محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846022102
آخرین گفتو گوی علی حاتمی: خودم را سپردهام به خدا تا چه قسمت باشد
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
آخرین گفتو گوی علی حاتمی: خودم را سپردهام به خدا تا چه قسمت باشد فرهنگ > سینما - علی حاتمی در آخرین گفتوگوی خود در سال 1374 از برنامههای خود در سینما و تلاشش برای ادامه ماوا گفته بود.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در نظرخواهی که به تازگی با پرسش سازنده بهترین فیلمهای بعد از انقلاب صورت گرفته بود، علی حاتمی یکی از فیلمسازانی بود که نامش چندین و چند بار تکرار شد و این نشان میداد که با وجود گذشت نزدیک 20 سال از درگذشت این سینماگر یاد او در میان دوستدارانش زنده است. براساس نوشته «ایسنا» جمعه، 23 مرداد مصادف است با زادروز زندهیاد علی حاتمی، کارگردان بیمانند و صاحب میراث سینمای ایران؛ فیلمسازی که در 71 سال پیش و در چنین روزی در خیابان شاپور تهران به دنیا آمد و در 14 آذر 1375 دیده از جهان فرو بست و مرگ زودهنگامش دریچه دوربین را به بخشی از تاریخ ایران بست و سینمای ایران را از شنیدن دیالوگهای شیرین، یکه و شعر گونهاش محروم کرد. به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، این کارگردان در آخرین روزهای زمستان سال 74 پیش از سفر به خارج از کشور، جهت پیگیری درمانش مقابل مصطفی شایسته و امید روحانی نشست و در گفتوگویی از راز ماندگاری سینمایش، بیماری و «جهان پهلوان» سخن گفت که بعد از درگذشتش به عنوان آخرین مصاحبه او در گزارش فیلم منتشر شد. - این روزها مثل اینکه در تدارک سفر هستید؟ این سفر اگر خدا بخواهد برای معالجه است. پس از انجام مراحل مقدماتی فیلم تختی بنا بود که محلههای قدیمی باغ چالی و خانی آباد را در همان شهرک هزاردستان بسازیم. پس از این که کار به مراحل پایانی رسید، احساس درد شدیدی در ناحیه کمر کردم که آن را به حساب کار زیادی گذاشتم. اما ظاهرا درد مربوط به ناحیه دیگری بود. مشعول مداوا شدم اما بعد از گذشت چند ماه نتیجهای حاصل نشد. حالا پزشکان تصمیم گرفتهاند که معالجات در انگلستان ادامه یابد. به خواست خدا میروم و امیدواریم توفیق این را داشته باشم که سلامت برگردم و طرحهای ناتمام را به اتمام برسانم؛ البته هیچ وقت طرحهای آدم تمام نمیشود. بخشی از طرحها همیشه ناتمام میماند. - شما علاوه بر تختی، چند پروژه بزرگ دیگر را هم آماده کرده بودید. پروژههایی مثل ملکههای برفی و آخرین پیامبر. چرا اول سراغ تختی رفتید؟ بنا به ترتیب زمانی اول تختی را آماده کرده بودم و بعد دو طرح دیگر را. برای ساخت هم به همین دلیل اول سراغ این طرح رفتم. - پس از سفری که به خاطر دلشدگان داشتید، ظاهراً سفر دیگری به خارج از کشور نداشتهاید. بله، من اصولا زیاد اهل سفر نیستم. - چرا؟ سفر که به هنرمند گستردگی دید میدهد. با توجه به شیوه کار شما و استفاده وسیع از رنگ و نور و معماری، به نظر میرسد که باید زیاد مسافرت کنید، اما من حتی شنیده ام از پرواز میترسید! (با خنده) بله میترسم! اما زمانی که به خاطر کار به سفر میروم، این ترس را فراموش میکنم. فکر میکنم سفری هم که در پیش دارم یک سفر کاری است. چون اگر این معالجه صورت نگیرد به هر حال کار فیلمسازی شروع نخواهد شد. - ولی گویا علاوه بر معالجه برای کار هم میروید؟ اگر از معالجهها زودتر نتیجه بگیرم، قصد دارم برای فیلم «تاریخ معاصر» چند مصاحبه با شخصیتهای سیاسی که در خارج از کشور هستند انجام دهم. - بیماری و سفر شما فرصتی بود که ما با یک همایش ملی روبهرو شویم. شاید این برای شما عادی باشد اما برای ما تجربه تازهای بود. نظر خودتان چیست؟ قدرشناسی مردم و مسؤولان برای من عادی بود، اما حضوری اینچنینی را انتظار نداشتم. آدم هیج وقت اندازه خودش را نمیداند. وقتی آدم چنین لطفی را از مردم میبیند، مسئولیتش بیشتر میشود. یعنی اگر تا پیش از این تا حدی کمالگرا بود، طبیعتا از این به بعد سعی میکند مردم را بیشتر در نظر بگیرد. مردم گاهی از لحاظ عاطفی آنقدر ابراز محبت میکنند که احساس میکنم از هر جهت باید خود را منزه و تزکیه کنم تا لیاقت آنها را داشته باشم. - پیامی برای خیل علاقهمندانتان به عنوان یکی از مفاخر ملی ندارید؟ از همه مردم تشکر میکنم. امیدوارم لیاقت این همه محبت را داشته باشم. آرزو میکنم سلامت را به دست بیاورم تا توفیق خدمتی بیبشتر پیدا کنم. - تختی در کجای کارهای شما قرار میگیرد. آیا نوعی احساس عاطفی نسبت به تختی دارید؟ این را از این لحاظ میگویم که شما برای مردم به نوعی قرینه تختی در عرصه هنر هستید. آیا این باعث یک احساس نزدیکی بین شما و تختی نیست؟ چه چیزی باعث میشود سراغ تختی بروید؟ دلایلش کاملا مشخص است. من همیشه خواستهام مواردی را که برای سینما بکر است ارائه دهم. تحقیقا کشتی اصیلترین ورزش ماست. به همین دلیل اگر بخواهیم یک فیلم ورزشی بسازیم، درباره کشتی خواهد بود. سمبل کشتی هم در روزگار معاصر ما تختی است. پس به طور طبیعی چنین فیلمی باید زندگی تختی را به تصویر بکشد. در زمینههای دیگر مثل خوشنویسی و موسیقی ایرانی هم کار شده است اما جای خالی ورزش هنوز باقی است. کشتی علاوه بر این که مظهر ورزش ملی ماست نماد فتوت و جوانمردی هم هست که در فیلم به آن هم میشود پرداخت. اگر خاطرتان باشد من درباره فرهنگ عامیانه تصویری هم صحبت کرده بود. خوشبختانه ما از نظر ادبیات عامیانه بسیار قوی هستیم، اما متأسفانه تصویر فرهنگی عامیانه را در دوران قدیم، خیلی کم داریم. این در واقع یک نوع ادای دین است. یعنی نقاشیهایی که باید میبود و حالا نیست ما از طریق سینما ایجاد میکنیم. یعنی تصویر فولکلوریک مثل کلام فولکلوریک. - شما در حقیقت دارید نوعی فرهنگ تصویری برای فرهنگ ایرانی درست میکنید و از نظر بیان سینمایی فاصله نقاشی قهوهخانهای و تصویر سینمایی را پر میکنید. به هر حال وقتی بخواهید پا به زمانی بگذارید، بیشترین چیزی که جلب توجه میکند، تصویر آن دوره است. شما در هر کتاب تاریخی هم که نگاه کنید، تصاویری هر چند تخیلی برای ارائه فضای متناسب برای خواننده میکشند. وقتی میخواهید سینمای اصیلی را ارائه دهید باید از نقوش و رنگ هایی که قبلا بوده الهام بگیرید. من از اولین کارهایم کوشش کردهام که جای خالی تصاویر عامیانه را پر کنم و در کنار آن، بیانی سینمایی برای قصههای ایرانی بیابم. - اما تختی نسبت به موضوعاتی که پیش از این به آنها پرداختهای معاصرتر است. موضوع فیلم، کل شیوه بیانی و تصویری را تحت تأثیر قرار میدهد. موضوع فیلم فرهنگ فتوت و جوانمردی است که بخشهای عمدهای از آن هم به صورت فرهنگ شفاهی وجود دارد؛ یعنی کمبودهای تصویر را ادبا و شعرای ما به شکل شفاهی شرح دادهاند. حتی شرح دادهاند که وقتی پهلوانی سوار درشکه میشده چه کار میکرده، چه میپوشیده، از زمان راه افتادنش از خانه تا وقت نبردش را کلمه به کلمه شرح دادهاند. شرح تصاویر وجود دارد اما خود تصاویر نه. حالا میخواهم با تختی این تصاویر را ثبت کنم. تختی به دلیل شخصیت ویژه و صفا و نزدیکیاش با مردم، فیلم عامتری خواهد بود. - با توجه به این که خیل عظیمی از مخاطبین شما به نوعی بریده از گذشته هستند، ارتباط و درک سینمای شما برای آنها و به ویژه جوانان تا حدی دشوار است. این عدم برقراری ارتباط را چگونه توجیه میکنید؟ من فکر میکنم ما وظیفه داریم حرفهایمان را به زبانی بگوییم که این ارتباط برقرار شود. طبیعتا همه ما از محیط تأثیرپذیر هستیم. من هم حال و هوایی را که شما میگویید حس میکنم. به همین دلیل است که میگویم اگر آن فرهنگ شفاهی شرح تصاویر عینا بخواهد منتقل شود اصلا ارتباط برقرار نکند. حالا مهم این است که با چه شیوه و تمهیدی اینها را برای جوان امروز ارائه داد. - اکثر شخصیتهای سینمایی شما آدمهای تک افتاده، منزوی و از زمانه بریدهای هستند که با زمان خود مشکل داشتهاند. در زمان خود غریب بودهاند. حالا در آستانه سفر، خودتان را شبیه قهرمانان آثارتان حس نمیکنید؟ در حالت قهرمانی نه؛ چراکه ضعف جسمانی دارم. خودم را سپردهام به خدا تا چه قسمت باشد. - متأسفانه تا به حال به شکل آکادمیک و رسمی از اطلاعات شما استفاه نشده است. انشاءالله بعد از بازگشت از سفر و کسب سلامتی آیا قصد ندارید در کنار ساخت طرحهای سینمایی، برنامهای برای انتقال دانستنیهایتان به جوانها ترتیب دهید؟ انشاءالله. فکر میکنم این یک وظیفه است؛ البته تا به حال سعی کردهام در مصاحبهها یا سخنرانیها، مطالب را به گونهای که به درد بخور باشد انتقال دهم. اما کار من یک ویژگیهای مشخصی هم دارد که شاید قابل تعمیم نباشد. اما فکر میکنم حالا بعد از حدود سی سال کار، بشود کارهایم را به نوعی طبقه بندی کرد. من وقتی میگویم تمام تلاشم این است که فرش ببافم، منظورم مشخص است. یعنی زبان سینمای ایرانی یک زبان ترجمه شده نباشد. همان طور که فرشهایش فرشهای تقلیدی نیست. - بسیاری از هنرمندان و فیلمسازان سعی کردهاند از ادبیات ایرانی در سینما استفاده کنند. اما این تلفیق سینما و ادبیات معمولا با اقبال عمومی روبهرو نشده است. به نظر من، تنها کسی که در ایران توانسته این تلفیق را به شکلی استادانه انجام دهد شما هستید. چه راز و رمزی وجود دارد که کار شما موفق میشود و کار دیگران ناموفق؟ برگردان ادبیات به سینما کار سادهای نیست؛ من برای مثال از طوقی نام میبرم. تمام عواملی که در ویس و رامین وجود دارد در این فیلم هم هست. بیان سینمایی طوقی بیانی است که در ارتباط مستقیم با ادبیات کهن است. اما این بیان را باید به درام امروزی نزدیک کرد. برای انتهای پیام کار هم باید درام قدیم را شناخت و هم درام جدید را. من دنبال یک بیان خودی بودم طبعا وقتی آدم شروع به این بیان میکند با لکنت روبهروست. اما به مروز زمان، روش مناسبی برای این کار مییابد. این طور نیست که در یک جمله آدم دستورالعملی بدهد که چطور باید ادبیات کهن و سینما را به هم پیوند داد. باید نسبت به درام، سینما و حس و حال آدمها شناخت و آگاهی داشت تابتوان یک متن ادبی رابه یک اثر خوب سینمایی تبدیل کرد. 5858
کلید واژه ها: بازیگران سینمای جهان - سینمای جهان -
جمعه 23 مرداد 1394 - 10:33:38
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]
صفحات پیشنهادی
آخرین گفتوگوی علی حاتمی + عکس
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۴ امروز جمعه 23 مرداد مصادف است با زادروز زندهیاد علی حاتمی کارگردان بیمانند و صاحب میراث سینمای ایران فیلمسازی که در 71 سال پیش و در چنین روزی در خیابان شاپور تهران به دنیا آمد و در 14 آذر 1375 دیده از جهان فرو بست و مرگ زودهنگامش دریچه دوربین را بهسیدعلی کاظمی در گفتوگوی مشروح با فارس: آیا مفهوم حقوق بشر جهانشمول است/ کرامت انسانی یا غریزه انسان، کدام حق
سیدعلی کاظمی در گفتوگوی مشروح با فارس آیا مفهوم حقوق بشر جهانشمول است کرامت انسانی یا غریزه انسان کدام حق استمدیرکل اسناد و امور مترجمان قوه قضائیه گفت واقعیت این است که حقوق بشر بینالمللی و غربی ابزار سیاسی در دست برخی دولتهاست و آنها خود تعیین میکنند کجا حقوق مردم را رعحافظ ممتاز قرآن در گفتوگوی مشروح با فارس مطرح کرد حفظ 9 جزء قرآن در 2 ماه/ آخرین روز 12 صفحه حفظ کردم
حافظ ممتاز قرآن در گفتوگوی مشروح با فارس مطرح کردحفظ 9 جزء قرآن در 2 ماه آخرین روز 12 صفحه حفظ کردمنخستین روز حضور در جلسه قرآن آنقدر برایش جذاب بود که از همان کودکی به حفظ قرآن علاقهمند شد تا اینکه به دلیل علاقه فراوان به حفظ کل 20 جزء اول قرآن را در مدت 3 سال و اواخر 10 جزءدر گفتوگو با فارس مظلومی: «سیگنال موجود است» به شبکه نمایش خانگی رسید/ تعداد قسمتها کمتر شده است
در گفتوگو با فارسمظلومی سیگنال موجود است به شبکه نمایش خانگی رسید تعداد قسمتها کمتر شده استکارگردان مجموعه تلویزیونی سیگنال موجود است گفت بنا بر توافقی که بین تهیه کننده و مدیران شبکه سه صورت گرفته است تصمیم بر آن شده تا سریال سیگنال موجود است از شبکه نمایش خانگی پخش شود مهدر گفتوگوی فارس با سرپرست دانشگاه فرهنگیان: جزئیات برگزاری دوره یکساله پذیرفتهشدگان آزمون استخدامی آموزش و
در گفتوگوی فارس با سرپرست دانشگاه فرهنگیان جزئیات برگزاری دوره یکساله پذیرفتهشدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان اعلام شدسرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت تمام برنامهریزیها برای آموزش یکساله پذیرفتهشدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش انجام شده است محمود مهرمحپشت صحنه گفتوگوی تلویزیونی رییسجمهور
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۵۲ حسن عابدینی که شامگاه یکشنبه با رییسجمهور گفتوگوی زنده تلویزیونی داشت به این نکته اشاره کرد که پیش از انجام این مصاحبه دربارهی ارائهی پرسشها هماهنگی قبلی انجام نشده بود این مجری کارشناس برنامههای سیاسی در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون وحجتالاسلام غلامی در گفتوگوی مشروح با فارس: مبلغان اسلام رحمانی، روشنفکران غربزده هستند/ اسلام رحمانی یعنی د
حجتالاسلام غلامی در گفتوگوی مشروح با فارس مبلغان اسلام رحمانی روشنفکران غربزده هستند اسلام رحمانی یعنی دین منهای شریعترییس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا گفت بهترین تعبیر برای اسلام رحمانی همان تعبیر امام راحل یعنی اسلام آمریکایی است که با قواعد باطل غرب اومانیستی کتجربه گفتو گوی زنده با رئیس جمهور چطور بود؟ / ندا سپانلو از یک مصاحبه کمحاشیه گفت
تجربه گفتو گوی زنده با رئیس جمهور چطور بود ندا سپانلو از یک مصاحبه کمحاشیه گفت فرهنگ > سینما - ایسنا نوشت ندا سپانلو که شامگاه دوشنبه به عنوان یکی از مجری کارشناسان گفتوگوی تلویزیونی مقابل رییسجمهور نشسته بود از جوابهای دکتر روحانی در قبال پگفتوگوی فارس با فرزند مرحوم حسین پناهی ماجرای رفتار حسین پناهی در زلزله بم/ او یک روستازاده حیران بود/ بسیاری
گفتوگوی فارس با فرزند مرحوم حسین پناهیماجرای رفتار حسین پناهی در زلزله بم او یک روستازاده حیران بود بسیاری از متنهای منتشرشده برای حسین پناهی نیستآنا پناهی فرزند زنده یاد حسین پناهی درباره برخی خصوصیات رفتاری پدرش سخنانی را مطرح کرد و از انتشار برخی مطالب در فضای مجازی گلایهباقریان در گفتوگو با فارس: از شایعه خداحافظی نویدکیا تا دوای درد پرسپولیس/روی چه حسابی میگویند سازمان لیگ حا
باقریان در گفتوگو با فارس از شایعه خداحافظی نویدکیا تا دوای درد پرسپولیس روی چه حسابی میگویند سازمان لیگ حامی اصفهانیهاستمدیرعامل سپاهان گفت پرسپولیس تیم بزرگی است و مدیرانی احتیاج دارد که چه از لحاظ فوتبالی و چه مدیریتی افراد بزرگی باشند به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فاردر گفتوگوی فارس با دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تشریح شد دلایل اولویت داشتن فرزندان فرهنگیان در آزمون استخ
در گفتوگوی فارس با دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تشریح شددلایل اولویت داشتن فرزندان فرهنگیان در آزمون استخدامی آموزش و پرورشدبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش موضوع اولویت داشتن فرزندان فرهنگیان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش را تشریح کرد مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزشنمایش «ستار خان» علی حاتمی در خانه هنرمندان
یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۵ فیلم ستارخان به کارگردانی علی حاتمی و بازیگری علی نصیریان عنایت بخشی و عزتالله انتظامی در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در میآید به گزارش ایسنا همزمان با سالگرد نهضت انقلاب مشروطه یکصد و پانزدهمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنگفتوگوی فارس با کارگردان تنهایی لیلا لطیفی: شعیبی نبود؛ «تنهایی لیلا» را نمی ساختم/ لیلا پاکی را خو
گفتوگوی فارس با کارگردان تنهایی لیلالطیفی شعیبی نبود تنهایی لیلا را نمی ساختم لیلا پاکی را خواستگاری میکندمحمدحسین لطیفی گفت اگر بهروز شعیبی در نقش محمد سریال تنهایی لیلا بازی نمیکرد شاید من از کارگردانی این اثر انصراف میدادم چراکه معتقدم بدون حضور او امکان ساخت این سری«ستارخان» و علی حاتمی به خانه هنرمندان میآیند
ستارخان و علی حاتمی به خانه هنرمندان میآیند شناسهٔ خبر 2873000 - یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۳ هنر > سینمای ایران فیلم ستارخان به کارگردانی علی حاتمی و بازیگری علی نصیریان عنایت بخشی و عزتالله انتظامی در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید به گزارش خبرگزاری مگفتوگوی فارس با همسر شهید محمد جمشیدی دستان پینهبسته این کارگر به دستان خدا رسید
گفتوگوی فارس با همسر شهید محمد جمشیدیدستان پینهبسته این کارگر به دستان خدا رسیدهمسر شهید میگوید کارگر روزمزد بود میرفت سرچهار راه و هر کس کارگر نیاز داشت او را میبرد چون همیشه کار نبود بعضی وقتها تا ظهر میایستاد ولی کسی او را برای کار نمیبرد به گزارش خبرگزاری فارس ا«بادیگارد»؛ اولین همکاری شیلاخداداد با حاتمیکیا
بادیگارد اولین همکاری شیلاخداداد با حاتمیکیا دو ماه قبل شیلا خداداد بازیگر سینما و تلویزیون قردادش را برای حضور در پروژه سینمایی بادیگارد به کارگردانی حاتمیکیا ثبت کرده است و از دو هفته دیگر بازی در این فیلم را شروع میکند به گزارش فرهنگ نیوز آخرین خبری که از پروژه سینماسردار جزایری سخنگوی ارشد نیروهای مسلح: ارشاد در تعلیق «رستاخیز» عجله کرد/قمه زنان وابسته به جریان اس
سردار جزایری سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ارشاد در تعلیق رستاخیز عجله کرد قمه زنان وابسته به جریان اسلام انگلیسی بودندسردار جزایری سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در سخنانی بیان کرد که وزارت ارشاد در تعلیق اکران رستاخیز عجله کرد به گزارش خبرگزاری فارس سردار سرتیپ پاسدار سید مسعود جزایری م-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها