تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حقّ فرزند بر پدر ، آن است كه نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربيت كند و قرآن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801781887




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لغو تحريم‌ها سبب نوسازي و توسعه تأسيسات صنعت پتروشيمي مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ شهريور ۱۳۹۴ (۹:۲۴ق.ظ)
لغو تحريم‌ها سبب نوسازي و توسعه تأسيسات صنعت پتروشيمي مي‌شود موج - کارشناسان داخلي و خارجي معتقدند با توجه به حصول توافق هسته‌اي و احتمال اجرايي شدن آن از مهر ماه امسال، لغو تحريم‌ها مي‌تواند سبب نوسازي و توسعه تأسيسات صنعت پتروشيمي و افزايش توليد در بلندمدت شود.
به گزارش خبرگزاري موج، به گواه اسناد تاريخي موجود، برتري و مزيت ايرانيان در طول قرن‌ها پيش قدرت مذاکره و تعامل آنان با دنياي اطرافشان بوده است، در طول تاريخ ۲ هزار و ۵۰۰ ساله، مردم ايران بارها در برهه‌هاي مختلف تاريخ اين موضوع را ثابت کرده‌اند و امروز نيز تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران در مذاکرات خود با کشورهاي گروه ۱+۵ بار ديگر اين موضوع را ثابت کردند.
توافقي که مي‌توان آن را پيروزي ديپلماسي بردبارانه ايرانيان دانست؛ زيرا پس از حدود چهار دهه، اين توافق، که براي به دست آمدنش راهي طولاني طي شد، اين اميد را در دل برمي‌انگيزد که يکي از بزرگ‌ترين تمدن‌هاي جهان با منابع نفت، گاز و پتروشيمي بي‌شمار ـ نه تنها به ايراني‌ها بلکه به همه کشورهاي جهان عرضه شود؛ پس غرب بايد فرصت را غنيمت بشمرد.
اين توافق به ايران فرصت مي‌دهد که به اتحاد تازه‌اي با غرب برسد.، اين اتحاد به نفع مردم ايران و غرب خواهد بود؛ زيرا فرصتي براي تعامل بيشتر، چه از راه تجارت، سرمايه‌گذاري و چه براي مذاکرات درباره توسعه صنعت نفت، گاز و پتروشيمي فراهم مي‌کند.
با اجرايي شدن توافق هسته‌اي کشورهاي گروه ۱+۵ و ايران تحريم‌هاي بين‌المللي صنعت نفت، گاز و پتروشيمي کشورمان لغو مي‌شود، در صورت تحقق اين موضوع موانع بانکي و آزادسازي نقل‌وانتقال پول براي اين صنايع ايران آزاد و از آن پس ايران به راحتي به درآمدهاي نفتي خود دسترسي خواهد داشت.
در اين ميان بسياري از تحليلگران و مديران نفتي ايراني و خارجي به دنبال پاسخ اين پرسش هستند که صنعت نفت ايران به‌ويژه صنعت پتروشيمي که محصولات آن بسيار مورد توجه صنعتگران اروپايي است پس از رفع تحريم‌ها چه حال و روزي خواهد داشت؟ صنعتي که در نوک پيکان بيشتر قطعنامه‌ها و دستورالعمل‌هاي تصويبي به‌عنوان تحريم‌هاي بازدارنده از هر دو سوي بازار عرضه و تقاضاي نفت تحت تأثير قرار داشت.
طي يک دهه گذشته تحريم‌ها و محدوديت‌هاي جهاني سبب ايجاد رکود شديد در صنعت پتروشيمي شده است، به‌طوري که هم اکنون ۶۷ طرح نيمه‌کاره در اين صنعت وجود دارد که تاريخ کلنگ زني برخي از آن‌ها به برنامه چهارم توسعه در اين صنعت يعني ۱۰ سال پيش باز مي‌گردد.
با تشديد تحريم‌هاي بين‌المللي در يک دهه اخير برنامه‌هاي توسعه‌اي در اين صنعت تا حدود زيادي متوقف بود، بنابراين با نهايي شدن مذاکرات هسته‌اي ميان ايران و کشورهاي گروه ۱+۵ به‌سرعت برنامه‌هاي توسعه‌اي به پيش مي‌رود؛ هم اکنون به گفته کارشناسان بيش از ۷۰ درصد از نياز تجهيزات در اين صنعت از سوي شرکت‌هاي داخلي تأمين مي‌شود، از اين‌رو به نظر مي‌رسد اين صنعت بيشتر نياز به سرمايه‌گذاري و فناوري‌هاي جديد داشته باشد.
همچنين به اعتقاد کارشناسان داخلي و خارجي با توجه به حصول توافق هسته‌اي و احتمال اجرايي شدن آن از مهر ماه امسال، برداشته شدن تحريم‌ها مي‌تواند به نوسازي و توسعه تأسيسات اين صنعت و افزايش توليد در بلندمدت منجر شود.
اين روزها ديپلمات‌هاي ايران و کشورهاي گروه ۱+۵ سخت درصدد هستند تا توافق خود را درباره مذاکرات هسته‌اي، جامه عمل بپوشانند، زيرا با اين کار فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري بسياري در ايران ايجاد مي‌شود که به روي صنايع مختلف آن‌ها تأثير شگرفي خواهد گذاشت.
صنعت پتروشيمي کشور يکي از صنايعي است در صورت حضور سرمايه‌گذاران خارجي دست‌خوش تحولات عظيمي خواهد شد.
زمينه براي بهبود وضع صادرات پتروشيمي ايران آماده شده و اين کشور در انتظار رسيدن عملياتي شدن توافق هسته‌اي با کشورهاي گروه ۱+۵ است؛ با اين وجود بازرگانان حداقل براي مدتي انتظار تغيير خاصي به دليل ورود دوباره ايران به بازار جهاني تجارت پتروشيمي ندارند.
گفته مي‌شود بانک مرکزي ايران در حال مذاکره با موسسه‌هاي مالي مختلف در سطح دنيا است تا کشور را آماده انجام معاملات تجاري با ديگر کشورها در صورت رفع تحريم‌ها کند.
تعيين نرخ گاز مصرفي واحدهاي پتروشيمي طي بازه زماني بلندمدت سبب مي‌شود تا سرمايه‌گذاران، توليدکنندگان و فعالان در اين صنعت طي سال‌هاي آتي به افق قيمتي مشخصي دست يابند و براي آن‌ها نگراني از بابت نوسان‌هاي عوامل تأثيرگذار بر اين فرمول وجود نداشته باشد. حجم سرمايه‌گذاري‌ها، نوع محصول و نيز نحوه خريد مواد اوليه و مواد مصرفي ازجمله فاکتورهايي است که در فرمول جديد اثرگذار واقع مي‌شود.
به نظر مي‌رسد با توجه به اين‌که کشور ما صاحب منابع طبيعي و انرژي بوده و نسبت به ديگر کشورهاي منطقه داراي اولويت‌هايي در زمينه نفت، گاز و پتروشيمي است، تعيين نرخ بازگشت سرمايه ارزي معنايي نداشته باشد و بايد مشوق‌هايي در نحوه تعيين قيمت خوراک در نظر گرفته شود تا سرمايه‌گذاران خارجي نيز نسبت به تزريق نقدينگي به اين صنعت رغبت پيدا کنند.
هر چند که توافق هسته‌اي ايران و قدرت‌هاي جهاني رنگ و بوي واقعي و عملي يافته است، اما؛ بايد بدانيم، اگر بخواهيم علاقه سرمايه‌گذاران را براي حضور در صنعت پتروشيمي ايران به ثمر برسانيم بايد سه اصل را رعايت کنيم؛ نخست تعيين قيمت خوراک در دراز مدت که قابل رقابت با کشورهاي رقيب باشد، دوم ايجاد زيرساخت‌ها از سوي دولت و سوم ثبات قوانين.
صنعت پتروشيمي ايران که با اتکا به خوراک فراوان مايع و گازي، نيروي کار تحصيل‌کرده و جوان، موقعيت جغرافيايي منحصربه‌فرد با دسترسي به آب‌هاي آزاد و نزديکي به بازارهاي هدف، حمايت‌هاي دولت و سرمايه‌گذاري‌هاي کلان صورت گرفته، هم اکنون نقشي فراملي و فرا منطقه‌اي در اقتصاد ايران داشته و با وجود اعمال محدوديت‌هاي گوناگون سياسي و تجاري، موقعيت ممتاز خود را در بازارهاي بين‌المللي حفظ کرده است.
از سوي ديگر مسوولان صنعت پتروشيمي ايران نيز از ۲ سال پيش تاکنون فعاليت‌هاي زيادي به‌منظور زمينه‌سازي لازم براي حضور سرمايه‌گذاران خارجي در اين صنعت انجام داده‌اند، به‌طوري که عباس شعري مقدم، معاون وزير نفت در امور پتروشيمي، با اشاره به نهايي شدن توافق هسته‌اي ايران با کشورهاي گروه ۱+۵ گفته است که شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران زمينه را براي ورود سرمايه‌گذاران جديد تسهيل مي‌کند.
وي تصريح کرده است: برنامه‌ريزي‌هاي بسيار خوبي براي تسهيل سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي ايران باهدف ايجاد يک جهش بزرگ در اين صنعت انجام شده است، از اين‌رو از سرمايه‌گذاران ايراني و خارجي براي سرمايه‌گذاري دعوت مي‌کنيم. هم اکنون آماده هرگونه حمايتي از علاقه‌مندان به سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي توسعه‌اي پتروشيمي هستيم.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي عنوان کرده است که بايد حدود ۷۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري را در صنعت پتروشيمي محقق کنيم؛ صنعت پتروشيمي براي جذب اين ميزان منابع در ۱۰ سال آينده احتياج به سرمايه سالانه هفت ميليارد دلاري دارد.
با توجه به وجود ۳۳.۶ تريليون مترمکعب گاز در ايران به نظر مي‌رسد صنعت پتروشيمي ما نيازمند دسترسي به فناوري‌هاي نوين، منابع مالي و حضور در بازارهاي جهاني است و در واقع آخرين ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد که در سطح صنايع بالادستي و پايين‌دستي ايران نيازمند دسترسي به منابع مالي در حدود ۷۰ ميليارد دلار است که در اين ارتباط حدود ۳۰ درصد مربوط به صنايع پايين‌دستي به ويژه در زمينه انواع پليمرها به خصوص پلي‌پروپيلن و صنايع تکميلي زنجيره پروپيلن است.
بي‌ترديد مهم‌ترين وضع رقابتي براي سرمايه‌گذاري و توسعه صنايع پتروشيمي در ايران دسترسي به خوراک مناسب اين صنعت يعني گاز طبيعي، اتان، نفتا و ميعانات گازي در احجامي گسترده و با قيمتي رقابتي است؛ هم‌اکنون ظرفيت صنايع تصفيه و انتقال گاز در کشور حدود ۶۰۰ ميليون مترمکعب در روز است که به‌زودي تا حد يک هزار ميليون مترمکعب در روز خواهد رسيد و افزون بر اين، دسترسي به اتان به‌عنوان خوراک پتروشيمي در تحکيم وضع رقابتي ايران براي توليد محصولات پتروشيميايي نقش اساسي دارد.
با کامل شدن فازهاي پارس جنوبي يعني پايان طرح‌هاي توسعه فازهاي ۱۲ تا ۲۷ اين ميدان روزانه ۶۵۰ هزار بشکه ميعانات گازي و ۶.۷ ميليون تن آل پي جي (شامل پروپان و بوتان) و سالانه چهار ميليون تن اتان قابل وصول خواهد بود که اتان به طور کامل و ديگر موارد براساس نياز در اختيار صنعت پتروشيمي قرار مي‌گيرد.
ايران هم اکنون در صورت داشتن خوراک به اندازه کافي توان توليد روزانه حداقل ۶۰ ميليون تن محصول پتروشيمي را دارد، از سوي ديگر هم اکنون بيش از ۶۷ طرح پتروشيمي باقيمانده از برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه در حال اجرا هستند که در صورت به توليد رسيدن آن‌ها ظرفيت توليد پتروشيمي ايران ۲ برابر و جهش دوم در اين صنعت انجام خواهد شد، اما؛ مسوولان صنعت پتروشيمي کشورمان در دولت يازدهم با تکيه‌بر افزايش توليد خوراک در سال‌هاي آينده قصد ساخت واحدهاي جديد پتروشيمي را در سر دارند، قرار است اين طرح‌ها بيشتر در هابهاي جديد پتروشيمي احداث شوند.
هم‌اکنون ماهشهر با وجود ۲۱ مجتمع پتروشيمي با ظرفيت توليد ۲۵.۶ ميليون تن در سال و پارس جنوبي با وجود ۱۳ مجتمع پتروشيمي با ظرفيت توليد ۲۴.۳ ميليون تن در سال، ۲ قطب صنعت پتروشيمي ايران هستند.
به گفته مرضيه شاهدايي، مدير طرح‌هاي شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران، قرار است براساس نقشه راه صنعت پتروشيمي و برنامه ششم توسعه ۳۶ طرح جديد در هابهاي تازه احداث شود، اين طرح‌ها ۶۰ ميليون تن ظرفيت جديد به صنعت پتروشيمي اضافه مي‌کنند و اين يعني جهش سوم در اين صنعت و طرح‌هاي پتروشيمي مکران نيز ازجمله اين طرح‌ها به شمار مي‌آيند.
توسعه‌ آينده صنعت پتروشيمي نه تنها در مناطق بندر امام و پارس جنوبي بلکه در چهار قطب ديگر در سواحل خليج‌فارس و يا درياي عمان نيز شکل مي‌گيرد، منطقه ويژه اقتصادي پارسيان در شرق عسلويه، منطقه آزاد جاسک که در ساحل درياي عمان بلافاصله پس از تنگه هرمز قرار دارد، منطقه آزاد چابهار و منطقه ويژه ايرانشهر در شمال چابهار چهار قطب ياد شده هستند.
علاوه بر چهار قطب فوق، احداث چهار طرح مگاتني متانول و اوره آمونياک با ظرفيت‌هاي بالاي يک ميليون تن در لاوان و تعدادي واحد GTP در داخل سرزمين نيز مدنظر قرار دارد. با توجه به اين‌که در آينده گاز طبيعي به وفور در دسترس است، شرکت ملي صنايع پتروشيمي مي‌خواهد با استفاده از انواع فناوري‌هاي GTO و GTP، انواع الفينها را در داخل توليد کند، زيرا؛ نقش مهمي در توسعه صنايع پايين‌دست دارد.
ايران در کنار مزيت دسترسي آسان به خوراک در حوزه پتروشيمي، مزيت‌هاي رقابتي ديگري دارد که نمي‌توان به آساني از کنار آن گذشت؛ بازار بزرگ و رو به رشد داخلي محصولات پتروشيمي، دسترسي به نيروي کار متخصص و ماهر، زيربناهاي گسترده ارتباطي کشور، موقعيت جغرافيايي کشور در هم‌مرزي با ۱۵ کشور ديگر به ويژه کشورهاي آسياي ميانه و قفقاز جنوبي، ايجاد مناطق ويژه اقتصادي پتروشيمي با لحاظ کردن ثبات سياسي و وجود قوانين حامي سرمايه‌گذاري، ارائه تسهيلات ويژه به سرمايه‌گذاران ازجمله معافيت‌هاي مالياتي و در عين حال وجود زنجيره‌اي از واحدهاي فعال صنايع پتروشيمي برشمرد که هر کدام مي‌توانند در توسعه صنايع پايين‌دستي و بالادستي خود نقش تعيين‌کننده ايفا کنند و استفاده از منافع صندوق توسعه ملي نيز امکان مهم ديگري است که تمرکز علاقه‌مندان بر اين فرصت نيز توصيه مي‌شود.
وجود مخازن بزرگ گازي و خوراک فراوان، دسترسي به منابع آبي در سواحل جنوبي و قرار گرفتن در کنار مسيرهاي حمل‌ونقل دريايي ازجمله مزيت‌هايي هستند که ايران را به مکاني جذاب براي سرمايه‌گذاران صنعت پتروشيمي تبديل مي‌کند.
مزاياي ياد شده مي‌تواند ايران را به قطب بزرگ صنعت پتروشيمي در آينده تبديل کند و سرمايه‌گذاران را به سوي خود جلب کند.
محمدحسن پيوندي، معاون شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران، در اين باره معتقد است که ايران در سطح جهان، کشوري است که همه ابزار، ظرفيت‌ها و منابع موردنياز براي يک صنعت پتروشيمي سودآور و فعال را در اختيار دارد، به‌طوري که هيچ کشوري در جهان اين شرايط را يکجا در اختيار ندارد، بنابراين کشورمان فرصت جديد و نادري در اختيار دارد که هيچ سرمايه‌گذاري در جهان اين فرصت را ندارد، بي‌ترديد، بهبود روابط ايران در سطح بين‌المللي و جذب سرمايه‌گذاري‌هاي بيشتر، به ترسيم آينده‌اي درخشان‌تر براي صنعت پتروشيمي منجر مي‌شود و ابراز اميدواري کرد مذاکرات موفقيت‌آميز باشد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن