تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بركت در مال كسى است كه زكات بپردازد، به مؤمنان مدد و يارى رساند و به خويشاوندان كمك نما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1838045145




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از تهران تا بهشت جشنواره‌های خارجی


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
از تهران تا بهشت جشنواره‌های خارجی

تاریخ انتشار : دوشنبه 6 مهر 1394 ساعت 09:19 | شماره خبر : 2110691155488858790 تعداد بازدید: 4
پ پ









یک دعوای قدیمی در سه دهه گذشته و همزمان با درخشش فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی بین اهالی فرهنگ و حتی سیاسیون وجود دارد که می‌گوید جشنواره‌های خارجی به آثاری جایزه می‌دهند که تصویری چرک و منفی از ایران نمایش می‌دهد که البته نگارنده معتقد است فیلم جدایی نادر از سیمین نقض این ادعاست.


اما در پاره‌ای اوقات انتخاب بعضی فیلم‌های ایرانی همانند از تهران تا بهشت ساخته ابوالفضل صفاری در جشنواره‌هایی مانند مونترال یا روتردام باز هم همان نظریه معروف را تقویت می‌کند. از تهران تا بهشت تیتراژ پر و پیمانی به لحاظ بازیگر و عوامل پشت دوربین دارد ولی حاصل حیرت‌انگیز است. حیرت از این جهت که با فیلمی دو پاره و به‌خصوص نامفهوم در نیمه دوم روبه‌رو هستیم که به شکل ناقصی به پایان می‌رسد. این موضوع به شکلی واضح در دو تکه بودن فیلم نمود دارد. نیمه اول فیلم یک جست و جوی خیابانی است که زنی برای پیدا کردن شوهر گمشده‌اش انجام می‌دهد و در قسمت دوم فیلم به شدت ساکن و کند روایت می‌شود که البته هر چه به پایان نزدیک می‌شود غیرقابل تحمل‌تر می‌شود. اما اساسی‌ترین اشکال فیلم نامفهوم‌بودن قصه اصلی و خرده‌روایت‌های فرعی است که تقریبا در تمام لحظات می‌توان به آن پرداخت. جست‌وجوی غزال در طول فیلم نه‌تنها به نتیجه خاصی منتهی نمی‌شود، بلکه به ابهامات افزوده هم می‌شود و ساختار روایی فیلم و فیلمنامه در حل آن ناتوان است. مخاطب با قصه‌ای روبه‌روست که در طول اتفاقی نمی‌افتد و همه چیز به شکل شلخته و نامنظم در عرض هم قرار دارند که تا پایان هم در همین حالت باقی می‌مانند. شخصیت‌ها مثل دوست غزال، نادر یا سوزنبان کاملا بی‌استفاده‌اند و حتی شخصیت پدر که دچار حواس‌پرتی است (با بازی علیرضا خمسه) هم معلوم نیست اساسا چرا در فیلم حضور دارند. علت‌ها و اتفاقات در این فیلم مبنای منطقی ندارند و صرفا برای افزایش زمان فیلم به‌وجود می‌آیند و مثلا شما هرگز متوجه نمی‌شوید فرهاد کجاست یا گروهی که دنبال او هستند ماهیتشان چیست؟ یا این‌که این اسناد و مدارک محیط زیستی است یا امنیتی؟ از این قبیل پرسش‌ها در فیلم فراوان است و به‌خصوص در نیمه دوم و ورود غزال به کویر فضا به شدت انتزاعی و غیرقابل باور می‌شود و طراحی صحنه و دکور‌ها بدجوری توی ذوق می‌زند که وسط این بیابان برهوت این ریل راه‌آهن و خانه و..... چه کاربردی دارند؟ از تهران تا بهشت از همان گام اول مبنای خود را بر اراده فیلمساز برای پیشبرد فیلم قرار داده و نه منطق روایی و ساختاری که به همین دلیل برخلاف دقایق ابتدایی فاقد عناصر سینمایی برای جذب مخاطب است و مهم‌تر این‌که انگار برای چند صحنه مشخص که نهایتا چند دقیقه جذابیت دارد یک فیلم ساخته شده است. نکته بسیار مهم‌تر از نقد ساختاری، فضای سیاه ترسیم شده در فیلم است. تاکید چندباره بر تجاوز به زن، وجود کارتن‌خواب در آپارتمان غزال، نشان دادن دعوا و دزدی در تمام صحنه‌های فیلم، فرار یک عروس وسط اتوبان! و یک کلانتری پر از آدم و پلیسی که فقط متهم می‌کند و صحنه‌هایی از این دست که اساسا در تمام فضای شهری فیلم وجود دارد هیچ کاربردی غیر از پوشاندن ضعف‌های آشکار فیلمنامه و البته خوش‌آمد جشنواره‌های خارجی ندارد. در چند ماهه اخیر پشت جلد بسیاری از فیلم‌های شبکه نمایش خانگی از حضور در جشنواره‌های خارجی به‌عنوان یک تبلیغ برای با ارزش بودن اثر استفاده می‌شود که البته بهتر است دوستان و مدیران این شبکه نسبت به صحت و سقم آن حساسیت بیشتری داشته باشند. دوستی به شوخی می‌گفت اگر سفارتخانه‌های اروپایی در دادن ویزا سختگیری نکنند، بعضی از دوستان فیلمسازی را کنار می‌گذارند. از تهران تا بهشت اولین و مهم‌ترین هدفش دیده شدن در فضای خاص جشنواره‌هاست. مشکلات و کاستی‌های کشور ما غیرقابل کتمان است ولی ای کاش یاد بگیریم برای گرفتن یک تندیس همه پلشتی‌ها و سیاهی‌ها را به شکل اغراق شده در 90 دقیقه نشان ندهیم. کاری که سینمای اروپا و آمریکا هرگز با این جدیت با کشورهای خودشان نمی‌کنند. یک تحقیق ساده این حقیقت را تایید می‌کند. بهرنگ ملک محمدی - قاب کوچک


تاریخ انتشار : دوشنبه 6 مهر 1394 ساعت 09:19 | شماره خبر : 2110691155488858790 تعداد بازدید: 4





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن