تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804690080




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جاي خالي تبليغ محصولات فرهنگي در رسانه ملي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جاي خالي تبليغ محصولات فرهنگي در رسانه ملي
در حالي كه بخش عمده‌اي از برنامه‌هاي اجتماعي و گفت و گو محور رسانه ملي به تبيين آسيب‌هاي اجتماعي، مضرات تهاجم فرهنگي و ارائه راهكارهايي براي بهبود وضعيت فعلي صرف مي‌شد، اين رسانه تا به حال تلاش خاصي را براي معرفي محصولات فرهنگي ايراني كه مي‌توانند جايگزين خوبي براي نمونه‌هاي خارجي باشند، انجام نداده است. اين درحالي است كه حجم گسترده آگهي‌هاي بازرگاني كه عمدتاً محصولات خوراكي فاقد ارزش غذايي هستند، اعتراضات زيادي را در پي داشته است.
نویسنده : محمد‌صادق عابديني 


در حالي كه بخش عمده‌اي از برنامه‌هاي اجتماعي و گفت و گو محور رسانه ملي به تبيين آسيب‌هاي اجتماعي، مضرات تهاجم فرهنگي و ارائه راهكارهايي براي بهبود وضعيت فعلي صرف مي‌شد، اين رسانه تا به حال تلاش خاصي را براي معرفي محصولات فرهنگي ايراني كه مي‌توانند جايگزين خوبي براي نمونه‌هاي خارجي باشند، انجام نداده است. اين درحالي است كه حجم گسترده آگهي‌هاي بازرگاني كه عمدتاً محصولات خوراكي فاقد ارزش غذايي هستند، اعتراضات زيادي را در پي داشته است.
محصولات فرهنگي داخلي به دلايل مختلفي از جمله همخواني با فرهنگ بومي و عدم برخورداري از برخي آلودگي‌هاي اخلاقي، مناسب براي خانواده ايراني است كه روزانه ساعت‌ها وقت خود را صرف تماشاي برنامه رسانه ملي و البته پيگيري ساير رسانه‌هاي داخلي مي‌كند. مخاطب رسانه ملي هر روز با پيام‌هايي درباره مضرات استفاده از محصولات فرهنگي غربي مواجه مي‌شود اما در مقابل نياز وي براي استفاده از محصولات فرهنگي مناسب، بدون پاسخ مي‌ماند.
حجت‌الاسلام سيدعلي طاهري سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس در اين باره مي‌گويد: انتظار داريم رسانه ملي نسبت به تبليغ محصولات فرهنگي به خصوص فيلم‌هايي كه ارزشمند هستند حمايت‌هاي لازم را صورت داده و تخفيف ويژه براي آنها در نظر بگيرد. متأسفانه از آنجايي كه سازمان صدا و سيما مشكل بودجه دارد مجبور است براي تأمين ۵۰ درصد از هزينه‌هاي خود به تبليغات متوسل شود كه در اين بين برخي محصولات مثل محصولات فرهنگي و فيلم‌ها مغفول مانده و قرباني مي‌شوند؛ چون بعضاً توانايي پرداخت هزينه‌هاي تبليغ در رسانه ملي را ندارند. گاهي مي‌بينيم از بين 10 فيلم اكران شده در سينماها تنها دو فيلم در تلويزيون تبليغ مي‌شود و مابقي به علت عدم توانايي در پرداخت از اين عرصه بازمي‌مانند كه به ضرر توليدكنندگان فيلم و همچنين حوزه فرهنگ و سينما خواهد شد. با تمام اين تفاسير بايد بر اساس پيوست فرهنگي موجود، قانوني در بخش تبليغات صدا و سيما لحاظ شود تا صاحبان محصولات فرهنگي از جمله فيلم‌هاي سينما، كتاب و حوزه هنر و فرهنگ بتوانند محصولات خود را با استفاده از تخفيف تبليغ كنند.
در ميان محصولات فرهنگي سينما به دليل قابليت‌هاي اقتصادي كه دارد توان بيشتري براي حضور در تبليغات بازرگاني داشته و حتي تلويزيون نيز علاقه بيشتري براي معرفي فيلم‌هاي سينمايي از خود نشان مي‌دهد، در مقابل محصولات فرهنگي مانند كتاب، تئاتر، موسيقي و آثار تجسمي به مراتب شانس كمتري براي حضور و معرفي در رسانه ملي دارند و شايد مدت‌هاست كه تبليغ يك آلبوم موسيقي مجاز از رسانه ملي منتشر نشده يا برنامه‌اي براي معرفي محصولات فرهنگي تجسمي با وجود گستردگي فراواني كه دارند هيچ گاه در صدا و سيما به صورت مدون وجود نداشته است.
مجيد دوخته‌چي فعال فرهنگي معرفي محصولات فرهنگي در رسانه ملي را دشوار مي‌داند و مي‌گويد: وقتي با محصولات مصرفي چون پودر ماشين لباسشويي يا سس مايونز روبه‌رو هستيم مي‌دانيم كه چگونه بايد اين كالاها را معرفي كنيم چون زمينه نيازشان فراهم شده و فروششان آسان‌تر است اما در حوزه فرهنگ كار بسيار دشوار است؛ براي مثال هنوز نمي‌دانيم چگونه دفترهايي را كه طرح شهدا يا شخصيت‌هاي ملي- مذهبي بر آن نقش بسته را معرفي و برايشان بازاريابي كنيم. وي كه در زمينه توليد نوشت‌افزار ايراني فعاليت دارد، معتقد است: اگر بچه‌ها سوپرمن را دوست دارند يا از دفترها و محصولاتي استقبال مي‌كنند كه طرح شركت والت ديسني بر آن است به اين خاطر است كه شركت مورد نظر از سال‌ها پيش تاكنون در قالب فيلم و پونمايي محصولات خود را معرفي و تبليغ مي‌كند. ما چقدر توانسته‌ايم براي توليدات خود زمينه مناسبي جهت عرضه و فروش فراهم آوريم. ما با يك صحنه جنگ روبه‌رو هستيم كه بازار است در اين صحنه هركدام از طرفين مي‌خواهند سهم بيشتري داشته باشند و موفقيت با كسي است كه در درجه اول هدف خود را به درستي معين و راه رسيدن به آن را ترسيم كرده است. مخاطب خود را به درستي مي‌شناسد و علاوه بر شناخت مخاطب اطلاعات درست و دقيق از رسانه‌اي دارد كه مي‌خواهد پيام مورد نظر خود را از طريق آن رسانه به مخاطب منتقل كند. تعريف بودجه نيز آخرين گام است. به عبارتي بازاريابي و تبليغات بايد آگاهانه باشد و ما بايد تعريف روشني از بودجه مورد نظر و راه‌هاي تأمين آن داشته باشيم.
محسن پرويز معاون اسبق وزارت ارشاد يكي از مشكلات معرفي محصولات فرهنگي ايراني را عدم عرضه مناسب آنها مي‌داند و مي‌گويد: در همه حوزه‌ها از جمله كالاهاي فرهنگي به دليل اينكه عرضه خوبي وجود ندارد، تصور مي‌شود كه از كالاهاي ايراني استفاده نمي‌شود، به همين دليل دور باطلي را طي مي‌كنيم و تحليل‌هاي اشتباهي صورت مي‌گيرد و در نهايت توليد و عرضه كالاي ايراني با مشكل مواجه مي‌شود. ابتدا كمبود كالاهاي فرهنگي با نماد ايراني مناسب و ديگري تبليغ است. همواره شاهد بوديم تبليغي كه براي كالاهاي خارجي انجام مي‌شود براي كالاهاي ايراني نمي‌شود. درحالي كه اگر اطلاع‌رساني‌ها كافي و با كيفيت بالا باشد جامعه از كالاهاي ايراني استقبال مي‌كند. سازمان‌ها و نهادهاي مربوطه بايد بدانند كه اگر قرار است از جايي حمايت كنيم، بايد اولويت خود را روي توليدات داخلي قرار دهيم. در عرصه كالاهاي فرهنگي هم به دليل اينكه با مسائل فرهنگي گره مي‌خورد و در جامعه تأثيرگذار است اين موضوع دوچندان مي‌شود.
با توجه به نظر كارشناسان به نظر مي‌رسد بازاريابي مناسب و معرفي درست محصولات فرهنگي دو مقوله‌اي است كه بايد به طور همزمان پيگيري شود همان كاري كه در غرب با محصولاتي مانند انيميشن آغاز مي‌شود و با توليد و توزيع عروسك‌ها، نوشت‌افزار‌ها، البسه و حتي بازي‌هاي رايانه‌اي مرتبط با كاراكترهاي محبوب انيميشني ادامه پيدا مي‌كند و در لواي آن فرهنگ و سبك زندگي خاصي تبليغ و تشويق مي‌شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن