تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هيچ باطلى نيست كه در برابر حق بايستد مگر آن كه حق بر باطل چيره مى شود و اين سخن خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821178961




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک فعال سیاسی: امام موسی صدر نماد بارز غلبه گفت و گو بر خشونت است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: یک فعال سیاسی: امام موسی صدر نماد بارز غلبه گفت و گو بر خشونت است مشهد -ایرنا- یک فعال سیاسی گفت: امام موسی صدر نماد موفق گفت و گوی تمدن ها و فرهنگ ها و غلبه این اندیشه بر خشونت و افراط گرایی است.


هادی خانیکی چهارشنبه شب در نشستی با فعالان سیاسی و دانشجویی در بنیاد امید ایرانیان در مشهد افزود: رمز موفقیت و بقای امام موسی صدر باید در اندیشه گفت و گویی او و کاربردی کردن این اندیشه دانست.وی بیان کرد: گفت و گوی تمدن ها و فرهنگ برای امام موسی صدر یک مفهوم انتزاعی و فلسفی نداشت بلکه طرحی برای ارتقای سطوح اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه شیعی لبنان بود.وی اظهار کرد: موفقیت امام موسی صدر را باید در ارتباط برقرار کردن با افکار و اندیشه های مختلف در یک جامعه چندفرهنگی مانند لبنان دانست که کاری بسیار دشوار است.این استاد دانشگاه گفت: امام موسی صدر در جامعه لبنان با اتکا به اندیشه گفت و گو و مهارتهایی گفت و گویی خود موفق شد تا ساختار اجتماعی لبنان و شهروندان آن را ارتقا دهد. خانیکی اظهار کرد: در جامعه چند فرهنگی لبنان، امام موسی صدر که یک روحانی شیعه و خارجی بود، توانست نوعی مرجعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پیدا کند، مرجعیت او به گونه ای بود که پرچم امام موسی صدر در بالای همه پرچم های گروه های مختلف شیعه لبنان با اختلاف نظرها و مشی سیاسی متفاوت، در اهتزاز بود. وی گفت: با تلاش امام موسی صدر گروه های سیاسی - اسلامی در لبنان شکل می گیرد که مقدمات تشکیل حزب الله لبنان را فراهم می کند و در راس همه آنها امام موسی صدر قرار می گیرد.این فعال سیاسی اظهار کرد: توانایی و تسلط امام موسی صدر در شناخت جامعه و منطق گفت و گویی وی باعث شد که در بین طوایف شیعه و سنی و حتی مسیحی مورد مقبولیت قرار گیرد و وارد نهادها و شبکه هایی که ساختار لبنان را تشکیل می دهند، شود و با اندیشه نو آن ساختارها و نهادها را از درون ارتقا دهد.خانیکی بیان کرد: نخستین اندیشه امام موسی صدر در بین شیعیان این بود که چگونه آنها را در لبنان در چرخه توسعه قرار دهد لذا در ابتدا امام موسی صدر توانایی اجتماعی را برای شیعیان ایجاد کرد و در کنار آن یک جریان سیاسی به نام "عمل" براه انداخت و سکانش را به دست گرفت.وی افزود: این اقدام امام موسی صدر باعث شد تا مهاجرت معکوس رخ دهد و عالمان شیعه مقیم آمریکا جذب لبنان شوند تا بتوان از دانش و تجربه آنان برای ارتقای سیاسی و اجتماعی جامعه شیعه لبنان بهره گرفت.وی اظهار کرد: امام موسی صدر توانست براساس پایه گذاری یک حرکت اجتماعی وسیع تر و تغییرات جامعه محور به تغییرات سیاسی دست یابد که جان مایه حرکت سیاسی و حرکت اجتماعی وی گفت و گویی بودن آن بود. وی گفت: اخلاق و رفتار امام موسی صدر گفت و گویی بود و نهادهای معطوف به گفت و گو را نیز جذب می کرد، وی نفوذ زیادی در میان روشنفکران و شخصیت های علمی لبنان داشت و ابایی نداشت از اینکه در چهارچوب هنجارهای رایج هر ساحتی نگنجد. این فعال سیاسی ادامه داد: امام موسی صدر سابقه مبارزه با طاغوت را در ایران داشت لذا از گفت و گویی که منجر به جلوگیری از خشونت شود، ابایی نداشت؛ او انقلابی بود که سیاست را فقط از لوله تفنگ نمی دید و در عین حال ضد تفنگ نیز نبود و این طرز تفکر وی امام موسی صدر را ماندگار کرد.خانیکی اظهار کرد: تجربه ای که حضور امام موسی صدر در یک مقطع تاریخی برای ما ایرانیان دارد، اصل گفت و گو به جای خشونت و افراط گرایی است.وی گفت: جهان وارد مقطعی از زمان شده که تنها راه عبور از خشونت و افراط گرایی، گفت و گوی تمدن ها و فرهنگ هاست لذا باید در حوزه سیاست و فرهنگ الزام به گفت و گو و مذاکره پیدا کنیم. وی افزود: اساس گفت و گوی تمدن ها، گفت و گوست و اساس جهان عاری از خشونت بر مذاکره است و تحقق هر دو بخش مستلزم به این است که طرف مقابل به رسمیت شناخته شود و تحمل همدلی و نگاه مشترک به امور فراهم آید. این فعال سیاسی گفت: تجربه امام موسی صدر این بود که شریعت دیگران را نفی نکند اما چطور می شود که حصرهای تمدنی، فرهنگی و سیاسی مقابل دیگران را باز کرد و گشایش این حصارها به معنای هضم طرف مقابل در خود نباشد. خانیکی افزود: معنای مذاکره این نیست که هر چه طرف مقابل گوید، تسلیم شویم بلکه اساس مذاکره بر توانمندسازی هر دو طرف است و منتقد و مخالف باعث منهدم شدن خود نشود.یک فعال سیاسی دیگر و رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان در انتخابات سال 92 نیز در این نشست به رسمیت شناختن مخالف از سوی امام موسی صدر را ویژگی برجسته وی عنوان کرد.علی شریعتی گفت: تکثرگرایی در اندیشه و عمل امام موسی صدر باعث شد وی فرد مخالف خود را به رسمیت بشناسد.وی بیان کرد: امام موسی صدر نماد تکثرگرایی است زیرا به لحاظ معرفتی باور دارد که وجود دیدگاه ها و رویکردهای گوناگون موجب ارتقای اندیشه وی می شود و می تواند با رعایت اصل گفت و گو توانمند شد.وی اظهار کرد: امام موسی صدر را می توان نمادی در باورهای سیاسی و مذهبی دانست، گفت و گوهای زیادی ایشان با مسیحیان و اهل سنت و سایر اقشار مذهبی در لبنان دلیلی بر این مدعاست، وی نماد باور به مدارا و تحمل عقیده مخالف و احترام به دشمن است. وی گفت: همواره در مباحث اصلاحی و در میان اصلاح طلبان این بحث وجود داشته است که برای دستیابی به یک جامعه توسعه یافته آیا تغییر و حرکت سیاسی باید از راس هرم و از طریق قدرت طلبی شروع شود یا باید از قاعده هرم شکل گیرد به این معنا که جامعه مدنی ایجاد کرد و با تبدیل افراد جامعه به کنشگران فعال و تغییر ساختار از طریق فشار از پایین، بتوان اصلاحات را انجام داد.وی بیان کرد: هر دو دیدگاه قابل قبول است زیرا امام موسی صدر به هر دوی این دیدگاه ها باور دارد، از یک طرف برای ایجاد یک جامعه قوی تلاش می نماید و از طرف دیگر با ایجاد مجلس شیعیان لبنان در قدرت هم نفوذ پیدا می کند. وی اظهار کرد: امام موسی صدر با بالاترین مرتبه فقهی و علمی خود منبر و کرسی اش در دانشگاه ایران را ترک می کند و در میان مردم لبنان قرار می گیرد، وقتی وارد لبنان می شود با یک جامعه طایفه ای متشکل از مسیحیان، اهل سنت و شیعیان مواجه می شود، طوایفی که شکاف های عمیق و توام با دشمنی بین آنان وجود دارد. وی افزود: در آن زمان شیعیان ضعیف ترین گروه اجتماعی در لبنان بودند و محرومیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داشتند لذا امام موسی صدر سعی کرد طایفه شیعه را به یک جامعه شیعه یا شهروند شیعی تبدیل کند. وی گفت: امام موسی صدر به شدت انسانی تشکیلاتی است و در مجموعه هایی که مسوولیت دارد تلاش می کند که اصول کار تشکیلاتی در آنها رعایت شود، وی 12 مرکز مختلف از جمله موسسه علمی - صنعتی جبل العامل، جمعیت خیریه احسان و نیکوکاری، آموزشگاه و کارگاه قالی بافی برای زنان، درمانگاه و مرکز پزشکی، حوزه های فرهنگی برای تربیت روحانی ایجاد می کند. این فعال سیاسی اظهار کرد: امام موسی صدر سعی کرد فقر را در بین شیعه لبنان به حداقل برساند و سر و سامانی به این طایفه ضعیف بدهد تا آن را تبدیل به یک جامعه قدرتمند کند که در این زمینه موفق عمل کرده است. وی افزود: رفتار و رویکرد امام موسی صدر در لبنان برای افرادی که در جامعه ما جایگاهی دارند و خدمات ارائه می دهند، درس آموز است.7489 /1596



12/06/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن