تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837966505
چرا پیامبر(ص) قاتل حضرت حمزه(ع) را طرد نمود
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
چرا پیامبر(ص) قاتل حضرت حمزه(ع) را طرد نمود در مورد وحشی (قاتل حضرت حمزه) آمده است که وقتی توبه کرده و اسلام آورد، پیامبر او را پذیرفتند، امّا به او فرمودند که برو و جلوی چشم من نباش. آیا این سخن از پیامبری که آن همه رحمت داشت پذیرفتنی است؟
به گزارش فرهنگ نیوز، وحشی کسی بود که وحشیانه ترین برخورد را با جنازه عموی پیامبر اسلام (ص) داشت. وی علاوه بر پاره کردن بدن حمزه، به دستور همسر ابوسفیان جگر وی را در آورد. با این حال، پس از اسلام آوردن مشمول عفو پیامبر قرار گرفت و آزاد شد، اما حضرتش فرمود: خودت را از نظرم دور بدار.در مورد این خطاب پیامبر به وحشی، عده ای معتقدند که اسلام آوردن وحشی تظاهر به اسلام بود، برای در امان ماندن از مرگ. از این رو چون به ظاهر اسلام آورد و ایمانش واقعی نبود پیامبر این گونه فرمود.شاید از این رو به وحشی فرمود در جلو چشمانم ظاهر نشو که با هر بار دیدنش به یاد آن جنایت بزرگ افتاده و قلبش جریحه دار می شد. اگر غیر از این بود، دستور به اخراج و تبعید وی می داد، در حالی که چنین نکرد.تفسیر رحمانی تر این سخن آن است که پیامبر خواست با این سخن، وحشی از خجالت و شرمندگی در امان باشد؛ چرا که هر وقت چشمش به چشمان مبارک پیامبر رحمت می افتاد، از جنایتی که در حق آن حضرت مرتکب شد، احساس شرم و خجالت می کرد.پاسخ تفصیلیبرای روشن شدن دلیل این سخن (خودت را از نظرم دور بدار) پیامبر اکرم (ص) در برخورد با وحشی، قاتل جناب حمزه، ضروری است نخست نگاهی هرچند فشرده به شخصیت وحشی و جنایتی که وی مرتکب شد داشته باشیم، آن گاه به تحلیل و بررسی اصل سخن بپردازیم.وحشی کسی بود که وحشیانه ترین برخورد را با جنازه عموی پیامبر اسلام (ص) داشت. وی که به دستور همسر ابوسفیان مأموریت کشتن عموی پیامبر را داشت، می توانست در آن صحنۀ نبرد(جنگ احد) با کشتن حمزه به مأموریتش خاتمه دهد، و تا این جا -اگر چه در لشکر کفر و در مقابل سپاه اسلام می جنگید- کار وی قابل اغماض و چشم پوشی است؛ زیرا که اقتضای جنگ و نبرد کشتن و زخمی نمودن است، اما وحشی، وحشیانه ترین عمل ممکن را نسبت به جنازه بر زمین افتاده یک انسان در صحنه نبرد انجام داد.وی علاوه بر پاره کردن بدن حمزه به دستور همسر ابوسفیان، جگر وی را در آورد. [۱] طبیعی است که پیامبر اکرم(ص) با مشاهده این وضعیت دلش می شکند و ناراحت می شود و این نه به دلیل خویشاوندی میان او و حمزه بوده، بلکه به جهت خدمات درخشانش در حمایت از اسلام و از رسول خدا در مقابل حق ستیزان بود که در این نبرد رسول خدا یکی از فرماندهان رشید و با وفایش را از دست داد. بدیهی است که با مشاهده حمزه در چنین وضعیتی حزن و اندوهش دو چندان خواهد شد.همان گونه که می دانیم، عفو و گذشت یکی از سفارشات مکتب حیات بخش اسلام است که رسولش منادی این ارزش اخلاقی و خود در عمل بدان پای بند بوده. این صفت و ارزش اخلاقی در مورد مردم عادی در همه جای دنیا و در تمام زمان ها کاری شایسته و قابل تحسین است، اما در مورد افراد جانی و درنده خو، به نظر می رسد چندان پسندیده نباشد؛ چرا که ممکن است چنین افرادی در هر لحظه و در هر جا برای مردم جامعه مایۀ تهدید و هراس باشند؛ از همین رو است که پیامبر(ص) دستور قتل وحشى را صادر فرموده بودند و مسلمانان نیز سخت به دنبال اجرای آن بودند که وحشى به طائف گریخت و ساکن آن جا شد.پس از مدتی، هنگامی که نمایندگان مردم طائف به حضور پیامبر (ص) آمدند، او هم همراه ایشان آمد و به حضور رسول خدا(ص) رسید، شهادتین گفت و اسلام آورد. رسول خدا (ص) از او پرسید: تو وحشى هستى؟ گفت: آرى. فرمود: عمویم حمزه را چگونه کشتی؟ او جریان کشتن حضرت حمزه را از آغاز تا انجام شرح داد. پیامبر گریست و قطرات اشک از سیمای نورانیش سرازیر شد، در عین حال وحشی مشمول عفو پیامبر قرار گرفت و آزاد شد، اما حضرتش فرمود: خودت را از نظرم دور بدار. وحشى مى گوید: از آن پس هر گاه پیامبر(ص) را مى دیدم خودم را از او مخفی می کردم. [۲]این سخن پیامبر خطاب به وحشی می تواند از چند زاویه مورد توجه باشد:۱- عده ای معتقدند که اسلام آوردن وحشی تظاهر به اسلام بود، برای در امان ماندن از مرگ. از این رو چون به ظاهر اسلام آورد و ایمانش واقعی نبود پیامبر این گونه فرمود. [۳] روشن است با توجه به روایتی که در ذیل آیه ۱۰۶ سوره توبه در باره «مرجون لامر الله» [۴] آمده، این نظر نمی تواند مورد قبول واقع شود.۲- همچنین می تواند چنین توجیه داشته باشد که هر انسانی در هر مرتبه از کمال معنوی باشد، دارای عواطف انسانی است و طبیعی است که پیامبر اسلام نیز از این قاعده اسثتنا نخواهد بود؛ از این رو، بدون این که او را از حضور در جامعه منع کند، فرمود در جلو چشمانم ظاهر نشو که با هر بار دیدنت به یاد آن جنایت بزرگ افتاده و قلبم جریحه دار خواهد شد. اگر غیر از این بود، دستور به اخراج و تبعید وی می داد، در حالی که چنین نکرد، و این خود بهترین شیوه گذشت است.۳- تفسیر رحمانی تر این سخن آن است که پیامبر خواست با این سخن، وحشی از خجالت و شرمندگی در امان باشد؛ چرا که هر وقت چشمش به چشمان مبارک پیامبر رحمت می افتاد، از جنایتی که در حق آن حضرت مرتکب شد، احساس شرم و خجالت می کرد، معنای سخن رسول خدا این است که برو و به زندگی عادی خویش بپرداز و در صدد جبران گذشته باش.گفتنی است؛ این توجیه نمونه هایی نیز در تاریخ دارد، آن جا که یسع بن حمزه می گوید؛ در مجلس امام رضا(ع) بودم؛ با هم صحبت می کردیم؛ عده زیادى نیز در خدمتش بودند که از مسائل حلال و حرام می پرسیدند؛ در این هنگام مردى بلند قد و گندم گون وارد شد، گفت ای پسر رسول خدا سلام علیکم، من مردى از دوستان و ارادت مندان شما هستم، از مکه مى آیم، پول خود را گم کردم و آن قدر که مرا به وطنم برساند ندارم، اگر صلاح بدانید به من کمک فرمایید تا به شهر خود برسم، در آن جا من داراى ثروتم و خدا مرا از نعمت خویش بهرهمند کرد، وقتى به شهر خود رسیدم آنچه به من عنایت کردهاى از طرف شما صدقه می دهم، من خود نمی توانم از صدقه استفاده کنم.امام فرمود خدا رحمتت کند بنشین، حضرت شروع کرد با مردم به صحبت کردن تا همه متفرق شدند، آن مرد با سلیمان جعفرى و خثیمه و من باقى ماندیم. امام فرمود اجازه می دهید من وارد اندرون شوم. سلیمان عرض کرد خدا شما را موفق کند. امام (ع) وارد اطاق شد و لحظه ای در آن جا بود، بعد در را باز کرد و همان پشت در ایستاد دست خود را خارج نمود، از بالاى در فرمود خراسانى کجا است؟عرض کرد من این جا هستم، فرمود این دویست دینار را بگیر و از آن براى مخارج خویش استفاده کن و به آن تبرک جو، نمی خواهد از طرف من صدقه بدهى، برو که مرا نبینى و من تو را نبینم. آن مرد خارج شد، سلیمان عرض کرد خیلى به او لطف کردید و مورد شفقت خویش قرارش دادید؛ چرا صورت خود را از او پوشاندى، فرمود ترسیدم خوارى سؤال را در چهرهاش مشاهده کنم. کسى که کار بد را شیوع دهد خوار است و هر که پنهان نماید خدایش او را مى آمرزد. [۵]بنابر این، با توجه به مطالب بیان شده، برخورد پیامبر اسلام (ص) با وحشی تعامل رحمانی است، با هر رویکردی که به این موضوع نگاه کنیم!پی نوشت ها:۱- شیخ مفید، الارشاد فی معرفی حجج الله علی العباد، ج ۱، ص ۸۳، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، ۱۴۱۳ق؛ طبرسی، اعلام الوری باعلام الهدی، ج ۱، ص ۱۸۰، اسلامیه، تهران، چاپ سوم، ۱۳۹۰ق؛ بلاذری، انساب الاشراف، ج ۱، ص ۳۲۲، دار الفکر، بیروت، چاپ اول، ۱۴۱۷ق؛ استر آبادی، احمد بن یحیی، آثار احمدی(تاریخ زندگانی پیامبر اسلام و ائمه اطهار)، ص ۱۷۲، ۱۷۳، میراث مکتوب، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۴ش؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج، ۲۰، ص ۵۵، نشر اسلامیه، تهران، بی تا.۲-ر. ک: ابن اثیر، أسد الغابه، ج ۴، ص ۶۶۳، دار الفکر، بیروت، ۱۴۰۹ق؛ واقدی، محمد بن عمر، المغازى، ترجمه، مهدوى دامغانى، محمود، ص ۶۶۱، مرکز نشر دانشگاهى، تهران، چاپ دوم، ۱۳۶۹ش؛ ابن اثیر جزری، الکامل فی التاریخ، ج ۲، ص ۲۵۱، دارالصادر، بیروت، ۱۳۸۵ش.۳- قمی علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج۱، ص: ۳۰، دار الکتاب، قم، ۱۳۶۷ش.۴- در باره شناخت مرجون، ر. ک: نمایه «تفسیر مرجون لامر الله در آیه ۱۰۶ سوره توبه»، ۲۳۴۷۲.۵- کلینی کافی، ج ۴، ص ۲۳-۲۴، دار الکتب الإسلامیه، تهران، ۱۳۶۵ ش؛ مجلسی، محمد باقر، زندگانى حضرت على بن موسى الرضا علیه السلام، (ترجمه بحار الأنوار، ج ۴۹)، خسروى، موسى، ص ۹۲، اسلامیه، تهران، ۱۳۸۰ش. * بیرق
94/5/10 - 11:23 - 2015-8-1 11:23:32
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]
صفحات پیشنهادی
چرا پیامبر قاتل حمزه(ع) را طرد نمود؟
پاسخ به یک شبهه چرا پیامبر قاتل حمزه ع را طرد نمود شناسهٔ خبر 2870826 - شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی در مورد وحشی قاتل حضرت حمزه آمده است که وقتی توبه کرده و اسلام آورد پیامبر او را پذیرفتند امّا به او فرمودند که برو و جلوی چشم مناختصاص بخش ویژه جشنواره هنرهای تجسمی رضوی به حضرت شاهچراغ(ع)
اختصاص بخش ویژه جشنواره هنرهای تجسمی رضوی به حضرت شاهچراغ ع دبیر جشنواره هنرهای تجسمی رضوی از میزبانی سومین حرم اهل بیت از این جشنواره خبر داد و گفت زندگی و آثار حضرت شاهچراغ ع به عنوان بخش ویژه دوازدهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی در نظر گرفته شده است به گزارش خبرگزاری فارس بهعزاداری چگونه تأسیس شد/ اشاره پیامبر(ص) به گریه بر حمزه سیدالشهدا
به مناسبت سالروز جنگ احد عزاداری چگونه تأسیس شد اشاره پیامبر ص به گریه بر حمزه سیدالشهدا شناسهٔ خبر 2871296 - شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی از اشاره پیامبر بر اقامه عزا و گریه بر حمزه سیدالشهدا س معلوم می شود رسم نوحه و گریه بر شهیدیهمزمان با وفات حضرت عبدالعظیم (ع) و شهادت حضرت حمزه سیدالشهداء (ع) صورت گرفت تجمع بزرگ هیئتهای مذهبی و عاشقان
همزمان با وفات حضرت عبدالعظیم ع و شهادت حضرت حمزه سیدالشهداء ع صورت گرفتتجمع بزرگ هیئتهای مذهبی و عاشقان آلالله در شهرری اقامه عزای محبان اهل بیت ع در شب وفات حضرت عبدالعظیم ع همزمان با شب شهادت حضرت حمزه سیدالشهداء ع و وفات حضرت عبدالعظیم الحسنی ع تجمع بزرگ هیئتشیراز میزبان هنرمندان تجسمی رضوی/ بخش ویژه حضرت شاهچراغ درجشنواره
شیراز میزبان هنرمندان تجسمی رضوی بخش ویژه حضرت شاهچراغ درجشنواره شناسهٔ خبر 2861728 - دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دبیر جشنواره هنرهای تجسمی رضوی از میزبانی سومین حرم اهل بیت ع از این جشنواره خبر داد و گفت زندگی وآثارحضرت شاهچراغ ع بچرا شناخت پیامبران و اقرار به اطاعت از آنان، بر مردم واجب است؟
در بیان امام رضا ع چرا شناخت پیامبران و اقرار به اطاعت از آنان بر مردم واجب است چاره اى جز این نیست كه میان خداوند و مردم پیام آورى معصوم باشد كه اوامر و نواهى و ادب و آموزه هاى او را به ایشان برساند و آنها را به آنچه مایه سود و زیانشان است آگاه سازد سرویس دینی جچرا نوجوان 17 ساله قاتل شد؟
چرا نوجوان 17 ساله قاتل شد اصولا در بروز آسیبهای اجتماعی باید هم به نقش عوامل اجتماعی و هم فردی و میان فردی توجه کرد بنابر این بروز واقعهای مانند قتل دختر شش ساله در سبزوار به یک جامعه و فرد خاص تعلق ندارد و از جامعهای به جامعه و از فردی به فرد دیگر متفاوت است برای پی بردندر روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی (ع) انجام میشود کوچ عاشقانه کاروان محبان شاهچراغ به شیراز
در روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی ع انجام میشودکوچ عاشقانه کاروان محبان شاهچراغ به شیرازرئیس حوزه تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی ع گفت در روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی ع کاروانهای پیاده با عنوان کوچ عاشقانه از شهرستانهای استان فارس بهسمت حرم شاهچراغ ع حرکت میکنند بگفتاری از حجتالاسلام ربانی گلپایگانی آیا پیامبر(ص) در قبال هدایت مردم به دنبال اجر بود
گفتاری از حجتالاسلام ربانی گلپایگانیآیا پیامبر ص در قبال هدایت مردم به دنبال اجر بودبرخی مدعیان در مباحثات خود میگویند که پیغمبر ص با وجود گفتهاش که اجری در برابر هدایت مردم دریافت نمیکند دوستی اهل بیت را از آنها خواسته است اما راه اثبات صدق مدعی نبوت چیست خبرگزاری فارصحن بزرگ حضرت زهرا(س) در عید غدیر افتتاح میشود
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خبر داد صحن بزرگ حضرت زهرا س در عید غدیر افتتاح میشود حسن پلارک گفت این صحن به مراحل پایانی خود نزدیك شده و در روز عید غدیر خم از آن بهرهبرداری میشود به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان رئیس ستاد بازسازی عراستی خانم چرا شوهر نمیکنی؟!
آمارهای رسمی در مورد آمار تجرد زنان راستی خانم چرا شوهر نمیکنی آمارهای رسمی در مورد آمار تجرد زنان جامعه میگوید 11 میلیون و 790 هزار زن در سن تعریفشده ازدواج یعنی 15 تا 29 سال وجود دارند که 5 میلیون و 670 هزار نفر از آنان مجرد هستند به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز آمارها«چلچراغ » خوانش میشود/ برپایی کارگاه تئاتر فرانسوی ها در آبادان
دو خبر از تئاتر چلچراغ خوانش میشود برپایی کارگاه تئاتر فرانسوی ها در آبادان شناسهٔ خبر 2863984 - چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۹ هنر > تئاتر خوانش نمایشنامه چلچراغ محمود استاد محمد در تماشاخانه فانوس و برپایی کارگاه آموزشی تئاتر یک گروه نمایش فرانسوی در شهر آبادان دو خبرچرا روزه گرفتن در عید فطر حرام است؟
استاد حوزه علمیه در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان چرا روزه گرفتن در عید فطر حرام است حجت الاسلام توده فلاح گفت از دو جنبه میتوان چرایی و علت حرام بودن روزه در عید فطر را مورد بررسی قرار داد که این دو جنبه شامل مستندات روایی و همچنین حکمت این امر است حجت الاسلام عبدالحسین تودچرا از ادبیات دور شدهایم؟
چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۳ مدیر انتشارات علمی و فرهنگی با بیان اینکه ما از ادبیات دور شدهایم گفت روشنفکران ما دو دهه است از ادبیات به سمت سینما رفتهاند که به هر حال جایزههای جهانی و پُز روشنفکری دارد به گزارش ایسنا در نشستی که با عنوان عصر کتاب در انتشارات علمی و فرچرا به امام حسین(ع) قتیل الله میگویند؟
در آیینه روایات چرا به امام حسین ع قتیل الله میگویند عبارت السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا قَتِیلَ الله وَ ابْنَ قَتِیلِه که در یکی از زیارتنامه های امام حسین ع آمده به چه معناست به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان عبارت قتیل الله در مورشبکه تلویزیونی حضرت معصومه(س) راهاندازی شود
آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی خواستار شد شبکه تلویزیونی حضرت معصومه س راهاندازی شود عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت امروز این ظرفیت وجود دارد که شبکه ای تلویزیونی منحصر به حضرت معصومه س و قم با برنامههای بسیار غنی در تمام ابعاد راهاندازی شود به گزارش حوزه قرآن و عترت259 اثر در نخستین مسابقه فیلمنامهنویسی پیامبر رحمت (ص)
259 اثر در نخستین مسابقه فیلمنامهنویسی پیامبر رحمت ص 259 فیلمنامه با محوریت مضمونی سیره و اخلاق پیامبر رحمت در جامعه امروز متقاضی شرکت در نخستین مسابقه فیلمنامهنویسی پیامبر رحمت ص شدند به گزارش خبرگزاری فارس با پایان یافتن مهلت ارسال آثار به دبیرخانه نخستین مسابقه فیلم&-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها