محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826736834
چرا این «ننه دلاور» اینقدر بر صحنه است؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
کارگردان «ننه دلاور» معتقد است: افول این روزهای تئاتر ایران به دلیل عزم تصمیمگیران برای اجرا نکردن نمایشنامههای بزرگ خارجی است. افشین زمانی در گفتوگویی با خبرنگار ایسنا دربارهی چگونگی شکلگیری این نمایش توضیح داد: حدود هشت سال پیش با عدهای از بچههای کانون هنری سمندریان گروهی با نام «پاییز 78 » را با هدف اجرای آثار بزرگان تئاتر تشکیل دادیم، حدود شش سال پیش نیز نمایشنامهی «ننه دلاور و فرزندانش» را اجرا کردیم که جوایز بسیاری هم از جشنوارههای مختلف کسب کرد، در واقع اولین گروهی که بعد از انقلاب سراغ این متن رفت ما بودیم و اولین اجرای این متن بعد از انقلاب کار من بوده است. البته آن زمان هم عدهای میگفتند که این متن جذابی نیست و نمیشود اجرایش کرد. وی ادامه داد: یکی از انتقادهایی که این روزها به ما میشود این است که می گویند "چقدر «ننه دلاور» اجرا میشود"! در حالی که شاید در حال حاضر بیش از 100 نمایش «هملت» در انگلستان روی صحنه باشد، باید توجه داشت که این آثار متنهایی بزرگ با رویکردی جهانشمول هستند که حرفهای بزرگی هم برای گفتن دارند. اجرای کامل چنین متنهایی شاید چهار ساعت طول بکشد بنابراین هر کارگردان با رویکرد خاص خودش میتواند شیوهای از اجرا داشته باشد و قسمتی از متن را به اجرا درآورد. افشین زمانی دربارهی رویکردش نسبت به این نمایشنامه نیز گفت: متنهای بزرگ را میتوان با رویکردهای و نگاههای مختلف اجرا کرد و هرکس با تحلیل خاص خودش با این متنها مواجه میشود؛ رویکرد ما نیز نسبت به این متن فانتزی و شاد خواهد بود. وی درخصوص تفاوت این نمایش با اجراهای دیگر از این اثر توضیح داد: این نمایشنامه تا کنون دو بار اجرا شده است؛ یکی نمایش «ننه دلاور،بیرون پشت در» بود که سجاد افشاریان، تنها شخصیت ننه دلاور را وارد نمایشش کرده بود و اساساً نمایشنامهی جدیدی خلق کرده بود. کار دیگری هم که حدود یک سال پیش اجرا شد نگاهش به جنگ بین کاتولیکها و پروتستانها بود. در این اثر ننه دلاور بر خلاف همه که از جنگ فرار میکنند به سمت جایی که جنگ هست میرود تا از شرایط خاص آن به نفع خود استفاده کند و نمایشی که من اجرا خواهم کرد، از زاویهی دید این شخصیت است. افشین زمانی که پیشتر هم اجرایی از این نمایشنامهی برتولت برشت را به صحنهبرده است، دربارهی تفاوت این اثر با کار قبلی خود نیز گفت: در این اجرا حتی یک خط از میزانسن کار قبلی را رعایت نکردهام و کار جدیدی خلق کردهام. این نمایش از نظر میزانسن، تحلیل و نزدیک شدن به کار برشت، ویژگیهای جدیدی دارد. در فضای کارهای برشت، ترانه و موسیقی نقش مهمی دارد. در کار ما هم شعرهایی برای کار سروده شده و آهنگسازی شده است و بازیگرها بطور گروهی این شعرها را میخوانند، البته نمایش موزیکال نخواهد بود اما از موسیقی زنده استفاده میکنیم که روح جذابی به نمایشمان میدهد. او دربارهی تغییراتی که در متن به وجود آورده است اظهار کرد: در اجرای من یک نقش اصلی به نمایش اضافه شده است و ننه دلاور دو دختر دارد. یکی همان دختر اصلی قصه است که لال است و دیگری دختری که مبتلا به سندرم دون است. از آنجا که ننه دلاور شخصیتی درونگرا دارد، من این شخصیت را برای بیان درونیات او تأثیر و گذاری بیشتر بر تماشاگر به قصه اضافه کردهام. زمانی در پاسخ به این پرسش که جذب مخاطب و اطمینان از توجه مخاطب به نام برشت، چه تأثیری در انتخاب این نمایشنامه داشته است گفت: مگر میشود کسی کار هنری کند و به مخاطب فکر نکند؟! اما من به این دلیل خاص این نمایشنامه را انتخاب نکردم. متنها اول از نظر قصه باید مرا جذب کنند و من بعد در شیوهی اجرایی به جذب مخاطب فکر میکنم نه در انتخاب متن. او دربارهی اینکه در انتخاب این متن برای اجرا، تا چه حد به حوادث جهان پیرامون و جنگهای منطقه توجه داشته است توضیح داد: تفکر من هرگز سیاسی نبوده و ضد جنگ بودن این قصه تنها قسمتی از کار است؛ معتقدم کاری در اجرا موفق است که تنها به یک موضوع نپردازد. جنگ و ضد جنگ بودن هم تنها بخشی از ساختمان کلی نمایش من است و نه بیشتر. ما در این متن به خانواده ننه دلاور پرداختهایم و جنگ وسیلهای شده است تا ما یک خانواده را در شرایط بحرانی نشان بدهیم. افشین زمانی با اشاره به اینکه تئاتر ایران در این سالها افول کرده است و علت آن تصمیم تصمیمگیران برای کمتر اجرا شدن نمایشنامههای خارجی است، در پایان گفتوگو ضمن تقدیر از بهزاد بختیاری، آهنگساز این نمایش، کار او را بینظیر توصیف کرد و افزود: همهی تلاشمان را کردهایم که نمایشی تمام عیار داشته باشیم. تماشاگر در این نمایش با شخصیتها همدل میشود، با آنها میخندد و حتی گریه میکند و من سعی کردهام همهی این حالات را در این نمایش درام داشته باشم. به گزارش ایسنا، نمایش «ننه دلاور» از یکشنبه 18 مردادماه ساعت 20 و 30 دقیقه در سالن استاد انتظامی خانهی هنرمندان به روی صحنه خواهد رفت. این نمایش در مجموع 18 شخصیت دارد که تینا بخشی، سهیل ساعی، یلدا عباسی، پانتهآ مرزبانیان، معصومه عزیزمحمدی، سهیل محزون، مریم توکلی، قاسم محبی، هومن رستگار، مهدی بزرگزاده، امیر ستوده، شهروز شبستری، محمد ابوحمزه و وحید کلیایی، به ایفای این نقشها میپردازند. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]
صفحات پیشنهادی
نمایش «ننهدلاور و فرزندانش» در نمایشخانه استاد عزتالله انتظامی
نمایش ننهدلاور و فرزندانش در نمایشخانه استاد عزتالله انتظامی نمایش ننهدلاور و فرزندانش اثر برتولت برشت به کارگردانی افشین زمانی از 18 مرداد ماه در نمایشخانه استاد عزتالله انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه میرود به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاربهزاد فراهانی چراغ پیوند خونی را روشن کرد/ نمایش «پیوند خونی» به یاد مصطفی عبدالهی روی صحنه رفت
بهزاد فراهانی چراغ پیوند خونی را روشن کرد نمایش پیوند خونی به یاد مصطفی عبدالهی روی صحنه رفت فرهنگ > تئاتر - اجرای نمایش پیوند خونی به کارگردانی هوشمند هنرکار با سخنان بهزاد فرهانی و به یاد مصطفی عبداللهی آغاز شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین دوشنبه عصر پنجم مرآغاز اجرای «ننه دلاور»/ «مرده های بیکفن و دفن» بازیگر گرفت
دو خبر از تئاتر آغاز اجرای ننه دلاور مرده های بیکفن و دفن بازیگر گرفت شناسهٔ خبر 2873125 - یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۰ هنر > تئاتر آغاز اجرای نمایش ننه دلاور و فرزندانش از ۱۸ مردادماه و پیوستن علی شادمان به گروه بازیگران نمایش مرده های بی کفن و دفن دو خبر از تئاترچرا پورمحمدی اینقدر دیر در باره پرونده ۳۰۰۰میلیاردی و نقش مشایی حرف زد؟
چرا پورمحمدی اینقدر دیر در باره پرونده ۳۰۰۰میلیاردی و نقش مشایی حرف زد تاریخ انتشار پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹ ۱۶ شرق نوشت خبر فساد سههزار میلیارد تومانی به یکباره مثل توپ صدا کرد مردم هنوز مثل امروز به اعداد و ارقام میلیاردی خو نکرده بودند و عدد فساد برایشان بیدرخشش ستاره ای که نشان داد چرا کروش رویش اینقدر حساب می کرد
درخشش ستاره ای که نشان داد چرا کروش رویش اینقدر حساب می کرد ورزش > لیگ برتر - جواد نکونام در اولین بازی خود برای سایپا گل زد و این گل را به روح دو خبرنگاری که در سانحه هوایی جان شان را از دست دادند تقدیم کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین کاپیتان سابق تیم ملی در دومیچرا پورمحمدی اینقدر دیر در باره پرونده 3000میلیاردی و نقش مشایی حرف زد؟
چرا پورمحمدی اینقدر دیر در باره پرونده 3000میلیاردی و نقش مشایی حرف زد جامعه > قضایی - روزنامه شرق نوشت خبر فساد سههزار میلیارد تومانی به یکباره مثل توپ صدا کرد مردم هنوز مثل امروز به اعداد و ارقام میلیاردی خو نکرده بودند و عدد فساد برایشان بینهاجواب امکانات ندادن به تیم ملی و مربی پرتغالی این است/کروش:من دیگر چرا خودم را اینقدر خسته کنم؟
جواب امکانات ندادن به تیم ملی و مربی پرتغالی این است کروش من دیگر چرا خودم را اینقدر خسته کنم ورزش > فوتبال ملی - کارلوس کروش این روزها در فوتبال ایران کمرنگ شده است داریوش سعیدی - خبرگزاری خبرآنلاین در هیچ برهه ای او اینقدر در فوتبال ایران کمرنگ نبود مرد شماره یکپروژه جدید رابرت دنیرو روی صحنه تئاتر
پروژه جدید رابرت دنیرو روی صحنه تئاتر فرهنگ > تئاتر - رابرت دنیرو سال آینده تئاتر موزیکال داستانی از برانکس را در نیوجرسی به صحنه خواهد برد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین «داستانی از برانکس» اقتباسی از فیلمی با همین عنوان به کارگردانی رابرت دنیرو است ایصدا و سيما در همه صحنهها يار و ياور تيم هستهاي بود
۶ مرداد ۱۳۹۴ ۱۶ ۰ب ظ عراقچي صدا و سيما در همه صحنهها يار و ياور تيم هستهاي بود موج-عضو ارشد تيم مذاکرهکننده هستهاي کشورمان گفت صدا و سيما پوشش بسيار گستردهاي در زمينه موضوع هستهاي داد به گزارش خبرگزاري موج سيدعباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان صبح اچرا برخی زود استاد می شوند؟
چرا برخی زود استاد می شوند تهران - ایرنا - رییس سازمان دارالقرآن الکریم ضمن بیان ویژگی های داوران قرآن گفت کسانی که در بخش آموزش قرآن موفق بودند همیشه خودشان را شاگرد فرض می کنند و ما باید همیشه احساس نقص و کمبود کنیم ولی بعضی اوقات نقص ما این است که زود استاد می شویم به گزارچرا پیامبر(ص) قاتل حضرت حمزه(ع) را طرد نمود
چرا پیامبر ص قاتل حضرت حمزه ع را طرد نمود در مورد وحشی قاتل حضرت حمزه آمده است که وقتی توبه کرده و اسلام آورد پیامبر او را پذیرفتند امّا به او فرمودند که برو و جلوی چشم من نباش آیا این سخن از پیامبری که آن همه رحمت داشت پذیرفتنی است به گزارش فرهنگ نیوز وحشی کسی بود که وحبار دیگر «جنگ نسبها میرسد» روی صحنه رفت
بار دیگر جنگ نسبها میرسد روی صحنه رفت نمایش جنگ نسبها میرسد به کارگردانی بهرام سرورینژاد برای بار دوم در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه رفت بهرام سرورینژاد کارگردان جنگ نسبها میرسد در پیرامون داستان این نمایش در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی بتئاتری با محوریت بهرام بیضایی به صحنه میرود
سهشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۲ محمد مساوات نمایش بیضایی را با تأکید بر فرهنگ بیضایی در جشنواره نمایشهای آیینی-سنتی به صحنه میبرد این کارگردان جوان تئاتر در گفتوگویی با خبرنگار تئاتر ایسنا درباره نمایش بیضایی که خود آن را نوشته است و ارتباط آن با بهرام بیضایی کارگردان سینماچرا بیشتر یاران امام زمان(عج) مرد هستند؟
چرا بیشتر یاران امام زمان عج مرد هستند هر کس که به حد مرجعیت از لحاظ علمی عملی و تقوا برسد و جامع شرایط باشد و به حدی برسد که بشود از او تقلید کرد نایب امام زمان ع می شود البته روش شناخت مجتهد جامع شرایط را خود مراجع در رساله هایشان نوشته اند به گزارش فرهنگ نیوز برای شناخ«امیر اثنی عشری» و «مهدی امامی» به روی صحنه می روند
در دومین سلسله از برنامه های ساز و آواز امیر اثنی عشری و مهدی امامی به روی صحنه می روند خبرگزاری پانا امیر اثنی عشری و مهدی امامی طی تاریخ ۳۰ مردادماه سال جاری در دومین سلسله از برنامه های ساز و آواز در بنیاد آفرینش های هنری نیاوران به روی صحنه می روند ۱۳۹۴ چهارشنبهرضا یزدانی موسیقی فیلمهای کیمیایی را روی صحنه میبرد
رضا یزدانی موسیقی فیلمهای کیمیایی را روی صحنه میبرد ارکستر سمفونیک به رهبری بهزاد عبدی این روزها درحال تمرین است تا شانزدهم مرداد فیلمهای کیمیایی را اینبار با موسیقی آن دوباره در ذهن مخاطبان زنده کند به گزارش خبرنگار ایلنا ارکستر سمفونیک به رهبری بهزاد عبدی این روزها درحالچرا تیتراژ جدید «خندوانه» پخش نمیشود؟
چرا تیتراژ جدید خندوانه پخش نمیشود فرهنگ > تلویزیون - میزان نوشت بهرام عظیمی که چندی پیش تیتراز برنامه «خندوانه» را ساخت و به این برنامه تلویزیونی تحویل داد به دلیل تاخیری که در پخش این تیتراژ در برنامه خندنوانه پیش آمده به ارائه توضیحاتی پرداخت به-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها