واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: يك استاد دانشگاه: *ازدواج، با جايگاه زن در اديان بسيار مرتبط است *ازدواج يك امر ديني و خانواده يك نهاد ديني است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اديان
در سي و هفتمين جلسه از سلسله سخنرانيهاي علمي موسسه گفتوگوي اديان، دكتر عبدالحسين لطيفي ازدواج را پيماني دو طرفه دانست كه در همه اديان الهي بر آن تاكيد خاص شده است و گفت: در همه اديان ازدواج امري مطلوب و يك تكليف ديني است.
به گزارش سرويس گفتوگوي اديان و تمدنهاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، لطيفي ازدواج را به عنوان پيوندي دو طرفه معرفي كرد كه لزوما نيازي به طرفين حقيقي نيست و در آن هر يك ميتوانند يك يا چند نفر باشند و تصريح كرد: اين پيمان تحت موافقت و كنترل نهادهاي رسمي اديان و يا شخصيتهاي روحاني صورت ميگيرد از اين جهت ازدواج يك امر ديني است و به تبع آن خانواده كه از آن ناشي ميشود، يك نهاد ديني است.
اين استاد دانشگاه آزاد اسلامي در ادامه خاطرنشان كرد: در همه اديان ازدواج امري مطلوب است و امري قطعي و موكد خوانده مي شود اما مسيحيت جزء معدود ادياني است كه به ازدواج به شكل يك تكليف نگاه نميكند.
وي افزود: در كاتوليك تجرد مطلوب است و ازدواج در مرحله دوم است.
رييس هيات مديره انجمن علمي و فرهنگي دانشجويان و دانشآموختگان نابيناي ايران، ازدواج را مرتبط با جايگاه زن دانست وگفت: ازدواج با جايگاه زن در اديان بسيار مرتبط است و از آن جايي كه در فرهنگها و اديان ريشه دارد ميتوان ازدواج را بهتر درك كرد.
او افزود: در دين مزدايي زن جايگاه خوبي نسبت به اديان دارد و در شئون مختلف دوشادوش مرد است؛ مانند آموزش، مديريت، قضاوت، مالكيت، تجارت و اداره اموال.
اين استاد دانشگاه در ادامه اظهار كرد: دين مسيحيت ادامه دين يهوديت است و الهيات آن هم مبتني بر الهيات يهودي است؛ در يهوديت ازدواج امر عادي و غير روحاني است در ابتداي مسيحيت در حوزه كليسايي جايگاه زن به شرط كبر سن و تجرد بهتر بوده است اما روي هم رفته جايگاهي كه در دين مزدايي دارد در مجموع زن از نظر كليسا تابع مرد است.
وي در ادامه هدف مشترك از ازدواج در اديان را فرزندآوري و تامين زوج براي زندگي اخروي دانست و گفت: مسيحيت كاتوليست در مرحله اول تاهل را در صدر نمينشاند و تجرد را مهمتر ميداند، زيرا معتقد است تجرد به ازدواج روحاني منجر ميشود. ازدواج معنوي زماني رخ ميدهد كه فرد به طور طبيعي و عرفي مجرد باشد تا مقدمه خدمت به خداوند را در خود ايجاد كند.
اين پژوهشگر اظهار كرد: در مسيحيت ازدواج موقت يا محرمانه داشتهايم زيرا تحت قوانين رم پيروان اين دين زندگي ميكردند و وقتي مسيحيت رسميت مييابد اين ازدواج كمتر ميشود و كليسا آن را به رسميت نميشناسد.
وي در ادامه ازدواج بين ديني را از سوي اديان امري پذيرفته دانست و گفت: به طور كلي اديان به ازدواج بين ديني واكنش نشان ميدهند؛ در يهوديت و مزدايي اين نوع ازدواج را نداريم و در مسيحيت قاطعانه با آن برخورد نميشود اما ازدواج بين دو نفر غير ايماندار مشروع نيست. البته پروتستان اين ازدواج را بين مذاهب و اديان ميپذيرد.
او در پايان گفت: آداب ازدواج بين اديان تقريبا مشترك است اما بيشتر تابع عرف است؛ مزدايي يك دين درون مرزي است و بسياري از آداب ازدواج در ايران از اين دين گرفته شده است اما مسيحيت يك دين برون مرزي است و بيشتر تحت تاثير فرهنگها و عرفهاي مختلف كشورها قرار گرفته است.
انتهاي پيام
دوشنبه 6 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 486]