محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853258756
آخرین گفتوگوی علی حاتمی کارگردان سینمای ایران
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: امروز جمعه، ۲۳ مرداد مصادف است با زادروز زندهیاد علی حاتمی، کارگردان بیمانند و صاحب میراث سینمای ایران؛ فیلمسازی که در ۷۱ سال پیش و در چنین روزی در خیابان شاپور تهران به دنیا آمد و در ۱۴ آذر ۱۳۷۵ دیده از جهان فرو بست و مرگ زودهنگامش دریچه دوربین را به بخشی از تاریخ ایران بست و سینمای ایران را از شنیدن دیالوگهای شیرین، یکه و شعر گونهاش محروم کرد.
علی حاتمی علی حاتمی در آخرین روزهای زمستان سال ۷۴ پیش از سفر به خارج از کشور، جهت پیگیری درمانش مقابل مصطفی شایسته و امید روحانی نشست و در گفتوگویی از راز ماندگاری سینمایش، بیماری و «جهان پهلوان» سخن گفت که بعد از درگذشتش به عنوان آخرین مصاحبه او در گزارش فیلم منتشر شد.- این روزها مثل اینکه در تدارک سفر هستید؟این سفر اگر خدا بخواهد برای معالجه است. پس از انجام مراحل مقدماتی فیلم تختی بنا بود که محلههای قدیمی باغ چالی و خانی آباد را در همان شهرک هزاردستان بسازیم. پس از این که کار به مراحل پایانی رسید، احساس درد شدیدی در ناحیه کمر کردم که آن را به حساب کار زیادی گذاشتم. اما ظاهرا درد مربوط به ناحیه دیگری بود. مشعول مداوا شدم اما بعد از گذشت چند ماه نتیجهای حاصل نشد. حالا پزشکان تصمیم گرفتهاند که معالجات در انگلستان ادامه یابد. به خواست خدا میروم و امیدواریم توفیق این را داشته باشم که سلامت برگردم و طرحهای ناتمام را به اتمام برسانم؛ البته هیچ وقت طرحهای آدم تمام نمیشود. بخشی از طرحها همیشه ناتمام میماند.- شما علاوه بر تختی، چند پروژه بزرگ دیگر را هم آماده کرده بودید. پروژههایی مثل ملکههای برفی و آخرین پیامبر. چرا اول سراغ تختی رفتید؟بنا به ترتیب زمانی اول تختی را آماده کرده بودم و بعد دو طرح دیگر را. برای ساخت هم به همین دلیل اول سراغ این طرح رفتم.- پس از سفری که به خاطر دلشدگان داشتید، ظاهراً سفر دیگری به خارج از کشور نداشتهاید.بله، من اصولا زیاد اهل سفر نیستم.- چرا؟ سفر که به هنرمند گستردگی دید میدهد. با توجه به شیوه کار شما و استفاده وسیع از رنگ و نور و معماری، به نظر میرسد که باید زیاد مسافرت کنید، اما من حتی شنیده ام از پرواز میترسید!(با خنده) بله میترسم! اما زمانی که به خاطر کار به سفر میروم، این ترس را فراموش میکنم. فکر میکنم سفری هم که در پیش دارم یک سفر کاری است. چون اگر این معالجه صورت نگیرد به هر حال کار فیلمسازی شروع نخواهد شد. - ولی گویا علاوه بر معالجه برای کار هم میروید؟اگر از معالجهها زودتر نتیجه بگیرم، قصد دارم برای فیلم «تاریخ معاصر» چند مصاحبه با شخصیتهای سیاسی که در خارج از کشور هستند انجام دهم. - بیماری و سفر شما فرصتی بود که ما با یک همایش ملی روبهرو شویم. شاید این برای شما عادی باشد اما برای ما تجربه تازهای بود. نظر خودتان چیست؟قدرشناسی مردم و مسؤولان برای من عادی بود، اما حضوری اینچنینی را انتظار نداشتم. آدم هیج وقت اندازه خودش را نمیداند. وقتی آدم چنین لطفی را از مردم میبیند، مسئولیتش بیشتر میشود. یعنی اگر تا پیش از این تا حدی کمالگرا بود، طبیعتا از این به بعد سعی میکند مردم را بیشتر در نظر بگیرد. مردم گاهی از لحاظ عاطفی آنقدر ابراز محبت میکنند که احساس میکنم از هر جهت باید خود را منزه و تزکیه کنم تا لیاقت آنها را داشته باشم.- پیامی برای خیل علاقمندانتان به عنوان یکی از مفاخر ملی ندارید؟از همه مردم تشکر میکنم. امیدوارم لیاقت این همه محبت را داشته باشم. آرزو میکنم سلامت را به دست بیاورم تا توفیق خدمتی بیبشتر پیدا کنم. - تختی در کجای کارهای شما قرار میگیرد. آیا نوعی احساس عاطفی نسبت به تختی دارید؟ این را از این لحاظ میگویم که شما برای مردم به نوعی قرینه تختی در عرصه هنر هستید. آیا این باعث یک احساس نزدیکی بین شما و تختی نیست؟ چه چیزی باعث میشود سراغ تختی بروید؟دلایلش کاملا مشخص است. من همیشه خواستهام مواردی را که برای سینما بکر است ارائه دهم. تحقیقا کشتی اصیلترین ورزش ماست. به همین دلیل اگر بخواهیم یک فیلم ورزشی بسازیم، درباره کشتی خواهد بود. سمبل کشتی هم در روزگار معاصر ما تختی است. پس به طور طبیعی چنین فیلمی باید زندگی تختی را به تصویر بکشد. در زمینههای دیگر مثل خوشنویسی و موسیقی ایرانی هم کار شده است اما جای خالی ورزش هنوز باقی است.کشتی علاوه بر این که مظهر ورزش ملی ماست نماد فتوت و جوانمردی هم هست که در فیلم به آن هم میشود پرداخت. اگر خاطرتان باشد من درباره فرهنگ عامیانه تصویری هم صحبت کرده بود. خوشبختانه ما از نظر ادبیات عامیانه بسیار قوی هستیم، اما متأسفانه تصویر فرهنگی عامیانه را در دوران قدیم، خیلی کم داریم. این در واقع یک نوع ادای دین است. یعنی نقاشیهایی که باید میبود و حالا نیست ما از طریق سینما ایجاد میکنیم. یعنی تصویر فولکلوریک مثل کلام فولکلوریک. - شما در حقیقت دارید نوعی فرهنگ تصویری برای فرهنگ ایرانی درست میکنید و از نظر بیان سینمایی فاصله نقاشی قهوهخانهای و تصویر سینمایی را پر میکنید.به هر حال وقتی بخواهید پا به زمانی بگذارید، بیشترین چیزی که جلب توجه میکند، تصویر آن دوره است. شما در هر کتاب تاریخی هم که نگاه کنید، تصاویری هر چند تخیلی برای ارائه فضای متناسب برای خواننده میکشند. وقتی میخواهید سینمای اصیلی را ارائه دهید باید از نقوش و رنگ هایی که قبلا بوده الهام بگیرید. من از اولین کارهایم کوشش کردهام که جای خالی تصاویر عامیانه را پر کنم و در کنار آن، بیانی سینمایی برای قصههای ایرانی بیابم. - اما تختی نسبت به موضوعاتی که پیش از این به آنها پرداختهای معاصرتر است.موضوع فیلم، کل شیوه بیانی و تصویری را تحت تأثیر قرار میدهد. موضوع فیلم فرهنگ فتوت و جوانمردی است که بخشهای عمدهای از آن هم به صورت فرهنگ شفاهی وجود دارد؛ یعنی کمبودهای تصویر را ادبا و شعرای ما به شکل شفاهی شرح دادهاند. حتی شرح دادهاند که وقتی پهلوانی سوار درشکه میشده چه کار میکرده، چه میپوشیده، از زمان راه افتادنش از خانه تا وقت نبردش را کلمه به کلمه شرح دادهاند. شرح تصاویر وجود دارد اما خود تصاویر نه. حالا میخواهم با تختی این تصاویر را ثبت کنم. تختی به دلیل شخصیت ویژه و صفا و نزدیکیاش با مردم، فیلم عامتری خواهد بود. - با توجه به این که خیل عظیمی از مخاطبین شما به نوعی بریده از گذشته هستند، ارتباط و درک سینمای شما برای آنها و به ویژه جوانان تا حدی دشوار است. این عدم برقراری ارتباط را چگونه توجیه میکنید؟من فکر میکنم ما وظیفه داریم حرفهایمان را به زبانی بگوییم که این ارتباط برقرار شود. طبیعتا همه ما از محیط تأثیرپذیر هستیم. من هم حال و هوایی را که شما میگویید حس میکنم. به همین دلیل است که میگویم اگر آن فرهنگ شفاهی شرح تصاویر عینا بخواهد منتقل شود اصلا ارتباط برقرار نکند. حالا مهم این است که با چه شیوه و تمهیدی اینها را برای جوان امروز ارائه داد. - اکثر شخصیتهای سینمایی شما آدمهای تک افتاده، منزوی و از زمانه بریدهای هستند که با زمان خود مشکل داشتهاند. در زمان خود غریب بودهاند. حالا در آستانه سفر، خودتان را شبیه قهرمانان آثارتان حس نمیکنید؟در حالت قهرمانی نه؛ چراکه ضعف جسمانی دارم. خودم را سپردهام به خدا تا چه قسمت باشد. - متأسفانه تا به حال به شکل آکادمیک و رسمی از اطلاعات شما استفاه نشده است. انشاءالله بعد از بازگشت از سفر و کسب سلامتی آیا قصد ندارید در کنار ساخت طرحهای سینمایی، برنامهای برای انتقال دانستنیهایتان به جوانها ترتیب دهید؟انشاءالله. فکر میکنم این یک وظیفه است؛ البته تا به حال سعی کردهام در مصاحبهها یا سخنرانیها، مطالب را به گونهای که به درد بخور باشد انتقال دهم. اما کار من یک ویژگیهای مشخصی هم دارد که شاید قابل تعمیم نباشد. اما فکر میکنم حالا بعد از حدود سی سال کار، بشود کارهایم را به نوعی طبقه بندی کرد. من وقتی میگویم تمام تلاشم این است که فرش ببافم، منظورم مشخص است. یعنی زبان سینمای ایرانی یک زبان ترجمه شده نباشد. همان طور که فرشهایش فرشهای تقلیدی نیست. - بسیاری از هنرمندان و فیلمسازان سعی کردهاند از ادبیات ایرانی در سینما استفاده کنند. اما این تلفیق سینما و ادبیات معمولا با اقبال عمومی روبهرو نشده است. به نظر من، تنها کسی که در ایران توانسته این تلفیق را به شکلی استادانه انجام دهد شما هستید. چه راز و رمزی وجود دارد که کار شما موفق میشود و کار دیگران ناموفق؟برگردان ادبیات به سینما کار سادهای نیست؛ من برای مثال از طوقی نام میبرم. تمام عواملی که در ویس و رامین وجود دارد در این فیلم هم هست. بیان سینمایی طوقی بیانی است که در ارتباط مستقیم با ادبیات کهن است. اما این بیان را باید به درام امروزی نزدیک کرد. برای انتهای پیام کار هم باید درام قدیم را شناخت و هم درام جدید را. من دنبال یک بیان خودی بودم طبعا وقتی آدم شروع به این بیان میکند با لکنت روبهروست. اما به مروز زمان، روش مناسبی برای این کار مییابد. این طور نیست که در یک جمله آدم دستورالعملی بدهد که چطور باید ادبیات کهن و سینما را به هم پیوند داد. باید نسبت به درام، سینما و حس و حال آدمها شناخت و آگاهی داشت تابتوان یک متن ادبی رابه یک اثر خوب سینمایی تبدیل کرد.ایسنااخبار مرتبط :ماجرای جالب ازدواج مادر لیلا حاتمی با پدرش علی حاتمی ! + عکسعکس بسیار کمیاب از لیلا حاتمی و شادروان علی حاتمی ماجرای آرزوی محقق نشده "علی حاتمی"
جمعه 23 مرداد 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]
صفحات پیشنهادی
آخرین گفتوگوی علی حاتمی |اخبار ایران و جهان
آخرین گفتوگوی علی حاتمی کد خبر ۵۲۴۱۲۹ تاریخ انتشار ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۷ - 14 August 2015 امروز جمعه 23 مرداد مصادف است با زادروز زندهیاد علی حاتمی کارگردان بیمانند و صاحب میراث سینمای ایران فیلمسازی که در 71 سال پیش و در چنین روزی در خیابان شاپور تهران به دنیا آمد و در 1آخرین گفتوگوی علی حاتمی + عکس
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۴ امروز جمعه 23 مرداد مصادف است با زادروز زندهیاد علی حاتمی کارگردان بیمانند و صاحب میراث سینمای ایران فیلمسازی که در 71 سال پیش و در چنین روزی در خیابان شاپور تهران به دنیا آمد و در 14 آذر 1375 دیده از جهان فرو بست و مرگ زودهنگامش دریچه دوربین را بهبهزاد فراهانی دبیر جشنواره «سینما مدرسه»: بهترین کارگردانهای ایران از سینمای کودک برخاستهاند
بهزاد فراهانی دبیر جشنواره سینما مدرسه بهترین کارگردانهای ایران از سینمای کودک برخاستهاندبهزاد فراهانی دبیر جشنواره سینما مدرسه در پاسخ به این سؤال که آیا علت افت سینمای کودک کمکاری و بیتوجهی فیلمسازان است گفت بهترین کارگردانهای سینمای ایران همچون بیضایی تقوایی کیارسآخرین گفتو گوی علی حاتمی: خودم را سپردهام به خدا تا چه قسمت باشد
آخرین گفتو گوی علی حاتمی خودم را سپردهام به خدا تا چه قسمت باشد فرهنگ > سینما - علی حاتمی در آخرین گفتوگوی خود در سال 1374 از برنامههای خود در سینما و تلاشش برای ادامه ماوا گفته بود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در نظرخواهی که به تازگی با پرسش سازنده بهترین فیلکانون کارگردانان سینمای ایران در دفاع از «رستاخیز» بیانیه داد
کانون کارگردانان سینمای ایران در دفاع از رستاخیز بیانیه دادکانون کارگردانان سینمایی ایران در بیانیهای خطاب به وزیر ارشاد نوشت جفایى که بعد از طى همه حدود قانونى و شرعى و عرفى بر فیلم دینى و شاخصى چون رستاخیز رفت بیش از هر چیز نشان از مصلحت جویى محافظه کارانه و عدم پایدارى و تعهبیسوادی کارگردانان، مشکل سینمای ایران است
بیسوادی کارگردانان مشکل سینمای ایران است کسانی که در سینمای ایران کارهای حاشیهای دارند یک دفعه بدون هیچ گزینشی کارگردان میشوند حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در این روزها کمتر کسی را میتوان یافت که در مورد سینمای ایران جملات امیدوارکننده بگبیانیه کانون کارگردانان سینمای ایران در دفاع از «رستاخیز»
انتقاد از رفتار محافظه کارانه بیانیه کانون کارگردانان سینمای ایران در دفاع از رستاخیز کانون کارگردانان سینمایی ایران در بیانیهای خطاب به وزیر ارشاد نوشت جفایى که بعد از طى همه حدود قانونى و شرعى و عرفى بر فیلم دینى و شاخصى چون رستاخیز رفت بیش از هر چیز به گزارش سرویس فرعلی حاتمی؛ سعدی سینمای ایران
گروه سینما و تلویزیون علی حاتمی سال 1323 در تهران متولد شد مادر وی خانه دار و پدرش صفحه آرای یک چاپخانه بود شوق نمایشنامه نویسی پای او را به تماشاخانه های لاله زار باز کرد وی در آن جا شیفته ی بازی هنرمندانه ی جعفر توکل شد و آرزو کرد روزی برسد که توکل در نمایشی به کارگردانی اگرانترین بازیگر زن سینمای ایران کیست؟
گرانترین بازیگر زن سینمای ایران کیست لیلا اوتادی متولد 14 مرداد ماه 1362 دارای مدرک کارشناسی معماری داخلی از دانشگاه تهران است وی با فیلم چشمان سیاه ساخته ایرج قادری بازیگری را آغاز کرد به گزارش فرهنگ نیوز طبق خبرهای موثق اوتادی برای بازی در "پیتزا مخلوط" که حسنمایش «ستار خان» علی حاتمی در خانه هنرمندان
یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۵ فیلم ستارخان به کارگردانی علی حاتمی و بازیگری علی نصیریان عنایت بخشی و عزتالله انتظامی در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در میآید به گزارش ایسنا همزمان با سالگرد نهضت انقلاب مشروطه یکصد و پانزدهمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنهیچگاه ایران را ترک نمی کنم / سینمای ما عشق بود
ناصر ملکمطیعی در مراسم تولد پرویز بهرام هیچگاه ایران را ترک نمی کنم سینمای ما عشق بود خبرگزاری پانا ناصر ملکمطیعی بازیگر سینمای ایران با حضور در مراسم تولد پرویز بهرام دوبلور پیشکسوت درباره سینمای ایران و خودش سخن گفت ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۱ مرداد ساعت 13 06 به گزارش سرویس فرهنگی پموزه سینمای ایران شنبه تعطیل است
سهشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸ ۲۹ موزه سینمای ایران شنبه تعطیل است به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا مجموعه موزه در روز شنبه مورخ 17 مرداد ماه 1394 از ساعت 16 تعطیل است به اطلاع علاقمندان موزه سینمای ایران می رساند که این مجموعه شامل تالارهای موزه سینما فردوس و سینما توگراف در روز شچرخدنده سینمای ایران فیلمسازان را له میکند
گفتوگو با فرزاد موتمن کارگردان سینما چرخدنده سینمای ایران فیلمسازان را له میکند موتمن جدا از این که فیلمساز خوبی است اطلاعات و دانش مثالزدنی درباره ادبیات و سینمای جهان دارد و میتوانیم ساعتها بنشینیم و از فیلمها و کتابهایی که دیده و خواندهایم با او حرف بزنیم و لذتی اشما نظر بدهید/ بهترین فیلمهای سینمایی بعد از انقلاب را کدام کارگردان ساخته است؟
شما نظر بدهید بهترین فیلمهای سینمایی بعد از انقلاب را کدام کارگردان ساخته است فرهنگ > سینما - سینمای ایران در سالهای بعد از انقلاب میزبان نسلهای مختلف فیلمسازان بوده است پرسش اینجاست که مجموعه آثار کدامیک از آنان توانسته به محبوبیت بیشتری دست پیدا کند به گزارشآنا نعمتی بازیگر زن سینمای ایران+عکس
آنا نعمتی بازیگر زن ایرانی آنا نعمتیبرترینهااخبار مرتبط عکس های آنا نعمتی و دختـــــــرشعکس جدید آنا نعمتی در کنار خواهر برادر و دخترشجدید ترین عکس های آناهیتا نعمتی بازیگر زن سینما تصاویر چهارشنبه 7 مردا&يك بازيگر سينما: فيلمهاي ساخته شده عليه ايران پوچ و بيمحتوا هستند
يك بازيگر سينما فيلمهاي ساخته شده عليه ايران پوچ و بيمحتوا هستند ارژنگ اميرفضلي با بيان اينكه فيلمهايي كه عليه ايران ساخته ميشود كاملاً پوچ و بيمحتوا هستند گفت فيلمهاي مانند 300 و آرگو آنقدر مضحك و بيارزش بوده كه خيليها آن را نگاه نكردهاند ارژنگ اميرفضلي بهیأت انتخاب بخش سینمای ایران جشنواره فیلم نوجوان معرفی شدند
هیأت انتخاب بخش سینمای ایران جشنواره فیلم نوجوان معرفی شدنداز سوی علیرضا شجاع نوری دبیر جشنواره اعضای هیات انتخاب بخش مسابقه سینمای ایران بیست و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم های نوجوانان معرفی شد به گزارش خبرگزاری فارس پوران درخشنده امیرشهاب رضویان و التفات شکری آذر به عنوان-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها