تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819906069




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نصرالله امامي: در حوزه‌ي‌ نقد ادبي به تمرين جدي نياز داريم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: نصرالله امامي: در حوزه‌ي‌ نقد ادبي به تمرين جدي نياز داريم


خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

نصرالله امامي گفت: ‌نقد شعر در ايران از دو ناحيه مطرح است؛ نقد دانشگاهي و ديگر، نقد مطبوعاتي و جرايد كه اين‌ها با هم متفاوت‌اند.

اين استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، اظهار كرد: نقد دانشگاهي به دليل ويژگي‌هاي آكادميكي كه دارد، از يك اصول خاص تبعيت مي‌كند و چون مخاطبش، دانشجويان و استادان دانشگاه‌ها هستند، به جنبه‌هاي شعر با ديده‌ي تخصصي نگاه مي‌كند.

او در ادامه عنوان كرد: نقد در مطبوعات، چون مخاطبانش افرادي با دانش و اطلاعات متوسط و حتا مقدماتي هستند و شايد نگاه نويسندگانش كاملا تخصصي نباشد، معمول اين است كه از عمق زيادي برخوردار نيست؛ اما اين سخن بدين معنا نيست كه نقد سنجيده تنها در دانشگاه‌ها بررسي مي‌شود. يعني گاهي در مطبوعات به نقدهاي مفيدي برمي‌خوريم كه حتا اين‌ها اين قابليت را دارند كه در دانشگاه‌ها و در كلاس‌هاي نقد ادبي مطرح شوند.

امامي همچنين گفت: نقد در دانشگاه‌ها متفاوت است. مثلا زبان‌هاي خارجه كه پشتوانه‌اي از آثار ادبي غرب دارند، بيش‌تر با نگاه‌ها و نظريات جديد در پيوندند؛ اما در ادبيات فارسي در حقيقت ما به تمرين جدي در حوزه‌ي نقد ادبي نياز داريم و اين امر مستلزم آشنايي استادان نقد ادبي با زبان‌هاي انگليسي، فرانسه و عربي است تا از دستاوردهاي جديد ادبي استفاده كنند.

او سپس اظهار كرد: نقد شعر معاصر پيش از اين، در دانشگاه‌ها جايگاه برجسته‌اي نداشت؛ اما در حال حاضر، چنين نيست؛ چون حداقل در دانشگاه شهيد چمران و چند دانشگاه ديگر، پايانامه‌هاي متعددي به بخش‌هايي از ادبيات معاصر مي‌پردازند؛ هر چند طبيعتا نياز به تلاش بيش‌تر در زمينه‌ي‌ نقد ادبيات معاصر وجود دارد.

اين پژوهشگر افزود: متأسفانه بسياري از اساتيد به‌دليل محدود بودن آگاهي‌هاي خود فكر مي‌كنند نيازمند وجود رشته‌اي مانند نقد هستيم؛ در حالي كه در دانشگاه‌هاي خارجي در يك رشته‌ي تخصصي مانند ادبيات انگليسي يا فرانسه، مطالعاتي در شاخه‌هاي مختلف صورت مي‌گيرد كه درواقع در زير چتر يك رشته‌ي خاص، مطالعات فرعي خاص هدايت مي‌شود.

نصرالله امامي دكتري ادبيات فارسي با گرايش نقد ادبي، حافظ‌ شناسي و خاقاني‌شناسي دارد. از او تاكنون بيش از 18 كتاب منتشر شده و دو كتاب "شرح غزليات حافظ" و "تصحيح انتقادي ديوان رودكي" را در دست چاپ دارد.

انتهاي پيام
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن