تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817019461




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک کلیشه شکست خورده


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: به بهانه توزیع فیلم «ابله» در شبکه نمایش خانگی
یک کلیشه شکست خورده

تاریخ انتشار : دوشنبه 26 مرداد 1394 ساعت 16:53 | شماره خبر : 2059374590643858002 تعداد بازدید: 356
پ پ









در طول چند سال گذشته و همزمان با اختلافات خانه سینما و معاونت سینمایی وقت که به بسته شدن خانه سینما منجر شد همواره یک سوال مهم و جالب در ذهن نگارنده وجود داشت و آن این‌که این دعواها و اختلافات چقدر برای مردم عادی اهمیت دارد و نظر آنها چیست؟ این نظر و اهمیت به طور مستقیم با میزان مخاطبان مجموعه نمایش خانگی «ابله» ساخته کمال تبریزی ارتباط داشته و نشان می‌دهد مخاطبان عادی سینما و این شبکه که اصلی‌ترین رکن چرخه اقتصادی و حیات آن هستند چه نظری درباره آن دارند.


در این نوشتار به طور مشخص ابله بهانه‌ای است برای بررسی وضعیت آنچه در این شبکه اتفاق می‌افتد. مجموعه آخر کمال تبریزی که همواره آثارش حاشیه‌های خاص خودش را دارد با تبلیغات فراوان به بازار آمد، اما با دیدن همان قسمت اول می‌شد حدس زد اتفاق خوبی برای آن نخواهد افتاد. به دلیل سال‌ها حضور در شوراهای فیلمنامه با نگاه اول این نکته برایم وجود داشت با وجود این‌که داستان مجموعه درباره یک فیلمنامه‌نویس است چرا قصه پیش نمی‌رود و به آن توجهی نشده است؟ البته می‌توان به این نکته رسید که به دلیل نداشتن قصه‌های جذاب و قوی آثار مختص این شبکه با اقبال مخاطب روبه‌رو نمی‌شوند. فیلمنامه‌های ساخته شده در سطح باقی می‌مانند و به دلیل نبود چرخه بررسی دقیق و کارشناسانه، همان متن اولیه به دلیل عجله برای ساخت و برگشت سرمایه جلوی دوربین می‌رود. اما اصلی‌ترین دلیل، فضای ترسیم شده در قصه است، زیرا مردم و مخاطبان عادی این فضا را نمی‌شناسند و با آن ارتباط برقرار نمی‌کنند. شخصیت‌ها و شاید تیپ‌ها مثل تهیه‌کننده‌ای که نقشش را مجید صالحی بازی می‌کند عمدتا برای اهالی سینما شناخته شده هستند و شوخی‌ها با اشخاص و حتی دعواها و تیپ‌سازی‌ها براساس شخصیت‌های واقعی برای مردم عادی جذاب نیست؛ کما این‌که در سالیان گذشته فیلم‌هایی با محوریت پشت صحنه سینما مانند دو فیلم با یک بلیت به کارگردانی داریوش فرهنگ یا وقتی همه خوابیم به کارگردانی بهرام بیضایی ساخته شده که در این میان فیلم فرهنگ به دلیل دستمایه قرار دادن یک رابطه انسانی در بستر سینما مورد اقبال قرار می‌گیرد، اما از فیلم بیضایی به دلیل همان تیپ‌سازی و فضای ناآشنا استقبال سردی می‌شود و صرفا نام سازنده آن از یک شکست مطلق جلوگیری می‌کند. ابله با این شرایط در ادامه متوجه اشتباه استراتژیک خود می‌شود و سعی در تغییر مسیر دارد، اما به دلیل نداشتن شروع جذاب نمی‌تواند ارتباط با مخاطب را ادامه دهد. این اتفاق البته در مورد سینمای ما هم مصداق دارد و به دلیل جدا شدن قسمت متفکر آن از عامه مردم و ایجاد یک جزیره محدود تفکری و نوشتاری آثار آن از زندگی مردم کوچه و بازار در حال فاصله گرفتن است. یکی دیگر از دلایل این ‌بی‌اقبالی مخاطبان نگاه سازندگان اثر به این نوع آثار است. نگاه عمدتا تجاری و زنگ تفریح دانستن این فعالیت‌ها در بین دو فیلم سینمایی یا سریال برای تلویزیون باعث می‌شود بسیاری از کارگردان‌های امتحان پس داده ناموفق باشند. باید توجه داشت صرف ساختن یک چهره شبیه فلان خواننده خارج‌نشین یا تهیه‌کننده و مدیر سینمایی معروف نمی‌توان توجه عامه مردم را جلب کرد البته شاید در قسمت اول و دوم تبلیغات و کنجکاوی باعث فروش و تب کاذب شود، اما اصل اول همیشه مصداق دارد، اصلی که می‌گوید اول باید یک قصه محکم را روان تعریف کرد و بعد به چهره‌ها، تیپ‌ها یا حتی خطوط قرمزی که نمی‌توان در تلویزیون نشان داد، پرداخت. ذکر این نکته البته ضروری است که متولیان این شبکه باید با توجه به تقویم و مناسبت‌های خاص مذهبی در کشور نسبت به اصلاح چرخه توزیع و کنداکتور پخش اقدام کنند تا پیوستگی توزیع و شناسایی فصل مناسب باعث فروش آثار عرضه شده شود. ابله با پرداختن به قصه و جغرافیایی خاص که در نهایت اهالی سینما با آن درگیرند سعی دارد مخاطب عام را جذب کند که البته ناموفق است و استفاده از چهره‌ها و گریم‌های عجیب مثل محسن تنابنده در نقش پیرزن هم فقط برای دقایقی جذاب است و در ادامه کمکی به مجموعه نمی‌کند. نکته آخر این‌که فیلمسازانی که به این شبکه وارد می‌شوند باید در درجه اول متوجه سلیقه و گستردگی مخاطبان نمایش خانگی باشند تا آثاری همچون ابله یا عشق تعطیل نیست با واکنش سرد مردم روبه‌رو نشوند. باور کنیم در این زندگی پراسترس ماشینی و دغدغه‌های اقتصادی جایی برای تماشای دعواها، شوخی‌ها و متلک‌های عده‌ای خاص باقی نمی‌ماند. ابله بخوبی این موضوع را ثابت کرده است. بهرنگ ملک محمدی - قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)


تاریخ انتشار : دوشنبه 26 مرداد 1394 ساعت 16:53 | شماره خبر : 2059374590643858002 تعداد بازدید: 356





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن