تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بدانيد كه هر كس در راه حق از دنيا برود، به بهشت و هر كس در راه باطل از دنيا برود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819268250




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و چشم انتظاری جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و چشم انتظاری جامعه تهران - ایرنا - روزنامه آفرینش در سرمقاله خود نوشت: بعد از این که بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی به گونه ای برجسته، به عنوان یکی از مهمترین معضلات و مشکلات موجود در کشور، تلقی شد، فعالیتهای منجر به کارآفرینی و اهمیت قائل شدن برای اموری که موجبات ایجاد اشتغال ولو چند نفر را در جامعه فراهم می کنند، در رسانه ها و از سوی مسئولین امر، به صورت بسیار پررنگی مورد توجه و تشویق قرار گرفت.


این مقاله به قلم زهرا کیان بخت که روز یکشنبه انتشار یافته در ادامه می افزاید: اما به نظر می رسد حل مشکلات ناشی از بیکاری فارغ التحصیلان و ضرر و زیان هنگفتی که جامعه ما هر ساله از قِبَلِ بیکار ماندن فارغ التحصیلان دانشگاه ها، متحمل می شود، چیزی است که تنها با صِرفِ تبلیغ و ترغیب به کارآفرینی، رفع و حل نخواهد شد، بلکه تغییرات فراتری را می طلبد.
آمارهای بیکاری افراد فارغ التحصیل شده از مقاطع مختلف دانشگاهی که از میزان بیکاری دیپلمه ها و افراد دانشگاه نرفته و فاقد مدرک دانشگاهی، بیش تر است، ما را با این سوال مهم روبرو می سازد که چرا مدرک دانشگاهی در جامعه ما باید به قدری بی اعتبار شود که داشتن یا نداشتن آن، درمورد بسیاری از رشته ها، فرق چندانی نداشته باشد؟ جذب افراد با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد، برای انجام مشاغل خدماتی در شهرداری که در روزهای اخیر در خبرگزاری ها و سایت های خبری منتشر شده بود (از مجموع 150 نیروی جدید شهرداری خرم آباد برای خدمت در قسمت رفتگری و نظافت شهر، 23 نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس هستند) و خبرهای مشابه آن که همواره به گوش می رسد، می تواند ما را به این نتیجه برساند که تا رسیدن به مرحله ای که در آن، از پتانسیل نیروی انسانی که ارزشمندترین سرمایه هر جامعه ای است؛ به بهترین شکل و در مناسب ترین نوع، بهره برداری شود، فاصله چشمگیری وجود دارد. اما پر کردن این فاصله، نیازمند ایجاد تغییر در عرصه های مختلف است که اگر چه زمان بر باشد، ولی لازم است به شکلی جدی تر، آغاز شود.
بحث هایی مثل ایجاد ارتباط بین دانشگاه با صنعت، کاربردی کردن رشته های دانشگاهی، حذف رشته های تاریخ گذشته، تغییر مواد و منابع درسی رشته های دانشگاهی و هم سو کردن آنها با نیازهای روز جامعه و دنیا، صرفنظر کردن از گسترش دادن کمّی رشته‎ها و توجه بیش از پیش به کیفیت، علمی کردن دروس در رشته های مختلف و تبدیل دانش آموختگان به افرادی دارای مهارت، اتخاذ سیاستهایی در زمینه های مختلف که موجب ایجاد اشتغال در جامعه می شود و مانند این ها، چیزی است که مدت هاست به عنوان راه حل عبور از بحران بیکاری فارغ التحصیلان، مطرح می شود، و با این وجود، هنوز هم اصل مساله، پابرجا است. جالب است که برخی مراکز دانشگاهی که در ابتدا با هدف آموزش کوتاه مدت به دانشجویان برای یادگیری مهارتهایی خاص و ورود به بازار کار، تربیت شده بودند، به تازگی در مقاطع تکمیلی نیز، در حال پذیرش دانشجو هستند.
عده زیادی از فارغ التحصیلان هم هستند که اگرچه ممکن است بالاخره در حوزه و حیطه ای به کار گیری شده و مشغول به کار شوند، اما از آن جایی که این به کارگیری، سنخیت و ارتباط چندانی با رشته تحصیلی، استعدادها و علایق و توانمندی های آنها ندارد، درنتیجه باز هم ضرر و زیان ناشی از عدم استفاده ی درست از سرمایه ی نیروی انسانی، به قوت خود باقی می ماند. بگذریم که در بسیاری از موارد، افراد دانشگاهی، حتی با وجود اشتغال هم، از امنیت شغلی و در نتیجه آرامش روانی و مسائل مرتبط با آن، بی نصیب می مانند و این، خود، آسیب های دیگری را در سایر زمینه های اجتماعی از قبیل سلامت خانواده و بهداشت روان و انجام شغل به بهترین کیفیت ممکن در محیط کار و... با خود به همراه می آورد. از آن جایی که بسیاری از مشکلات دیگر که جامعه با آن، دست به گریبان است ریشه در مشکل بیکاری دارد و حل مساله بیکاری فارغ التحصیلان، امری است که تلاش در جهت آن، یعنی تلاش در جهت رفع بسیاری از مشکلات موجود در حوزه های دیگر.
در شرایطی که نرخ بیکاری در کشور به وضعیت بحرانی رسیده و شصت درصد از آمار بیکاران را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، طرحها و ایده ها در جهت حل این بحران، چیزی است که صِرف مطرح کردن و بر روی کاغذ ماندن آن، دردی را دوا نمی کند، بلکه جامعه به راهکاری واقعی و ثمربخش برای حل این مشکل، نیازمند است.
در چنین شرایطی، شعار ارتباط صنعت با دانشگاه و نظایر آن که مدت هاست به عنوان راه حل این مساله مطرح شده است، از یک سو، همراهی مسئولان بخش صنعت و از سوی دیگر، همکاری مدیران دانشگاهی و آموزش عالی را می طلبد تا بتواند به تحقق درآید.
* منبع: روزنامه آفرینش
** اول ** 1337



11/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن