تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834554496
حافظه تاریخی ضعیفی داریم
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: کارگردان نمایش «هیچکس نبود بیدارمان کند»:
حافظه تاریخی ضعیفی داریم
تاریخ انتشار : شنبه 10 مرداد 1394 ساعت 11:44 | شماره خبر : 2039411161526051835 تعداد بازدید: 2
پ پ
پیام دهکردی از جمله بازیگران سرشناس تئاتر ایران است. کارشناسی ادبیات نمایشی و کارشناسی ارشد بازیگری تئاتر دانشگاه هنر، از جمله مدارج آکادمیک اوست. دهکردی سابقه همکاری با کارگردانهای بزرگی همچون حمید سمندریان را در کارنامه کاری خود دارد و علاوه بر آن در عرصه بازیگری سینما و تلویزیون خوش درخشیده است. او در عرصه کارگردانی تئاتر نیز، پس از نمایش «متولد شصت و یک»، اخیرا با نمایش «هیچکس نبود بیدارمان کند»، روی صحنه رفت و توانست رضایت تماشاگران حرفهای تئاتر را به دست آورد و ثابت کند که در این عرصه نیز حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
نمایشهای دهکردی، بیشک انعکاسدهنده نگاه و تفکرات او نسبت به تاریخ، جامعه و فرهنگ است. او معتقد است که ما باید به تاریخ بازگردیم تا با مرور آن، اشتباهات گذشتهمان را دیگر تکرار نکنیم. با پیام دهکردی درباره نمایش اخیرش یعنی کارگردانی نمایش هیچکس نبود بیدارمان کند و ویژگیهای آن، به گفتوگو نشستیم. زمان نمایش «هیچکس نبود بیدارمان کند» به دهه 30 بازمیگردد. به اعتقاد شما چه شباهتی بین این اثر و سال32 وجود داشت که این شباهت بتواند برای ما بهوجود بیاورد یا به بیان دیگر، داستانی از آن دوران روایت شود و برایمان ما به ازای امروزی داشته باشد؟ کشور ما، تاریخی پرفراز و نشیب دارد. همواره ایران در تمام ادوار تاریخی رنج و سختیهای فراوانی را به خود دیده است و اگر هم دچار سختیای نبوده، بیشتر با دشواریها، چالش داشته است. از جمله اتفاقات مهم سال 32، کودتای 28 مرداد است. طبیعتا جامعه ایران، پس از کودتا، دچار چالشهایی میشود که این چالشها، گهگاه به بحرانهایی هم میانجامد. دراین دوران، نگرانیهای اجتماعی بالاست. بسیاری از مردم، چه موافق، چه مخالف، زخم خورده هستند. منظور من زخم خوردن در حوزه سیاسی نیست. در این دوران، پریشان احوالی سیاسی و پریشان احوالی اجتماعی به صورت کلان وجود دارد. در سال 32 ما جامعهای نگران، دلواپس و بیقرار میبینیم که در حوزههای مختلف، حس نبود امنیت یا کمبود امنیت دارد. من احساس کردم ما نیاز داریم که به آن زمان رجعت کنیم. شاید با رجعت به آن مقطع، اشتراکات را پیدا کنیم، شاید وادار شویم که تاریخ را مرور کنیم تا اشتباهاتمان را مدام تکرار نکنیم. به نظر من یکی از بزرگترین معضلاتی که گریبان جامعه ایران و همه ما را گرفته، این است که حافظه تاریخی ضعیفی داریم. گاهی اوقات، خودمان، خودمان را به فراموشی میزنیم یا حافظه تاریخیمان، کاملا از بین رفته است. علت اینکه در آسیبهای فرهنگی ما مدام اشتباهاتی را تکرار میکنیم این است که دچار فراموشی هستیم. به طور مثال، فراموش کردهایم که در حوزه فرهنگی، 40 سال پیش، چه فضایی داشتهایم. وقتی حافظه تاریخیمان را زنده نگه داریم، میتوانیم پیوسته به آن رجوع کنیم و با مرور، آسیبهای آن را میبینیم و میتوانیم برای این آسیبها راهکار پیدا کنیم و با استفاده از این راهکارها، برای امروزمان برنامهریزی بهتری داشته باشیم. اگر جزئیتر بخواهیم بدانیم، دقیقا سال 32 چه ویژگیهای خاصی داشت که شما را ترغیب کرد این زمان را برای نمایشتان انتخاب کنید؟ واقعیت این است که من احساس کردم زبان در سال 32، هنوز آسیب چندانی نخورده است. مانند زمان حال نیست که زبان فارسی با هجمه زبان انگلیسی مواجه باشد. موسیقی هنوز هویت خود را دارد و آداب و رسوم هنوز به شکل خوبی حضور دارند. من فکر کردم این زمان، بهترین محمل برای این است که ما بتوانیم بحث هویتی را در کارمان مطرح کنیم و در حوزه فرهنگ به طور کلی، موسیقی، ادبیات، واژگان و نوع سخن گفتن و آداب بتوانیم در مورد آن حرف بزنیم. به واسطه همسویه بحرانی ماجرا و همین نگرانیها ما سال 32 را انتخاب کردیم. به نظر من نه تنها سال 32 بلکه مقاطع مختلف تاریخی ایران، اشتراکات بسیاری با زمان حال دارد. بخشی از آنها، اجتنابناپذیر است و بخشی از آنها، به این دلیل اتفاق میافتد که ما از تاریخ عبرت نمیگیریم، آن را فراموش میکنیم و یادمان میرود. با این دقت نظری که داشتهاید، حتما روی سطر سطر کار آقای محمدامیر یاراحمدی، نویسنده نمایشنامه هم نظر دادهاید. هنگامی که تصمیم گرفتم این کار را کارگردانی کنم، مدام با خودم میاندیشیدم که با کدام نویسنده میتوانم همجوار شوم تا این سفر پرمکاشفه را آغاز کنم. در کار قبلیام یعنی «متولد 1361» نیز این اتفاق در مورد خانم نغمه ثمینی افتاد و تجربه درخشانی هم از آب در آمد. آنجا ما متن نداشتیم. من خانم ثمینی را به کار دعوت کردم و ایشان بزرگوارانه دعوت ما را پذیرفتند. با هم از دغدغههایمان صحبت کردیم. من از ایشان خواستم که اگر امکان دارد، این متن را بنویسند. در این اثر هم، همین اتفاق افتاد. من آقای یاراحمدی را میشناختم و ایشان را یکی از نمایشنامهنویسان خبره و کاربلد میدانم. تسلط ایشان بر تاریخ بخصوص، تسلطشان بر مقطع تاریخی مورد نظر من و لر بودن و اشراف کاملشان بر فرهنگ لری و آداب و رسوم آنها، مرا بر آن داشت که از ایشان دعوت کنم تا نگارش متن را آغاز کنند. نگارش این متن حدود یکسال پیش آغاز شد. از آن پس ما مدام در این مورد، پژوهش میکردیم و ساعتهای زیادی را به دغدغههای مشترکمان اختصاص دادیم. در نهایت آقای یاراحمدی طرح را نوشتند و مرحله به مرحله با هم همسفر شدیم و سطر به سطر با تعامل با هم، به مرحله اجرا رسیدیم. شما در نمایش «هیچکس نبود بیدارمان کند»، علاوه بر کارگردانی نقشی نیز بر عهده داشتید، فکر میکنید همراهی با آقای محمدامیر یاراحمدی در جریان نوشتن نمایشنامه، تأثیری در اجرای بهتر این نقش داشت؟ صد درصد. من از ابتدای نوشته شدن متن (از صفر تا صد این نقش) با این شخصیت همراه بودم و در زمانهای زیادی، برای رسیدن به دیالوگهای بهتر، در جلسات خصوصی خودم و آقای یاراحمدی، این نقش را اتود و تمرین میکردم و بر این شخصیت اشراف نسبی داشتم. چرا بخشهایی از کار شما حذف شد؟ این حذف کاملا خواسته خودم بود. در بازبینی، ما 120 دقیقه را اجرا کرده بودیم و مورد قبول هم قرار گرفت و مشکلی از آن بابت نداشتیم. با وجود این، احساس کردم که کار نیاز به صیقل دوباره دارد. من معمولا یک هفته تا دو هفته مانده به زمان اجرا، شروع میکنم به جرح و تعدیلهای سختگیرانه نهایی برای بهتر شدن کیفیت کار، از لحاظ ضرباهنگ، لحن اجرا و... در مورد این کار هم، همین اتفاق افتاد. 120 دقیقه اثر خلق شد و در نهایت با اعضای گروه و بیرحمانه در راستای بهتر شدن کیفیت کار، کوشش کردیم بخشهایی از کار را حذف کنیم. حذف کردن بخش یا بخشهایی از یک کار همیشه سخت است، با این مسأله موافقید؟ این کار، بسیار کار سختی است چون شما خون دل خوردهاید که این بخشها، لحظه لحظه خلق شود و باید چشمانتان را ببندید و شروع به حذف کردن بکنید. کار بسیار سختی است، اما همواره در این سالها، خروجی و دستاورد بسیار بالایی داشته است. ما حدود 30 دقیقه از این کار را حذف کردیم و به 90 دقیقه رسیدیم که به نظر من کار ضرباهنگ بسیار عالیای پیدا کرد و به هیچ چیز لطمهای نخورد و کار بهتر شد. آثاری که در حال نگارش هستند، یعنی متن از صفر شروع میشود و بعد وارد تمرین و اجرا میشوند، معمولا به این چکشکاریها نیاز دارند. حتی کارهایی که از قبل آماده شده، این صیقلها را برای بهتر شدن، نیاز دارد. آقای پیام دهکردی به دیدن نمایشهای روز هم میرود؟ من حدود یکسال است که پیوسته درگیر کارهای نمایش هیچکس نبود بیدارمان کند، بودم و علاوه بر آن، مسئولیتهای دیگری هم داشتم. متأسفانه در این مدت، آنطور که باید و شاید نتوانستهام پیوسته به دیدن آثار نمایشی بروم، اما اخیرا کار «مرگ فروشنده» آقای برهانی مرند و «مردی برای تمام فصول» آقای فرمان آرا را دیدهام. مهرداد نصرتی، اعظم حسن تقی - قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)
تاریخ انتشار : شنبه 10 مرداد 1394 ساعت 11:44 | شماره خبر : 2039411161526051835 تعداد بازدید: 2
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]
صفحات پیشنهادی
فرماندار رباط کریم: تدبیر مذاکرهکنندگان هستهای در حافظه تاریخی ملت میماند
فرماندار رباط کریم تدبیر مذاکرهکنندگان هستهای در حافظه تاریخی ملت میماندفرماندار رباط کریم در خصوص عملکرد تیم مذاکرهکننده هستهای کشور گفت عقلانیت و تدبیر تلاشگران جبهه دیپلماسی در حافظه تاریخی ملت ایران همواره خواهد درخشید به گزارش خبرگزاری فارس از غرب استان تهران علی بیگ«معمای شاه» روی لبه تیغ/ «در چشم باد» جزء ماندگارترین کارهای تاریخیام بود
فخرالدین صدیق شریف در گفتگو با باشگاه خبرنگاران معمای شاه روی لبه تیغ در چشم باد جزء ماندگارترین کارهای تاریخیام بود با توجه به آشنایی تماشاگر از شخصیتها اگر کاراکتری با تمرکز کافی و نزدیک به شخصیت اصلی نباشد خطرناک خواهد بود فخرالدین صدیق شریف بازیگر دو نقش متفاوت درنمایشگاه عکس های تاریخی استان اردبیل برپا شد
نمایشگاه عکس های تاریخی استان اردبیل برپا شد اردبیل - ایرنا - نمایشگاه عکس های تاریخی استان اردبیل با همکاری موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی در نگارخانه خطایی اردبیل برپا شد به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی رییس موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق ار«به اندازه 5 هزار تومان ارزش نداریم»
چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۰ 14 فروردینماه هر سال بیش از 50 هزار نفر از سراسر ایران به گود زینل خان در اسفراین میروند تا شاهد مسابقه با چوخه باشند مسابقهی پهلوانپروری که در فهرست ملی میراث ناملموس ثبت شده و قرار است پروندهی آن برای ثبت جهانی آماده شود مسابقهای که پهنرمندان با نگاهی محافظه کارانه در فضای مجازی حضور یابند
فلور نظری هنرمندان با نگاهی محافظه کارانه در فضای مجازی حضور یابند خبرگزاری پانا فلور نظری بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص مصوبه شورای نظارت بر فعالیت هنرمندان در شبکه های اجتماعی گفت من با این مصوبه موافقم چرا که به عنوان یک تلنگر و هشدار برای هنرمند است که با دیدی محافظه کارانهمجموعه تاریخی شیخ السلام احمد جامی در شهرستان تربت جام مرمت شد
مجموعه تاریخی شیخ السلام احمد جامی در شهرستان تربت جام مرمت شد مشهد-ایرنا- رییس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تربت جام از مرمت مجموعه تاریخی مزار شیخ السلام احمد جامی از محل اعتبارات ملی با هزینه یک میلیارد ریال خبرداد عبدالرحیم تاج محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اکارگردان فیلم داستانی «لکه»: نیازی به تشویق روشنفکرها نداریم/اکران کنندگان مردمی عمار ضعف مدیریت فره
کارگردان فیلم داستانی لکه نیازی به تشویق روشنفکرها نداریم اکران کنندگان مردمی عمار ضعف مدیریت فرهنگی را جبران میکنندمفیدیکیا گفت اکران کنندگان مردمی ضعف مدیریت فرهنگی را جبران میکنند و پایهگذاران زنجیره بزرگ و جریانساز جشنواره عمار در کشور هستند در حالی که هیچ جشنواره دیگررعايت مقررات در طرح تفصيلي و موضعي بافت تاريخي شيراز
۳۱ تير ۱۳۹۴ ۳ ۱۳ق ظ رعايت مقررات در طرح تفصيلي و موضعي بافت تاريخي شيراز موج- رعايت ضوابط و مقررات مصوب ميراث فرهنگي در عرصه و حرايم آثار و بافت تاريخي در طرح تفصيلي و کليه طرحهاي موضعي محدوده بافت فرهنگي و تاريخي با تصويب طرح تفصيلي بافت فرهنگي-تاريخي شيراز از سوي شوراي عاليمگه داریم؟ مگه میشه؟
یادداشت مگه داریم مگه میشه نقی معمولی فقط توی سریال خوب است و در عالم واقع اصلاً نمیشود چنین شخصیتی را تحمل کرد نقی معمولی فقط توی سریال خوبست نه در واقعیت حوزه رادیو و تلوزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان - میلاد جلیل زاده نقی به شدت حسود است تلخ و گزنرضايتي از پيشرفت بازسازي تئاتر شهر نداريم
رضايتي از پيشرفت بازسازي تئاتر شهر نداريم مدير مركز هنرهاي نمايشي در گفتوگو با جوان با اشاره به اينكه رضايتي از پيشرفت بازسازي تئاترشهر نداريم گفت تسريعي در روند بازسازي تئاترشهر مشهود نيست و اگر قرار باشد سالن اصلي هم با چنين روندي بازسازي شود تمايلي براي اين كار نداريم نبزرگترین جنایات "تاریخی" در خاورمیانه
سهشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۷ فرهنگزدایی هدفی که گروه تروریستی داعش امروز با تخریب آثار باستانی در خاورمیانه در سر دارد پدیده جدیدی نیست و پیش از این نیز گروههای تکفیری از قرن هجدهم دست به اقداماتی شنیع و مشابهی در کشورهایی چون عربستان افغانستان سومالی و زدهاند به گزطرح ملی ایرانشناسی و ایرانگردی فرصت مناسب شناسایی هویت فرهنگی و تاریخی گلستان
طرح ملی ایرانشناسی و ایرانگردی فرصت مناسب شناسایی هویت فرهنگی و تاریخی گلستان گرگان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت طرح ملی ایرانشناسی و ایرانگردی که به میزبانی این استان در حال برگزاری است فرصت مناسبی را برای شناسایی هویت فرهنگی و تاریخی گلستان فرشبی تاریخی در برنامه «خندوانه» ! / نگاه فراموش شده انسانی به مهاجران افغانی
در برنامه قابل تقدیر رامبد جوان رخ داد شبی تاریخی در برنامه خندوانه نگاه فراموش شده انسانی به مهاجران افغانی آنچه ساعت ۲۳ شب گذشته از تلویزیون ایران پخش شد یک برنامه تلویزیونی ساده نبود اتفاقی مهم در تاریخ روابط دو ملت ایران و افغانستان رخ داد موج تغییر نگاه رسانهها بهحمله موشها به آبنمای تاریخی رم
حمله موشها به آبنمای تاریخی رم فواره تروی به تازگی مورد هجوم موشها قرار گرفته است به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آرت نت فواره تروی در منطقه تروی در رم ایتالیا به تازگی مورد حمله انبوهی از موشهثبت هفت اثر تاريخي کاشان در فهرست آثار ملي
۱ مرداد ۱۳۹۴ ۲ ۵۳ق ظ ثبت هفت اثر تاريخي کاشان در فهرست آثار ملي موج - رئيس اداره ميراث فرهنگي صنايعدستي و گردشگري کاشان از ثبت 7 اثر تاريخي- فرهنگي کاشان در فهرست آثار ملي کشور خبر داد به گزارش خبرگزاري موج محسن جاوري با اعلام مطلب فوق افزود خانههاي تاريخي بهي سهرابي عاوزیر ارشاد: فقط یک انجمن خوشنویسان داریم/ با غیرقانونیها برخورد میکنیم
وزیر ارشاد فقط یک انجمن خوشنویسان داریم با غیرقانونیها برخورد میکنیم فرهنگ > تجسمی - تسنیم نوشت دوازدهمین مجمع سراسری نمایندگان انجمن خوشنویسان ایران صبح امروز و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و خوشنویسانی از سراسر کشور در تالار وحدت برگزار شد دوازدهمین مجمعسدهایی که قربانگاه آثار تاریخی میشوند
چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۳۶ نقض قانون و تخریب آثار فرهنگی - تاریخی در برخی طرحهای سدسازی از جمله سد سیلوه ادامه دارد به گزارش ایسنا بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامهی پنج ساله چهارم همهی وزارتخانهها سازمانها و موسسات دولتی موظف هستند قبل از اجرای طرحهای عمرانی گستر-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها