تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگز با مردم به اندازه عقل خود سخن نگفتند و فرمودند:...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827792358




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

این آدم از مردم دور و به جهنم نزدیک است!


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: توانگری بخیل را پسری رنجور (بیمار) بود، نیک خواهان گفتندش مصلحت آنست که ختم قرآنی کنی از بهر وی یا بذل قربانی. لختی به اندیشه فرو رفت...

پایگاه خبری تحلیلی تراز: خداوند متعال نعمت های بی شماری را در اختیار بندگان خویش قرار داده و در خیلی از موارد این نعم بیش از نیاز اوست. پس انسان ها نیز می توانند همنوعان و حتی سایر مخلوقات الهی را در آنها سهیم نمایند بی آنکه زیانی به زندگی خودشان بخورد. اما دریغ و صد دریغ که انسان در بسیاری از موارد بازیچه دست امیال نفسانی و شیطان می شود. اگر فرد در صدد اصلاح خود برنیاید صفت حرص او را به تدریج بخیل می کند. حال آنکه خدا خود سخاوتمند است و تمام جهان آفرینش نیز در حال انفاق و بخشش اند لذا پروردگار متعال سخاوتمندان را دوست و بخیلان را دشمن می دارد. بدتر از بخل هم این است که انسان به مرتبه ای برسد که نه تنها کمکی به دیگران نمی کند بلکه با نمایش ثروت و دارایی اش در کوی و خیابان و جلوی چشم محرومان، نمک بر زخم آنها می پاشد و به جایی می رسد که از این کارش لذت می برد! جاهلیت مدرنی که امروز نیز بعضا شاهدش هستیم تا جایی که رهبر معظم انقلاب نسبت به مقابله با آن هشدار دادند.
در آیه 37 سوره نساء می خوانیم:
«الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَ يَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَ يَكْتُمُونَ ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ عَذاباً مُهِيناً.»
«(متكبّران خود برتربين) كسانى هستند كه (هم خود) بخل مى ورزند و (هم) مردم را به بخل فرمان مى دهند و آنچه را كه خداوند از فضل خود به آنان بخشيده پنهان مى دارند. و ما براى كفران كنندگان نعمت‏ها عذابى خواركننده آماده كرده ايم.»
                                                                                                                          ***
سه نکته:
* بخل در علم و دانش
بخل منحصر به امور مالى نيست، بلكه نبخشیدن و گرفتگى در هر نوع موهبت الهى را شامل مى شود. بسيارند كسانى كه در امور مالى بخيل نيستند ولى در علم و دانش و امکانات و مسائل ديگرى از اين قبيل بخل مى ورزند! مثلا مدیر یک مجموعه ای است و نسبت به زیردستان بخل می ورزد حال آنکه اصلا اموال برای او نیست و باید حق و حقوق کارمندانش را بدهد ولی گویا حتی دل کندن از اموال اداره نیز برایش سخت است!
** این آدم از مردم دور و به جهنم نزدیک است!
در میان روایات اسلامی تعابیر شدید و تکان دهنده ای در خصوص مذمت این صفت ناپسند بیان شده تا جایی که رسول خدا صلی الله علیه و اله در حدیثی می فرمایند:
«البخیل بعید من الله بعید من الناس، قریب من النار.»
بخیل از خدا دور است، از مردم نیز دور است و به آتش دوزخ نزدیک است» (بحار الانوار، ج 73، ص 308)
*** به دیناری چو خر در گل بمانند!
در کتاب ارزشمند گلستان سعدی آمده است:
توانگری بخیل را پسری رنجور (بیمار) بود، نیک خواهان گفتندش مصلحت آنست که ختم قرآنی کنی از بهر وی یا بذل قربانی. لختی به اندیشه فرو رفت و گفت مصحف مهجور اولیتر است (قرآنی که بین مردم مهجور است سزاوارتر است به خواندن) که گله دور.
صاحب دلی بشنید و گفت ختمش به علت آن اختیار آمد که قرآن بر سر زبانست و زر در میان جان!
به دیناری چو خر در گل بمانند
ور الحمدی بخواهی صد بخوانند





زمانبندی انتشار: 10 مرد 1394 - 05:57





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن