واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
کوارتتهای هرمز فرهت - آهنگساز و موسیقیدان - رونمایی شدند. به گزارش ایسنا، در این مراسم که آهنگسازان و هنرمندانی مانند لوریس چکناواریان، شاهین فرهت، وارطان ساهاکیان، هوشنگ کامکار، رضا مهدوی، امیرمهیار تفرشیپور و علیرضا میرعلینقی و علاقهمندان حضور داشتند، چکناواریان گفت: هرمز فرهت مانند برادر من است و بسیار خوشحالم که چنین اثر ارزشمندی به همت رضا مهدوی منتشر شده است. هوشنگ کامکار نیز اظهار کرد: عصر طلایی موسیقی دانشکده هنرهای زیبا در دوران حضور دکتر هرمز فرهت بود و در دوران حضور ایشان، بزرگانی مانند توماس کریستین داوید، احمد پژمان، پری برکشلی، علیرضا مشایخی، دکتر مسعودیه، دکتر صفوت، شاهین فرهت و ... در دانشکده تدریس میکردند و هنرمندان بزرگی از این دانشکده فارغالتحصیل شدند. او در ادامه به تسلط علمی هرمز فرهت به موسیقی غربی و شرقی اشاره و بیان کرد: فرهت از جریانهای موسیقی دوران خود حمایت میکرد. کامکار دربارهی کوارتتهای هرمز فرهت نیز گفت: این قطعات ترکیبی از موسیقی مدرن است و همزمان، تکنیکهای آتنال و تنال در این آثار بهکار رفته است و در خیلی بخشها، اشارههایی به موسیقی مشرق زمین دارد. وارطان ساهاکیان نیز هرمز فرهت را استادی بسیار بزرگ و مدیر گروهی فوقالعادهای دانست و افزود: ایشان با ترجمهی کتاب کنترپوانکِنتکِنان گام بزرگی در زمینه آموزش موسیقی برداشتند. شاهین فرهت نیز به خاطراتی از دوران کودکیاش اشاره کرد و گفت: هرمز استاد من در کنترپوان بود و خوشحالم که این کوارتتها منتشر شد، بخصوص که پیش از این، کاری از هرمز فرهت منتشر نشده بود و از رضا مهدوی و امیرمهیار تفرشیپور برای همکاری در انتشار این کوارتتها تشکر میکنم. او همچنین از انتشار کوارتتهای چهار، پنج و شش در آینده خبر داد و افزود: امیدوارم بتوانیم هرمز فرهت را در ایران ببینیم. در ادامه، امیرمهیار تفرشیپور گفت: من افتخار آشنایی با پرفسور هرمز فرهت را در سال 2006 در یک فستیوال موسیقی در لندن داشتم. همچنین افتخار ضبط کوارتت شمارهی یک را در سنپترزبورگ و در تاریخیترین و معروفترین استودیوی دنیا بنام استودیوی ملودیا (که سال 1959 افتتاح شده است) داشتم. بعد از کوارتتهای پرویز محمود که نتی از آنها در دست نیست، میتوان گفت این، اولین کوارتت تاریخ موسیقی ایران است که در سال 1952 نوشته شد. او اضافه کرد: ضبط این کوارتت سه ساعت طول کشید و نوازندگان، این اثر را بسیار دوست داشتند. علیرضا میرعلینقی در ادامه این مراسم گفت: از دیدگاه تاریخی موسیقی ما، نشر این اثر یک اتفاق مهم است و امیدوارم این جریان ادامه داشته باشد. پایانبخش مراسم رونمایی از این اثر، سخنرانی رضا مهدوی بود. مهدوی ابتدا اظهار کرد: وجود چنین جمعی در یک مراسم رونمایی، پیش از این بیسابقه بوده است. من از زحمات جلال تهرانی بهعنوان مدیر مؤسسهی مکتب تهران برای مشارکت در برگزاری این مراسم و سهیل حسینی طراح گرافیک و مدیر مؤسسهی استودیو تهران برای طراحی جلد این آلبوم تشکر میکنم. این نوازنده و پژوهشگر ادامه داد: کاش دولتمردان ما قدر موسیقی بیکلام را درک کنند، زیرا در پارهای از موارد، زهر موسیقی، کلام است و کلام حق آهنگساز و نوازنده را ضایع میکند. وی از کوارتت زهی اروند تشکر کرد و گفت: این کوارتت چیزی کمتر از استراسبورگ ندارد و تلاششان به سرپرستی آیدین احمدینژاد بسیار مهم و جدی است. مهدوی بیان کرد: موسیقی امروز ما درجا میزند و بخشی از این، به گردن متولیان موسیقی است. ارکستر سمفونیک با بودجهی میلیاردی آمده است و اگر اثری از آهنگسازان ایرانی اجرا نکند، جامعیتی در دنیا پیدا نخواهد کرد. وی به شرایط سخت انتشار موسیقی و نبودن حمایت دولتی از بخش خصوصی در این حوزه اشاره کرد و گفت: با وجود شرایط سخت، هر روز راهروهای دفتر موسیقی که بهخاطر بیمدیریتی در دو سال اخیر، لطمهی بزرگی به سابقهی خوب موسیقی کشور زد، شلوغتر میشود و بخش خصوصی با سرسختی تلاش خود را ادامه میدهد. او ادامه داد: موسیقی، فرهنگ کشور را اصلاح میکند و من نهایت کوششم را کردم که این اثر با کیفیت بینالمللی منتشر شود و بازگوکنندهی زحمات دوستان باشد، ولی متأسفانه متولیان امر که باید در جهت توسعهی ملی و پیشرفت ملی، امروز جایگاهی برای امثال هرمز فرهت ایجاد کنند، کاری نمیکنند. مهدوی اظهار کرد: دولت باید از آهنگسازان ارزشمند ایران حمایت کند و شرایط تهیه و تولید آثار ارزشمند را فراهم کند و متوجه باشد موسیقی هیچ زمان برای این کشور خطرناک نبوده و در صد سال اخیر، هیچ کنسرتی به چالش و آشوب کشیده نشده و خون از دماغ یک نفر هم نریخته است؛ اما هر روز کنسرتها لغو میشوند و به استادان بیاحترامی میشود. مهدوی با طرح این پرسش که «جایگاه حاکمیت وزارت ارشاد کجاست؟» بیان کرد: چرا باید وزارت ارشاد خود را در مقامی بگذارد که به موسیقی امثال استاد چکناواریان مجوز بدهد یا اشعار حافظ، سعدی، مولوی و گنجوی را ممیزی کند. امروز رسانهی ملی اشعاری پخش میکند که من قبل از انقلاب نشنیده بودم. او معتقد است: شاید عمدی در کار است که ناشران اعلام ورشکستگی کنند. ما اعلام آمادگی میکنیم که آثار موسیقی بیکلام را در مؤسسهی راوی، حمایت و منتشر کنیم. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]