تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804883651
ابهام عجیب در تصمیمات میراث فرهنگی تهران
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴
«آیا یک بافت تاریخی مانند منطقه 12، نیازمند یک شهرداریِ مطلع از دانستههای میراث فرهنگی نیست؟ چرا شهرداری حاضر نیست در تصمیمگیریهای بافت تاریخی، میراث فرهنگی را مشارکت دهد؟» به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، اینها سوالاتی که «خسرو پور بخشنده»، باستانشناس و کارشناس بازنشستهی میراث فرهنگی به آنها پاسخ داده، البته پاسخی که مقصر این اتفاقات را سازمان میراث فرهنگی و گردشگری میداند! پوربخشنده برای پاسخ به این پرسشها به یاداوری اقداماتی که در گذشته در این زمینه انجام داده است، پرداخت. او گفت: در دورانی که در استانداری تهران در جلسات کمیسیون ماده 5 شرکت میکردیم، یکی از نهادهایی که باید حتماً امضای نمایندهاش پیش از اجرای هر طرحی به ثبت میرسید، میراث فرهنگی بود. به یاد دارم که در گذشته یکی از خواستههای همیشگی ما در سازمان میراث فرهنگی حضور موثر یک نماینده از این سازمان که آشنا به مسائل شهری در شوراهای تصمیمات شهری باشد بود، این مورد یکی از دلایلی است که ضعف را به میراث فرهنگی برمیگرداند و اشتباهی از سوی شهرداری انجام نشده است. این باستانشناس با اشاره به سالهای 89 - 90 که بازنشستهی سازمان میراث فرهنگی بود و از طرف بازرسی میراث فرهنگی برای بررسی برخی مسائل دعوت به کار شده بود، اظهار کرد: در آن زمان معاونت وقت میراث فرهنگی و شهردار منطقه 12 تهران، تعداد زیادی مجوز برای تخریب یا نوسازی صادر کرده بودند، من گزارشهایی در آن موارد تهیه کردم که فکر میکنم هنوز در بازرسی موجود باشد و موفق شدیم تعدادی از مجوزها را لغو کنیم. این کارشناس پیشکسوت میراث فرهنگی در ادامه با تاکید بر ایننکته که به همین دلیل میگویم مشکل از میراث فرهنگی است، اظهار میکند: باید این سازمان نمایندهای در شورای شهر و شهرداری داشته باشد تا در مورد بافتهای تاریخی یا احتمالاً تاریخی اعمال نظر بکند. مشخص است تا زمانیکه میراث فرهنگی خودی نشان ندهد و خواستار حضورش در تصمیمگیریهای شهری نباشد، آنها هم ابراز تمایل نمیکنند. او با بیان این نکته که متاسفانه میراث فرهنگی قدرت خود را از دست داده است، اظهار کرد: با این اوصاف صاحبان قدرت و پول میتوانند در بسیاری از بخشهای میراث فرهنگی نفوذ کنند و به بهانه بافت فرسوده، مجوز تخریب بگیرند. خدا را شکر که سردر باغ ملی زیر نظر هنرهای زیبای دانشگاه تهران است، وگرنه اگر میراث مالک بود تا کنون هزار بار با شهرداری دچار کشمش و چالش شده بود. در نهایت باید بگویم چون مدتی با این مسائل سر و کار داشتم، متوجه شدم که ضعف از سازمان میراث فرهنگی است.
وی افزود: خدا را شکر که سردر باغ ملی زیر نظر هنرهای زیبای دانشگاه تهران است، وگرنه اگر میراث مالک بود تا کنون هزار بار با شهرداری دچار کشمش و چالش شده بود. در نهایت باید بگویم چون مدتی با این مسائل سر و کار داشتم متوجه شدم که ضعف از سازمان میراث فرهنگی است. پوربخشنده اظهار کرد: زمانی که بنایی تخریب میشود باید پیگیری کرد چه ارگانی چنین مجوزی صادر کرده است؟ در بیشتر مواقع به میراث فرهنگی میرسیم. نباید بررسی کرد که چرا، چگونه، توسط چه کسانی و با چه برداشت علمی مجوز صادر میشود؟ نباید متخلفان از نظر حقوقی به جزای خود برسند؟ مگر میراث فرهنگی بیتالمال نیست؟ او افزود: به نظرم این سازمان میراث فرهنگی به ویژه اداره کل میراث فرهنگی تهران است که باید مورد پرسش قرار گیرد. از آنها باید پرسید میراث فرهنگی چقدر توانسته در کمیسیونهای تصمیمگیرنده در مورد بافت شهری نفوذ و حضور داشته باشد. صِرف برگزاری همایش در مورد بافت کافی نیست. تعداد زیادی از خانههایی که عنوان بافت فرسوده دارند در واقع تاریخی هستند و باید مورد مرمت قرار گیرند، اما تاکنون میراث فرهنگی هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداده است. این باستانشناس افزود: زمانیکه نگهبان بازار داریم و مکان استقرار آن در داخل بازار و خانه امام جمعه است، چرا این اتفاقات باید رخ دهند؟ آیا یکبار نمایندهای از میراث فرهنگی گودبرداریهای داخل بازار را دیده است؟ که اکنون یک پاساژ سه طبقه زیرزمین و پنج طبقه روی زمین در بافت تاریخی قد علم نکند! آیا نماینده میراث فرهنگی نمیتوانست بگوید شما که این بنا را میسازید بر اساس کدام مجوز این کار را کردید؟ دوم آن که چطور در بازار که جزو بافت تاریخی است یک پاساژ مدرن ساخته میشود؟ آنوقت همین میراث فرهنگی به آتشنشانی تهران فشار وارد میکند که ایستگاه آتش نشانی شماره 7 در بازار که ساختمانی متعلق به خود آتشنشانی است و قصد داشتند در همان ملک یک آتشنشانی مدرن و مجهزی با توجه به ضرورت وجود آن بسازند، و حتی حاضر بودند نمای بیرونی بنا را مطابق با ضوابط میراث فرهنگی بسازند، اما با توجه به مخالفتهای میراث فرهنگی، هنوز نتوانستهاند کاری از پیش نبردهاند، حتی نقشهی تصویب شده را گرفتهاند، اما کاری انجام نشده است. او افزود: چطور پاساژ مریم در وسط بازار تهران با متری 6 میلیون تومان، پیش از آن که نقشه اجرایی شود را پیشفروش کردند و هرجور که خواستند ساختند، اما دفتر حقوقی آتش نشانی روی ملکی که من به عنوان کارشناس باستانشناس تأیید کردم و مشکلی نداشت مجوز ساخت نگرفت؟ آن هم در حالی که قول داده بودند نما را مطابق سلیقه میراث فرهنگی بسازند، از سوی دیگر در حالیکه در قطب اقتصادی منطقه قرار دارد و ضرورت احداث آن به شدت احساس میشود! پوربخشنده اظهار کرد: به همین دلایل معتقدم اِشکال از میراث فرهنگی است، وگرنه شهرداری که کار خودش را انجام میدهد. او از نظر خودش خیلی هم درست کارها را پیش میبرد، اما چه کسی باید در تصمیمات آن دخالت داشته باشد؟ قطعا میراث فرهنگی و محیطزیست. میراث فرهنگی کجاست؟ شأن حضور آن در کمیسیونها چیست؟ این که صرفاً برود و دیگران تصمیم بگیرند و نماینده میراث امضا کند! شأن حضورش این است که پاساژ مریم ساخته شود؟ این کارشناس پیشکسوت نقشه باز زندهسازی میان توپخانه را متعلق به 15 سال پیش دانست و گفت: قرار بود این میدان به خصوص ضلع شمالی آن را کاری کنند که مطابق با آن بناهایی باشد که پیش از تخریب در ضلع شمالی وجود داشت. اکنون ضلع شمالی که شبیه حلبیآباد است و هیچ سنخیتی با موزه صنعتی و بانکهای قدیمی اطراف ندارد، از سوی دیگر پشت ساختمان مخابرات یک امامزاده کشف میکنند! چه هماهنگی بین اینها وجود دارد؟ ضلع شمالی که شبیه حلبیآباد است و هیچ سنخیتی با موزه صنعتی و بانکهای قدیمی اطراف ندارد، از سوی دیگر پشت ساختمان مخابرات یک امامزاده کشف میکنند! چه هماهنگی بین اینها وجود دارد؟
وی اضافه کرد: در رابطه با مدرسه دارالفنون شما یک روز وقت بگذارید و به خیابان ناصرخسرو بروید و ببینید چه ساختمانهایی با چه نماهای قدیمی وجود دارد. همهی اینها به مرور تخریب میشوند. ابتدای خیابان سرهنگ سخایی که بانک ملی رو به روی آن است بسیاری از ساختمانها دارای نمای قدیمی و کاشیکاری شده بود که البته برخی قبلتر تخریب شده بودند. اما بناهایی که در این چند سال تخریب شد، میدانید کاشیهایش کجا پیدا میشود؟ سراغ همه آنها را در خیابان منوچهری از آن زیرزمینها بگیرید. اگر ارزش ندارد چرا سر از مغازه عتیقهفروشان درمیآورد؟ اگر هم ارزشمند است، از نظر نما و معماری چرا سازمان میراث فرهنگی نظارتی بر آنچه میگذرد، ندارد و جلوی تخریبها را نمیگیرد؟ او در ادامه با بیان اینکه میراث فرهنگی در دورهای بین 75 تا 80 کارشناس جوان را برای شناسایی و شناسنامهدار کردن خانههای تاریخی روانه بافت منطقه 12 کرد و خانههای ارزشمند زیادی در آن منطقه کشف شدند، افزود: فقط در کوچهای که بیمارستان نجمیه در آن قرار دارد، ساختمانهایی با معماری زیبایی وجود دارد. ورثهی این بناها به پول نیاز دارند، بنابراین بلافاصله ملک را به بساز و بفروش میدهند و پول را بین خود تقسیم میکنند، اما میراث فرهنگی هیچ اقدامی نمیکند. این باستانشناس اضافه کرد: مدتی پیش عکس یک خانه قاجاری را با معماری و تزئینات داخلی به من نشان دادند، آدم مدهوش میشد. مالک بنا این خانه را به میراث فرهنگی معرفی کرده و اعلام کرده است ارزش این ملک 20 میلیارد تومان است، حتی گفته است اگر میتوانید این خانه را بخرید وگرنه نصیب بساز بفروش میشود، اما میراث فرهنگی هم لطف کرده و گفته است ما فقط 3 تا 4 میلیارد تومان بیشتر پرداخت نمیکنیم. پوربخشنده در ادامه با طرح این پرسشها که شأن حضور میراث فرهنگی در تصمیمگیریهای بافتهای ارزشمند تاریخی چیست؟ چرا برخی نمایندگان این سازمان درصدی میگیرند و چشم روی هم میگذارند و هر چه هست را امضا میکنند؟ چه کسی به پرونده این افراد خاطی تا کنون رسیدگی کرده است؟ اظهار کرد: من شاهدم و حاضرم هر جا لازم است بگویم که وقتی در پاساژ مریم حضور پیدا کردم، گفتند فلانی اینقدر گرفته است تا کسی در مورد این پرونده دخالت نکند. خوب از ماست که برماست. یکی بگوید این شواهد باستانشناسی و سفالهایی که من از این ملک به میراث فرهنگی استان تهران دادم چه شد؟ باید هیأتی از کارشناسان سلیمالنفس میراث فرهنگی در کمیسیونها حضور داشته باشند. اگر ضعف قانونی است باید در برنامه ششم توسعه بگنجانند، یا به تصویب هیأت وزیران و مجلس برسانند. در غیر این صورت نه تنها شهرداری دخالت خواهد کرد، بلکه میتواند فردا که اتفاقی افتاد، ادعا کند خوب چرا شما نبودید و حضور نداشتید؟
او معتقد است: باید هیأتی از کارشناسان سلیمالنفس میراث فرهنگی در کمیسیونها حضور داشته باشند. اگر ضعف قانونی است باید در برنامه ششم توسعه بگنجانند، یا به تصویب هیأت وزیران و مجلس برسانند. در غیر این صورت نه تنها شهرداری دخالت خواهد کرد، بلکه میتواند فردا که اتفاقی افتاد، ادعا کند خوب چرا شما نبودید و حضور نداشتید؟ انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]
صفحات پیشنهادی
زنگ خطر برای میراث فرهنگی کشور
زنگ خطر برای میراث فرهنگی کشور بناها و آثار تاریخی موجود در هر کشور جزو آثار ملموسی هستند که از گذشتگان برای نسلهای آینده به یادگار گذاشته میشوند که در میان نسلها از ارزش و احترام قابل توجهی برخوردارند به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خرییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران: هنرمند را بدرستی معرفی نکردیم
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هنرمند را بدرستی معرفی نکردیم تهران - ایرنا - رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه ما هنرمند در کشورمان زیاد داریم اما نتوانستیم بدرستی آنها را معرفی کنیم گفت بخشی از معرفی هنرمند هنر خود اوست و بخش دیگر بر عهده دستگاه هااعتبارات ميراثفرهنگي پاسخگوي نيازهاي اين حوزه نيست
۱۸ شهريور ۱۳۹۴ ۱۱ ۲۹ق ظ اعتبارات ميراثفرهنگي پاسخگوي نيازهاي اين حوزه نيست موج-اسدالله درويش اميري گفت در خصوص اعتبارات ميراث فرهنگي براي احيا مرمت و بازسازي آثار تاريخي با کمبود شديد مواجه هستيم به طوري که پاسخگوي نيازهاي اين حوزه نيست به گزارش خبرگزاي موج اسدالله درويش اآغاز به کار ۱۸۰ کانون و مرکز مشارکتی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
آغاز به کار ۱۸۰ کانون و مرکز مشارکتی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در دورهای از انتقال ارزشهای فرهنگی غافل شدیم چون فکر کردیم اداره فرهنگ وظیفه دولت است در صورتیکه دولتها باید از فرهنگ حمایت کنند و فرهنگ را عامه مردم به صورت عمومی و خواص به صورت حرفهای دنبال کنند به گزانمره مردوی برای میراث فرهنگی یزد
دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۰ هر سازمان یک وظیفه دارد وظیفه شهرداری دادن مجوز برای ساخت بناهای جدید است و وظیفهی میراث فرهنگی نیز حفاظت از آثار تاریخی و تعیین حریم آنهاست به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا ساخت پارکینگ در بافت تاریخی یزد پس از تخریب بناهای تاریخی در این متوجه ويژه برنامه ششم به ميراث فرهنگي
۱۹ شهريور ۱۳۹۴ ۹ ۵۶ق ظ توجه ويژه برنامه ششم به ميراث فرهنگي موج - مدير کل امور مجلس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري کشور گفت در برنامه ششم توسعه توجه ويژه اي به ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري شده است به گزارش روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي زنجان مرتضي شکوهيتمديد ثبت نام دوره کارشناسي دانشگاه جامع علمي- کاربردي ميراث فرهنگي
۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ۱۱ ۵۱ق ظ تمديد ثبت نام دوره کارشناسي دانشگاه جامع علمي- کاربردي ميراث فرهنگي موج- ثبت نام پذيرش دوره مهندسي فناوري و کارشناسي حرفه اي ناپيوسته نظام آموزشي مهارتي دانشگاه جامع علمي- کاربردي تا روز سه شنبه 24 شهريور تمديد شد به گزارش خبرگزاري موج ثبت نام پذيرش دساماندهي ديرگچين از اولويتهاي ميراث فرهنگي قم است
۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ۱۲ ۳۳ب ظ ساماندهي ديرگچين از اولويتهاي ميراث فرهنگي قم است موج-مديرکل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري قم گفت ساماندهي منطقه نمونه گردشگري ديرگچين از اولويت هاي ميراث فرهنگي قم است که مشکلات آن در حال پيگيري است به گزارش خبرگزاري موج عيسي رضايي مديرکل ميرابازدید مدیران فرهنگی و هنری اتریش از موزه هنرهای معاصر تهران
بازدید مدیران فرهنگی و هنری اتریش از موزه هنرهای معاصر تهران17 تن از مدیران و فعالان فرهنگ و هنر کشور اتریش از موزه هنرهای معاصر تهران بازدید کردند به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران این افراد که به همراه هیأت عالی رتبه اتریشی که رییس جمهور اینمعاون فرهنگی دانشگاه تهران: دچار وارونگی فرهنگی هستیم
یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۷ معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت تاخیر فرهنگی تقلید فرهنگی را به دنبال دارد و دلیل این همه تقلید در حوزه سینما موسیقی تئاتر رفتار و سبک زندگی تاخیر فرهنگی است به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا دکتر مجید سرسنگی که در مراسم معارفه مدیرکل جدید امور فره-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها