت وی بالاست اما قضاوت منصفانه در خصوص سیاست های اقتصادی دولت تدبیر و امید به گذشت زمانِ بیشتری نیازمند است.


طاهری با طرح سوالی "آیا دولت قادر است تا مشکلات اقتصاد کشور را که بر اثر بی‌برنامگی داخلی و  توسط جامعه جهانی در طول این سالها به یدک کشیده میشد، به سر منزل مقصود برساند؟" گفت: در این زمان هشدارهای جدی و مکرری از سوی کارشناسان  اقتصادی نسبت به آینده اقتصادی ایران پس ازتحریم  داده می شود، زیربناهای اقتصادی ایران همچنان با دشواری‌هایی مواجه است، بحران های سیاسی و اقتصادی در کشور زمینه هر نوع سرمایه گذاری اقتصادی را گرفته است.


وی با اشاره به مشکلات پیش‌رو سرمایه گذاران اظهار داشت: سیاست های اقتصادی دولت در سالهای گذشته نتوانست سودی نصیب سرمایه گذاران و مردم کند، به دلیل ضعف سیاست های اقتصادی دولت بدون استفاده مانده است. تمامی عرصه ها از تجارت و زراعت گرفته تا صنایع دستی و معادن کشور ازبرنامه های  ناشی از سیاست های ناپخته اقتصادی دولت، نتوانسته‌اند سودی برای اقتصاد ایران حاصل کند. علاوه بر اینها سیاست های دولت‌ها  برای غلبه بر مشکلاتی همچون بیکاری و اشتغال در کشور صرفا تبلیغاتی بودند.


این کارشناس اقتصاد بین الملل با تأکید بر بحران‌های مالی بانک‌ها عنوان داشت: بحران  مالی بانک ها  که مدتی است به یکی از مشکلات اقتصادی کشور  بدل شده است در شرایط کنونی کشور  برای رسیدن به ثبات سیاسی و اقتصادی نیاز به برنامه ریزی و سیاست گذاری‌های سالم در همه عرصه ها دارد. دولت باید توجه داشته باشد که تنش‌های سیاسی که به طور گسترده‌ای دامن زده می شود و مشکلات اقتصادی را تشدید می کند.


طاهری در ادامه بیان کرد: تمام برنامه‌هاي ناتمام پیشین دولت باید ادامه یابد اما تمركز دولت در بخش كشاورزي اهمیت ویژه‌ای دارد، ظرفيت كشاورزي کشور بسيار بالا است و الان حدود 100 ميليون تن توليدات كشاورزي و دامي داريم؛ در حالي كه 36 ميليون هكتار زمين قابل كشت وجود دارد، كه از این رقم 18 ميليون هكتار آن كاشت مي‌شود و از اين 18 ميليون، 8 ميليون هكتار آن كشت آبي مي‌شود و بقيه آن نيز كشت ديمي است با این حال  مشكلات زيادي كه در بخش كشاورزي وجود دارد.


وی تصریح کرد: تبدیل اقتصاد تک‌محصولی ایران به سوی اقتصاد چندمحصولی با تمرکز بر کشاورزی، صنعت، توریسم، تجارت و گارآمد کردن بخش کشاورزی  از طریق سنتی به پیشرفته و به این بخش یارانه مناسب اختصاص یابد. دولت در تامين آب، شيوه‌هاي آبياري، انتقال آب، شيوه‌هاي كشت، داشت و برداشت می‌بایستی  سرمايه‌گذاري گسترده‌ای انجام دهد،  كه اين يك اتفاق بزرگ است و حاصل آن پیشرفت در بخش کشاورزی خواهد بود.


این کارشناس اقتصاد بین الملل در ادامه تصریح کرد: تجربه کشور های در حال توسعه نشان می دهد  ما نیز مي‌توانيم از ظرفيت آب موجود استفاده كنيم و ظرفيت توليد محصولات كشاورزي را تا 3 برابر افزايش دهيم، اما همه اين 3 برابر در 5 سال اتفاق نمي‌افتد در بخش صنايع تبديلي كشاورزي نیز باید اقدامات جدی‌تری انجام شود.


طاهری یکی از مشکلات پیش‌روی دولت را هدف‌مندی یارانه‌ها عنوان کرد و گفت: 
براساس پژوهش‌های انجام شده لزوم اصلاح ساختارهاي اقتصاد از دیگر مواردی است که می بایست مورد اهتمام دولت قرار گیرد، يكي از اين ساختارها هدفمند كردن يارانه‌ها است، چرا‌كه تا زماني كه توزيع يارانه‌ها به صورت فعلي باشد، ثروت ملي مي‌سوزد و اختلاف طبقاتي ايجاد مي‌شود و بهره‌وري نيز در پايين ترين حد قرار خواهد داشت.


وی اعتقاد به واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی بود و در این باره اظهار داشت: باید مديريت منابع كشور را به مردم واگذار كنيم، در شصت سال گذشته مسئوليت اقتصاد هميشه به عهده دولت بوده و مردم به حاشيه رانده مي‌شدند، اما اين موضوع يك نقطه كليدي در سياست‌هاي اصل 44 است كه مي‌خواهيم مردم را مشاركت دهيم كه سهم خود را از منابع مديريت كنند. در سالهای اخیر درآمد نفتي بدون آنكه مابه‌ازاي توليد داشته باشد به طرح تحول اقتصادي می تواند  ريشه‌هاي اصلي تورم را كه بهره‌وري پايين دارد و اتكاي دولت به نفت است را كاهش دهد.


این کارشناس اقتصاد بین‌الملل در پایان گفت: دولت باید درزمینه اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت معیشتی و تسهیل زندگی مردم محروم جامعه که صاحبان اصلی انقلاب هستند، تلاش نماید و در تحقق سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور بکوشد و مفاد آن را در جهت گیری های دولت محترم مورد اهتمام بیش از پیش قرار دهد.


انتهای پیام/





اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در کمیسیون اقتصادی دولت/بدهی دولت 20درصد تولید ناخالص داخلی است
تمام برنامه‌ها باید منطبق با اقتصاد مقاومتی باشند/ تدوین هرچه سریعتر برنامه ششم
رفع تحریم‌ها باید مدیریت شود
لزوم سرعت در نهایی شدن قانون مالیات‌ها





۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن