تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براى كسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر كن كه در مسافرت پنج فايده است: برطرف ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802981461




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم همگامی قوا برای اجرایی شدن برجام


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: لزوم همگامی قوا برای اجرایی شدن "برجام"
تعامل بین نهادهای مسئول و قوا، مهمترین اصلی است که در جمع بندی مذاکرات 12 ساله باید مورد توجه قرار گیرد تا این توافقنامه با مکانیزم مطمئنی به تصویب رسیده و وارد مرحله اجرا شود.


به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت در جلسه‎ای که با خبرنگاران داشت، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا توافقنامه هسته‌ای به صورت لایحه به مجلس خواهد رفت، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در گذشته مصوبه‌ای داشت که براساس آن رسیدگی این توافقنامه برعهده شورای امنیت ملی است و این شورا قطعا نسبت به ایفای این ماموریت اقدام خواهد کرد و دبیر این شورا حسب مورد نیاز گزارش خود را ارائه می‌کند و مجلس در این باره رایی نمی‌دهد و فقط گزارش ارائه می‌کند.
 
این پاسخ معاون رئیس جمهور واکنش برخی نمایندگان مجلس را در پی داشت به طوری که حمید رسایی در جلسه علنی مجلس در تذکری شفاهی گفت: لازم است این موضوع بررسی شود که چرا ترجمه متن جمع بندی مذاکرات توسط وزارتخارجه و با امضای آقای عراقچی به مجلس ارسال شد، در حالی که خود دولت در این زمینه آیین نامه دارد که تمام توافق نامه‎ها باید به صورت لایحه تقدیم مجلس شود و ترجمه فارسی باید به موافقت طرف مقابل برسد.


وی در واکنش به سخنان نوبخت مبنی بر اینکه قرار نیست توافق نامه در مجلس بررسی شود و در شورایعالی امنیت ملی در حال بررسی است و به این شورا سپرده شده است، تصریح کرد: چطور است که ما توافقنامه‎های مربوط به انتقال چهار عدد کتاب یک گروه اقتصادی و یا یک تئأتر را باید تصویب کنیم، اما این موضوع به مجلس مربوط نیست! وی در تذکر خود خطاب به نائب رئیس مجلس تاکید کرد که حرف زده شده، حرف یک مقاله نویس و یا روزنامه نیست؛ بلکه سخنگوی دولت این حرف را زده است و به نظر می‎رسد جریانی به دنبال حذف مجلس از رسیدگی به موضوع توافق هسته‎ای است. مگر می‌شود؟ مگر داریم؟


بهرام بیرانوند نماینده بروجرد نیز با تذکری شفاهی یادآور شد که در "قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‎ای" آمده است که هرگونه توافق با ۱+۵ در صورتی معتبر است که الزامات آن رعایت شود. یکی از این الزامات این است که طبق اصول 77 و 125، توافق هسته‎ای به تصویب مجلس برسد. وی این اظهارات نوبخت را موضوعی جدید عنوان کرد و متذکر شد که تفسیر قانون بر عهده آقای نوبخت نیست.


معاون حقوقی رئیس جمهور نیز در اظهار نظری در این باره تصریح می‎کند: اینکه به مصلحت باشد و یا نباشد که مجلس شورای اسلامی به عنوان مجلس قانون‌گذار مُهر تأیید پای توافقنامه بگذارد، در حال حاضر در شورای عالی امنیت ملی و همچنین در معاونت حقوقی ریاست جمهوری در حال بررسی است. الهام امین‌زاده می‌افزاید: مطابق قانون، دولت ملزم به حفظ دستاوردهای هسته‌ای است و قانون، دولت را موظف می‌کند که متن توافق را به مجلس ارائه کند. یعنی هیچ الزامی برای تصویب وجود ندارد. یعنی مجلس می‌تواند موافقت خود را با این توافق اعلام کند و یا آن را رد کند، ولی اینکه تأیید مجلس به مصلحت باشد یا خیر در حال بررسی است.


چیزی که مسلم است اینکه بعد از جمع بندی نهایی مذاکرات و رسیدن به ایستگاه آخر در مذاکرات و با توجه به ادامه کارشکنی‎های طرف مقابل لازم است روند برجام باید از مجاری قانونی پیگیری شود و مسلم است که این دو مرجع قانونی شورایعالی امنیت ملی و مجلس توأمان هستند، چرا که شورای عالی امنیت ملی وظیفه صیانت از حقوق و منافع ملی را برعهده دارد و باید بنابر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت تصمیم نهایی خود را به صورت مصوبه‌ای به تائید مقام معظم رهبری برساند و مجلس شورای اسلامی نیز باید براساس اصول۷۷ و ۱۲۵قانون اساسی تمامی عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و توافق‎نامه بین‌المللی و همچنین پیمان‌های مربوط به اتحادیه‌های بین‌المللی را به تصویب برساند. لذا مسئله‎ای که اهمیت آن باید تمامی اختلاف سلیقه‎ها را تحت الشعاع قرار دهد اینکه تعامل بین نهادهای مسئول و قوا، مهمترین اصلی است که در جمع بندی مذاکرات 12 ساله باید مورد توجه قرار گیرد تا این توافقنامه با مکانیزم مطمئنی به تصویب رسیده و وارد مرحله اجرا شود.


انتهای پیام/








۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن